טבע - בעד ונגד; כל מה שצריך לדעת על החברה ועל המניה

מניית החברה מתנדנדת - יום אחד למעלה ויום שני למטה, וחוזר חלילה. המשקיעים (בצדק) מבולבלים - איזה דיווחים חשובים ועד כמה? ניסינו לעשות סדר - ריכזנו כאן את הדיווחים האחרונים את המשמעות לחברה ולמניה (טור מתעדכן)

|
(40)
קאר שולץ, צילום: יח"צ

חברת טבע +1.32% טבע 3,602 +1.32% טבע בסיס:3,555 פתיחה:3,614 גבוה:3,645 נמוך:3,571 תמורה:64,403,449 לעמוד ציטוט חדשות גרפים פרופיל חברה המלצות כתבות נוספות בנושא: בעין הסערה. החברה שהיתה ספינת הדגל של הכלכלה הישראלית, הפכה להיות רגישה ותלותית - כל פיפס קטן בשוק שלה, מזיז אותה למעלה ולמטה, כשברקע חובות ענק שצריך לשרת, שוק גנרי פושר ואפילו חלש, בלוקבאסטר - קופקסון שמאבד גובה, ותביעות משפטיות גדולות בנוגע לייצור והפצה של משככי כאבים.

המצב של מבלבל מאוד ולתוך הדילמה העקרונית הזו, נכנסים כמעט מדי יום עוד חלקי מידע שאמורים לספק תובנות - פעם זה עזיבת סמנכ"ל כספים ופעם אחרת זה סיכוי להסדר מול התביעות בעניין משככי הכאבים. מניית טבע עולה ויורדת כמטוטלת על רקע החדשות האלו. 
 
אז מה עושים? ראשית, ממשיכים לעקוב ולהפנים שמניית טבע היא אופציה ממונפת (על רקע חובותיה), מסוכנת מאוד, תנודתית מאוד. השינויים במחיר המניה ימשיכו ככל הנראה להיות חריפים. שנית, עושים סדר בגורמים הקריטיים המשפיעים על המניה ומנסים להבחין ולמדוד עד כמה הדיווחים חשובים או שמדובר ברעשי רקע. 

לצורך זאת, ריכזנו כאן את הגורמים העיקריים המשפיעים על טבע, ואת ההתפתחויות בסדר כרונולוגי בכל אחד מהגורמים האלו. העמוד הזה יעודכן באופן שוטף במטרה שתקבלו כאן את כל המידע הנחוץ על טבע. נתחיל בגורמים "נגד", הגורמים השליליים. נשאיר את הטוב לסוף. 

הסתבכות מול הרשויות בארה"ב
החברה מסובכת היום במספר רב של פרשות בארה"ב, שמטילות צל כבד על התנהלות החברה בעשורים האחרונים. הפרשה הראשונה היא פרשת משככי הכאבים, שבה טבע חשודה שגרמה להתפשטות המגפה בארה"ב.

עם זאת, מסתמנת פשרה בין חברות התרופות המעורבות - פרודו, גונסון וגם טבע לבין התובעים. הפשרה של טבע אולי נשמעת בסכום מוטרף כזה שיפיל את החברה, אבל זה לא בטוח - חשוב לזכור שהסכומים שמוצגים הם במונחי מכירה לצרכן, ובפועל טבע משלמת רק את העלות.

 בהקשר זה בשבוע האחרון היו מבול של דיווחים שבסה"כ היו חיוביים לטבע. המשפט הגדול נדחה כדי לנסות ולהגיע לפשרה, טבע הציעה סכום של 15 מיליארד דולר אבל חישבנו שמדובר בפועל ב-2-3 מיליארד דולר. אלא שהסכום הזה לא הספיק לתובעים וטבע הציעה סכום כמעט כפול.

נראה שפתרון בעניין זה יחזיר את טבע להיות אטרקטיבית בעיני רוכשות פוטנציאליות. החשש הגדול מרכישת טבע היה שמדובר בחתול בשק, מבלי לדעת את היקף ההתחייבות בגין הנושאים המשפטיים. פשרה תשפוך אור על הסכום, ואם יהיה מדובר בהתחייבות שטבע תוכל לעמוד (עלות של כמה מיליארדים על פני תקופה ממושכת), נראה שההתעניינות בה תגבר, אם כי בהינתן התוצאות האחרונות וחוב החברה, לא יהיה כאן ככל הנראה אפסייד משמעותי במקרה של עסקת רכישה.

