אזהרה לעסקים בתוואי הרכבת: "הדרך המיטבית להפסדים מינימליים - היא לסגור מיד"

לפי חברת הייעוץ אלוני האפט, הנזק הישיר כתוצאה מהירידה בהכנסות ובהיקפי הפעילות של העסקים תאמוד על 2 מיליארד שקל
גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה רכבת קלה

חברת הייעוץ העסקי אלוני האפט מזהירה היום כי עסקים הנמצאים בתוואי הרכבת הקלה עומדים בסכנה, ואלו ללא גב כלכלי מעמידים את עצמם בסיכון לפשיטת רגל. לפי האפט, הנזק הישיר כתוצאה מהירידה בהכנסות ובהיקפי הפעילות לכלל עסקים שבתוואי הרכבת הקלה עומד על כ-2 מיליארד שקל.

לטענתם מדובר בהערכה שמרנית שכן קשה למדוד מספר משתנים, כמו עיכובים בהגעת עובדים למקום העבודה, אך מדגישים כי העסקים המבוססים תנועת עוברי אורח נמצאים בסיכון גבוה מאד ולכן עליהם לבחון את האפשרות לעבוד מקום או לחלופין לסגור את העסק טרם ייקלעו לחובות.

לטענתם הדרך המיטבית להפסדים מינימליים היא לסגור מיד, או לסגור את בית העסק ולהעבירו למקום אחר שלא צפוי להיפגע מהעבודות. "כל עסק הנמצא בתוואי הרכבת הקלה ומבוסס על תנועה ערה של קונים אליו, חייב לסגור את שעריו באופן מיידי, מאחר והירידה החדה בהכנסות שיספוג בעקבות העבודות תביא אותו להפסדים מתמשכים לפשיטת רגל".

מבדיקה שערכה חברת הייעוץ עולה כי הסיכוי לפיצוי כספי שואף לאפס שכן המצב המאקרו הכלכלי לא מאפשר לממשלה להעניק אפילו פיצוי זעיר ביותר, כך שהצפי הוא לקריסה של 60% בפידיון היומי, וזאת בהתבסס על נתונים שנאספו עת עבודות הרכבת הקלה בירושלים. עוד צופים כי העסקים יספגו "פגיעה אנושה" בתזרים המזומנים שתורגש מייד עם תחילת העבודות.

מלבד ראיית שחורות בקבוצת אלוני האפט מנסים לספק פתרונות בדמות בקשת הקלות ארנונה ושכירויות, דחיית תשלום לספקים, והימנעות מהגדלת התחייבויות. "לעסקים שמחליטים בכל זאת להמשיך לפעול אנו ממליצים על תקופת בחינה עסקית של חודש עד חודשיים כדי לאמוד את היקף הפגיעה, תוך הבנה שהמצב לא ישתפר בתקופה הקרובה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למי שיש חוזה שכירות + ארנונה לא יכול לעזוב (ל"ת)
    דמתי 04/08/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עצמאים היום שווה התאבדות כלכלית..ועוד בתואי הרכבת..... (ל"ת)
    חיים 04/08/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן 04/08/2015 12:32
    הגב לתגובה זו
    השר כץ נשאל אתמול בטלוויזיה על פיצוי לעסקים והוא אמר מיד אגיע לזה....אבל שכח לדבר על זה! מייצג את הממשלה שלא אכפת לה בכלל העיקר שיגידו במשמרת שלנו התחילו החפירות..מתי זה יסתיים ? 6 או 12 שנה? מזה משנה
  • 1.
    מנשה 04/08/2015 12:30
    הגב לתגובה זו
    למה אין ביטוח למצב כזה חברות הביטוח לוקחות פרמיה לא מעטה אבל מסתתרות תחת סעיפים שונים ומשונים ללא הצדקה אני מכיר עסק כזה של מכירת כרטיסי לוטו וטוטו ואין סיכוי להמשיך במקודם פניתי לחברת הביטוח שלוקחת פרמיה לא קטנה על מצב כזה אבל נמסר שיהיה בסדר ואין מה לדאוג ויש כיסוי למצב כזה היום הם מסתתרים תחת הטענה שאין מה לקבל כי זה זמני והם מוכנים רק להשהות תשלום ממני באופן זמני אז מה עם התשלום מראש ששולם להם זה לא מענין אותם והם מסתתרים תחת סעיפים שאף אחד לא יכול להבין אותם לכן חייבת לבוא איזו המלצה או חקיקה שמי ששילם כחוק זכאי לפיצוי על אבדן חלק מהכנסתו דבר שלא קיים כלל אבל פרמיה ותשלום הם יודעים לקחת יפה יפה וחבל שהתחלתי איתם בכלל הלך הכסף והלך הפיצוי שמגיע אז אמר לי עורך הדין לפנות לערכאות אבל זה יקח זמן לא מועט אם בכלל בערכאות יקבעו לטובתי אז הם יערערו עד אין קץ ואז יגמרו העבודות ואכלתי אותה עד הסוף אני חושב שלסגור את העסק יגיע אבל לא אקבל זיכיון אחר או נוסף למה שיש לי היום אני במילכוד נוראי אז מה אפשר יותר מזה יום טוב ורע לכולנו
בורסת תל אביב
צילום: תמר מצפי

