רן עוז
צילום: biztv
ראיון

"ברבעון הרביעי הייתה ירידה בהיקף השימושים בכרטיסי אשראי; אנחנו צופים המשך צמיחה דו ספרתית במתן אשראי ללקוחות"

כך אומר רן עוז, מנכ"ל ישראכרט בראיון לביזפורטל. החברה הציבה יעדים לשנת 2025. האם היא מסוגלת להגיע אליהם, והאם הציבור ימשיך לקחת אשראי מכל הבא ליד, למרות העלאות הריבית במשק?
נתנאל אריאל | (2)

במקביל לפרסום הדוחות, חברת כרטיסי האשראי ישראכרט ישראכרט 2.32%  פרסמה גם את התחזית שלה ל-2025. היא רוצה להגדיל את יתרת תיק האשראי ל-16.5 עד 18.5 מיליארד שקל, לעומת 7.3 היום - ולהגיע לרווח נקי של 450 עד 510 מיליון שקל בשנה, לעומת 220 מיליון היום.

 

השאלה המעניינת היא האם ישראכרט תישאר ציבורית או תהפוך לחברה פרטית. חברת הביטוח הראל הגישה הצעה לרכוש את כל מניות החברה תמורת 2.9 מיליארד שקל (אחרי העלאה מ-2.7 מיליארד), הדירקטוריון של ישראכרט אישר את המיזוג וכעת נותר להמתין רק לבעלי המניות. מנגד, גם חברת הביטוח מנורה מבטחים נכנסה לתמונה והציעה לרכוש 30% מהמניות לפי שווי של 2.9 מיליארד שקל ואז שיפרה ל-3.2 מיליארד שקל. אבל השאלה מבחינת בעלי המניות קשה: האם עדיף למכור 30% במחיר גבוה יותר או מכירה כוללת לפי שווי נמוך יותר. אבל האם זה סביר למכור את חברות כרטיסי האשראי לחברות הביטוח? הנה מומחים שאומרים בתוקף 'ממש לא' (כאן וכאן)

רן עוז, מנכ"ל ישראכרט אומר בראיון לביזפורטל שמבחינת החברה זה לא משנה - "זה עכשיו נמצא בעצם 'מעל הראש שלנו'. יש שתי ההצעות שעולות להחלטה של בעלי המניות. הם צריכים להצביע ולהחליט לגבי ההצעה של הראל שזה בעוד שבועיים וההצעה של מנורה שהם צריכים שהם צריכים להודיע על הכיוון עד אפריל. אז זה בידיים שלהם. אנחנו מנהלים את החברה במנותק מזה ובמטרה להביא אותה הכי טוב קדימה".

ובינתיים - פרסמתם גם את התחזית שלכם.

"פירסמנו את התחזיות קדימה כדי שתהיה לכל המשקיעים תמונה ברורה מה המסלול שהחברה הולכת אליו. היום כבר יש לנו את הפרקטיקות, אנחנו רואים איך אנחנו מצליחים ליישם את האסטרטגיה ולגדול בצורה יפה רבעון אחרי רבעון. אז הצבנו את היעד - לאן אנחנו רוצים להגיע ב-2025. אנחנו יודעים להמשיך לעבוד בכל אחד מהתרחישים ואני מקווה שנגיע ליעדים שהצבנו ב-2025. אנחנו יכולים לנהל את החברה עם בעל שליטה ובלי בעל שליטה. זה בסדר גמור".

 

יש חולשה במתן אשראי בעקבות עליית הריבית במשק?

"בוא נפריד בין כמה דברים. את שנת 2022 התחלנו עם מחזורי עסקאות (סליקות שאנשים עושים עם כרטיס האשראי שלהם. למשל בסופרמרקט. נ"א) שתומכים בשנה הקודמת מול 2021. ברבעון השלישי הייתה צמיחה של 14%, ברבעון הרביעי הקצב 'נרגע' לצמיחה של 8%, לא גבוהה כמו שהייתה קודם, אבל עדיין צמיחה יפה. זה כבר לא מה שראינו ברבעונים השני והשלישי אבל אנחנו כן רואים המשך ביקושים. ראית את הגידולים ברבעון השלישי.

