נטולות אגו? הנה מה שהופך נשים למצליחות בשוק ההון
מנהלות בכירות בחברות ת"א 125 התכנסו לטקס פתיחת מסחר בבורסה. למה לדעתן יש לנשים יתרון בשוק, ומה הטיפים להשקעות שהן יכולות לתת לגברים?
נטולות אגו, בעלות ראייה רחבה ומסוגלות להעריך סיכון מול סיכוי - אלו רק חלק מהיתרונות שייחסו לנשים על ידי מנהלות בכירות בחברות ציבוריות ממדד ת"א 125 שהתכנסו הבוקר (א') לטקס פתיחת מסחר בבורסה לרגל יום האישה הבינלאומי.
"זה שנים שהסקטור הבנקאי מוביל ברוב נשי נבחרת של מנהיגות מקצועית ואיכותית", אמרה לבנה שיפמן המכהנת כיו"ר הדירקטוריון של בנק דקסיה כשבאמתחתה כמעט 30 שנות ניסיון בתחום ההשקעות. "אני חושבת שנשים יכולות להוביל בכל תחום רק שאיכשהו מכוח האנרציה ותודות לגליה מאור שעשתה פריצת דרך מאוד משמעותית וקידמה המון נשים בבנק לאומי, בעקבותיו גם הלכו בנקים אחרים", אמרה שיפמן.
אירית איזקסון, יו"ר הבנק הבינלאומי, ייחסה את נקודת המפנה דווקא לתיקון בחוק החברות שאושר ב-2011 וקבע כי בכל דירקטוריון של חברה ציבורית תמונה לפחות אישה אחת. עוד התייחסה לכך סגי איתן, מנכ"לית חברת נכסים ובניין, שטענה כי החוק הבליט את היכולות של נשים, אם כי היום אין צורך בכך.
לדברי איתן, "אנו רואים יותר ויותר נשים מאיישות תפקידים משמעותיים בכל שכבות הניהול בתחומים שונים. תחום בולט במיוחד הוא תחום הפיננסים בו מכהנות חמש מנכ"ליות בבנקים ורגולטוריות כמו מפקחת על הבנקים, יו"ר רשות לניירות ערך והממונה על ההגבלים העסקיים. עד לאחרונה כיהנו גם הממונה על שוק ההון ונגידת בנק ישראל".
פחות אגו
בתשובה לשאלה "מה היתרון של נשים בשוק ההון והפיננסים?", ענתה לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית קבוצת דיסקונט: "בסך הכל אני חושבת שהכל מאוד פרסונלי ויש נשים שיש להן יתרון וגברים שיש להם יתרון ואי אפשר לדבר בהכללה. יחד עם זאת, אני חושבת שנשים מביאות לשולחן ענווה וקצת פחות אגו שזה מאוד טוב להשקעות ושוק ההון - לא להתאהב בהשקעות שלך, לא ללכת רק בשביל מה שכתוב בכותרות ולכן אני חושבת שבסך הכל המחקרים מראים שנשים מנהלות כספים בשוק ההון מאוד טובות ולראיה הסקטור הבנקאי שנמצא עם רוב נשי מובהק".
לדברי אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית השקעות IBI, "היתרון של נשים בשוק ההון הוא ראשית שהן נשים בסוציאליזציה. אנחנו לא מדברות על דברים לפני שלמדנו אותם לעומק, ובוודאי בדברים שקשורים באנליזה ובניהול השקעות. דבר שני זה אגו, מנהלי השקעות וגם אנליסטים צריכים להיות עם אגו כמה שיותר קטן. הקטע של להתאהב בתזות זה מאוד לא בריא. צריך להיות מסוגלות להודות בטעות ולקבל החלטות ענייניות מתוך נתונים".
עוד ציינה אלקלעי את חשיבות ההבנה של הלקוח, בייחוד בניהול תיקים. "זה לא טריוויאלי ונשים, שוב בגלל הסוציאליזציה, הרבה יותר טובות בלהתעמק בצרכים של מי שיושב מולנו. אולי זה לא מסיבות טובות אבל זו המציאות אז בואו ננצל את היתרונות היחסיים שיש לנו. הבעיה היחידה היא שאין מספיק נשים שמבינות את זה ונמצאות שם".
יתרון נוסף שציינה שיפמן - היכולת של נשים להעריך סיכון מול סיכוי. לדבריה, "צריך לראות את הכל – גם את הסיכון וגם את הסיכוי ואת התנודתיות. יש המון פרמטרים, שמשהו בתכונה הנשית שיודעת לשקלל את הכל עושה את זה בצורה טובה - לא יודעת אם יותר מגברים. ואני יכולה להגיד, שבתור אחת שעבדה עם המאיון העליון בבית השקעות, תמיד הרגיש לי נכון לעבוד מול נשים שראו את התמונה הרחבה, את כל הפרמטרים".
