אזהרה לעסקים בתוואי הרכבת: "הדרך המיטבית להפסדים מינימליים - היא לסגור מיד"
חברת הייעוץ העסקי אלוני האפט מזהירה היום כי עסקים הנמצאים בתוואי הרכבת הקלה עומדים בסכנה, ואלו ללא גב כלכלי מעמידים את עצמם בסיכון לפשיטת רגל. לפי האפט, הנזק הישיר כתוצאה מהירידה בהכנסות ובהיקפי הפעילות לכלל עסקים שבתוואי הרכבת הקלה עומד על כ-2 מיליארד שקל.
לטענתם מדובר בהערכה שמרנית שכן קשה למדוד מספר משתנים, כמו עיכובים בהגעת עובדים למקום העבודה, אך מדגישים כי העסקים המבוססים תנועת עוברי אורח נמצאים בסיכון גבוה מאד ולכן עליהם לבחון את האפשרות לעבוד מקום או לחלופין לסגור את העסק טרם ייקלעו לחובות.
לטענתם הדרך המיטבית להפסדים מינימליים היא לסגור מיד, או לסגור את בית העסק ולהעבירו למקום אחר שלא צפוי להיפגע מהעבודות. "כל עסק הנמצא בתוואי הרכבת הקלה ומבוסס על תנועה ערה של קונים אליו, חייב לסגור את שעריו באופן מיידי, מאחר והירידה החדה בהכנסות שיספוג בעקבות העבודות תביא אותו להפסדים מתמשכים לפשיטת רגל".
מבדיקה שערכה חברת הייעוץ עולה כי הסיכוי לפיצוי כספי שואף לאפס שכן המצב המאקרו הכלכלי לא מאפשר לממשלה להעניק אפילו פיצוי זעיר ביותר, כך שהצפי הוא לקריסה של 60% בפידיון היומי, וזאת בהתבסס על נתונים שנאספו עת עבודות הרכבת הקלה בירושלים. עוד צופים כי העסקים יספגו "פגיעה אנושה" בתזרים המזומנים שתורגש מייד עם תחילת העבודות.
- צפי לעומסים כבדים - היערכות תחבורתית חסרת תקדים בירושלים
- הרכבת הקלה בי-ם מתקדמת - הקן הירוק יחובר לאדום
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מלבד ראיית שחורות בקבוצת אלוני האפט מנסים לספק פתרונות בדמות בקשת הקלות ארנונה ושכירויות, דחיית תשלום לספקים, והימנעות מהגדלת התחייבויות. "לעסקים שמחליטים בכל זאת להמשיך לפעול אנו ממליצים על תקופת בחינה עסקית של חודש עד חודשיים כדי לאמוד את היקף הפגיעה, תוך הבנה שהמצב לא ישתפר בתקופה הקרובה".
- 4.למי שיש חוזה שכירות + ארנונה לא יכול לעזוב (ל"ת)דמתי 04/08/2015 13:58הגב לתגובה זו
- 3.עצמאים היום שווה התאבדות כלכלית..ועוד בתואי הרכבת..... (ל"ת)חיים 04/08/2015 13:23הגב לתגובה זו
- 2.אורן 04/08/2015 12:32הגב לתגובה זוהשר כץ נשאל אתמול בטלוויזיה על פיצוי לעסקים והוא אמר מיד אגיע לזה....אבל שכח לדבר על זה! מייצג את הממשלה שלא אכפת לה בכלל העיקר שיגידו במשמרת שלנו התחילו החפירות..מתי זה יסתיים ? 6 או 12 שנה? מזה משנה
- 1.מנשה 04/08/2015 12:30הגב לתגובה זולמה אין ביטוח למצב כזה חברות הביטוח לוקחות פרמיה לא מעטה אבל מסתתרות תחת סעיפים שונים ומשונים ללא הצדקה אני מכיר עסק כזה של מכירת כרטיסי לוטו וטוטו ואין סיכוי להמשיך במקודם פניתי לחברת הביטוח שלוקחת פרמיה לא קטנה על מצב כזה אבל נמסר שיהיה בסדר ואין מה לדאוג ויש כיסוי למצב כזה היום הם מסתתרים תחת הטענה שאין מה לקבל כי זה זמני והם מוכנים רק להשהות תשלום ממני באופן זמני אז מה עם התשלום מראש ששולם להם זה לא מענין אותם והם מסתתרים תחת סעיפים שאף אחד לא יכול להבין אותם לכן חייבת לבוא איזו המלצה או חקיקה שמי ששילם כחוק זכאי לפיצוי על אבדן חלק מהכנסתו דבר שלא קיים כלל אבל פרמיה ותשלום הם יודעים לקחת יפה יפה וחבל שהתחלתי איתם בכלל הלך הכסף והלך הפיצוי שמגיע אז אמר לי עורך הדין לפנות לערכאות אבל זה יקח זמן לא מועט אם בכלל בערכאות יקבעו לטובתי אז הם יערערו עד אין קץ ואז יגמרו העבודות ואכלתי אותה עד הסוף אני חושב שלסגור את העסק יגיע אבל לא אקבל זיכיון אחר או נוסף למה שיש לי היום אני במילכוד נוראי אז מה אפשר יותר מזה יום טוב ורע לכולנו
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל
העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד
חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.
העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.
הנכס המרכזי של אלומיי
הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.
מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.
- נופר מציגה קפיצה בהכנסות - אבל הרווחיות עוד מתנדנדת
- עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקופה סוערת בנופר
אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.
