צניחה של 21% בהכנסות פרטנר ברבעון השני, הרווח הנקי ירד ב-83%

חברות הסלולר מתמודדות עם תחרות קשה ורגולציה; ה-ARPU הסתכם ב-83 שקל; נתח השוק - 29%; תזרים המזומנים - 287 מיליון שקל
אבי שאולי | (1)
נושאים בכתבה פרטנר

התחרות הגוברת בשוק הסלולר והתרחבות הרגולציה פוגעות בתוצאות של חברת פרטנר: ההכנסות ברבעון השני של השנה הסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל -ירידה של 21% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ובשורה התחתונה נרשם רווח נקי של 20 מיליון שקל בלבד - צניחה של 83%.

עם זאת נראה שהדרמה הגדולה נמצאת מאחורי חברות הסלולר. פרטנר מצליחה לרשום תזרים מזומנים חזק מפעילות שוטפת, להחזיר חובות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, להגדיל את ה-EBITDA ולשמור על יציבות בהכנסה מכל מנוי. כל זאת תוך צמצום הוצאות תפעול והשקעות גדולות בתשתית טכנולוגית.

החברה מדווחת על ירידה בשיעורי הנטישה כאשר שיעור הנטישה של לקוחות POST המשיך לרדת זה רבעון שלישי ברציפות. בסך הכול נטשו את החברה ברבעון השני 11,000 לקוחות כעיקר כתוצאה מנטישה של לקוחות פרי-פייד. שיעור הנטישה ברבעון השני ירד ל-9.4% לעומת 10.4% ברבעון הראשון. נתח השוק - 29%.

ה-EBITDA ברבעון השני הסתכמה ב-280 מיליון שקל

ה-ARPU (הכנסה ממוצעת ממנוי) הסתכם ברבעון השני ב-83 שקל בהשוואה ל-82 שקל ברבעון הקודם עליה ב-ARPU לראשונה מזה שנתיים. פרטנר מרוויחה פחות מכל לקוח, אך עדיין מרוויחה יפה מאוד תזרים המזומנים החופשי לפני תשלומי ריבית ברבעון השני הסתכם ב-287 מיליון.

ה- Adjusted EBITDA ברבעון השני הסתכמה ב-280 מיליון שקל, שיפור קל של יותר מ-4% לעומת הרבעון הראשון של 2013. פרטנר הפסיקה לחלק דיבידנדים והיא מתמקדת בהחזר חובות וחיזוק המבנה הפיננסי של החברה תוך המשך השקעה בטכנולוגיה.

ה-MOU זינק ברבעון השני ל-532 דקות

פרטנר כמו שתי חברות הסלולר הגדולות האחרות: פלאפון וסלקום לא מצליחה להגדיל את הכנסותיה בשוק תחרותי אמיתי ולכן היא מתמקדת בצמצום ההוצאות. ההתייעלות התפעולית הביאה לירידה של 153 מיליון שקל בהוצאות התפעוליות בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

חברות הסלולר מרוויחות פחות מכל מנוי ונותנות יותר: ה-MOU, מספר דקות השימוש החודשי הממוצע למנוי סלולר, ברבעון השני הסתכם ב-532 דקות, גידול של 22% מ-437 דקות ברבעון המקביל אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

ירידה של 6% בבסיס מנויי האינטרנט לעומת הרבעון המקביל אשתקד

בסיס מנויי האינטרנט (ISP) הסתכם בכ-572 אלף מנויים, בהשוואה ל-609 אלף מנויים בסוף הרבעון השני 2012 ו-581 אלף מנויים נכון לסוף הרבעון הקודם. הירידה במספר מנויי האינטרנט נרשמה בעיקר כתוצאה מהתגברות התחרות בשוק.

חיים רומנו, מנכ"ל פרטנר: "תוצאות הרבעון השני של שנת 2013 משקפות מחד את המשך השפעתה של התחרות בשוק, ומנגד, את השקעתנו בנכסיה העיקריים של החברה: שירות לקוחות, קדמה טכנולוגית ורשת מתקדמת".