בורסת תל אביב משיקה שלושה מדדים חדשים ומעדכנת את מדדי הדגל

הבורסה ביצעה עדכון רחב בהרכב מדדיה, הכולל כניסת שש חברות חדשות לת"א 90, ארבע לת"א 125 והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן 35

אדיר בן עמי |

בורסת תל אביב מעדכנת את הרכבי המדדים ומשיקה שלושה מדדים סקטוריאליים חדשים לצד שינויים נרחבים במדדים הקיימים. העדכון כולל כניסת מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן למדד הדגל ת"א 35, יציאת ארבע חברות מת"א 125 לצד כניסת ארבע חברות חדשות, והשקת מדדי ביטחוניות, תשתיות ונדל"ן שמכילים עשרות חברות. השינויים משקפים התמחות גוברת של הכלכלה הישראלית בטכנולוגיה מתקדמת, ביטחון ותשתיות לצד חזרתו של המגזר הפיננסי לעניינים.


במדד ת"א 35, המוביל את השוק המקומי, מצטרפות שתי מניות חדשות: מגדל ביטוח ונקסט ויז'ן. מגדל חוזרת למדד לאחר היעדרות של כמעט עשור, עם שווי שוק שהציב אותה שוב בצמרת החברות הציבוריות. נקסט ויז'ן, שפועלת בתחום המצלמות המיוצבות לתעשיות הביטחוניות, מציינת את עליית קרנו של תחום הביטחון והטכנולוגיה גם בקרב החברות הגדולות. מן העבר השני, שתי החברות הקטנות במדד: אנרג'יאן וחברה לישראל, יורדות לת"א 90, לאחר תקופה שבה מניות האנרגיה והכימיקלים לא הצליחו לשמור על מעמדן בגודל שוק.


חברת דמרי, שניצלה ברגע האחרון מהדחה מת"א 35, נותרת במדד בזכות עליות חדות במנייתה במהלך "הימים הקובעים". החברה נהנתה ממומנטום חיובי בענף הנדל"ן, שבא בעקבות השיפור בתנאי השוק והסכמי השקעה חדשים. גיוסי הון ומימוש אופציות חיזקו את שווייה, ואפשרו לה להישאר ברשימת החברות הגדולות.


במדד ת״א־90 נרשמות כניסות בולטות של שש חברות: חברה לישראל, אנרג׳יאן, גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. חברה לישראל ואנרג׳יאן יורדות ממדד ת״א־35 לאחר שאיבדו מעט מערכן היחסי, אך נותרו שחקניות מרכזיות בשוק האנרגיה וההשקעות. גילת מוסיפה נדבך מתחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון, רימון מייצגת את מגזר התשתיות, ואמפא – שהונפקה לאחרונה – משלימה את התמונה מהצד של הנדל״ן והמימון החוץ־בנקאי. בצד היוצאות מהמדד נמנות מימון ישיר, תדיראן גרופ, טלסיס ו־פלסאון תעשיות, שרשמו ירידות שווי בשנה האחרונה.


במדד ת״א־125, שמאגד את כלל המניות במדדי ת״א־35 ות״א־90, נרשמות כניסות ויציאות משמעותיות המשפיעות על מבנה השוק כולו. ארבע חברות חדשות מצטרפות למדד: גילת, מור השקעות, רימון ו־אמפא. גילת מייצגת את התחזקות תחום התקשורת והלוויינים, מור השקעות מחזקת את תחום ניהול ההון המקומי, רימון מוסיפה נדבך מתחום התשתיות, ואמפא, שהצטרפה לבורסה רק לאחרונה, משקפת את התרחבות תחום המימון החוץ־בנקאי והנדל״ן.

