נבות בר קיסטון
צילום: תמר מצפי

הצפת ערך לקיסטון: Eranovum לקראת גיוס של 20 מיליון אירו בשווי גבוה כפי 4 מהשווי בו השקיעה קיסטון לפני כשנה

קיסטון מחזיקה ב-30% מ-Eranovum שתגייס לפי שווי של 200 מיליון אירו לפני הכסף (220 מיליון אירו אחרי הכסף); תנאי העסקה צפויים להביא לקיסטון רווח של עד 290 מיליון שקל

דור עצמון | (2)

קרן ההשקעות קיסטון קיסטון ריט מודיעה כי חברת Eranovum e-mobility S.L אשר עוסקת בתחום פריסת עמדות הטעינה לרכבים חשמליים בספרד חתמה על מכתב כוונות (LOI) לא מחייב עם גוף השקעות אירופאי המתמחה בהשקעות בתחומי האנרגיה הירוקה והתשתיות הנלוות לביצוע השקעה ב-Eranovum, בעסקה שתשקף ל-Eranovum שווי גבוה משמעותית מהשווי בו ביצעה קיסטון את השקעתה בה במרץ 2022.

בהתאם למכתב הכוונות, המשקיע ישקיע ב-Eranovum סך של 20 מיליון אירו, לפי שווי חברה של 200 מיליון אירו (לפני הכסף), כנגד הקצאת מניות Eranovum בשיעור של 9.1%. במסגרת כניסתו של המשקיע החדש, צפויה Eranovum להרחיב את פעילותה גם לצרפת. למשקיע ניתנו הגנות מיעוט והגנות שווי כמקובל בהסכמי השקעה דומים.

לאחרונה חתמה קיסטון עם Eranovum על תיקון הסכם ההשקעה המקורי בה. במסגרת התיקון, תשקיע קיסטון במהלך הימים הקרובים סך של 6 מיליון אירו בהתאם לשווי לפיו נכנסה להשקעה המקורית בחברה, כחלק ממימוש של האופציה העומדת לה. שיעור אחזקותיה של קיסטון יגדל בהתאם לכדי 39% ממניות Eranovum.

קיסטון צופה כי במהלך שנת 2023 תשקיע סכום נוסף של 9 מיליון אירו ב-Eranovum לפי השווי המקורי, כך שסך שיעור אחזקותיה ב-Eranovum, יעמוד על 49% במונחים של לפני כניסתו של המשקיע. תנאי העסקה מהווים אינדיקציה לרישום רווח שיכול ויגיע לכ-290 מיליון שקל על ידי החברה, בגין השקעתה ב-Eranovum סכום הרווח ורישומו מותנים בין היתר בחתימת הסכם מחייב עם המשקיע.

Eranovum היא חברה ספרדית אשר עוסקת בהקמת עמדות טעינה לרכבים חשמליים בספרד, לרבות בהקמת המתקנים הסולאריים שיספקו חשמל לעמדות הטעינה. לחברה כ-260 עמדות טעינה מותקנות, כ-700 עמדות בהקמה, הסכמים לכ-1,000 עמדות נוספות ותוכנית להקמת כ-9,000 עמדות פעילות עד שנת 2026.

מניית קיסטון עלתה ב-5% מתחילת השנה (וטרם פתיחת המסחר הבוקר) למחיר של 5 שקל המבטא שווי שוק של 761.6 מיליון שקל.

נבות בר, מנכ"ל קיסטון: "הצפת הערך של ההשקעה ב-Eranovum היא דוגמא אחת לפורטפוליו הייחודי של קיסטון. המומחיות שלנו בהשקעה בתשתיות באה לידי ביטוי בהשקעות המניבות תזרים הכנסות יציב ובהשקעות הצמיחה שאנו מבצעים, דוגמת ההשקעה ב-Eranovum שמניבה פירות ראשונים. אנו מאמינים כי כניסת המשקיע החדש תאפשר לחברה גם התקדמות עסקית ותציף בעתיד ערך נוסף לאחזקה שלנו".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    משה 23/04/2023 14:20
    הגב לתגובה זו
    מההנפקה דיבידנדים עלובים
  • 1.
    דוד כהן 23/04/2023 11:23
    הגב לתגובה זו
    כגון חברת אגד...
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.