גרף

זה כנראה הטריגר לראלי הגדול החודש בשוקי המניות - האם זה יימשך?

יום המסחר האחרון לחודש מארס. מדד ה-S&P500 השלים ראלי גדול וסגר בשיא מאז סוף דצמבר
מערכת Bizportal |
אחרי פתיחת שנה מזעזעת, וול סטריט ממשיכה להוביל את ראלי ההתאוששות בשוקי המניות מסביב לעולם, זאת כאשר הדולר הולך בכיוון ההפוך. המטבע האמריקני בדרך להשלים את הנפילה החודשית הגדולה ביותר מאז 2011, והדבר מספק רוח גבית חזקה למחיר הנפט - וגם לוול סטריט. מדד ה-S&P500 רשם החודש ראלי של 6.8% וסגר אתמול בשיא של סוף דצמבר. הסיפור המרכזי כרגע הוא היחלשות הדולר. המטבע האמריקני צלל כ-4.5% מול האירו החודש, זאת בין היתר ברקע לעדכון מצד הפד' לפיו הצפי כעת הוא ל-2 העלאות ריבית השנה, ולא 4 העלאות כפי שעלה מהצפי ששוחרר בחודש דצמבר. בתוך כך, נאומה של יילן השבוע בו היא נשמעה מאוד זהירה בכל הקשור להעלאות ריבית נוספות, התקבל כסוג של מסר ברור אצל הסוחרים (ראו גרף בציוץ). הסבירות להעלאת ריבית בחודש הבא לפי בורסת החוזים בשיקגו עומדת על 7% בלבד ובחודש יוני על 21%. רק בחודש דצמבר הסבירות מטפסת מעל 50%. כלומר, השוק צופה בקושי העלאת ריבית אחת השנה, שינוי דרמטי לעומת הצפי לפני מספר חודשים - והדולר מגיב.     הנתון המרכזי הבא הוא דו"ח התעסוקה לחודש מארס שיפורסם מחר (יום ו'). הצפי הוא לתופסת של כ-210 אלף משרות (אחרי תופסת חזקה מאוד של 242 אלף משרות בחודש פברואר) ושיעור אבטלה שיישאר ללא שינוי ברמה של 4.9%. בפד' יפקחו עין על הנתון, ואולי בעיקר על סעיף השינוי בשכר השעתי. בחודש פברואר הנתון אמנם היה חזק, אבל השכר רשם ירידה של 0.1% והדבר העיב (מאותת על חולשה באינפלציה). הפעם הצפי הוא הוא לעלייה של 0.2% בשכר. נתון חזק עשוי לשלוח את הדולר למהלך עליות. ולאן מכאן בעבור הדולר? במחלקת המחקר של ענקית הבנקאות, BNP Paribas, אומרים השבוע כי "הדולר עדיין מוערך ביתר, בעיקר מול היין והאירו". בבנק צופים כי הדולר ייחלש מול האירו לרמה של 1.16 בתקופה הקרובה. גם בסיטי אומרים השבוע כי הצפי הוא להמשך היחלשות של הדולר. בענקית הבנקאות הצרפתית סוסייטה ג'נרל הלכו אפילו צעד אחד קדימה, והכריזו אחרי נאומה של יילן השבוע כי "השמש שוקעת על הראלי בדולר".      לסיום, העלאת ריבית נוספת בארה"ב ככל הנראה הולכת ומתרחקת, בישראל עדכן הבנק המרכזי את הצפי להעלאת ריבית ראשונה רק בעוד למעלה משנה (במהלך Q2 של 2017) וזאת מול צפי קודם להעלאת ריבית בסוף 2016. על אירופה ויפן אין מה להרחיב מהבחינה הזו. המשמעות היא שסביב הריבית האפסית נמשכת - והשווקים מגיבים.  מדד ה-S&P 500 0.19% בחודשים האחרונים   

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוטי גוטמן
צילום: עידן גרוס

"מטריקס תיכנס לת"א 35 ותהפוך לאחת מעשר חברות ה-IT הגדולות בעולם"

המיזוג הענק בין שתי ענקיות ה-IT עליו הודיעו במרץ כבר הקפיץ את השווי המצרפי של 2 החברות מהמקום ה-10 ל-8 בארה"ב ומהמקום ה-4 ל-3 באירופה; בלידר סוקרים את ההשפעות של המיזוג ההיסטורי, את הסינרגיה וגם אחרי קפיצה של 62% במטריקס מאז ההודעה הפונטציאל עדיין גדול

