אזהרה לעסקים בתוואי הרכבת: "הדרך המיטבית להפסדים מינימליים - היא לסגור מיד"

לפי חברת הייעוץ אלוני האפט, הנזק הישיר כתוצאה מהירידה בהכנסות ובהיקפי הפעילות של העסקים תאמוד על 2 מיליארד שקל
גיא בן סימון | (4)
נושאים בכתבה רכבת קלה

חברת הייעוץ העסקי אלוני האפט מזהירה היום כי עסקים הנמצאים בתוואי הרכבת הקלה עומדים בסכנה, ואלו ללא גב כלכלי מעמידים את עצמם בסיכון לפשיטת רגל. לפי האפט, הנזק הישיר כתוצאה מהירידה בהכנסות ובהיקפי הפעילות לכלל עסקים שבתוואי הרכבת הקלה עומד על כ-2 מיליארד שקל.

לטענתם מדובר בהערכה שמרנית שכן קשה למדוד מספר משתנים, כמו עיכובים בהגעת עובדים למקום העבודה, אך מדגישים כי העסקים המבוססים תנועת עוברי אורח נמצאים בסיכון גבוה מאד ולכן עליהם לבחון את האפשרות לעבוד מקום או לחלופין לסגור את העסק טרם ייקלעו לחובות.

לטענתם הדרך המיטבית להפסדים מינימליים היא לסגור מיד, או לסגור את בית העסק ולהעבירו למקום אחר שלא צפוי להיפגע מהעבודות. "כל עסק הנמצא בתוואי הרכבת הקלה ומבוסס על תנועה ערה של קונים אליו, חייב לסגור את שעריו באופן מיידי, מאחר והירידה החדה בהכנסות שיספוג בעקבות העבודות תביא אותו להפסדים מתמשכים לפשיטת רגל".

מבדיקה שערכה חברת הייעוץ עולה כי הסיכוי לפיצוי כספי שואף לאפס שכן המצב המאקרו הכלכלי לא מאפשר לממשלה להעניק אפילו פיצוי זעיר ביותר, כך שהצפי הוא לקריסה של 60% בפידיון היומי, וזאת בהתבסס על נתונים שנאספו עת עבודות הרכבת הקלה בירושלים. עוד צופים כי העסקים יספגו "פגיעה אנושה" בתזרים המזומנים שתורגש מייד עם תחילת העבודות.

מלבד ראיית שחורות בקבוצת אלוני האפט מנסים לספק פתרונות בדמות בקשת הקלות ארנונה ושכירויות, דחיית תשלום לספקים, והימנעות מהגדלת התחייבויות. "לעסקים שמחליטים בכל זאת להמשיך לפעול אנו ממליצים על תקופת בחינה עסקית של חודש עד חודשיים כדי לאמוד את היקף הפגיעה, תוך הבנה שהמצב לא ישתפר בתקופה הקרובה".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    למי שיש חוזה שכירות + ארנונה לא יכול לעזוב (ל"ת)
    דמתי 04/08/2015 13:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עצמאים היום שווה התאבדות כלכלית..ועוד בתואי הרכבת..... (ל"ת)
    חיים 04/08/2015 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אורן 04/08/2015 12:32
    הגב לתגובה זו
    השר כץ נשאל אתמול בטלוויזיה על פיצוי לעסקים והוא אמר מיד אגיע לזה....אבל שכח לדבר על זה! מייצג את הממשלה שלא אכפת לה בכלל העיקר שיגידו במשמרת שלנו התחילו החפירות..מתי זה יסתיים ? 6 או 12 שנה? מזה משנה
  • 1.
    מנשה 04/08/2015 12:30
    הגב לתגובה זו
    למה אין ביטוח למצב כזה חברות הביטוח לוקחות פרמיה לא מעטה אבל מסתתרות תחת סעיפים שונים ומשונים ללא הצדקה אני מכיר עסק כזה של מכירת כרטיסי לוטו וטוטו ואין סיכוי להמשיך במקודם פניתי לחברת הביטוח שלוקחת פרמיה לא קטנה על מצב כזה אבל נמסר שיהיה בסדר ואין מה לדאוג ויש כיסוי למצב כזה היום הם מסתתרים תחת הטענה שאין מה לקבל כי זה זמני והם מוכנים רק להשהות תשלום ממני באופן זמני אז מה עם התשלום מראש ששולם להם זה לא מענין אותם והם מסתתרים תחת סעיפים שאף אחד לא יכול להבין אותם לכן חייבת לבוא איזו המלצה או חקיקה שמי ששילם כחוק זכאי לפיצוי על אבדן חלק מהכנסתו דבר שלא קיים כלל אבל פרמיה ותשלום הם יודעים לקחת יפה יפה וחבל שהתחלתי איתם בכלל הלך הכסף והלך הפיצוי שמגיע אז אמר לי עורך הדין לפנות לערכאות אבל זה יקח זמן לא מועט אם בכלל בערכאות יקבעו לטובתי אז הם יערערו עד אין קץ ואז יגמרו העבודות ואכלתי אותה עד הסוף אני חושב שלסגור את העסק יגיע אבל לא אקבל זיכיון אחר או נוסף למה שיש לי היום אני במילכוד נוראי אז מה אפשר יותר מזה יום טוב ורע לכולנו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 0%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: ירידות מסביב לעולם; ת"א צפויה לפתוח בירידות

