גרף

זה כנראה הטריגר לראלי הגדול החודש בשוקי המניות - האם זה יימשך?

יום המסחר האחרון לחודש מארס. מדד ה-S&P500 השלים ראלי גדול וסגר בשיא מאז סוף דצמבר
מערכת Bizportal |
אחרי פתיחת שנה מזעזעת, וול סטריט ממשיכה להוביל את ראלי ההתאוששות בשוקי המניות מסביב לעולם, זאת כאשר הדולר הולך בכיוון ההפוך. המטבע האמריקני בדרך להשלים את הנפילה החודשית הגדולה ביותר מאז 2011, והדבר מספק רוח גבית חזקה למחיר הנפט - וגם לוול סטריט. מדד ה-S&P500 רשם החודש ראלי של 6.8% וסגר אתמול בשיא של סוף דצמבר. הסיפור המרכזי כרגע הוא היחלשות הדולר. המטבע האמריקני צלל כ-4.5% מול האירו החודש, זאת בין היתר ברקע לעדכון מצד הפד' לפיו הצפי כעת הוא ל-2 העלאות ריבית השנה, ולא 4 העלאות כפי שעלה מהצפי ששוחרר בחודש דצמבר. בתוך כך, נאומה של יילן השבוע בו היא נשמעה מאוד זהירה בכל הקשור להעלאות ריבית נוספות, התקבל כסוג של מסר ברור אצל הסוחרים (ראו גרף בציוץ). הסבירות להעלאת ריבית בחודש הבא לפי בורסת החוזים בשיקגו עומדת על 7% בלבד ובחודש יוני על 21%. רק בחודש דצמבר הסבירות מטפסת מעל 50%. כלומר, השוק צופה בקושי העלאת ריבית אחת השנה, שינוי דרמטי לעומת הצפי לפני מספר חודשים - והדולר מגיב.     הנתון המרכזי הבא הוא דו"ח התעסוקה לחודש מארס שיפורסם מחר (יום ו'). הצפי הוא לתופסת של כ-210 אלף משרות (אחרי תופסת חזקה מאוד של 242 אלף משרות בחודש פברואר) ושיעור אבטלה שיישאר ללא שינוי ברמה של 4.9%. בפד' יפקחו עין על הנתון, ואולי בעיקר על סעיף השינוי בשכר השעתי. בחודש פברואר הנתון אמנם היה חזק, אבל השכר רשם ירידה של 0.1% והדבר העיב (מאותת על חולשה באינפלציה). הפעם הצפי הוא הוא לעלייה של 0.2% בשכר. נתון חזק עשוי לשלוח את הדולר למהלך עליות. ולאן מכאן בעבור הדולר? במחלקת המחקר של ענקית הבנקאות, BNP Paribas, אומרים השבוע כי "הדולר עדיין מוערך ביתר, בעיקר מול היין והאירו". בבנק צופים כי הדולר ייחלש מול האירו לרמה של 1.16 בתקופה הקרובה. גם בסיטי אומרים השבוע כי הצפי הוא להמשך היחלשות של הדולר. בענקית הבנקאות הצרפתית סוסייטה ג'נרל הלכו אפילו צעד אחד קדימה, והכריזו אחרי נאומה של יילן השבוע כי "השמש שוקעת על הראלי בדולר".      לסיום, העלאת ריבית נוספת בארה"ב ככל הנראה הולכת ומתרחקת, בישראל עדכן הבנק המרכזי את הצפי להעלאת ריבית ראשונה רק בעוד למעלה משנה (במהלך Q2 של 2017) וזאת מול צפי קודם להעלאת ריבית בסוף 2016. על אירופה ויפן אין מה להרחיב מהבחינה הזו. המשמעות היא שסביב הריבית האפסית נמשכת - והשווקים מגיבים.  מדד ה-S&P 500 0.25% בחודשים האחרונים   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסףיאיר לפידות, מייסד ומנכ”ל משותף, בית ההשקעות ילין לפידות צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"אי אפשר לעלות 20%-30% בשנה, זה ייגמר בתיקון״

"הזינוקים הם לא ברי-קיימא וכולם יודעים את זה": בוועידה הכלכלית של ביזפורטל יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף של ילין לפידות מסביר למה העליות האחרונות בשווקים לא יחזיקו מעמד, הוא מצביע על ״קאפקס״ עצום בתשתיות AI, על עסקאות מנופחות בין חברות הטק, ועל זה שכולנו צריכים להיות מוכנים לתיקון שיחזיר את השוק לפרופורציות; וגם: על ההטיה של הבורסה המקומית לפיננסים ונדל״ן

מנדי הניג |
נושאים בכתבה ילין לפידות

בזמן שהבורסות בעולם שוברות שיאים והמדדים בארה״ב רושמים שלוש שנים רצופות של עליות דו-ספרתיות, יאיר לפידות, מייסד ומנכ״ל משותף של ילין לפידות, רוצה שנעצור רגע את המסיבה ונסתכל על העובדות. זה קורה במושב מיוחד בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. הועידה השביעית הכלכלית נערכת הפעם בסימן של ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים, הבורסה זינקה, המשק גילה חסינות אבל השאלה מה הלאה?

באולם שהמה מפה לפה יכולתם להרגיש את הדואליות הזאת. כמו המיקרוקוסמוס של הכלכלה הישראלית שהתנקזה לאולם הכנסים במתחם הבורסה. מצד אחד, כלכלנים כמו פרופ’ אמיר אקשטיין הציגו נתונים מדאיגים. הפריון נפגע, יש תלות מוגברת בייצוא הביטחוני כשבתווך מעמד הביניים נשחק. אבל מצד שני,  יש גם את הצד האחר, מי שמגיע מהשטח וחושב שהמצב לא כזה גרוע.  צביקה שווימר, מנכ״ל אלקטרה צריכה, הציג תמונה מעורבת הוא אומר לנו שלמרות המציאות הביטחונית המאתגרת שהייתה כאן, הצריכה בישראל לא נעצרה. אבל זה לא בהכרח כי יש לנו ברירות - "אנחנו חיים באי צרכני" הביקושים כאן קשיחים (ברמת הצריכה הקמעונאית) גם בזכות ילודה גבוהה ״200 אלף תינוקות בשנה זה כמו עיר חדשה״ הוא חושב שחברות קמעונאות ימשיכו לצמוח גם כשהגרפים המאקרו-כלכליים יציירו תמונה יציבה פחות. להרחבה - ״אלקטרה צריכה תצמח בקצב של 10-15% בשנה״

הדיון מתקדם. לבמה עולה יאיר לפידות, מייסד ומנכ"ל משותף בבית ההשקעות ילין לפידות. גם הוא מתחבר לדואליות שהזכרנו. צריכים להיות זהירים ממה שראינו בבורסה ולא רק פה בארץ. הוא מציע לנו נקודת מבט מפוכחת על מה שהניע את הראלי האחרון וגם על מה שעלול לעצור אותו. הוא לא ״דובי״ על השוק, ההתרסקות אינה בהכרח מעבר לפינה, אבל אם אתם חושבים שהמגמה הזאת תימשך עוד שנים אפילו עוד שנה אתם מתעלמים מההיסטוריה.

"אם מסתכלים על המדדים הגדולים לאורך עשרים שנה, תראו תשואה ריאלית של 5%-7% בשנה - זה הממוצע, זה הקצב שהכלכלה יכולה לייצר", אמר. “מה שקורה בשלוש השנים האחרונות - עליות של 20%-30% בשנה - זה לא ססטיינבל. (בר קיימא, מ.ה.) אין כלכלה שיכולה לעמוד בזה לאורך זמן”.הקצבים החריגים האלה לדעתו יכולים להופיע רק בשני מצבים: יציאה ממשבר אמיתי, או שקיעה-רדיפה להייפ שמנתק את השוק מהמציאות. “והפעם”, הוא אומר, “זה הייפ. הייפ סביב AI”.