מניית פרטנר כמעט ללא שינוי מתחילת השנה במחיר המשקף לחברה שווי של 4 מיליארד שקל בלבד (לעומת 11 מיליארד שקל השיא). בעלי השליטה בחברה הם: חיים סבן - 31% וסקיילקס של אילן בן-דב - 16%. השליטה בחברה השתנתה בתחילת השנה בעקבות קריסת פירמידת החברות של אילן בן-דב.

IBI: "דוח חלש מאד שטומן בחובו כמה סימנים מעודדים"

אורי ליכט, מנהל מחלקת מחקר ב-IBI שירותי בורסה, על דוחות פרטנר לרבעון השני: "דוח חלש מאד שטומן בחובו כמה סימנים מעודדים. שיעורי הנטישה יורדים, אובדן הלקוחות אינו גבוה במיוחד וה-ARPU עלה בשקל - סימנים אמיתיים לכך שהתחרות אולי מתייצבת.

עם זאת מהתוצאות החלשות של הוט מובייל ומהקושי שמציגות החברות החדשות בגיוס לקוחות חדשים קשה לראות אותן מסיימות את המבצעים האגרסיביים כל כך מהר ולכן התחרות בינתיים כאן. רבעון הבא צפוי להיות דומה ואת שנת 2013 פרטנר תסיים עם רווח נקי של 150 מיליון שקל. כלומר החברה נסחרת במכפיל 27 על רווחי 2013".

כלל פיננסים ברוקראז': "לא רואים שינוי מהותי בתוצאות הרבעון "

דוב רוזנברג, אנליסט כלל פיננסים ברוקראז': "רבעון שני מעט חיובי עם איתות נוסף ליציבות המתקרבת, כמו אצל המתחרים. תוצאות הרבעון מצביעות על המשך השחיקה בעקבות התחרות אך במידה פחותה מאשר בעבר, שיפור במרווחים לאור תהליכי ההתייעלות, יציבות ב-ARPU אם כי לא השתכנענו שהתחתית מאחורינו, ופחות ניודים אשר לטעמנו מצביעים על ירידה בגמישות למחיר.

בשורה התחתונה אנו לא רואים שינוי מהותי או אירוע מכונן בתוצאות הרבעון ונראה, להערכתנו, שעל פניו העתיד המשתפר כבר מתומחר במניה".

אילנית שרף מפסגות: "התמתנות בשחיקה בהכנסות והמשך התייעלות"

אילנית שרף, אנליסטית בכירה בפסגות ברוקראז': "התחרות בשוק הסלולר הובילה להמשך שחיקה במכירות, אם כי באופן מתון בהשוואה לרבעונים הקודמים. מהלכי ההתייעלות, שנמשכים מאז פרצה התחרות בשוק הסלולר, הובילו לחסכון נוסף של כ-20 מיליון שקל ברבעון בהוצאות ואפשרו שיפור ברווחיות התפעולית וב-EBITDA בהשוואה ל-Q1. בנוסף, נמשכה מגמת הפחתת החוב שהסתכם ב-3.4 מיליארד שקל.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    נפלא !!! (ל"ת)
    לא מטלפן 28/08/2013 09:14
    הגב לתגובה זו
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה בבורסה

ירידות בוול סטריט הכבידו גם על הסנטימנט בתל אביב והובילו את המדדים לסגור בטריטוריה שלילית: ת״א 35 איבד 1.9% ואילו ת״א 90 1.8%; דוחות מאכזבים לאורבניקה שמציגים שחיקה תפעולית הפילו את חברת האופנה וחברת האם; עונת הדוחות המשיכה היום עם דוחות לאומי, מזרחי טפחות, דלתא מותגים, הייפר גלובל ועוד
מערכת ביזפורטל |

