ראיון

"הדוחות מסמלים שינוי מגמה; הצלחנו לעצור את הדימום"

בבזק יודעים שמוקדם מדי לחגוג, אבל מחכים כבר להתחלת פרויקט הסיבים וגם הגדילו משמעותית את ההפרשות לחובות אבודים בשל חשש מגל פשיטות רגל בשוק. "הסיבים יהיו מנוע הצמיחה המרכזי שלנו בשנים הקרובות", מנכ"ל בזק, דודו מזרחי בראיון
ארז ליבנה | (2)

הדיווחים על הרגיעה בזירה הפוליטית וההימנעות מבחירות, שחררה לא מעט לחץ במסדרונות הנהלת בזק 0.43% . הדבר האחרון שהיה חסר לחברה, שלראשונה מזה זמן רב הציגה לא רק דוחות חיוביים אלא גם כיוון חיובי וצמיחה קדימה, זו סחרחרת בחירות, סירוסו של שר התקשורת והמשרד עצמו ותקיעה של לא מעט רפורמות והחלטות שאמורות להיות לטובת החברה – בהן גם ההיתר לפרישת סיבים.

 

על רקע הזה והמעבר לרווח נקי של 270 מיליון שקל ברבעון האחרון, נראה שהרוח החדשה של משרד התקשורת יחד עם טרנד הקישוריות של הקורונה והשינויים המבניים בחברות הבת, מעצבים לבזק עתיד מעניין מאוד. צריך לזכור שלפני חמש שנים המניה הייתה כמעט פי שניים ועמדה על כ-730 אגורות. היום, נכון לכתיבת שורות אלה, מחירה עומד על 320 אגורות, אחרי עלייה של 36% מתחילת השנה.

 

"הדוחות מסמלים שינוי מגמה" אומר דודו מזרחי, מנכ"ל בזק, "המשימה המרכזית שראינו לעצמנו זה לעצור את הדימום בהכנסות. החברה מדממת כבר הרבה שנים. מוקדם להכריז שסיימנו, אבל רואים האטה ברבעונים האחרונים ורואים צמיחה ברבעון האחרון.

 

"המטרה שלנו להביא עוד מנועי צמיחה ועוד הכנסות אבל המגמה נראית מאוד חיובית. הבשורה הגדולה זה שהצלחנו לגדול במצבת האינטרנט, זה נגד המגמה, לרוץ נגד הרוח בכל הכוח. עוד לא יצאנו לדרך עם פרויקט הסיבים שלנו וזה קושי משמעותי.

 

"צריך להבין שהיינו בקצב של אובדן לקוחות של 100 אלף בשנה. הפכנו את המגמה הזו. זה לא טריוויאלי. תהליך ההסדרה הולך ומסתיים, הייתה אמורה להיות החלטת ממשלה בעניין ונראה שהיא תקרה בימים הקרובים. זה מאוד מעודד להשיק פרויקט משמעותי תחת מגמה חיובית והצלחה וגידול נתח השוק באינטרנט

 

זה מנוע הצמיחה המרכזי שלכם לשנים הקרובות?

"חד משמעית כן. זה משפיע. גם השוק העסקי יהיה מנוע מרכזי מאוד. בימים או בשבועות הקרובים צריכה להיות החלטת ממשלה בעניין אישור פרויקט הסיבים שלנו".

 

עסקים נסגרו, אתם לא רואים השפעה על ההכנסות?

"בשוק העסקי יש מגמה מעורבת. יש היחלשות די משמעותית בחלק מהסגמנטים. במיוחד העסקים הקטנים, שנמצאים בקשיים. הפרשנו לא מעט לחובות אבודים כדי להיערך למצב. מצד שני החברות הגדולות צורכות יותר שירותים ונתונים בשל אופי התקופה, אז זה מתאזן ואפילו עברנו לרווחיות".

אילו עוד מנועי צמיחה יש לחברה?

"אנחנו רואים הצלחה בהעמקה של הפעילות הקמעונאית שלנו. הייתה לנו רשת חנויות חבוטה שהתחלנו להרים אותה מהרצפה, אנחנו משנים מיקומים והגדלנו את סל המוצרים. אנחנו מוכרים גם טלוויזיות, מחשבים, לפ טופים, קונסולות משחק, פתחנו גם לראשונה חנות באילת, שצריך לזכור שאחראית לבין 15% ל-20% מכלל הפעילות הקמעונאית, בטח שבמכשירי חשמל, מתרחשת באילת (בשל הפטור ממע"מ).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"אנחנו גם עושים שליחויות למלון. גם את הקמעונאות הדיגיטלית שיפרנו, הגדלנו פי 10 את הקיף המכירות בדיגיטל. זה מנוע צמיחה שהצלחנו להביא תוצאות טטובות, אבל יש שם עוד המון פוטנציאל. אנשים גם משלמים דרך הטלפון.

 

"בקרוב יהיה את הסיב ויהיה את ה-ISP, נוכל למכור סופסוף מוצר מקצה לקצה. מקווה שהרגולציה תושלם. זה חובק בתוכו המון יכולות שכרגע אנחנו לא מסוגלים לספק ללקוחות שלנו, מאינטרנט כשר ועד סל שירותים נוספים. אז מאחורי הדבר הזה יש עוד המון פוטנציאל"

מה תרצה לראות מתחזק בדוחות הבאים?

"בעיקר שהמגמות שאנחנו רואים עכשיו שהן בנות קיימא. שנצליח להמשיך בצמיחת ההכנסות, שמצליחים לעצור את אובדן הלקוחות באינטרנט וצמיחה של כמות הלקוחות וגם הסיבים, ונתחיל לראות את הפירות של הדברים האלה ברבעונים הבאים, גם ב-ARPU, גם על ההכנסות ואבל גם במצד שביעות הרצון של הלקוחות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    כל עוד הליכוד בשלטון אני לא אאמין שבזק באמת צומחת (ל"ת)
    שמנדריק 17/08/2020 13:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לרון 17/08/2020 12:45
    הגב לתגובה זו
    מבזק הוא לעשות "סיבובים" על בי קומוניקיישן התנודתית
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?