ירידות חדות באסיה, ירידות גם בחוזים על וול סטריט; ואיך ישפיע מדד המחירים על אגרות החוב?

מערכת ביזפורטל |

וול סטריט ירדה גם אתמול - נעילה שלילית בוול-סטריט; צים זינקה ב-8%, מובילאיי נפלה ב-5%. המניות הדואליות צפויות לירידה קלה של 0.1% - לטבלת המניות הדואליות ופערי הארביטראז'. טאואר 0%  צפויה לרדת כ-1%, נייס 0%  תרד ב-1.7%, קמטק 0%  בקרוב ל-2%. 

השווקים באסיה בירידות חדות של 1.5%-2% והחוזים על וול סטריט ממשיכים להיות אדומים - החוזה על הנאסד"ק יורד ב-0.8%. זה מרמז על פתיחה שלילית בתל אביב. 

אתמול אחרי המסחר פורסם מדד המחירים לצרכן - המדד ירד ב-0.5% וכך גם מחירי הדירות - מדד המחירים בנובמבר ירד ב-0.5%; מחירי הדירות ירדו גם ב-0.5%. המדד נמוך, אבל חשוב להבין שהוא לא הפתיע. הוא גלום במחירי האג"ח. התחזיות היו למדד שלילי של 0.4% עד 0.5% ולכן ההשפעה שלו על שוק האג"ח תהיה נמוכה.

רק להמחשה, אם למשל הוא היה יורד ב-0.8%, הרי שמדובר בהפתעה גדולה, וזה היה מחייב התאמה - בראש וראשונה במחירי אגרות החוב הצמודות שהיו יורדות כגודל ההפתעה, וכנראה גם אגרות החוב השקליות היו מושפעות - לכיוון החיובי. מדד כה נמוך מגדיל סיכויים להורדת ריבית והורדת ריבית מעלה את מחירי אגרות החוב השקליות.

המקום שבו כן צפויה השפעה הוא מניות יזמיות הנדל"ן. ירידת המחירים היא לא סוד, אבל ירידת המחירים לצד היקף עסקאות קטן, הבנה שהריבית לא תשפיע על מחירי הדירות בהמשך - כלומר הורדת ריבית לא תשפיע משמעותית על הציבור לרכוש דירה, מובילים למחשבה שיזמיות הנדל"ן המקומיות לא מגלמות את גודל המשבר. אולי הן חיות על ציפיות להיפוך המצב, אבל הנתונים מראים אחרת.