אגרות החוב של טבע זינקו, הריבית בשפל - זה הזמן להחליף חוב קצר בחוב ארוך - האם טבע בדרך לחוף מבטחים?
ענקית התרופות הישראלית טבע (סימול:TEVA) פרסמה אמש את תוצאותיה לרבעון האחרון. הדו"חות של החברה טובים וגם התחזית ל-2020 טובה (לכתבה המלאה). החלק החשוב בדוחות הוא העובדה כי הנהלת החברה הצליחה להסיר כמעט לחלוטין את סוגיית החוב שהעיקה על החברה בשנתיים האחרונות.
החברה הצליחה להוריד את החוב נטו מרמה של 34 מיליארד דולר ברבעון ה-3 של 2017 לרמה של 25 מיליארד דולר בלבד בסוף הרבעון האחרון.
היקף החוב נטו של החברה ברבעון האחרונים
במקביל להורדת החוב, במהלך הרבעון האחרון, טבע ניצלה את המומנטום החיובי בשווקים וסביב המניה והצליחה לגייס כ-2.1 מיליארד דולר באגרות חוב לטובת הטיפול בחוב לשנים הקרובות. המהלך למעשה הפך את לוח הסילוקין של החברה לפשוט הרבה יותר. בקופת החברה יש כעת 1.9 מיליארד דולר ועם תזרים מזומנים חופשי של 2.2-1.8 מיליארד דולר בשנה, החברה לא צפויה להתקשות למחזר את חובותיה בשנתייים הקרובות, ואפילו מעבר לכך - ומה הלאה? ייתכן מאוד ששולץ מכין הפתעה - הנפקת אג"ח נוספת - החלפת חוב קצר בחוב לזמן ארוך, ואז באמת כבר יהיה אוויר לנשימה.
לוח הסילוקין החדש של טבע: עולם אחר ביחס ללוח הסילוקין לפני מספר רבעונים
אז נכון, הבעיות של טבע רחוקות מלהיפתר: פרשת משככי הכאבים בארה"ב עדיין מכבידה כאשר החברה עדיין לא הצליחה להגיע להסכמות מול התובעים. המכירות של הקופקסון ירדו בחדות בשנה האחרונה ושאר התרופות עדיין לא מספיקות בשביל למלא את החלל., אם כי, התחזית ל-2020 מראה שהתרופות האתיות מחליפות את הקופקסון - נמצאה תרופה למחלה של טבע - ירידה במכירות הקופקסון. ומעבר להכל, החברה הצליחה להרוויח לעצמה הרבה זמן בשביל לקבל החלטות להמשך.
הסוחרים בשוקי האג"ח לא מתעכבים ושולחים את התשואה על אגרות החוב של החברה לשפל של שנתיים וחצי. התשואה על אגרות החוב של החברה ל-2021 נסחרות כעת ברמה של 2.3% בלבד, לעומת תשואה של 7.3% בתחילת אוקטובר האחרון. התשואה על אגרות לשנת 2024 נסחרת כעת ברמה של 4.3% בלבד, לעומת תשואה של יותר מ-10% במהלך חודשי הקיץ האחרונים. ובמילים פשוטות: המשקיעים בשוק האג"ח נותנים קרדיט גדול להנהלה הנוכחית.
- משקיעים בחלומות? גם לטבע לקח 26 שנה עד שהצליחה עם הקופקסון
- ה-FDA מרחיב את האישור ליוזדי של טבע
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תשואות אגרות החוב של טבע ל-2024:
בגזרת הטכני, כפי שהערכנו בתחילת החודש האחרון (לכתבה המלאה), המניה סגרה את פער המחירים ("גאפ") סביב רף ה-14 דולר למניה, שנפתח במהלך הדו"חות במאי 2017. הכסף הגדול שזורם לאגרות החוב של החברה וסנטימנט החזק בשווקים מרמז כי המהלך של המניה עשוי להיות רק בתחילתו.
טבע הופכת ליעד לרכישה?
במהלך השנתיים האחרונות, שהיו קשות במיוחד עבור החברה, עלתה לא פעם הטענה כי החברה עשויה להיות יעד לרכישה ע"י אחת מחברות התרופה הגדולות, במקביל למיזוג של פייזר ומיילן (לכתבה המלאה).
- 3.צחי 13/02/2020 15:39הגב לתגובה זוטבע מתקדמת לאט למעלה וזה טוב ,מי שעוקב אחרי המנייה שם לב שאחרי השורטיסטים עזבו המנייה עלתה ואין שום אינטרנסטים שרוצים להוריד אותה ...
- 2.כותבי תרחישים 13/02/2020 12:12הגב לתגובה זוהשווקים מנופחים-בחירות לנשיא ברבעון אחרון 20 אל תגיד לא זכרתי
- 1.נ.ש. 13/02/2020 12:10הגב לתגובה זואלא עתידה לסגור

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
