דינה בן טל אל על
צילום: יוסי גמזו לטובה

אל על יורדת ב-5% – מה עומד מאחורי הירידה במניה?

אחרי שזינקה השנה בכ-160%, אל על יורדת היום ב-5%. חששות מחזרת החברות הזרות מובילים לירידה - אבל זה לא בהכרח סוף הסיפור

אביחי טדסה | (9)

אל על אל על -4.9%   יורדת ב-5% במסחר לאחר שדווח כי חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, הודיעה על חזרה הדרגתית לישראל החל מתחילת החודש הבא. גם חברות הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר (Wizz Air), וריינאייר הודיעו על החזרה לישראל, והמגמה הולכת ועולה. חזרת חברות התעופה הזרות לישראל, לאור ניחוחות סיום המלחמה והסכם השבת החטופים, יתרמו לביטחון החברות לחזור לפעילות כאן, ואל על תפגע מכך.


המלחמה הצליחה להרים את אל על

כזכור, אל על נהנתה מבלעדיות בטיסות ובקווים לארה"ב, תאילנד וליעדים שונים בעולם. בעקבות המלחמה החברה דיווחה על תוצאות שיא בשנה האחרונה, כאשר ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכמיליארד דולר, ה-EBITDAR ברבעון הסתכם לכ-360 מיליון דולר, והרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-187 מיליון דולר. הפעילות הדלה מאוד של חברות התעופה הזרות בזמן המלחמה - הובילה את אל על להיות מונופול בקווים הרווחיים ביותר, והחברה שרגע לפני המלחמה הייתה בהתאוששות וקצב רווחים של כ-100-120 מיליון דולר בשנה הפכה לחברה עם קצב של מעל 600 מיליון דולר הכנסות שנתיות. אל על זכתה לביקורות רבות בעקבות המחירים המופקעים לטיסות, אבל בסוף זה עסק, ועסק רוצה להרוויח, והחברה ידעה לנצל את היתרון שלה בתקופת המלחמה בשביל לשפר את הנתונים הפיננסים.


המגמה של חזרת חברות התעופה לישראל עשויה להטיב עם הקהל הישראלי ולעודד תחרות והורדת מחירים, אך המשקיעים חוששים כעת לפגיעה ברווחיות של אל על. למעשה, חזרת החברות הזרות לישראל הייתה צפויה אבל שאלת הזמן נותרה בערפל, ובכל זאת אל על מגיעה עם כיסים עמוקים יותר וכחברה אחרת. הניסיון של החברה לקנות את ישראכרט הראה שהחברה מכוונת גבוה, מחפשת עוגנים נוספים להישען עליהם ואמרה את זה גם מנכ"לית אל על דינה בן גננסיה בראיון עם ביזפורטל: "תמיד אמרו על חברות תעופה שהן תנודתיות, מה למדנו בקורונה? שמועדון הנוסע המתמיד הזרים כסף גם כשלא היו טיסות, השאלה היא איך מייצרים עוד עוגן שכבר נשען על השקעה שעשינו. אם יש לי כל כך הרבה חברי מועדון, למה שלא נהיה חלק מפעילות שירותי קרקע למשל? אני היום עם 40% מכירות בדיגיטל, אתר הריטייל הכי גדול במחזורים. אני מחזקת את המועדון - למה שלא יקנו דרכי גם את המלון ואת הרכב כשטסים לחופשה? תחשוב שאתה נוסע לאורלנדו לבר מצווה למשל, כמה עולה חופשה כזו? מרכיב הטיסה הוא רק 40% מעלות החופשה, אולי אתה רוצה הלוואה בתשלומים? אני יודעת מה הצרכים שלך אז אני יכולה להתאים לך הלוואה טובה. 


יש לנו הרבה מעגלי הכנסות נוספים, כנ"ל לגבי ביטוח - ביטוח נסיעות, ביטוח ביטול וכו'. אנחנו יושבים על בסיס לקוחות יקר ערך ויש לנו גם המון דאטה שאנחנו יכולים למנף. "יש פה מקום להצעת ערך גדולה. ההכנסות מהדברים האלה יורדות לשורה התחתונה כמעט במלואן. תכנית המועדון של אל על מונה 3 מיליון חברים, אבל חוץ מזה יש גם 400 אלף לקוחות פלייקארד, והסליקה הממוצעת שם היא פי 3 מסליקה רגילה, כך שזה מעיד על בסיס לקוחות מבוסס ואיכותי".


אל על תמשיך לנסות ולהציף ערך למשקיעים, וכניסת משקיעים זרים לאחר שהמצב המדיני ישתפר, יחד עם התמחור היחסית אטרקטיבי למניה, יכולים להשאיר תקווה להמשך צמיחה גם במצב שבו החברות הזרות חוזרות ונתח השוק של החברה מצטמצם. בנוסף, ככל והאיומים מצד האויבים ימשך, החברות הזרות ימנעו מלשוב ארצה ואל על כמובן תרוויח מכך יותר.


תיקון חוק טיבי


החוק המכונה "חוק טיבי", שנחקק במטרה להגן על זכויות הנוסעים במקרה של ביטולי טיסות ועיכובים, עבר לאחרונה עדכון חשוב. בחוק המקורי, חברות התעופה נדרשו לשלם פיצויים לנוסעים שנפגעו עקב שיבושי טיסות. עם זאת, התיקון החדש מציע גמישות רבה יותר לחברות, במיוחד במקרים של עיכובים וביטולים הנגרמים ממצבים ביטחוניים. השינוי נועד לעודד חברות תעופה זרות לשוב ולפעול בישראל. החוק החדש מאפשר לאל על ולחברות תעופה אחרות להציע לנוסעים כרטיס זיכוי במקום החזר כספי במקרה של ביטול טיסה בעקבות מצב ביטחוני, כך שלמעשה הכסף נשאר בחברה, והפגיעה בחברות מצטמצמת.


אל על נסחרת בשווי שוק של 3.9 מיליארד שקל, ההון העצמי שלה מסתכם ב-1.44 מיליארד שקל.


גרף מניית אל על בשנה האחרונה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מגיע לחברה החזירית הזו (ל"ת)
    גילי 19/01/2025 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוחנן בנבנישתי 18/01/2025 14:51
    הגב לתגובה זו
    אני שבשנה האחרונה לא הייתה לי ברירה אחרת אלא לטוס עם אל על הורדתי את המניה. אני שאם תהיה לי ברירה אחרת לא אטוס שוב עם אל על הורדתי את המניה.
  • 7.
    נטליה 17/01/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    לשרת את כל תושבי המדינה.העבודה בשבת תביא ברכה לחברה.
  • 6.
    גי אר 17/01/2025 09:47
    הגב לתגובה זו
    וטיסות לא זולות. תפוסה 95% באל על תשאר עד פסח ריינאייר מגיע רק באפריל ולא לשכוח מוצאה באירלנד מדינה עויינת לישראל
  • 5.
    שמואל א 17/01/2025 09:38
    הגב לתגובה זו
    החברה הפנתה עורף לקהל הישראלי והיהודי .ניזכור את זה ושום ארוחת שף לא תשנה את זה . ככה מחסלים חברה טובה . בצע כסף
  • 4.
    דב 17/01/2025 03:36
    הגב לתגובה זו
    החזירות של אלעל.
  • 3.
    שי.ע 16/01/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שיפשוטו רגל
  • 2.
    יונתן חיזקיה זה הפעיל שמוריד את אל על (ל"ת)
    אייל חנן 16/01/2025 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראלים גנבים 16/01/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    זה רק ההתחלה
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.