מיוחד

ה'שיתוק' בבורסה בת"א: זיו פניני מסמן 5 סיבות - ומזהיר מפני "תנודה קיצונית"

המחזורים לא עולים, התנודתיות יורדת והקורלציה עם השווקים בחו"ל פוחתת. למה זה קורה ומה יכולות להיות ההשלכות?

כבר תקופה ממושכת שהבורסה בת"א סובלת מימים שקטים מאוד ומתנודתיות שהולכת ופוחתת. ניתן לראות את התופעה הזו בעיקר כשהשוק המקומי מתעלם מתנודות חזקות באירופה ובארה"ב ומגיב בקורלציה נמוכה לנעשה מעבר לים. גם אתמול, אחרי ראלי עוצמתי במדדי וול סטריט בהובלת הנאסד"ק שזינק 1.7% ביום שני - המעו"ף פתח בעליות של 0.2%.

מעבר לכך, אפשר לראות ירידה במחזור הממוצע היומי ב-30 הימים האחרונים ל-474 מיליון שקל במדד המעו"ף לעומת ממוצע יומי של 535 מיליון שקל בחצי השנה האחרונה. במדד ת"א 75 נרשמה ירידה למחזור יומי ממוצע של 153 מיליון שקל לעומת ממוצע יומי של 202 מיליון ב-180 הימים האחרונים. גורמים בשוק טוענים שניתן לחוש היטב שהגופים המוסדיים, שלרב נותנים את הטון במניות הגדולות בת"א, הורידו הילוך בצורה משמעותית.

זיו פניני, מנהל חדר המסחר במגדל שוקי הון נשמע מודאג מהסיטואציה: "התופעה הזו היא תופעה לא בריאה שיוצרת שוק מנומנם ולא סחיר שאינו קורץ ולא אטרקטיבי לגופים גדולים - לא בארץ ולא בחו"ל. מעבר לכך הוא בשל לתנודה קיצונית ברגע שמישהו גדול כן ינסה לפעול פה."

פניני ממשיך ומסביר כי "סטיות התקן הגלומות באופציות בכל העולם נסחרות ברמה מאוד נמוכה. גם מדד הויקס בארה"ב נסחר סביב 12% שזו סביבה נמוכה מאוד היסטורית ולראיה גם המדדים נסחרים בתנודות שערים נמוכות יחסית. בארץ, סטיית התקן הגלומה באופציות (בכסף) ירדה לרמה של 8.7% שהיא רמה נמוכה מאוד גם במונחים היסטוריים וגם בהשוואה למדדים בעולם."

"הרמה הזו היא שיא שלילי שמביע סוג של 'כשל שוק' ונובע ממספר סיבות." מוסיף פניני "כבר תקופה ארוכה שאין פעילות ריאלית ממשית של גופים גדולים בשוק האקוויטי הישראלי - לא מקומיים ולא זרים, כך שאין מסה של כסף שרוצה להכנס או לצאת משוק המניות. הגופים הגדולים משנים את דלתא ההחזקה שלהם בעיקר בשווקי חו"ל, ומשאירים את המדדים הישראלים לספקולנטים מקומיים."

פניני מונה את חמש הסיבות העיקריות לתנודתיות הנמוכה באחד העם:

1. "כאשר שווקים עולים או יורדים בחו"ל ובארץ התנודה בפתיחת יום המסחר היא תנודה נמוכה, לדוגמא ירידה של 0.5% (הגופים הגדולים לא באים למכור) - הספקולנטים המקומיים מוכרים בשוק ומצפים לגדולים שיבואו למכור אחריהם, משאלה לא באים, נאלצים הספקולנטים בסוף היום לסגור את הפוזיציה שפתחו (הם מקבלים מינוף תוך יומי ולא יכולים להשאר עם הפוזיציה) ואז עצם הסגירה שלהם על הפוזיציה שפתחו בבוקר, גורמת לשוק לחזור לכיוון הבסיס וזאת מכיוון שהשוק לא סחיר.

2. שחקנים מקצוענים מבצעים אסטרטגיה שנקראית 'קניית סטיית תקן'. הם קונים אופציות באיזור הכסף ומגדרים את הפעילות שלהם בסוף יום המסחר. גם הם נתקלים בשוק לא סחיר, כלומר כשהשוק מתחיל בעלייה, נניח של 0.5% הם צריכים לגדר ולמכור את נכס הבסיס שבידיהם, הפעילות שלהם תמיד נגד המגמה (הם צריכים תמיד למכור כשהשוק עולה ולקנות כשהשוק יורד) כשהגדולים לא פועלים והשוק לא סחיר גם הפעילות שלהם מרסנת את התנודתיות של השוק.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

3. מכונות מסחר - ישנן מכונות מסחר שדוגמות בתוך היום את התנודתיות של נכס הבסיס ולפיו מתמחרות את סטיות התקן הגלומות באופציות. בשוק לא סחיר, כשהתנודתיות מרוסנת ע"י הסעיפים שהוזכרו לעיל, מוכרות המכונות את סטיית התקן ומורידות אותה לרמה של התנודתיות בפועל, במקרה שלנו כ-8.5% בלבד.

4. הגופים הגדולים מרגישים כי החזקתם בשוק הנוכחי היא גבוה מספיק, אולם היא לא גבוהה באופן יחסי להחזקתם הכוללת כך שהם לא ממהרים למכור או לקנות והם גם לא זקוקים לקניית אופציית פוט כדי לגדר - וגם כאן הביקוש לפוזיציות לונג יורד.

5. יש כאן גוף גדול (זר) שמחזיק תיק גדול של נכס בסיס מגודר. הוא כביכול שחקן ארביטראז' - הגוף הזה מכר כמות גדולה של אופציות באיזור הכסף ובכל סוף יום הוא מכניס ביקושים או היצעים בנכס הבסיס כנגד המגמה, מתוך רצון לנצל את הסעיפים הקודמים שדברנו עליהם, להוריד את התנודתיות בפועל לרמה נמוכה יותר וליהנות משחיקה מוגברת של האופציות שהן כתבו."

