ארז בלשה
צילום: אייל טואג

ג'נריישן מתקשה למכור את חלקה בחברת התחבורה הבריטית פורטרברוק

לפני כחודשיים דיווחה ג'נריישן על מגעים למכירת חלקה בחברת התחבורה הבריטית בתמורה ל-577 מיליון שקל; היום החברה מודיעה שהרוכשת נתקלת בקשיים וכי ג'נריישן החליטה לא להאריך את תקופת הבלעדיות עבורה
רוי שיינמן |

קרן ג'נריישן  ג'נריישן קפיטל 0.61% תמשיך לחפש מי ירכוש את חלקה בחברת התחבורה הבריטית Porterbrook. החברה דיווחה היום כי בהמשך להצעה שקיבלה ממנהל השקעות אירופאי בתחומי התשתיות והאנרגיה המתחדשת לרכישת חלקה של הקרן בחברה הבריטית, הרוכש נתקל בקשיים שמעכבים את העסקה ולכן ג'נריישן החליטה שלא להאריך עבורו את תקופת הבלעדיות.

לפי ההצעה ג'נריישן הייתה אמורה למכור את חלקה בחברה בתמורה ל-577 מיליון שקל, מה שהיה מביא אותה להכיר ברווח תזרימי כולל של כ-104 מיליון שקל המשקף תשואה שנתית של 8% על ההשקעה. ג'נריישן ציינה כי היא תמשיך לפעול למימוש חלקה בחברה על מנת למקד את משאביה בפעילויות הליבה בישראל.

ארז בלשה, מנכ

ארז בלשה, מנכ"ל קרן ג'נריישן; קרדיט: אייל טואג

בשנת 2021 רכשה קרן ג׳נריישן 10% מפורטרברוק תמורת סכום של כ-486 מיליון שקל, ומאז היא מכירה בחלקה בתוצאותיה. שווי חלקה של פורטרברוק בספרי ג'נריישן עומד על כ-577 מיליון שקל, בדומה למחיר בעסקה המסתמנת. 

את הרבעון השני של השנה סיימה ג'נריישן עם הכנסות של 42.8 מיליון שקל לעומת הפסד של 10.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח התפעולי הסתכם ב-33.8 מיליון שקל לעומת הפסד של 27.2 מיליון שקל ברבעון המקביל, והרווח הנקי הסתכם ב-3.3 מיליון שקל לעומת הפסד של 38.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מניית ג'נריישן נסחרת לפי שווי של 778 מיליון שקל אחרי ירידה של 6% מתחילת השנה ועלייה של 24% בשנה האחרונה.

מניית ג'נריישן בשנה האחרונה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רשף טכנולוגיות מרעומים
צילום: רשף

הבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

מחצית שנייה נהדרת לארית, אבל מה יהיה בהמשך? ניתוח ביזפורטל על צבר ההזמנות מראה שלא התקבל אפילו הזמנה אחרת במשך מספר חודשים

מנדי הניג |

ארית מנסה להנפיק את החברה הבת רשף לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל. השוק לא מסכים - המניה של ארית נפלה ביום חמישי ב-20% וסימנה להנהלת ארית שאין לה ברירה, אלא להוריד את השווי או לבטל את ההנפקה. הסיפור די פשוט - ארית מחזיקה ברשף, רשף היא 98% מפעילותה. ארית בעצם מוכרת מניות של עצמה ומנסה להיות חברת החזקות. השוק לא אוהב חברות החזקה, הוא מתמחר אותן בדיסקאונט על הערך הנכסי של החברות בת התפעוליות. ארית כעת ב-4 מיליארד שקל ואחרי העסקה בה היא תמכור 11% מרשף ותנפיק 10% לציבור היא תחזיק כ-80% מרשף.

רשף תהיה חברה עם כמה מאות מיליונים בקופה (תלוי בגיוס) וגם ארית שנוסף על המזומנים ממכירת מניות ברשף היא צפויה להעלות את רווחי רשף למעלה - אליה. הסכום משמעותי מאוד, זה יכול להגיע  ל-800 מיליון שקל ויותר, צריך לזכור שהמחצית השנייה של השנה מצוינת בתוצאות העסקיות. הערכה היא שהרווח מגיע ל-200 מיליון שקל. התזרים אפילו יותר. 

נניח באופטימיות שלארית יהיה 1 מיליארד שקל בקופה אחרי הנפקה והיא תחזיק ב-80% מחברה שנניח לשם הדוגמה תהיה שווה 4 מיליארד שקל אחרי הכסף (כלומר כ-3.6 מיליארד לפני הכסף). היא בעצם תהיה עם נכסים של 4.2 מיליארד שקל - קחו דיסקאונט סביר והגעתם לפחות מהשווי שלה בשוק אחרי ירידה של 20% ל-4 מיליארד שקל.

הכל תלוי כמובן בשווי של רשף. אם השווי יקבע על 4.3 מיליארד שקל, אז יש הצדקה מסוימת לשווי שוק הנוכחי של ארית, גם לא בטוח. אבל כאמור הסיכוי לכך נמוך. 

בכל מקרה, הדבר החשוב ביותר בארית וברשף לקביעת השווי הוא הצבר הזמנות לביצוע. הוא קובע את היקף המכירות בהמשך.

נתחיל בחצי הכוס המלאה. המחצית השנייה של 2025 פנומנלית והנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה, וזה גם יכול להיות יותר. זה יביא את הרווח ל-300 מיליון שקל בשנה, קצב רווחים אם המחצית השנייה משקפת של 400 מיליון שקל.

אלא שיש גם חצי כוס ריקה והיא חשובה יותר. הצבר בירידה, החברה לא קיבלה הזמנות בחודשים האחרונים. 


הצבר נפל

בדיווח לבורסה במסגרת הדוח הכספי למחצית הראשונה החברה מעדכנת כי הצבר שלה נכון לסוף יוני 2025 מסתכם ב-1.3 מיליארד שקל: