נטולות אגו? הנה מה שהופך נשים למצליחות בשוק ההון

מנהלות בכירות בחברות ת"א 125 התכנסו לטקס פתיחת מסחר בבורסה. למה לדעתן יש לנשים יתרון בשוק, ומה הטיפים להשקעות שהן יכולות לתת לגברים?

מורן ישעיהו | (1)

נטולות אגו, בעלות ראייה רחבה ומסוגלות להעריך סיכון מול סיכוי - אלו רק חלק מהיתרונות שייחסו לנשים על ידי מנהלות בכירות בחברות ציבוריות ממדד ת"א 125 שהתכנסו הבוקר (א') לטקס פתיחת מסחר בבורסה לרגל יום האישה הבינלאומי. "זה שנים שהסקטור הבנקאי מוביל ברוב נשי נבחרת של מנהיגות מקצועית ואיכותית", אמרה לבנה שיפמן המכהנת כיו"ר הדירקטוריון של בנק דקסיה כשבאמתחתה כמעט 30 שנות ניסיון בתחום ההשקעות. "אני חושבת שנשים יכולות להוביל בכל תחום רק שאיכשהו מכוח האנרציה ותודות לגליה מאור שעשתה פריצת דרך מאוד משמעותית וקידמה המון נשים בבנק לאומי, בעקבותיו גם הלכו בנקים אחרים", אמרה שיפמן. אירית איזקסון, יו"ר הבנק הבינלאומי, ייחסה את נקודת המפנה דווקא לתיקון בחוק החברות שאושר ב-2011 וקבע כי בכל דירקטוריון של חברה ציבורית תמונה לפחות אישה אחת. עוד התייחסה לכך סגי איתן, מנכ"לית חברת נכסים ובניין, שטענה כי החוק הבליט את היכולות של נשים, אם כי היום אין צורך בכך. לדברי איתן, "אנו רואים יותר ויותר נשים מאיישות תפקידים משמעותיים בכל שכבות הניהול בתחומים שונים. תחום בולט במיוחד הוא תחום הפיננסים בו מכהנות חמש מנכ"ליות בבנקים ורגולטוריות כמו מפקחת על הבנקים, יו"ר רשות לניירות ערך והממונה על ההגבלים העסקיים. עד לאחרונה כיהנו גם הממונה על שוק ההון ונגידת בנק ישראל". פחות אגו בתשובה לשאלה "מה היתרון של נשים בשוק ההון והפיננסים?", ענתה לילך אשר טופילסקי, מנכ"לית קבוצת דיסקונט: "בסך הכל אני חושבת שהכל מאוד פרסונלי ויש נשים שיש להן יתרון וגברים שיש להם יתרון ואי אפשר לדבר בהכללה. יחד עם זאת, אני חושבת שנשים מביאות לשולחן ענווה וקצת פחות אגו שזה מאוד טוב להשקעות ושוק ההון - לא להתאהב בהשקעות שלך, לא ללכת רק בשביל מה שכתוב בכותרות ולכן אני חושבת שבסך הכל המחקרים מראים שנשים מנהלות כספים בשוק ההון מאוד טובות ולראיה הסקטור הבנקאי שנמצא עם רוב נשי מובהק". לדברי אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי בבית השקעות IBI, "היתרון של נשים בשוק ההון הוא ראשית שהן נשים בסוציאליזציה. אנחנו לא מדברות על דברים לפני שלמדנו אותם לעומק, ובוודאי בדברים שקשורים באנליזה ובניהול השקעות. דבר שני זה אגו, מנהלי השקעות וגם אנליסטים צריכים להיות עם אגו כמה שיותר קטן. הקטע של להתאהב בתזות זה מאוד לא בריא. צריך להיות מסוגלות להודות בטעות ולקבל החלטות ענייניות מתוך נתונים".   עוד ציינה אלקלעי את חשיבות ההבנה של הלקוח, בייחוד בניהול תיקים. "זה לא טריוויאלי ונשים, שוב בגלל הסוציאליזציה, הרבה יותר טובות בלהתעמק בצרכים של מי שיושב מולנו. אולי זה לא מסיבות טובות אבל זו המציאות אז בואו ננצל את היתרונות היחסיים שיש לנו. הבעיה היחידה היא שאין מספיק נשים שמבינות את זה ונמצאות שם". יתרון נוסף שציינה שיפמן - היכולת של נשים להעריך סיכון מול סיכוי. לדבריה, "צריך לראות את הכל – גם את הסיכון וגם את הסיכוי ואת התנודתיות. יש המון פרמטרים, שמשהו