תגובות לכתבה(40):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 29.
    סוחר ותיק 15/05/2014 16:40
    הגב לתגובה זו
    אומנם אסתר והבוס שלה עזבו אבל עדיין, כתבה שפורסמה בעבר בגלובס: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1000852814
  • גם ותיק 16/05/2014 10:30
    הגב לתגובה זו
    פשוט להוריד את טירוף הרגולציה זר לא יבין זאת זה ציד מכשפות...אסור לגוף גדול לסחור בישראל...אין מצב שהוא לא שוגה באחד ממאות התקנות המשתנות חדשות לבקרים.
  • 28.
    שגיא טובי תגובה 26 חובה לקרוא !! (ל"ת)
    יעקב 14/05/2014 19:49
    הגב לתגובה זו
  • מסכים אתך. (ל"ת)
    אבי כ 14/05/2014 21:40
    הגב לתגובה זו
  • 27.
    אבשלום קור 14/05/2014 17:21
    הגב לתגובה זו
    מצפה לתיקון.
  • 26.
    שגיא טובי 14/05/2014 16:21
    הגב לתגובה זו
    הסוחרים הקטנים לא יכולים לפעול בשוק שהמס בו הוא 25%.נכון שהייתה עלייה של 225% בגביית המס החודש (מסכום מגוחך באותו חודש בהשוואה לשנה שעברה),אך ברור לכולם שזה בגלל העליות הבלתי נגמרות בעולם (שמתישהו ייגמרו ואז המס יחזור לסוחרים,אם זה בשנה הנוכחית וגם אם לא יש היום הרבה חברות להחזרי מס)...סיבה מספר 6א היא האין מס בהשקעה בנדל"ן ולכן הציבור עבר כמעט רובו ככולו להשקיע בנדל"ן שהוא למעשה הבורסה החדשה.
  • המשיב המתמיד 14/05/2014 16:44
    הגב לתגובה זו
    אבל פניני דיבר על ירידה בתנודתיות. ללא קשר אתה צודק ולדעתי הורדת מס משמעותית למי שמחזיק שנתיים נירות ערך תחזיר הרבה משקיעים לבורסה ותעודד החזקה לטווח ארוך... ממילא מי שסוחר מקצועי בבורסה הוא חברה בעמ. ומי שלא בדר"כ מפסיד ומקבל הטבת מס ולא עלויות מס.
  • שגיא טובי 14/05/2014 16:59
    הירידה בתנודתיות חלקה מוסבר מהירידה במחזורים.....אני מכיר מספר סוחרים מקצועיים (שמנהלים עד 4 תיקים) שלא דרך חברה לחברה יש עלויות נוספות שאין לפרטיים.
  • 25.
    אני רק שאלה 14/05/2014 15:27
    הגב לתגובה זו
    למה אין בדיקת עלות ותופעות לואי של רגולציה....
  • 24.
    שר האוצר מה קורה למה אתה לא מטפל בבורסה מתה (ל"ת)
    צבי 14/05/2014 15:10
    הגב לתגובה זו
  • 23.
    פתרון 14/05/2014 14:50
    הגב לתגובה זו
    הרבה כסף ייצר מהנדלן ויבוא להשקעה בטווח ארוך
  • 22.
    קוקיה 14/05/2014 12:01
    הגב לתגובה זו
    בלי בעיה , אז די עם הסיפורים , סוחרי נגזרים יש בכל העולם גדולים כקטנים.
  • 21.
    אלון 14/05/2014 11:30
    הגב לתגובה זו
    מתחיל ביום שני קורס במגדל שוקי ההון במסחר באופציות. פשוט לא יכול לחכות ללמוד ממומחה.
  • רם 14/05/2014 12:25
    הגב לתגובה זו
    הסוחרים, במוקדם ובמאוחר, יפסידו הכל....ככה זה....הבורסה זה רולטה עם מגנט.
  • 20.
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 11:15
    הגב לתגובה זו
    אתם סך מנלי השקעות הום פה מחר בגרמנייה!
  • 19.
    הכל דיברי הבל.עדיף מס של 10% מגוף חי.מאשר 25% מגוף מת. (ל"ת)
    המס הרג הבורסה. 14/05/2014 10:08
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    כל הכבוד לפניני! כתיבה מקצועית ואמיצה. אבל איך משנים? (ל"ת)
    אנליסט עממי 14/05/2014 10:06
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    מעניין 14/05/2014 10:05
    הגב לתגובה זו
    לא נשארו פעילים אמיתיים כאן בארץ. אי אפשר לא להנפיק ולא לסחור...רק להמר...לסגור את הבורסה לאלתר.
  • 16.
    רגולציה = שחיתות! 14/05/2014 09:38
    הגב לתגובה זו
    על כל פעולה - 3 ועדות 5 הנמקות ו17 טפסים - לאף אחד אין כוח לעבור את הקרצוצים הנדרשים לפעול פה. יותר קל פשוט לקנות/למכור בחו"ל.
  • 15.
