עידן עופר
צילום: בוצ'צ'ו

רווח הון ומחירי פוספטים גבוהים סייעו לתוצאות כיל

הרווח התפעולי הושפע לחיוב מתמהיל המכירות, בעיקר בשל שיעור גבוה יותר של מכירות מים המלח ועלייה במכירות מוצרי בטיחות אש; המניה קופצת 1.9%
מערכת Bizportal | (4)

כימיקלים לישראל, שבשליטת החברה לישראל של משפחת עופר, רשמה ברבעון הרביעי של שנת 2017 רווח נקי של 155 מיליון דולר, שיפור חד לעומת תוצאות הרבעון המקביל - בו רשמה כיל רווח נקי של 32 מיליון דולר בלבד. מניית כיל עולה 1.9% עם פתיחת המסחר בבורסה.

החברה רשמה ברבעון הרביעי רווח הון של 41 מיליון דולר כתוצאה ממכירת חלקה בחברת טכנולוגיות ההתפלה IDE.

בשורה העליונה, המכירות של כיל ברבעון צמחו ב-2%, לרמה של 1.136 מיליארד דולר. השיפור הושג הודות לגידול במכירות חומצה זרחתית בכיל פוספט, מוצרי בטיחות אש בכיל תוספים מתקדמים, מוצרי חקלאות מיוחדים בכיל דשנים מיוחדים ומוצרים תעשייתיים מבוססי-ברום בכיל מוצרים תעשייתיים. שיפורים אלו קוזזו חלקית על ידי ירידה במכירות הכמותיות של דשני פוספט ואשלג ושל תמיסות צלולות בכיל מוצרים תעשייתיים. כמו כן חלה עלייה קלה במחירי האשלג.

הרווח התפעולי זינק ברבעון ב-162% ל-189 מיליון דולר,  וזאת כתוצאה מעליות מחירים, ירידות בעלויות הובלה ובעלויות תפעול שקוזז באופן חלקי בלבד על ידי השפעה שלילית של מכירות כמותיות נמוכות וייסוף בשער החליפין של השקל מול הדולר. הרווח התפעולי המתואם הסתכם לסך 168 מיליון דולר, גידול בשיעור של 20% לעומת 140 מיליון דולר ברבעון הרביעי של שנת 2016. ה-EBITDA מתואם ברבעון הרביעי הסתכם לסך 276 מיליון דולר, לעומת 264 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

ברבעון הרביעי רשם ענף האשלג והמגנזיום גידול ברווח התפעולי, הודות לביקושים חזקים והיצע מוגבל בשוק האשלג. קו העסקים רשם מכירות שיא לברזיל והמשיך בארגון מחדש של אתריו באירופה. מחירי האשלג המשיכו להתייצב באופן מתון במהלך הרבעון הרביעי. המחיר הממוצע בברזיל ברבעון הרביעי (CFR) עמד על 280 דולר לטון, 5% מעל הרבעון השלישי של 2017 ,ו-19% מעל הרבעון הרביעי של 2016. כיל ייצאה כ-3.1 מיליון טון אשלג לברזיל בשנת 2017.

את שנת 2017 כולה סיימה כיל עם 5.42 מיליארד דולר לעומת הכנסות של 5.36 מיליארד דולר ב-2016. הרווח התפעולי לשנת 2017 גדל ל-629 מיליון דולר, לעומת הפסד תפעולי של 3 מיליון דולר בשנת 2016.

