הנה ההסבר לתנודה של 10% במניית כיל
מניית כיל נפלה הבוקר בעד 5.4% על רקע הפרסומים מעבר לים לפיהם ענקית האשלג הקנדית פוטאש נערכת למכירת החזקותיה בכיל תמורת 700 מיליון דולר. מההודעה שיצאה מעבר לים עולה כי פוטש נערכת למכירת ההחזקות בהליך של מכרז ב-23 לינואר. העסקה משקפת הנחה של כ-10% על מחיר השוק.
עם פתיחת המסחר מניית כיל נפלה ב-5.4%. רק דקות לאחר מכן, בשעה 10:07, הבורסה קיבלה את ההודעה מכיל והמסחר במניה הופסק בשעה 10:12. ההודעה של כיל לבורסה נעשתה בדרך של הפניה להודעה של פוטאש ועם חידוש המסחר בשעה 10:41 כיל החלה במסע עליות לעבר הטריטוריה הירוקה. בשורה התחתונה, לשוק לקח זמן לעכל כי העסקה כבר בוצעה ולמעשה בכך הוסרה העננה מעל מניית כיל עם מכירת ההחזקות של פוטאש בחברה.
מלבד הסרת העננה מעל המניה דבר נוסף שעשוי לתרום לסנטימנט החיובי בכיל הינו כי בעקבות המכירה תעודות הסל צפויים להזרים ביקושים של כ-150 מיליון שקלים בעדכון המשקולות ב-1 למארס, כאשר החזקות הציבור יעלו מ-45% ל-60%.
מניית כיל עולה כעת ב-1.4% במחזור עצום של 231 מיליון שקל. זאת לעומת מחזור יומי ממוצע של 21 מיליון שקל בחודש האחרון.
מניית כיל בחודשים האחרונים:
- 6.שורט ברור (ל"ת)שועלי 16/01/2018 15:49הגב לתגובה זו
- 5.מוסדים טיפשים (ל"ת)שועלי 16/01/2018 15:41הגב לתגובה זו
- איתן 16/01/2018 16:52הגב לתגובה זולא חושב. אם הם נכנסו ב13.6 נראה לך שישחררו לפני 60 אחוז עלייה לפחות ? הרי בכדי שיוכלו לממש ברווח צריך שיכנס למניה לפחות פי 2 כמות כסף בהמשך. יותר כסף = עליית מחיר. הכיוון למעלה ברור גם אם זה לא יקרה מחר בבוקר. הסיבות לא חשובות. רק שטף הכסף.
- 4.גפני 16/01/2018 15:41הגב לתגובה זוהצדיק גפני מינה את רוזנטל לועדה נגד כיל. לא יעזור כלום עד שכיל לא תגיע למצב של טבע הפוליטיקאים לא יפסיקו. כיל תעלה כשביבי ישב בכלא . לפיד יתאדה יחד עם גפני ורוזנטל ויחימוביץ יחזרו לכתוב ספרים מדהימים כמו "אשת איש" שכתבה אשת המוסר יחימוביץ ורוזנטל יחזור להתעסק בדירות שלו לגבות שכ"ד מ 30 דירות בגבעתיים במקום ללכת לבגץ נגד מס דירה שלישית. עם מפגר שנותן למפגרים לנהל אותו אז מגיע לכם שכיל תגיע למקום של טבע
- 3.אחד שיודע 16/01/2018 14:37הגב לתגובה זומשחק של סוחרים...המחזור הוא נטו קניה ומכירה של סוחרי יום שמנצלים ידיים חלשות, זה הכל לא רק זה, סוחרים שאתמול ידעו את זה, הרימו את המניה, הכניסו פנימה הרבה ידיים חדשות, ויצאו היום הפילו את המניה, כל אלה שנכנסו אתמול בעליות בסטופ לוס....ולכן, אחרי איסוף היום בזול, למה לא להרים שוב את המניה? כסף על הרצפה בשביל הסוחרים הכבדים
- חחחח קישקוש אחד שלא מבין (ל"ת)שועלי 16/01/2018 15:46הגב לתגובה זו
- 2.שלומי 16/01/2018 14:08הגב לתגובה זודשדוש של שנים ללא תוחלת.
- 1.צופה 16/01/2018 13:56הגב לתגובה זוועד אז עדיף השקעה בחברות אשלג זרות אם כל הצער שבדבר, אשר לא קשורות לזיכיון זה או אחר. כיל ושאר החברות ירדו באופן כמעט זהה אבל בעוד עשור בשאר החברות יהיה נכס בסיס וכאן קדחת.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
עמית בירק אקוואריוס (אקוואריוס)המוניטין ירד לאפס - עמית בירק פורש מאקוואריוס
אחרי פחות מחצי שנה בתפקיד עמית בירק זה שאמר לנו "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס; אחרי קריסת מתווי הגיוס כשפיור קפיטל נסוגה ברגע האחרון בטענה שקיבלה מצגי שווא מצד ההנהלה אקוואריוס מאבדת את אמון המשקיעים - המנוע היחיד שאולי יכול להציל את החברה מה שמתבטא בהתרסקות של 97% מאז הנפקתה ב-2021
אחרי קצת פחות מחצי שנה בתפקיד, עמית בירק - זה שאמר לנו בראיון "אני שם את הרקורד שלי על השולחן" עוזב את אקוואריוס אקוואריוס מנוע . לבירק היו כנראה כוונות טובות, הוא באמת הגיע עם רצון “להציל” את החברה, חברה שבתוך 4 שנים מחקה 97% מערכה בבורסה. הוא השיק תוכנית התייעלות אגרסיבית, קיווה לגייס 10 מיליון דולר וסמך על המענק מממשלת גרמניה שאולי יעזור לאקוואריוס להתניע מחדש "הפעם נבחן בתוצאות, לא בהבטחות; זו לא אותה אקוואריוס - קיצצנו, התייעלנו, ואנחנו יוצאים לפיילוט בארה"ב" הוא אמר לנו. הכותרת הבומבסטית של אותו ראיון הייתה אווקאריוס 2.0?
צריכים לגשת לחברות מהסוג הזה בהרבה חשדנות, לפעמים אלו הנסיבות ולפעמים זה הנהלה לא שקופה שפעם אחר פעם לא בוחרת באינטרסים של המשקיעים. כשמנכ"ל נוטש/מוחלף לפני שהספיק להציג תוצאה אחת זה דגל אדום בכל מצב, אבל במקרה של אקוואריוס אנחנו אפילו לא צריך את הדגלים האלה. מספיק לעקוב אחר מה שהתרחש בחודשים האחרונים כדי להבין עד כמה הסיפור כבר חורג מגבולות כיסא המנכ"ל וכנראה זה יותר הקש ששבר את גב הגמל ובירק לא רצה לקשור את גורלו עם חברת המנועים הכושלת.
במקומו של בירק נכנס רועי בר־גיל, בוגר מנהל עסקים ברופין, שבשנים האחרונות כיהן כסגן נשיא לפיתוח עסקי בתעשייה האווירית.
מבלי לדון לגופו של אדם, לא ברור מה מינוי כזה אמור לשרת. אקוואריוס נמצאת בשלב שבו נדרש ניסיון נקודתי בתחום המנועים, בתחום של ייצור והטמעה לא יכולות קורפורייט כלליות. ההרגשה היא שהחברה לא בחרה מנכ"ל, אלא פשוט מינתה מי שהיה זמין.
תוכנית ההתייעלות שבירק ניסה להוביל נועדה להיות אבן היסוד של הגירסה המשופרת של החברה "אקוואריוס 2.0". הוא קיצץ כוח אדם, סגר משרדים, חתך הוצאות תפעוליות בכל מקום שניתן ועשה את הדבר ההגיוני של אם אי-אפשר להגדיל הכנסות, לפחות צריך לבלום את שריפת המזומנים. אולי זה היה ניסיון לייצר משמעת ארגונית בחברה שכבר שנים מתנהלת כמו סטארט-אפ שלא מבין שהכסף נגמר. אקוואריוס שרפה 6.7 מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה אחרי שב-2024 שרפה 12 מיליון דולר, כך שניתן שאפשר לראות הפסדים מוגברים מתקופה לתקופה.
- "הציגו לנו מצג שווא" - המשקיע המרכזי באקוואריוס נסוג מההשקעה
- אקוואריוס מתניעה מחדש: "אני שם את הרקורד שלי על השולחן"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלא שגם ההתייעלות הזאת, חריפה ככל שתהיה, פגשה את המובן מאליו כנראה - אין כאן פעילות מסחרית אמיתית שיכולה לשאת את החברה, אין צד ימני במאזן והפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת להביא מוצר לשוק רק הולך ומתרחק. ובואו נאמר את המובן מאיליו לא לוקח 4 שנים להביא מנוע לשוק. בטח שלא חמש. חברות שמפתחות טכנולוגיות מורכבות בהרבה כבר עברו מרעיון לייצור בזמן קצר מזה. כאן מדובר במנוע בעירה קטן, שנועד להיות בסיס לגנרטור, לא במטוס קרב. אם אחרי כל כך הרבה זמן החברה עדיין מדברת על "פיילוט ראשון", הרי שהפער בין עלויות הפיתוח לבין היכולת לייצר מוצר אמיתי כנראה גדול מאוד.