    אילן 14/05/2014 09:31
    הגב לתגובה זו
    זיו פניני אתה איש גדול ,עצום. כמה אני אוהב לקרוא אותך. תמיד מסרים ברורים ומלמדים..לא שלא ראינו כמה המעוף זוחל ומה שקורה בסוף היום..אבל חייב לקום איש הגון ונורמלי כמוך שיזהיר את השחקנים הקטנים והלא מקצועיים ויעיר אותם מתרדמתם....איש גדול אוהב אותך...
  • 14.
    רן 14/05/2014 09:23
    הגב לתגובה זו
    סיבה אחרת. האופציות, המכונות, שימוש במסות גדולות של כסף כדי להעלות ולהוריד מניה או מדד ומס גבוה - כל אלה הבריחו את המשקיעים. עכשיו נשארו רק ליוייתני הבורסה והם נשארו לבד ואין להם יכולת לטרוף את כספי הציבור. לכן הבורסה משותקת.
  • 13.
    הוותיק 14/05/2014 09:21
    הגב לתגובה זו
    איפה הרשות ? למה לא עוצרת את הגוף הגדול הזה שעוסק כל היום בוויסות מניות , אפשר להוכיח זה לא חוקי זה פשע לכאורה מושלם . זיו אני מכיר אותך אתה יכול לעשות משהו , תפעל !
  • 0 14/05/2014 14:04
    הגב לתגובה זו
    כל עוד אותו הגוף מייצר מחזורים {שרובם עיסקאות עצמיות} אף אחד לא יפנה אליו העיקר מחזור ולא חשוב שהוא לא חוקי !!
  • 12.
    סוחר ותיק 14/05/2014 09:02
    הגב לתגובה זו
    הניתוח הצליח יחסית אבל החולה מזמן מת....
  • 11.
    ברוך 14/05/2014 09:02
    הגב לתגובה זו
    תראו את האופציות לפעמים אם 10 עיסקיות ולמה אתם לא דואגים ברשות לחבר את הציבור ישירות לניידים און ליין פלוס במחשב הביתי שירות און ליין בטוח שזה יעזור להרים את הבורסה
  • 10.
    שבורניק 14/05/2014 08:58
    הגב לתגובה זו
    תלאויקס = בדיחה, לא מצחיקה, במיוחד לכותבים.
  • 9.
    סוחר 14/05/2014 08:51
    הגב לתגובה זו
    אצלנו רואים את הויסוט הזה יום יום אבל המוסט מסתכן מאוד....זה יגמר לו רע...
  • 8.
    דורון 14/05/2014 08:46
    הגב לתגובה זו
    קווינקו - צפויה לרשום רווח של כ-6.5מ'€
  • 7.
    אחד העם 14/05/2014 08:45
    הגב לתגובה זו
    להוריד מס דחוף או לסגור בכלל
  • 6.
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 08:27
    הגב לתגובה זו
    יבית
  • 5.
    הדר 14/05/2014 08:21
    הגב לתגובה זו
    אתה אומר הכול ועושה סלט
  • סוחר ותיק 14/05/2014 09:04
    הגב לתגובה זו
    כול מילה בסלע חבל על השוק וחבל עלינו... הבעיה שיש מצב שלא הבנת מה בעצם כתוב כאן...
  • 4.
    יופיטר שוקי הון 14/05/2014 08:19
    הגב לתגובה זו
    אני מקווה שההסכם עם בנק החדש יצלח ואני אעבור מ 7 מיליון שח ל 11 מיליון שח {מיליון יומי} לא סגור כלום
  • 3.
    avi abs 14/05/2014 08:11
    הגב לתגובה זו
    מאות קונדורים למטה
  • ילד, באופציות חיים את היום, בינכה הן תקפות עד חודש! (ל"ת)
    רם 14/05/2014 08:40
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דניאל 14/05/2014 08:07
    הגב לתגובה זו
    ב1982 אנשים הועמדו לדין על כך ב2014 זו נורמה ,ככה הדרדרנו המורד השחיתות העולמי ואחרי זה מתפלאים שראש ממשלה הולך לכלא,יש לי חדשות בשבילכם שחיתות מתפשטת כמו ג'וקים על כל אחד שאתה מוצא יש 50 שמסתתרים בארונות.
  • יופיטר שוקי הון 14/05/2014 08:26
    הגב לתגובה זו
    חובה לאפשר לחברות כמו שלי לגייס הון {אשראי לשוק הון} ולהזרים ביקושים
  • רם 14/05/2014 08:41
    יש מספיק מריצי מניות בכספי הציבור כדי להגדיל את הרווח בתיקם הפרטי או חשבון הנוסטרו של בית ההשקעות
  • 1.
    מעולה 14/05/2014 07:42
    הגב לתגובה זו
    המסקנות. לפני שיהיה מאוחר מידי
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -1.05%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -1.04%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