נזכיר כי בהלך הרבעון הרביעי ענקית האשלג הקנדית מימשה את החזקתה בכיל. כל כך אמר אשר גרינבאום, ממלא מקום מנכ"ל כיל: "בעקבות מכירת כל החזקותיה של פוטאש בכיל בחודש ינואר 2018, הוסרה עננה משמעותית שריחפה מעל מניות החברה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    כיל למה המניה מדשדשת אם יש תוצאות טובות (ל"ת)
    דוד 14/02/2018 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עובד כיל 14/02/2018 11:50
    הגב לתגובה זו
    מחכים לבונוס מפלצתי בעזרת השם
  • 2.
    כיל סוף טוב לכיל (ל"ת)
    sus 14/02/2018 09:34
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הגיע זמן ההמראה לשחקים (ל"ת)
    הידעוני 14/02/2018 09:33
    הגב לתגובה זו
יוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטןיוסי ושלומי אמיר, שופרסל, צילום: יונתן בלום קטן

שופרסל בעצירה - נפילה בהכנסות, קיפאון ברווח

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל בזכות יכולות, הכרת שוק, וגם הרבה מזל - שנת 2024 היתה טובה וחריגה לקמעונאות. המספרים אז היו "מנופחים", עכשיו אלו מספרי האמת

מנדי הניג |

האחים אמיר השביחו את ההשקעה בשופרסל באופן פנומנלי, אבל שני הרבעונים האחרונים מראים שכמו תמיד - למזל יש תפקיד מרכזי בסיפור. שני הרבעונים האחרונים פושרים ואפילו חלשים יחסית לשנה שעברה. הצמיחה נעצרה, ההכנסות יורדות. הרווחים מרשימים אבל לא מבטאים שיפור לעומת שנה שעברה, אלא תהליכי התייעלות. 

הסיבה לירידה בפעילות היא שתחום קמעונאות המזון תלוי מאוד במצב הרוח הציבורי וביכולת שלנו כצרכנים להיות קשובים למחירים. כשהחטופים היו במנהרות בעזה, כשאיראן איימה, כשהחיילים סיכנו את חייהם, למי היה "ראש" לעשות השוואות מחירים. אנשים גם פחות יצאו לאכול בחוץ והגדילו צריכה מהרשתות וגם - לא טסו לחו"ל. בהדרגה, במהלך השנה זה השתנה. חזר בעצם למצב קרוב לרגיל. זה מתבטא בירידה בהכנסות, אבל המבחן של הרשתות הוא לא מול שנה שעברה שהיתה חריגה, אלא לאורך זמן ממושך יותר. אחרי הכל, הן יצמחו כי האוכלוסייה גדלה. זה שוק סולידי וכמובן נחוץ, זה לא ייעלם. רק קצב הצמיחה שראינו לא יחזור.


אודי מוקדי ייסד, ניהל ומכר את סייברארק לפאלו אלטו והוא מספר על מאחורי הקלעים של העסקה, ומספק עצות ליזמים צעירים ומנהלים בשיחה בוועידת ביזפורטל - מוזמנים להגיע ביום שלישי הקרוב



הדוחות של שופרסל שנסחרת בכ-11.5 מיליארד שקל מלמדים על חברה שהרווח המייצג שלה בשורה התחתונה הוא באזור 700-750 מיליון שקל. הרווח צפוי לעלות במקביל לגידול  בהיקפי הפעילות, אבל על פניו היא מתומחרת כבר במחיר מלא. האפסייד שלה יהיה כנראה בנדל"ן. יש שם פעילות שיכולה להציף בהדרגה כמה מיליארדים טובים. היום השוק יתאכזב והמניה תרד, אבל האחים אמיר הכפילו את השווי מאז שנכנסו וייצרו בתקופה של שנה וחצי כ-2.5 מיליארד שקל.    


שופרסל הרוויחה ברבעון השלישי כ-168 מיליון שקל בדומה לרווח בתקופה המקבילה אשתקד. הרווח הגולמי (לפני הכנסות אחרות) הסתכם בכ־222 מיליון שקל (כ־6.0% מההכנסות); בהשוואה לכ־266 מיליון שקל (כ־6.5% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