"לשאוף גבוה"
בתשובה לשאלה "מה הטיפ למי שרוצה להיכנס לשוק ההון?", ענתה שיפמן: "מההתחלה לשאוף גבוה. זה נחמד להיות מנהלת סניף ומנהלת השקעות בבית השקעות, אבל אם לא שואפת גבוה את לא תגיעי. זה הוכח שאם את לא רואה את הטרגט הגבוה ביותר את לא תגיעי כי את לא מאמינה שאת יכולה. אז אם אני האמנתי מגיל אפס שאני כולה להיות בראש הפירמידה אז הגעתי ולא הפתעתי את עצמי".
מנגד ציינה שיפמן כי הדור הצעיר עשוי להתקשות במובן של חוסר סבלנות. לדבריה, "צריך לפעמים ללכלך את הידיים, יש משהו בלצמוח מלמטה - הן גברים והן נשים. לא לפחד ללכלך את הידיים ולעבוד בתפקידים של בק אופיס ופרונט דסק וכל מיני תפקידים שנותנים את התמונה האמיתית של מה קורה בשטח, לא תמיד לעבוד ישר במטה. זה כל הזמן ללמוד ולא להתנשא מעל אף אחד. הגדולה היא לשלב את הכל ביחד".
עוד לגבי הדרכים שעומדות בפני נשים להיכנס לתחום הרחיבה סגי איתן, וציינה כי "יש הרבה אפשרויות להתחיל בעבודה בשוק ההון - בגופים מוסדיים או בבנקים כאנליסטית או מנהלת מחקר, או כעורכת דין בין אם זה במשרדי עורכי דין ובין אם זה במוסדיים שמתעסקים בהנפקות וכדומה. יש מכללות שנותנות קורסים ותואר בשוק ההון ואני חושבת ששוק ההון זה עולם ומלואו וקיימות הרבה אפשרויות לעבוד בו".
"כפי שאירית ציינה, בבנק הבינלאומי עובדות 70% נשים, אצלנו בחברה עובדות כ-50% ולנשים יש יכולות לאייש תפקידים ולהתקדם, בדיוק כמו לגברים. מה שצריך - זה לרצות ולשאוף", הוסיפה.
לא שולחות קו"ח
בתשובה לשאלה "מה היקף הגיוס של נשים לתפקידים בשוק ההון?", ענתה אלה אלקלעי: "באופן כללי בהיבט של שוק ההון מאוד קשה לנו לגייס נשים כי אין מועמדות. הן לא מגישות קו"ח, לא נמצאות בתעשייה, יש נשים בכירות שצמחו עם השוק אבל כמעט ואין נשים בכירות שהצטרפו ובנו קריירה בשוק ההון בעשור האחרון".
"יכול להיות שנשים מבינות שהן צריכות לעשות גם וגם וזה מאוד קשה", ציינה. פתרון שהציעה בהקשר זה הקומיקאית עדי אשכנזי שמובילה את הקמפיין של הבורסה, הוא "חקיקה שנותנת להן לצאת לעבוד בעיקר בשנים של תחילת האימהות – אם זה בנוגע להוצאות מטפלת, חופשת לידה לגבר וכל מה שיאפשר לאישה להמשיך במסלול בתנועה. אני מתפללת שזה יתאפשר לטובת כל הנשים בישראל".
"הפתרון בחקיקה". עדי אשכנזי בטקס פתיחת המסחר
- 1.ליאור 03/03/2019 15:26הגב לתגובה זוהייתי עובד בנק גדול בעבר,בתי השקעות ובנקים הם מקומות שלא מצריכים קבלת החלטות קשות ועיקר העבודה שם היא ברברת על כלום, בלי צורך להביא תוצאות ( איפההציבור ישימו את הכסף בבלטות) ויכולת פשוט לברבר את עצמך לדעת. לכן קל מאוד לנשים להתקדם בתפקידים פקידותיים במקומות האלו, בעיקר אם הם נראות טוב. חוץ מזה- לא רואה בהם כישורים מיוחדים. ואני לא מכליל את כל הנשים אבל אתם הכללתם אז אני גם הכללתי. יש נשים שכן מתאימות אבל זו המגמה

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל
הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35
במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.
חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.
- המחקרים שחושפים איך אפליקציות המסחר הורסות את תיק ההשקעות שלכם
- הבורסה בשנתיים של מלחמה - מי הרוויח ומי נשאר מאחור?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה?
מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.
כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.
מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של 2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.
ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.