הסיפור של היום הוא הנפילה של נייס. ירידה של 18%. היא היתה אמורה לרדת על פי הארביטראז' ב-11% ומוסיפה לרדת עוד 5% - זה די נדיר שישראל מכתיבה לוול סטריט, אבל האמת שזה לא מדויק - יש כבר מסחר מוקדם בוול סטריט ונייס סופגת שם ירידות, עם פתיחת המסחר נייס נעה סביב 9% למטה. הכל התחיל בשבוע שעבר עם פרסום דוחות ותחזית חלשה לשנה כולה. נייס היתה צריכה להודיע אז מה קורה ב-2026 ומשום מה החליטה לחכות כמה ימים. זה יצר לא רק אכזבה מהדוחות, אלא משבר אמון - המשקיעים אומרים - "דיברנו לפני כמה ימים ולא אמרתם כלום וידעתם שמשהו רע עומד לקרות" .


אורבניקה אורבניקה -12.82%   צנחה 12% ומשכה איתה גם את קסטרו קסטרו -10.5%   שירדה ב-10.5%, אחרי פרסום תוצאות הרבעון השלישי שמציגות אומנם עלייה בהכנסות, אבל שחיקה ברווחיות כמעט בכל שכבה. חברת האופנה רושמת גידול של כ-11.5% בהכנסות לרמה של כ-242.5 מיליון שקל כשמספר הסניפים גדל ב-5 והסתכם ב-107 חנויות כמו גם גידול של 4% במכירות בחנויות זהות. אבל מתחת לפני השטח יש לחצים תפעוליים: הרווח התפעולי של אורבניקה נחתך בכ-35% לכ-18.7 מיליון שקל לעומת כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל, בעקבות ירידה בשיעור הרווחיות הגולמית, עלייה בהוצאות האחסון, עלויות המעבר למרכז הלוגיסטי החדש ועלייה בהוצאות שכר העובדים. השחיקה הזאת הגיעה גם לרווח הנקי שהסתכם ב-8.6 מיליון שקל בלבד, כמעט חצי מהשנה שעברה.


במקביל לירידות הדולר מתחזק ונסחר סביב 3.26. הסיבה היא בעיקר הירידות מעבר לים שמשפיעות על החזקות המוסדיים והצורך שלהם בגידור. על רקע התנודתיות בשווקים, חוזר הדולר להתחזק; האם המגמה הנוכחית תהפוך לגורם מרכזי בשיקולי הריבית? שער הדולר עולה 0.6% על רקע הירידות בוול סטריט

הירידות התרחבו בשעות האחרונות גם לבורסות באירופה, כשהלחץ על מניות הטכנולוגיה ממשיך לחלחל מהשוק האמריקאי. מדד Stoxx600 יורד בכ-1.2%, הדאקס מאבד כ-1.1%, הפוטסי יורד כ-1.1% וה-CAC הצרפתי יורד ביותר מ-1.1%.

במקביל, החוזים העתידיים מספרים לנו על פתיחה שלילית בוול סטריט. אחרי ירידות חזקות יותר בשעות הפרה-מסחר הראשונות החוזים על ה-S&P יורדים כ-0.2%, החוזים על הדאו יורדים בכ-0.4%, והחוזים על הנאסד״ק נחלשים בכ-0.2%. המגמה הזאת מגיעה על רקע חששות מהביצועים של מגזר ה-AI ובייחוד דריכות לקראת תוצאות ענקית השבבים אנבידיה.


יאיר אוחיון מנכל קסטרו
צילום: רן כהן

דוח חלש לאורבניקה - המניה נפלה ב-10%; קסטרו נפלה ב-8%

שיעור הרווח הגולמי ירד ל-52.9% והרווח התפעולי נשחק מ-־29 ל־18.7 מיליון שקל על רקע מלחמת "עם כלביא" מעבר למרכז לוגיסטי, גידול בהוצאות שכר והנחות מוגברות

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה אורבניקה קסטרו

אורבניקה, מקבוצת קסטרו הודיס, מדווחת על רבעון מאכזב והמניה נפלה ב-10% כשהיא גוררת את החברה האם - קסטרו לירידה של 8%. הכנסות הסתכמו בכ-242.5 מיליון שקל, גידול של כ־11.5% לעומת כ-217.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. לדברי מנהליה, הגידול נובע מהתרחבות מצבת החנויות והגדלת שטחי המסחר בצירוף צמיחה במכירות בחנויות זהות.