נייקי
צילום: טוויטר

ריטיילורס ממשיכה לצלול עם נייקי - צניחה של 62% ברווח הנקי

האם אדידס תמשיך להכות בנייקי בחזית המקומית, ובכלל? והיכן עשויה להיות פריצת הדרך המחודשת של ריטיילורס, הזכיינית בישראל ובעולם שבשליטת הראל ויזל, שמנסה לחזור לצמרת של שוקי הנעלת ואופנת הספורט. על קרב הענקים בתחום, והטעויות שעשו נייקי וריטיילורס בדרך


רונן קרסו |

לפני חצי שנה, בעקבות דו"חות הרבעון הראשון החלש של ריטיילורס RTLS , זכיינית נייקי בישראל ובעולם, אמר המנכ"ל וחתנו של הראל ויזל, תומר צפניק, שחשוב לו להיות שקוף עם המשקיעים של החברה, שנמצאת עם נייקי NKE  באיזשהו סייקל שלילי שעוד נמשך - אבל ש-2025 היא שנת מיצוי הדעיכה. צפניק העריך אז שמיולי ועד סוף השנה נראה שיפור בנייקי. "המצב יהיה יותר טוב. צריך להסתכל על יולי אוגוסט כנקודת הבסיס", אמר אז צפניק. אולי זה חוסר ניסיון או סתם אופטימיות יתר, אבל הדו"חות של הרבעון השלישי פורסמו שלשום, ולא רק שלא חל שיפור - אלא חלה הרעה נוספת במצב העסקי העדין של החברה.

רווחיה של ריטיילורס (שבבעלות ויזל) ברבעון השלישי הסתכמו ב-14.2 מיליון שקל - ירידה של 62% לעומת הרבעון מקביל אשתקד. הרווח מתחילת שנה הגיע ל-23 מיליון שקל, לעומת 79 מיליון שקל בשנה שעברה. זוהי ירידה של 70% ברווח הנקי. החברה נסחרת במכפיל מטריד של 90. מניית ריטיילורס ירדה השנה ב-21%, לעומת מדד ת"א 125 שעלה באותה התקופה ב-46%. ועדיין, אחרי כל זה, שווי השוק של ריטיילורס גבוה, והוא ניצב על 2.8 מיליארד שקל.

הדו"חות החלשים של ריטילורס לא באו כהפתעה לקוראי "ביזפורטל", שנחשפו בשנה האחרונה לשינויים הגדולים שעוברים על שוק אופנת הספורט, ולקשיים איתם מתמודדת ריטיילורס. נייקי שלטה ללא עוררין בשוק נעלי ואופנת הספורט, והשווי של החברה גירד את רף ה-300 מיליארד דול. השווי כיום נחתך ב-70% ל-91 מיליארד דולר בלבד, והיא נמצאית כעת בשפל.

לאורך שנים נייקי היתה המותג המוביל, שווי השוק שלה היה גבוה מאלה של כל מתחרותיה, אלא שהמתחרות הרימו ראש: בראש ובראשונה נמצאת אדידס ADS  , שמובילה כיום טרנד בארץ ובעולם, באמצעות דגמי סמבה, גאזל וקמפוס שמצויים בעלייה חדה, ונהפכו שם נרדף לאופנה עכשוויתבתחום ההנעלה היו אלה גם פומה, אנדר ארמו, ניו באלאנס, הוקה ומגוון מוצרי האופנה של לולו למון, הלו יוגה ואוישו שנגסו בכוחה של נייקי. השוק נהיה צפוף ונייקי איבדה משמעותית מכוחה.

השנים הקשות של נייקי בעולם היו עקב החלטות ניהוליות כושלות, שגם הביאו לפיטורי המנכ"ל הקודם, ג'ון דונהיו, ולשחיקה עצומה בחוזק ובשווי המותג. החברה, שהיתה תמיד סמל לחדשנות, נועזות ותקווה, איבדה מזוהרה. בנוסף, בהחלטה יהירה חיסלה נייקי את המערך הסיטונאי שלה - מה שפגע מאוד במכירות. זה השליך כמובן על ריטיילורס, שמסתמכת על נייקי וחוזק ומכירות המותג.