רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI
צילום: יח"צ
ראיון

רפי גוזלן: "הירידות האחרונות מתחילות לייצר הזדמנויות"

"הלחץ בשווקים יימשך עד שתושג התייצבות בקצב ההידבקות מהנגיף", כך מעריך הכלכלן הראשי של IBI. "אם ניקח את ה-SARS כדוגמה, הרגיעה הגיעה רק לאחר כחודש וחצי חודשיים, אך הצעדים שננקטו לא היו חריפים בהשוואה למצב הנוכחי"
ערן סוקול | (10)

"הלחץ בשווקים יימשך עד שתושג התייצבות בקצב ההידבקות מהנגיף", כך מעריך רפי גוזלן, הכלכלן הראשי של בית ההשקעות IBI בראיון ל-Bizportal, אבל לדבריו הירידות האחרונות מתחילות לייצר הזדמנויות.

האם להערכתך מצב השווקים בעולם צפוי להחריף עוד בימים הקרובים?

"אם ניקח את ה-SARS כדוגמה, הרגיעה הגיעה רק לאחר כחודש וחצי חודשיים, אך הצעדים שננקטו לא היו חריפים בהשוואה למצב הנוכחי. אופן הטיפול הסיני בהתפשטות הנגיף נחרץ וכולל פגיעה כלכלית משמעותית בטווח הקצר וזאת בכדי למנוע פגיעה ממושכת ורחבה יותר. עם זאת, אופן הטיפול נתקל בחשדנות הבסיסית כלפי מידע שיוצא מסין ומגביר את הלחץ בשווקים".

האם יש הצדקה כלכלית לירדות החדות בשווקים? או שזה פשוט זמן טוב לממש רווחים?

"עד לסוף השבוע האחרון  ההערכה הרווחת בשווקים הייתה כי מדובר בפגיעה מוגבלת בסך הפעילות הגלובלית עם דגש על סין ומזרח אסיה. באופן כללי הערכה זו עדיין רלוונטית, כאשר הירידות החדות בסוף השבוע האחרון משקפות תמחור אופציונלי של פגיעה חריפה יותר". 

"אין ספק שחלק מעוצמת הירידות נובע מהתמחור הגבוה בו נתפסו השווקים, שסיפק תירוץ למימוש לאחר מהלך עליות חד בשנה האחרונה, אשר הציב את השווקים עם מרווח ביטחון נמוך יחסית מפני זעזועים שליליים".

האם הירדות מוגזמות? כלומר האם נוצרה כבר הזדמנות כניסה?

"הנחת העבודה היא שלא מדובר באירוע שיוצא משליטה כלומר בעל פגיעה מממושכת בכלכלה הגלובלית, ולכן הירידות האחרונות מתחילות לייצר הזדמנויות בשוקי המניות, גם אם בטווח הקצר המגמה השלילית תימשך".

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    ליליא 12/03/2020 22:37
    הגב לתגובה זו
    שרפת אותנו כרגיל אנליסט מחקר הוא לא מנהל השקעות הבנה תאורטית ולא הבנה פרקטית עצוב
  • 8.
    יועץ 29/02/2020 23:20
    הגב לתגובה זו
    אנליסט זה לא מנהל השקעות
  • 7.
    הזדמנויות ? הפכתה את הגרף של טסלה ? (ל"ת)
    ר 02/02/2020 21:56
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    לרון 02/02/2020 21:42
    הגב לתגובה זו
    הבורסה עולה ויורדת בשיני מסור,על כל מוכר יש קונה,ובסוף המגמה משתנה גם העולה וגם היורדת!
  • 5.
    לרון 02/02/2020 21:38
    הגב לתגובה זו
    מאימרותיו האלמותיות של וורן באפט אליהן לא התיחסתם בעבר,חשבתם שאתם סופר דופר,לימדו מהוותיקים וזיקני השבט!
  • 4.
    אדם 02/02/2020 20:25
    הגב לתגובה זו
    אנליסטים חיים בעולם תאורתי
  • 3.
    יועץ 02/02/2020 15:01
    הגב לתגובה זו
    רפי אתה לא מנהל כסף מוציא ססמאות לעיתון, לקרוא בלומברג ולתרגם גם אני יכול אני הייתי רוצה לדעת אם הוא עכשיו קונה באישי זאת הזדמנות
  • לרון 02/02/2020 21:39
    הגב לתגובה זו
    משקיעים כסף שאינכם זקוקים לו לזמן ארוך!
  • 2.
    דוד אברהם כהן 02/02/2020 15:00
    הגב לתגובה זו
    הייתם יכולים להביא את עזרא מהבסטה בשוק או את יוסי מחנות הצעצועים, מה קשור ועם כל הכבוד לאדון גוזלן...אתם סתאאאאם מייצרים כותרות/דילמות
  • 1.
    כל עוד שיש פחד צריך להמתין.מוקדם לדבר על הזדמנויות (ל"ת)
    שלמה 02/02/2020 14:52
    הגב לתגובה זו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.