הפרשה המשפטית השנייה היא פרשת תיאום מחירי התרופות הגנריות בארה"ב. החשד: תיאום מחירים לכאורה בדרך שלא הייתה מביישת ארגון פשע. נכון להיום, לא ידוע איפה עומדת הפרשה ואם טבע תידרש לפיצוי/קנס ומה יהיה הסכום המדויק שטבע תידרש לשלם בפרשה זו. 

המאזן של החברה
איך שלא נהפוך את זה, הבעיה העיקרית של החברה היא פיננסית. לחברה יש חוב נטו של 27 מיליארד דולר. בשנתיים הקרובות היא תצטרך למחזר חוב של קרוב ל-8.6 מיליארד דולר (עד סוף 2021) לפי היחס הבא: 0.3 מיליארד דולר ב-2019, 3.3 מיליארד דולר ב-2020, ועוד 5 מיליארד דולר ב-2021. 

לחברה יש ככל הנראה יכולת לתשלום החוב בשנה/שנתיים הקרובות (בהינתן המזומנים ויכולת ייצור המזומנים) אך זה לא יהיה פשוט, ומעבר לכך - מיחזור חוב, טכניקה שטבע השתמשה בה וניצלה אותה בשנים האחרונות, צפוי להיות מאתגר במיוחד. סוגיית המפתח כאן היא יכולת החברה לייצר מזומנים.

הבעיה - תזרים המזומנים של החברה עבר לטריטוריה שלילית ברבעון האחרון, וכאשר אין לחברה תרופת "בלוקבסטר" שתציל את המצב ברבעונים הקרובים, לא ברור איך יראו התוצאות לרבות התזרים בהמשך. מנגד, חשוב להבהיר הנהלת טבע מספקת תחזית חיובית לשנה כולה, לרבות בשורת התזרים.

המסקנה המתבקשת מסעיף זה: כל הודעה בנוגע לגידול/קיטון של החוב של החברה, כמו גם - שינוי בריביות בשוק צפויה לגרום לתנודה חדה במניה. 

טוב, עד כאן הגורמים השליליים. יש גם חוזקות והזדמנויות בטבע. ראשית, כל צרה ובעיה שהוזכרה למעלה, עשויה להתברר כפחותה, ואז זה כמובן טוב לחברה ולמניה. צריך לזכור שהמניה מתנהלת בהתאם לציפיות ותחזיות, אז כל שינוי לטובה גם של פרמטר מלכתחילה בעייתי, זה נהדר.

הנכסים של טבע 
תהליך שעשוי לספק אפסייד לטבע, אם כי לא ברור שיעורו, אם בכלל, הוא מגמת המיזוגים והרכישות בתחום התרופות. מדובר במגמה ארוכת טווח. חברות קונות חברות כדי לגדול וליהנות מהסינרגיה. טבע עצמה היתה במשך שנים אלופה בזה, עד שארז ויגודמן ואייל דשא החליטו לקנות את החטיבה הגנרית של אלרגן ב-40 מיליארד דולר, למרות שבשלב מסוים לפני סגירת העסקה היה ניתן להבין שמדובר על תמחור לא ריאלי והיה ניתן להתחרט בתשלום קנס שמן שהיה מונע את המצוקה הפיננסית של טבע. כתבנו על זה הרבה - טעות אחת הרסה 100 שנים של חברה מפוארת ואלפי החלטות משמעותיות נכונות.

לאחרונה פייזר ומיילן המתחרה הגדולה של טבע הודיעו על כוונה למזג את הפעילות הגנרית שלהן. מצד אחד זה איום גדול על טבע שהמתחרה שלה תהפוך לגוף עם גב פיננסי ענק ויכולות הפצה ושיווק גדולות בהרבה מהעבר. הגוף הממוזג ירצה להרוג את טבע, רק שיש כאן גם הזדמנות לטבע - רכישה. טבע למרות החסרונות והצרות, עשויה להתאים לחברת תרופות גדולה שרוצה להתרחב. לגוף גדול, השקעה בטבע במחירים הנוכחיים היא לא ביג דיל וייתכן שהתועלת עולה משמעותית על העלות. 
 
נתון חיובי נוסף - התחזיות של החברה שנותרו כאמור מרשימות. אלמלא המכות שנחתו על טבע בשנה האחרונה בעיקר התביעות המשפטיות, הפוקוס היה על הדוחות, בחודשים האחרונים, החשש הגדול הוא מסחרור של תביעות משפטיות.

צריך גם לזכור שטבע היא חברה שמפוזרת על פני מאות מדינות ואלפי תרופות. היא לא תלויה בשוק או באזור מסויים, הפיזור הזה אמור לפזר את הסיכונים - מקום אחד טוב מחפה על מקום חלש. 