אז מה עושים? לפידות חושב שזה לא הזמן להגדיל חשיפה מנייתית. אם אתם מאלו שלא תרדמו בלילה בתיקון עמוק, חלק ממכם צריכים אפילו לשקול להקטין. “העליות האחרונות גרמו להרבה אנשים להרגיש שזה ‘רק עולה’. זה לא עובד ככה. ככל שהעליות נמשכות בקצב הזה - ככה אני יותר מודאג”.

אורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסףאורן הר נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, צילום: שלומי יוסף
הועידה הכלכלית

"חברת אל על נמצאת כמעט בלי חוב - דבר שאף אחד לא האמין שיכול לקרות"

אורן הר נבו ראש אגף החשבות והכספים של אל על מדבר בוועידה הכלכלית של ביזפורטל על הענף, על איך אל על ניצלה את תקופת הגאות כדי לחזק את המאזן; ולאן הוא חושב שהענף צועד "בעשור הקרוב נגיע לרף של 30 מיליון נוסעים, וזה הקיבולת המלאה של נתב״ג"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אורן הר נבו אל על

אל על אל על 0%   של סוף 2025 היא לא אותה חברת תעופה שהכרתם בעבר. מי שזוכר מבנה חוב כבד, יעילות נמוכה ואינסוף מאבקים תפעוליים, ופותח את הדוחות האחרונים מגלה חברה רזה יותר, חברה שניצלה את הגאות כדי לנקות חובות, חברה שהסתכלה קדימה והכינה את מבנה ההון שלה להתחרות בגל של החברות שנחת כאן בתום המערכה הארוכה.

אבל דווקא כשהחברה מגיעה לאחת התקופות היציבות ביותר שלה, מרחף מעליה איום חדש. טוב, אולי לא כל כך חדש כיוון שהדיבורים על הקמת בסיס מקומי לוויזאייר על השולחן כבר כמה חודשים. מנכ״ל החברה, ג'וזף וראדי, נחת פה לפני כמה ימים נפגש עם שרת התחבורה והדרג המקצועי, והצהיר שבהשקעה של כמיליארד דולר בשלוש שנים הם יקימו בסיס מקומי לקראת אפריל 2026. 

באותו יום המניות של אל על וישראייר נפלו. אבל אל על הספיקה לתקן מאז כנראה השוק יודע להבדיל בין הצהרות מפוצצות לבין המציאות התפעולית: עדיין אין כיום מספיק סלוטים, אין תשתית בשלה, וכמו שאמרנו אל על - לראשונה זה שנים - מגיעה למשחק עם אפס חוב ועם מועדון נוסעים שחצי מדינה מחוברת אליו. איך שלא מסתכלים על זה, החברה עצמה ממוקמת היום אחרת לחלוטין.

על הרקע הזה הגענו לשמוע את הזווית של אל על בוועידה הכלכלית של ביזפורטל. בוועידה שעמדה בסימן ההתאוששות ממלחמה בת שנתיים רצינו להבין אם הגאות בשווקים משתקפת גם בשטח. אחרי שסקרנו את המצב מהזוויות של הקמעונאות, מהזווית של אנשי הנדל"ן וגם בתי ההשקעות רצינו לקבל את התמונה של אחד הענפים שמחברים כמעט הכל ביחד צרכנות, תשתיות וביטחון לאומי: תעופה. 

אורן הר-נבו, ראש אגף החשבות והכספים של אל על, עלה לבמה והביא איתו מבט רחב ומדויק על מה שקורה בענף מהפערים בין ביקוש להיצע ועד מקומה של אל על במערכת שמנסה להמריא, אבל נתקעת שוב ושוב בחסמים מבניים.