בתכונה הנשית שיודעת לשקלל את הכל עושה את זה בצורה טובה - לא יודעת אם יותר מגברים. ואני יכולה להגיד, שבתור אחת שעבדה עם המאיון העליון בבית השקעות, תמיד הרגיש לי נכון לעבוד מול נשים שראו את התמונה הרחבה, את כל הפרמטרים". "לשאוף גבוה" בתשובה לשאלה "מה הטיפ למי שרוצה להיכנס לשוק ההון?", ענתה שיפמן: "מההתחלה לשאוף גבוה. זה נחמד להיות מנהלת סניף ומנהלת השקעות בבית השקעות, אבל אם לא שואפת גבוה את לא תגיעי. זה הוכח שאם את לא רואה את הטרגט הגבוה ביותר את לא תגיעי כי את לא מאמינה שאת יכולה. אז אם אני האמנתי מגיל אפס שאני כולה להיות בראש הפירמידה אז הגעתי ולא הפתעתי את עצמי". מנגד ציינה שיפמן כי הדור הצעיר עשוי להתקשות במובן של חוסר סבלנות. לדבריה, "צריך לפעמים ללכלך את הידיים, יש משהו בלצמוח מלמטה - הן גברים והן נשים. לא לפחד ללכלך את הידיים ולעבוד בתפקידים של בק אופיס ופרונט דסק וכל מיני תפקידים שנותנים את התמונה האמיתית של מה קורה בשטח, לא תמיד לעבוד ישר במטה. זה כל הזמן ללמוד ולא להתנשא מעל אף אחד. הגדולה היא לשלב את הכל ביחד". עוד לגבי הדרכים שעומדות בפני נשים להיכנס לתחום הרחיבה סגי איתן, וציינה כי "יש הרבה אפשרויות להתחיל בעבודה בשוק ההון - בגופים מוסדיים או בבנקים כאנליסטית או מנהלת מחקר, או כעורכת דין בין אם זה במשרדי עורכי דין ובין אם זה במוסדיים שמתעסקים בהנפקות וכדומה. יש מכללות שנותנות קורסים ותואר בשוק ההון ואני חושבת ששוק ההון זה עולם ומלואו וקיימות הרבה אפשרויות לעבוד בו". "כפי שאירית ציינה, בבנק הבינלאומי עובדות 70% נשים, אצלנו בחברה עובדות כ-50% ולנשים יש יכולות לאייש תפקידים ולהתקדם, בדיוק כמו לגברים. מה שצריך - זה לרצות ולשאוף", הוסיפה. לא שולחות קו"ח בתשובה לשאלה "מה היקף הגיוס של נשים לתפקידים בשוק ההון?", ענתה אלה אלקלעי: "באופן כללי בהיבט של שוק ההון מאוד קשה לנו לגייס נשים כי אין מועמדות. הן לא מגישות קו"ח, לא נמצאות בתעשייה, יש נשים בכירות שצמחו עם השוק אבל כמעט ואין נשים בכירות שהצטרפו ובנו קריירה בשוק ההון בעשור האחרון". "יכול להיות שנשים מבינות שהן צריכות לעשות גם וגם וזה מאוד קשה", ציינה. פתרון שהציעה בהקשר זה הקומיקאית עדי אשכנזי שמובילה את הקמפיין של הבורסה, הוא "חקיקה שנותנת להן לצאת לעבוד בעיקר בשנים של תחילת האימהות – אם זה בנוגע להוצאות מטפלת, חופשת לידה לגבר וכל מה שיאפשר לאישה להמשיך במסלול בתנועה. אני מתפללת שזה יתאפשר לטובת כל הנשים בישראל".  "הפתרון בחקיקה". עדי אשכנזי בטקס פתיחת המסחר

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ליאור 03/03/2019 15:26
    הגב לתגובה זו
    הייתי עובד בנק גדול בעבר,בתי השקעות ובנקים הם מקומות שלא מצריכים קבלת החלטות קשות ועיקר העבודה שם היא ברברת על כלום, בלי צורך להביא תוצאות ( איפההציבור ישימו את הכסף בבלטות) ויכולת פשוט לברבר את עצמך לדעת. לכן קל מאוד לנשים להתקדם בתפקידים פקידותיים במקומות האלו, בעיקר אם הם נראות טוב. חוץ מזה- לא רואה בהם כישורים מיוחדים. ואני לא מכליל את כל הנשים אבל אתם הכללתם אז אני גם הכללתי. יש נשים שכן מתאימות אבל זו המגמה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?