"במקביל, הצמיחה במתן אשראי (הלוואות לציבור. נ"א) נמשכת. גם לתוך הרבעון הראשון עדיין יש ביקושים. יש פוטנציאל עבודה. מצפים לצמיחה דו ספרתית. השלמנו עלייה של 41% בשנה האחרונה ו-19% ברבעון הרביעי".

 

כלומר, למרות עליית הריבית אתם עדיין צופים המשך גידול בהלוואות אבל קטן יותר?

"בדיוק. בעקבות עליית הריבית אנחנו יותר זהירים, יותר בררניים, כדי לוודא שאנחנו נותנים אשראי למי שבאמת יוכל גם להחזיר".

 

ומה לגבי הגידול בהפרשות להפסדי אשראי?

"זה נכון שיש גידול אבל צריך להפריד את זה לשני חלקים – בתוך ההוצאות להפסדי אשראי יש שני מרכיבים: הראשון הוא כסף שלא מצליחים לגבות, המחיקות, שזה המדד הכי טוב לאיכות האשראי מתוך האשראי שלא הצלחנו לגבות תוך 150 יום. אז המחיקות נשארו יציבות בשנה האחרונה, למרות הגידול בתיק האשראי אנחנו באותה רמה, וכמובן שבאחוזים זה בירידה".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

והשני? 

"החלק השני הוא ההפרשות הקבוצתיות - זה בעצם ההפרשה שאני עושה מעצם זה שהתיק גדל. ככל שאני גדל יותר באשראי אני צריך לעשות הפרשה יותר גדולה.  זה בעצם הצד החיובי מבחינתנו, זה אומר שבינתיים אין הידרדרות, אין ירידה באיכות האשראי אבל אני צריך, מבחינת השמרנות, לעשות הפרשה. בוא נזכור שגדלנו ברבעון הרביעי במעל מיליארד שקל, ברבעון אחד".

 

העלתם את הריביות כמו בנק ישראל?

"לא. העלנו פחות. המרווח עלה פחות. ללקוחות פרטיים הוא 6.05% מעל הפריים (לעומת 7.5% אשתקד). הריבית המלאה היא 10.8%. אבל אנחנו מסתכלים על המרווח, כי הרי את הריבית במשק גם אנחנו משלמים. אז הפער בין הריביות הוא הרלוונטי מבחינתנו. בסקטור העסקי, אנחנו מגיעים להרבה לקוחות שהם עסקים שעובדים איתנו יום יום ולכן יש לנו מידע מלא על כל הפעילות שלהם, המרווח נמוך יותר ועומד על 3.45% (לעומת 4.5% אשתקד). הריבית המלאה היא 8.2% בממוצע. צמחנו בצורה מאוד יפה בתיק העסקי. צמיחה של 54% בשנה אחת".

איך אתה רואה את שוק ההון, את שוק האשראי כולו, שוק ההלוואות - לאן זה הולך?

"גם אנחנו וגם הבנקים יותר זהירים כעת במתן אשראי. אבל אלה שני הכיוונים שלנו – ואנחנו מקבלים כעת אנשים שפעם נחשבו ללווים טובים יותר בבנק ועכשיו לא יכולים לקבל הלוואה בבנק. כלומר, איכות התיק שלנו משתפרת עכשיו. הצורך של הציבור באשראי לא נעלם עם עליית הריבית, והלקוחות שפעם היו לוקחים אשראי מהבנק לא פעם מגיעים אלינו. אנחנו רק צריכים להיות הרבה יותר בררניים והרבה יותר זמינים".

 

אז הציבור ממשיך לקחת הלוואות בלי הכרה למרות עליית הריבית?