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מטריקס מג'יק

בתחילת נובמבר מטריקס מטריקס 0.91%   ומג'יק מג'יק 1.76%   נכנסו לשלב המכריע של המיזוג כשמסגרת ההבנות שסוכמה במרץ נסגרה בין השתיים. אם הכל יתקדם כמתוכנן, ב-10 לחודש תיערך אסיפת בעלי המניות של שתי החברות כשהשלמת העסקה צפויה במהלך ינואר 2026. 

על פי תנאי העסקה, מג'יק תימחק מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית בבעלות מלאה של מטריקס, כשבעלי מניותיה יקבלו 0.5883 מניות מטריקס לכל מניה שזה יחס שמעמיד את בעלי המניות על כ-31% מהחברה המאוחדת. בסקירה שפרסמה דינה קורשונוב, אנליסטית בלידר שוקי הון היא אומרת "להערכתנו, יחס ההחלפה בין המניות אינו צפוי להשתנות עד להשלמת המיזוג לאור המורכבות המשפטית הכרוכה בהשלמת העסקה".

השוק כבר מבין לאן העסק הזה צועד והוא כבר החל לתמחר את המיזוג חודשים לפני החתימה הרשמית אבל עוד ובעיקר מאז פרסום מזכר ההבנות במרץ. מאז ועד היום זינקה מניית מג'יק בכ-79% לשווי של כ-4 מיליארד שקל בעוד מטריקס הוסיפה כ-62% והיא נסחרת בשווי של 9 מיליארד שקל. כמו השוק, גם בלידר סבורים שהמיזוג ייצור גוף משמעותי בהיקף הפעילות שלו. ביחד הקבוצה הממוזגת תגיע לשווי שוק מצרפי של כ-3.3 מיליארד דולר כ-10.5 מיליארד שקל. למטריקס צפויות הכנסות שנתיות של כ-2 מיליארד דולר ומצבת העובדים תסתכם על 15 אלף. הנתונים האלה מציבים את החברה המאוחדת בין עשר חברות ה-IT הציבוריות הגדולות בארה"ב ובאירופה.

סינרגיה בעיקר בתחום הענן

בלידר מתעכבים גם על הסינרגיות שיהיו במיזוג, ומסבירים כי החיבור בין שתי החברות לא מסתכם רק בהיקף פעילות גדול יותר אלא יוצר יתרון תחרותי ממשי בשווקים שבהם הביקוש הולך וגובר, כמו ענן, דיגיטל, סייבר, דאטה ו-ERP. מטריקס מגיעה לתהליך עם פעילות ענן רחבה ומוכרת בישראל ועם התרחבות פעילה באירופה, בעוד מג'יק מוסיפה יכולת משלימה בשוק האמריקאי שבו היא מחזיקה נוכחות משמעותית וכ-1,500 אנשי מקצוע מקומיים. שילוב כזה, לפי לידר, מאפשר לבנות קו עסקים בינלאומי מגובש יותר, כזה שמגדיל את עומק ההיצע של החברה המאוחדת ומספק לה רגל יציבה בכל אחד מהשווקים המרכזיים בעולם.

החיבור בין שתי הפעילויות משפיע לא רק על פריסה גיאוגרפית אלא גם על האופן שבו החברה המאוחדת יכולה להציע פתרונות מקצה לקצה. בלידר מציינים כי פעילויות ה-ERP של שתי החברות כולל הפתרונות שמג'יק מביאה עמה, מרחיבות את סל השירותים שמטריקס יכולה להציע ללקוחותיה, מחזקות את נאמנות הלקוחות ומאפשרות להיכנס למכרזים גדולים ומורכבים יותר, במיוחד בארגוני אנטרפרייז גדולים. במקביל, העובדה שגם מטריקס וגם מג'יק מחזיקות בקשר אסטרטגי עם AWS יוצרת יתרון כפול, הן נהנות מגישה טובה יותר לטכנולוגיות ולכלי ענן מתקדמים, והן יכולות לגשת יחד לשיתופי פעולה שדורשים היקף פעילות גדול יותר.

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.