 עלייה במכירות - ירידה ברווחיות

מכירות החנויות הזהות ברבעון, כלומר מכירות בחנויות שפעלו גם בתקופה המקבילה, עלו בכ-5% והסתכמו בכ-211.7 מיליון ש"ח לעומת כ-201.6 מיליון ש"ח ברבעון השלישי אשתקד. בכך מציגה החברה צמיחה גם ברשת הקיימת, ולא רק מתוספת חנויות חדשות. עם זאת, במקביל לצמיחה במחזור נרשם לחץ על המרווחים. הרווח הגולמי ברבעון הסתכם ב-128.4 מיליון שקל, אך שיעור הרווח הגולמי מהמכירות ירד ל-52.9% לעומת 56.6% ברבעון המקביל. לטענת החברה, הירידה נובעת משינוי בתמהיל המכירות, עלייה בהוצאות אחסון, עלויות מעבר למרכז לוגיסטי חדש והרחבת היקף ההנחות ללקוחות, כאשר חלק מההשפעה קוזז על ידי ירידה בעלויות הובלה ושילוח והשפעת שערי מטבע. מדובר בשחיקה גדולה של הרווחיות והתגובה לא איחרה - המניה קרסה בשוק. 

 

החולשה מחלחלת לרווחיות התפעולית - הרווח התפעולי ברבעון השלישי ירד ל-18.7 מיליון שקל שהם כ-7.7% מההכנסות, לעומת כ-29 מיליון ש”ח וכ־13.4% מההכנסות ברבעון המקביל. מעבר לשחיקה ברווח הגולמי, החברה גדלה בהוצאות שכר, בין היתר בשל העלאת שכר המינימום והכשרת עובדים לחנויות חדשות. בשורה התחתונה, החברה הרוויחה ברבעון  השלישי 8.6 מיליון שקל בלבד, לעומת 16.3 מיליון שקל ברבעון המקביל. על פי הדוחות, מבצע “עם כלביא”, שנמשך 12 ימים ביוני, והוביל לסגירת מרבית החנויות הפיזיות בהתאם להנחיות פיקוד העורף, גרע מהכנסות החברה כ־34 מיליון שקל ואומדן אובדן הרווח התפעולי הפוטנציאלי עומד על כ-15 מיליון. עם זאת, השחיקה ברווחיות ברבעון השלישי נובעת גם מגורמים פנימיים שוטפים כמו הוצאות תפעוליות ושיעור הנחה גבוה יותר, ולא רק מאירוע ביטחוני חד פעמי.

 

מאזן חזק, התרחבות ומרכז לוגיסטי חדש

 לצד הירידה ברווחיות, הנתונים הפיננסיים מצביעים על בסיס נזילות חזק. תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ברבעון השלישי הסתכם בכ-34.5 מיליון שקל, לאחר שברבעון המקביל נרשם תזרים שלילי מפעילות שוטפת בסך 5.3 מיליון. ליום פרסום הדוח מחזיקה החברה ביתרות מזומנים ושווי מזומנים של כ-250 מיליון שקל. 

אורבניקה מפעילה כיום 105 חנויות בפריסה ארצית, בשטח מסחר כולל של כ־62,471 מ”ר, מתוכן 35 חנויות של אורבניקה ו־70 חנויות של הודיס, לצד אתרי סחר מקוון לשני המותגים. בשנת 2026 צופה החברה פתיחה של 5 חנויות חדשות של אורבניקה, שתיים מהן חנויות גדולות ושלוש חנויות בפורמט “אורבניקה סטיישן”, וכן פתיחה או הסבה של 5 חנויות חדשות של הודיס.