חוץ מזה, מדובר בחברה עם מספר תרופות אינווטיביות (לרבות למגרנה) שרק התחילו את תהליך המכירות וצפויות להיכנס למסלול של עלייה משמעותית במכירות ברבעונים ובשנים הקרובות.   

תגובות לכתבה(40):

התחבר לאתר

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 33.
    כתבה מלמדת ומעולה, תודה
    איתן 16/11/2019 23:14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמובן שיש עדיין הרבה מה לחשוב, אבל אני מרגיש שעכשיו אני מבין יותר, תודה ונכתב באופן טוב
    סגור
  • 32.
    מלכודת
    מיכה הכהן 22/10/2019 05:31
    הגב לתגובה זו
    2 2
    היזהרו על כספכם
    סגור
  • 31.
    אם זה כל מה שצריך לדעת
    הפתעה 21/10/2019 11:41
    הגב לתגובה זו
    0 1
    בטח יש מסקנה אולי כדאי לקנות את מניית טבע ואולי למכור ? עכשיו כשאני יודע הכל אני באותו מצב בו לא ידעתי כלום אז בשביל מה לבזבז ממלל מיותר...
    סגור
  • מתי אנשים יבינו שכתבות הן לא ייעוץ כלכלי?
    מישהו 21/10/2019 20:31
    הגב לתגובה זו
    1 0
    כל אחד רוצה שיבוא איזה גורו, יגיד לו במה להשקיע, ואז יהיה אפשר להאשים אותו כשהמנייה יורדת. זה לא עובד כך. יש לך נתונים, תשתמש בהיגיון שלך ותעשה מה שאתה רוצה ועל אחריותך בלבד. די להטיל אחריות על אחרים ולצפות שיעשו בשבילך את העבודה.
    סגור
  • 30.
    השבוע יגיע הסדר כללי לאופידים השופט יאלץ את הצדדים לסיי
    מ.ג 21/10/2019 10:01
    הגב לתגובה זו
    5 2
    אין לשופט רצון למשוך את הפרשיה שהיא בלתי נתנת לכימות עיי מערכת המשפט.
    סגור
  • טען עוד
  • 29.
    עמית טל
    אייל 21/10/2019 09:46
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הוא כתב מצויין ומוכשר בעל הבנה רבה בנושאים מקרו כלכליים וגם בנושאי מיקרו כגון טבע. מבין כל הכתבים של ביזפורטל הוא ללא ספק הטוב ביותר ועליו ורק עליו אני סומך
    סגור
  • 28.
    טבע לשעבר אין תקומה (ל"ת)
    גבן 21/10/2019 08:39
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 27.
    כתבה מצויינת ומקיפה...הכתב עשה שיעורי בית כמו שצריך (ל"ת)
    חנני 21/10/2019 05:22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 26.
    תפנימו חד משמעית טבע היא גמורה לא שווה גם 1 דולר מי
    שמים כחולים 20/10/2019 21:12
    הגב לתגובה זו
    1 5
    מתקרב למניה כזו שנמצאת בחובות מעל שוויה החברה ועם אלפי טביעות משפטיות עומדים בפתח הדלת בארצה"ב , זה לא נשמע טוב ומה שמריח ריח של שריפה זאת אומרת חברת טבע שרופה ואין מה לגעת במניה שאת הדולר היא גם לא שווה בכלל .
    סגור
  • 25.
    בעלי השליטה לא מסכנים
    יאיר 20/10/2019 17:58
    הגב לתגובה זו
    0 0
    טבע הרויחה כל שנה נטו ובמשך 10 שנים ויותר 4 מליארד דולר. היכן נמצאים כל ה 40 מליארד. ? מוחבאים על ידי בעלי השליטה. מי שנדפק סה בעלי המניות הקטנים. שערך המנייה שבידהם נהייה נצוך מאוד.
    סגור
  • 24.
    כתבה מצוינת שמרכזת ומוסיפה מידע
    פרשנדתא 20/10/2019 15:10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    היה נחמד אם היית מוסיף את חוות דעתך.
    סגור
  • לשם מה נדרשת לך חוות דעתו ?
    סטיבן הוקינג 21/10/2019 14:50
    הגב לתגובה זו
    1 0
    קיבלת את כל הנתונים באופן אובייקטיבי . ההחלטה כעת היא רק שלך ...
    סגור
  • 23.
    המכולת ליד הבית שלי שווה יותר מטבע. (ל"ת)
    אולג 20/10/2019 14:43