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    רון גל 14/03/2023 08:48
    הגב לתגובה זו
    קודם חוסכים ואז קונים. הרי בסופו של דבר נחזיר את הכסף רק במקום להחזיר יותר ממה שלקחנו, נחסוך פחות כסף ונגיע למה שאנחנו צריכים בזכות הריבית. המזל של חברות האשראי האלו שרוב האנשים לא יודעים לעמוד בפתוי ובפני האינסטגרם של השכן.
  • 1.
    כלכלן 14/03/2023 08:23
    הגב לתגובה זו
    תלהוציא כסף היום
חיים שטפלר מנכל ארית
צילום: באדיבות המצולם

3 הערות על הנפקת ארית

על "מידע פנים מוסדי", על החשיבות לעקוב אחרי הדלפות בתקשורת והאם לארית יש הזמנה משמעותית בדרך?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ארית

ארית ארית תעשיות -3.82%   ניסתה להנפיק את החברה הבת רשף שמהווה 99% מהפעילות שלה עצמה לפי שווי של 4.3 מיליארד שקל לפני הכסף. זה ביטא שווי נמוך לארית עצמה והמניה ירדה במקביל לכתבות שפורסמו כאן: מה יודע צבי לוי שאנחנו לא? ארית מנצלת אופוריה במניה כדי להנפיק מהציבורהבעיה הגדולה של ארית - חמישה חודשים בלי הזמנה אחת

כשהמניה קרסה, המוסדיים אמרו לחברה - עצרו. המניה חזרה לעלות ואז המוסדיים והחברה סיכמו על סוג של הנפקה פרטית - גיוס של 550 מיליון שקל לרשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל לפני הכסף. רגע אחרי הגיוס לארית 80% מרשף שיש לה שווי אחרי הכסף של 4.15 מיליארד שקל, כשארית עצמה נפגשה עם  מעל 400 מיליון שקל כשלצד המזומנים בקופה, אפשר להעריך שיש לה סדר גודל של 1 מיליארד שקל.  אלו המספרים, עכשיו על הדרך הבעייתית שבה ארית-רשף נפגשו עם הכסף


1. ארית או המוסדיים סיפקו מידע לכלכליסט בכל אחת מהנקודות הקריטיות. לדוגמה - ביום שבו הוחלט על עצירת ההנפקה והמניה זינקה בחזרה, המניה אומנם עלתה, אבל כשהמידע דלף לכלכליסט היא זינקה, ורק אז החברה דיווחה על עצירת ההנפקה באופן רשמי. אתמול המניה ירדה ב-3%, המידע נמסר לכלכליסט (שעושה כמובן עבודה עיתונאית טובה) והמניה קרסה ב-6%. ורק אז הגיע הדיווח הרשמי. ההדלפות האלו חשובות למשקיעים הפרטיים - תקראו אותם ראשונים ותרוויחו. כן, זו פרסומת לכלכליסט, במיוחד לגולן חזני. אין דבר כזה מידע מושלם, לפעמים מידעים מתבררים כטעויות או בלוני ניסוי, אבל זה לא סוד שחלק מהמידע שהוא מעביר עוזר מאוד למשקיעים. 

יש כאן שאלה על המשקיעים הקטנים ועל מי עושה סיבוב עליהם דרך ההדלפות, אבל בשורה התחתונה - משקיעים צריכים לצבור מידע מכל מקור מידע. 

2. נחמיא גם לנו - היה די ברור שהמניה תיפול כי הערך שלה בהנפקה היה נמוך מהערך בשוק, והיו סימנים מקדימים לסוג של ניפוח. הצפנו את זה (ראו לינקים למעלה). מי שקרא יכול היה לברוח בזמן. הניתוחים הפיננסים לא משקרים, אבל הם לא מספרים את כל התמונה. 

3 מידע פנים מוסדי - אנחנו מאוד מעריכים את מנהלי ההשקעות שמובילים את הפניקס, מור, כלל ומיטב. אבל או שיש להם "מידע פנים מוסדי" על ארית ורשף ולכן הם קנו או שלא אכפת להם מהכסף שלכם. הם השקיעו 550 מיליון שקל ברשף לפי שווי של 3.6 מיליארד שקל, זה לא ה-5 מיליארד שארית נסחרה, זה גם לא ה-4.3 מיליארד שרשף ביקשה לפני חודש, אבל גם 3.6 מיליארד שקל לחברה זה סכום משמעותי. נכון, היא תרוויח השנה סכום של 300 מיליון שקל (הערכה שלנו) כשהמחצית השנייה של 2025 תהיה מצוינת. הנהלת החברה מסרה שהרווחיות תהיה דומה לרווחיות במחצית הראשונה. המכירות בכל השנה יתקרבו ל-500 מיליון שקל, - כ-350 מיליון שקל במחצית השנייה. זה אומר סדר גודל של 200 מיליון שקל בשורה התחתונה במחצית השנייה. אפילו יותר. קצב רווחים של המחצית השנייה הוא כ-400 מיליון שקל.

תומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהןתומר צפניק מנכל ריטיילורס. צילום: שוקה כהן

ריטיילורס ירדה 5.8%: דוחות נייקי חושפים חולשה עולמית ומשפיעים על זכיינים

ריטיילורס בעקבות נייקי - ירדה לשפל של 5 שנים - האם ומתי ריטיילורס תתאושש?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ריטיילורס נייקי

מניית ריטיילורס ירדה ב-5.8% בבורסת תל אביב, בהשפעה ישירה של דוחות נייקי, שפורסמו בשישי. נייקי, המהווה כ-75%-80% מפעילות ריטיילורס כזכיינית בישראל ובחלקים מאירופה ועוד, דיווחה על הכנסות של 12.43 מיליארד דולר, עלייה של 1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, מעל הציפיות של 12.22 מיליארד דולר. אבל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-792 מיליון דולר, והרווח למניה עמד על 0.53 דולר, גבוה מהתחזיות של 0.38 דולר אך נמוך מ-0.78 דולר ברבעון קודם. המניה של נייקי נפלה בכ-10.5% במסחר שלאחר הדוחות גם בהינתן אופק חלש להמשך. 

הירידה בריטיילורס לשפל של 5 שנים ולשווי של 2.3 מיליארד שקל מבטאת דפוס מוכר: זכיינים כמו ריטיילורס תלויים בביצועי המותג העולמי, שמכתיבים זרימת סחורה, מבצעים וביקוש. דווקא מבחינת המחזור נראה שיש למה לצפות, אך החולשה בפרמטרים נוספים וכן בהתייחסות קדימה גורמת לחשש אצל המשקיעים. נדגיש כי האכזבה משורת הרווח דווקא לא קשורה לציפיות מריטיילורס שכן היא מרוויחה סוג של רווחיות קבועה שלא אמורה להשתנות באם הרווח והרווחיות של ניייקי יורדים, אלא אם נייקי משנה את הכללים וזה לא קרה. 

עם זאת, נייקי מנסה לחזק את המכירות הישירות שלא דרך סניפים וזו נקודת סיכון לריטיילורס. ככל שנייקי תמכור יותר באופן ישיר ודיגיטלי יקנו פחות מהזכיינים כולל ריטיילורס.אלא שבינתיים קורה ההיפך - ואלו חדשות טובות לריטיילורס.  אסטרטגיית המכירה הישירה (DTC) של נייקי, שהוגברה מאז 2017, תרמה לחולשה של נייקי. מכירות DTC ירדו ב-9% ל-4.6 מיליארד דולר, עם ירידה של 14% במכירות דיגיטליות, בעוד שמכירות סיטונאיות עלו ב-8%. האסטרטגיה הפחיתה תלות בקמעונאים אך הגבירה תנודתיות, כפי שנראה במלאי עודף של 8.5 מיליארד דולר בסוף הרבעון, ירידה של 2% משנה קודמת.

ריטיילורס, שמפעילה כ-278 חנויות נייקי בעולם תלויה כמובן בראש וראשונה במותגים ובהצלחה של מכירות המוצרים, אך צריך גם לזכור שמדובר בחברה שצומחת אורגנית לצד צמיחה חיצונית. ריטיילורס מתרחבת לגיאוגרפיות חדשות הן דרך רכישות והן דרך הקמת סניפים חדשים.  

ברבעון השלישי של 2025 ריטיילורס  דיווחה על התרחבות אגרסיבית ועלייה נאה במכירות, אך מנגד על שחיקה חדה ברווחיות שהובילה לקריסה של יותר מ־60% ברווח הנקי. החברה סיכמה את הרבעון עם הכנסות של 707.3 מיליון שקל, עלייה של 10.2% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העלייה נובעת בעיקר מפתיחת 33 חנויות חדשות מאז הרבעון השלישי של 2024, כך שמספר החנויות הכולל הגיע ל־278 לעומת 245 בתקופה המקבילה.