אורן עזר אלקטריאון
צילום: ניר סלקמן

היצירתיות של אלקטריאון: רוכשת חברה עם מוצר כמעט זהה כדי לגייס הון

תרכוש את InductEV האמריקאית, ותקצה לבעלי מניותיה 4.1% ממניות אלקטריאון, בתמורה ל-6 מיליון דולר בלבד כלומר המוכרים מקבלים דיסקאונט של 50% על אלקטיראון; השאלות כאן רבות: האם טכנולוגיית הטעינה כבר קיימת אצל אלקטריאון? האם כל זה הוא תירוץ לגייס עוד 60 מיליון שקל ולדלל? והאם כל זה ביחד הוא בכלל "רמז עבה" לתוצאות חלקות לרבעון השלישי?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אלקטריאון

אלקטריאון אלקטריאון 4%   הודיעה על חתימת מזכר הבנות לרכישת InductEV, חברה אמריקאית פרטית שפיתחה טכנולוגיית טעינה אלחוטית סטטית לרכב חשמלי. העסקה, לפי ההודעה לבורסה, צפויה לחזק את היצע המוצרים ולהרחיב את הנוכחות בצפון אמריקה. בפועל, זה מהלך שמעורר הרבה סימני שאלה, הן בנוגע להיגיון האסטרטגי שלו והן מבחינת ההשפעה שלו על בעלי המניות שראו את השווי של המניות שלהן נחתך בכמעט 70% מתחילת השנה.

העסקה תעבוד ככה: אלקטריאון תיצור חברה ייעודית חדשה שתקבל לידיה 100% מהנכסים של InductEV וזאת לאחר שזו תעבור הליך ABC (מעין פירוק מסודר תחת פיקוח משפטי). בתמורה, תקצה אלקטריאון למוכרים מניות בשיעור של כ-4.1% מההון שלה, כשהם מצידם יזרימו 6 מיליון דולר לאלקטריאון שיוחזקו בנאמנות עד להשלמת ההליך. במקביל, אלקטריאון הודיעה כי תקדם הקצאת הון פרטית בהיקף של עד 60 מיליון שקל. 

ננסה לפשט מה קורה בעסקה הסיבובית הזאת. כבר בהתחלה אנחנו יכולים ללמוד לא מעט על מצבה של החברה הנרכשת, עוד לפני שנכנסים לעומק הטכנולוגיה שלה (ועל כך בהמשך). אלקטריאון "משלמת" למוכרים כ-4.8 מיליון דולר תמורת מלוא הבעלות בחברה, וזאת דרך הקצאת 4.1% מההון שאם נחשב לפי שווי שוק של כ-850 מיליון שקל, זה הקצאה של כ-10.8 מיליון דולר. שזה אומר שהמוכרים מקבלים את המניות בדיסקאונט של יותר מ-50% מהשווי הנוכחי, בתקופה שבה מניית אלקטריאון ממילא איבדה מעל 60% מערכה.

מי שמסכים להפוך לבעל מניות בתנאים כאלו ועוד עם תקופת נעילה של כ-120 יום שחושפת אותו לירידת ערך נוספת) זה מסמן גם על המצב העסקי של InductEV, הם לא היו אמורים להתלהב להיפטר מהקניינים הרוחניים והפעילות העסקית אם זו הייתה אכן "פורחת". מה גם שהעסקה הזאת נחתמת בלי שום פירוט כספי על תוצאות החברה הנרכשת, כמקובל ברכישות בהן ההנהלה מעדכנת על הפרמטרים של הישות הנרכשת. ההנהלה של אלקטריאון, שהובילה בשנה האחרונה להתרסקות הערך של החברה ולשורת גיוסים שכבר דיללו אותכם מבקשת שתאמינו לשיקול דעתה גם במקרה הזה.

שכפול או סינרגיה?

אבל בואו נדבר גם על המוצר של החברה הנרכשת כי גם פה יש סימני שאלה. InductEV מתוארת בהודעה כחברה שפיתחה פתרון לטעינה אלחוטית סטטית מהירה לציי רכב, והדגש הוא על "אולטרה-מהירה", כאילו מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך. אלא שלפי הדיווחים של אלקטריאון עצמה לרבות בתיאור עסקי התאגיד כבר קיימת לה טכנולוגיית טעינה סטטית, לצד טעינה דינמית וסמי-דינמית. כלומר, לא מדובר בהשלמה טכנולוגית למה שאין לחברה, אלא לכל היותר בשכפול של פתרון שאמור כבר להתקיים בפיתוח הפנימי. אם זה באמת המצב, השאלה המתבקשת היא מדוע נדרש לרכוש טכנולוגיה מקבילה במקום להאיץ את המסחור של מה שכבר קיים. זה נכון גם עסקית וגם תקציבית, במיוחד עבור חברה שצמצמה פעילות והצהירה לאחרונה על מיקוד במשאבים קיימים.