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 22.
    לא שווה את הביטים שהחירטוט הזה לוקח
    רדוד 20/10/2019 14:41
    הגב לתגובה זו
    1 2
    טבע הינה סיכון עצום. ההימור שלי שתגיע ל 4 דולר. אז או שתימכר או שתכריז על תספורת לחוב. אין שום בלוקבאסטר בשנים הקרובו למעט המיגרנה שיש שם כבר מתחרים חזקים.
    סגור
  • 21.
    אף אחד בארהב לא יתן לטבע ליפול
    אריאל 20/10/2019 14:33
    הגב לתגובה זו
    6 0
    היא היצרנית וספקית התרופות בין הגדולות בארהב .אף אחד לא ירשה שטבע תיפול, זה יפגע בכל באזרחי ארהב וייקר את התרופות
    סגור
  • 20.
    "עם פתיחת המסחר היום המנייה צפויה לרדת" - אין מסחר היום
    מישהו 20/10/2019 12:31
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הכתבה נכתבה היום, 20/10, היום אין מסחר וכתוב בכתבה שהיום המנייה צפויה לרדת. מה הנתון הזה אומר לגבי הרמה של הכתבה כולה???
    סגור
  • 19.
    אין מנוס מפירוק והמניה תצלול עוד 50 אחוז. (ל"ת)
    אלין 20/10/2019 10:50
    הגב לתגובה זו
    0 5
    סגור
  • מוכן להמר מולך שתעלה לפחות 50 אחוז בשבועות הקרובים ... (ל"ת)
    סטיבן הוקינג 21/10/2019 14:51
    הגב לתגובה זו
    4 0
    סגור
  • 18.
    טבע
    דוד 20/10/2019 10:46
    הגב לתגובה זו
    2 0
    לדעתי טבע הולכת להתייעלות חזקה מאוד
    סגור
  • 17.
    טבע חברה טובה במיוחד במחיר המניה היום
    טבע 20/10/2019 10:29
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אחרי הרארגון האחרון והירידות במניה טבע היא הזדמנות שיכולה לתת תשואה יפה כמובן שצריך סבלנות וזמן שירגעו כל החדשות הבעייתיות.טבע עדיין מיצרת רווחים טובים ויש תרופות גנריות חדשות מה שצויין נגד מיגרנה שיכולה להתחיל לגדול במכירות בנוסף יש את המזרק נגד אלרגיה שלא צויין ויכול להוסיף מכירות אני מניח שיש עוד דברים שיצאו בעתיד ולא ידועים.בכללי החברה מוכרת במיליארדים בכל העולם כמו שצויין בשיפורים קלים בשוק הגנריקה החברה תועל להגיע לרווחיות יותר טובה והמניה תטוס למעלה.
    סגור
  • 16.
    המסקנה : קנה בירידה מכור בעליה
    טמבל 20/10/2019 10:05
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המסקנה מהכתבה נמצאת במשפט הראשון : המניה מתנדנדת יום למעלה ולמחרת יורדת - לכן המסקנה קנה בירידה מכור בעליה
    סגור
  • 15.
    המנכל ההרפתקן מחק למשקיעים מעל 100 מיליארד שח (ל"ת)
    איפה ויגודמן???? 20/10/2019 09:55
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 14.
    מניה למהמרים שאוהבים להפסיד (ל"ת)
    טבע 20/10/2019 09:45
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 13.
    עוד רפש במסווה של כתבה
    בוריס 28/08/2019 19:58
    הגב לתגובה זו
    17 11
    האמת כנראה זה שיש גופים גדולים שעשו שורט על המניה ומנסים בכל מחיר לשכנע פריארים למכור להם במחיר נמוך
    סגור
  • טבע
    רוזן 21/10/2019 09:52
    הגב לתגובה זו
    1 0
    הכתבה בסדר ואינפורמטיבית השאלה בוריס כמה אתה מבין בשוק ההון וכמה אתה יודע לקבל החלטות נכונות - כנראה שאתה חלש מאד בהבנת השוק
    סגור
  • 12.
    ארז ויגודמן ואייל דשא שרפו בזדון את טבע? אניטשמיות???
    ישראל 28/08/2019 16:10
    הגב לתגובה זו
    25 1
    למה שרפו בזדון 40 מיליארד דולר בערל 150 מיליארד ש"ח?????? רצוי שילכו לעבוד בכיבוי אש!!!
    סגור