אל על ישראייר
צילום: דוברות אל על ומוני שפיר
ניתוח

סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות

שנתיים של שיאים יוצאי דופן בתעופה הישראלית מגיעות לסיומן: עם חזרת החברות הזרות לשמיים - אל על, ישראייר וארקיע נערכות לתחרות עזה ולשחיקה ברווחיות; מה צפוי בכל חברה והאם תור הזהב של החברות הישראליות יסתיים בנחיתה רכה? 

רונן קרסו |

מלחמת חרבות ברזל, הביאה את התעופה הישראלית לשיאים שלא היו בעבר. מרבית חברות התעופה הזרות הפסיקו לטוס ארצה, מה שהשאיר את השטח לחברות התעופה הישראליות. נתח השוק של חברות התעופה הישראליות, הכפיל את עצמו ואף יותר. שוך הקרבות מעלה את השאלה הגדולה: לאן פני הענף? יש לציין כי בשעות האחרונות יש התפתחויות שמעידות שאולי המערכה עדיין איננה מאחורינו אבל עדיין ניתן לצייר כבר את המגמה, החברות הישראליות כבר לא שולטות בשמיים והן נערכות בהתאם.

כך למשל אל על שהיתה עם נתח שוק של 21.75% בשנת 2022 הגיע לנתח שוק של 47.5% בשנת 2024 . ישראייר שהיתה בשנת 2022 עם נתח שוק של 4.3% ובאוגוסט 2025 הגיעה לנתח שוק של 15% ביציאת ישראלים לחו"ל. וארקיע שהיתה עם נתח שוק  של 3.7% בשנת 2022 ובקיץ השנה ,בחודש  אוגוסט, טסה לנתח שוק של 12.3% בנמל בן גוריון. אלו נתונים פנומינליים ,שאינן אפשריים במהלך עסקים רגיל ,שבו המאבק הוא על גידול או קיטון ,של שברי אחוזים.

מניית אל על הגיבה בהתאם ומשווי שוק של  2.4 מיליארד שח, לפני המלחמה ,הגיעה לשווי שוק של מעל 9 מיליארד ולרווחים עצומים. אל הרוויחה בשנה שעברה 545 מיליון דולר,נתח השוק בקו לארצות הברית עלה ל-90% החוב ירד מ-1.4 מיליארד דולר לפני המלחמה ל-75 מיליון דולר בסוף 24 ומגרעון של 210 מיליון דולר עברה להון חיובי של 520 מיליון דולר בסוף 2024.

ישראייר לפני המלחמה היתה בשווי שוק של 260 מיליון שח ובשיא הגיעה ל 600 מיליון שקל, היא הכניסה 453 מיליון דולר בשנת 2024 ,הרווח הנקי שלה באותה השנה ,עמד על 24 מיליון דולר וכמות הנוסעים שהטיסה החברה בשנת 2024 עמדה על 1.46 מיליון. ארקיע היא חברה פרטית, ההערכה היא שהשנה ארקיע תסיים עם שיא בהכנסות של למעלה מ-450 מיליון דולר ועם רווח של כ 20 מיליון דולר. אלא שתור הזהב של התעופה הישראלית עומד בפני סיום, עדיין יש התפתחויות בשעות האחרונות אנחנו עדים להתחממות גזרתית נוספת ואין לדעת לאן זה יתפתח, עם זאת, מרבית החברות הזרות המשמעותיות חזרו לטוס לארץ בקו ת"א-ניו יורק דלתא ויונייטד חזרו ואמירקן איירליינס בדרך ובכללי הצפי הוא שגם רינאייר ואיזיגט ,ישובו לטוס ארצה באפריל הקרוב. 

אפילו ישנם דיבורים על כך שטורקיש ,ישובו לטוס לארץ. בשיא ,לפני המלחמה, ביצעה טרקיש 49 טיסות שבועיות ארצה ,ששימשו בעיקר עבור טיסות הקונקשיין ונתח השוק  שלה בנתב"ג ,עמד על כמעט 7% בשנת 2022 לפני המלחמה.