  • 11.
    ריכוז טוב של המידע, למרות שאני עדיין לא יודע מה לעשות (ל"ת)
    בני 28/08/2019 15:33
    הגב לתגובה זו
    8 3
    סגור
  • 10.
    מהכתבה לא ניתן להגיע לשום מסקנה החלטית
    אלי 28/08/2019 12:30
    הגב לתגובה זו
    16 6
    המנייה הזאת היא בעייתית ולא ניתן לחזות מה יהיה איתה נכון להיום.כל האפשרויות פתוחות ולא ידועות.מי שקונה עכשיו במחיר הנוכחי רוב הסיכויים שירוויח.מי שמושקע בה מספר שנים לא יכול לדעת מה צופן העתיד ומומלץ לו להמתין.
    סגור
  • חברת טבע
    ראובן ג. 28/08/2019 14:51
    הגב לתגובה זו
    17 1
    המשטרה חייבת לחקור ולגרום למנהלים שחמסו כל חלקה טובה ונטלו מיליארדים לכיסם כמו יצחק פטרבורג וארז ויגודמן יחזירו לקופתה את כל הכסף כי המשקיעים הפרטיים והמוסדיים שכוללים גם את קרנות הפנסיה וההשתלמות שלנו יש להם מניות טבע
    סגור
  • 9.
    טבע
    דוד 28/08/2019 11:45
    הגב לתגובה זו
    24 2
    היתה מעין קופה פרטית שהבכירים שאבו משם ממונות. לדעתי הנהגת הבורסה ו/ או המשטרה כלכלית צריכים לחקור, החל מפטירת המייסד.
    סגור
  • 8.
    איפה החוזקות?
    dw 28/08/2019 11:18
    הגב לתגובה זו
    11 3
    לדעתי הכתבה חסרה בחלק של החוזקות. 1. תרחיש התייצבות גנריקה ואף שיפור? 2. מוצרים אינובטיבים חדשים וצומחים: אוסטדו ואג'ובי 3. ביוסימילר. שימו עין על ריטוקסן (טרוקסימה אצל טבע)
    סגור
  • תודה על התיקון
    dw 28/08/2019 18:56
    הגב לתגובה זו
    7 1
    בסיפא של הכתבה ואגב, זה לא רק האג'ובי למיגרנה. זה אמנם המוצר עם האפסייד המשמעותי ביותר אבל גם האוסטדו איננו קוטל קנים. בשנה שעברה מכר 150M$, השנה היה אמור 350 ועשוי להגיע ל 400M$. זה לבד יותר מכל ביוטק ישראלית אחרת. זה כבר מגיע לבערך שליש קופקסון של היום. כלומר מדובר במנוע צמיחה מהותי.
    סגור
  • 7.
    כל מי שאי פעם הגיש תביעה בבית משפט יודע שלא מקבלים הכל
    ממי 28/08/2019 10:33
    הגב לתגובה זו
    9 5
    גם אם תתבע שקל, לא תקבל שקל ובטח אם אתה תובע 10 מיליארד ובמיוחד מול חברה שעלולה להתמוטט אם תחויב בסכומים גבוהים מידי.
    סגור
  • 6.
    טבע תלך לפירוק והמניה תצלול עוד 40 אחוזים. (ל"ת)
    אלין 28/08/2019 10:31
    הגב לתגובה זו
    17 16
    סגור
  • 5.
    כתבה רצינית
    יוסי חבקוק 28/08/2019 10:08
    הגב לתגובה זו
    12 6
    כתבה רצינית של כתב רציני.בסוף טבע היא גוויה. חברה גמורה.
    סגור
  • 4.
    מרתק... אבל
    משקיע 28/08/2019 10:04
    הגב לתגובה זו
    12 9
    נראה כי אין לחברה ברירה אלא ללכת לפירוק
    סגור
  • 3.
    לא להשקיע בחברה על סף פשיטת רגל.
    טבע 28/08/2019 09:48
    הגב לתגובה זו
    20 10
    מה שמתאים למיילן לא מתאים לטבע. מי ירכוש חברה עם חובות יותר משוויה למה לנטוע תקוות שווא במסכנים שמהמרים מספיק הבורסה הישראלית היא בית קברות לכסף של כולנו מאז ועדת בכר כולם מושקעים גם בטבע גם בגז וגם בכיל ורק הפסידו ויפסידו .
    סגור
  • 2.
    רבותי -- תיקנו את אשטרום קבוצה. (ל"ת)
    אלי 28/08/2019 09:47
    הגב לתגובה זו
    5 6
    סגור
  • איך קשור ולמה ? מה יודע? (ל"ת)
    קונה 28/08/2019 21:42
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 1.
    להיתרחק ממניית טבע !!!!! (ל"ת)
    אלי 28/08/2019 09:27
    הגב לתגובה זו
    15 13
    סגור
חיפוש ני"ע חיפוש כתבות