דינה בן טל אל על
צילום: יוסי גמזו לטובה

אל על יורדת ב-5% – מה עומד מאחורי הירידה במניה?

אחרי שזינקה השנה בכ-160%, אל על יורדת היום ב-5%. חששות מחזרת החברות הזרות מובילים לירידה - אבל זה לא בהכרח סוף הסיפור

אביחי טדסה | (9)

אל על אל על 1.05%   יורדת ב-5% במסחר לאחר שדווח כי חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, הודיעה על חזרה הדרגתית לישראל החל מתחילת החודש הבא. גם חברות הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר (Wizz Air), וריינאייר הודיעו על החזרה לישראל, והמגמה הולכת ועולה. חזרת חברות התעופה הזרות לישראל, לאור ניחוחות סיום המלחמה והסכם השבת החטופים, יתרמו לביטחון החברות לחזור לפעילות כאן, ואל על תפגע מכך.


המלחמה הצליחה להרים את אל על

כזכור, אל על נהנתה מבלעדיות בטיסות ובקווים לארה"ב, תאילנד וליעדים שונים בעולם. בעקבות המלחמה החברה דיווחה על תוצאות שיא בשנה האחרונה, כאשר ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכמיליארד דולר, ה-EBITDAR ברבעון הסתכם לכ-360 מיליון דולר, והרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-187 מיליון דולר. הפעילות הדלה מאוד של חברות התעופה הזרות בזמן המלחמה - הובילה את אל על להיות מונופול בקווים הרווחיים ביותר, והחברה שרגע לפני המלחמה הייתה בהתאוששות וקצב רווחים של כ-100-120 מיליון דולר בשנה הפכה לחברה עם קצב של מעל 600 מיליון דולר הכנסות שנתיות. אל על זכתה לביקורות רבות בעקבות המחירים המופקעים לטיסות, אבל בסוף זה עסק, ועסק רוצה להרוויח, והחברה ידעה לנצל את היתרון שלה בתקופת המלחמה בשביל לשפר את הנתונים הפיננסים.


המגמה של חזרת חברות התעופה לישראל עשויה להטיב עם הקהל הישראלי ולעודד תחרות והורדת מחירים, אך המשקיעים חוששים כעת לפגיעה ברווחיות של אל על. למעשה, חזרת החברות הזרות לישראל הייתה צפויה אבל שאלת הזמן נותרה בערפל, ובכל זאת אל על מגיעה עם כיסים עמוקים יותר וכחברה אחרת. הניסיון של החברה לקנות את ישראכרט הראה שהחברה מכוונת גבוה, מחפשת עוגנים נוספים להישען עליהם ואמרה את זה גם מנכ"לית אל על דינה בן גננסיה בראיון עם ביזפורטל: "תמיד אמרו על חברות תעופה שהן תנודתיות, מה למדנו בקורונה? שמועדון הנוסע המתמיד הזרים כסף גם כשלא היו טיסות, השאלה היא איך מייצרים עוד עוגן שכבר נשען על השקעה שעשינו. אם יש לי כל כך הרבה חברי מועדון, למה שלא נהיה חלק מפעילות שירותי קרקע למשל? אני היום עם 40% מכירות בדיגיטל, אתר הריטייל הכי גדול במחזורים. אני מחזקת את המועדון - למה שלא יקנו דרכי גם את המלון ואת הרכב כשטסים לחופשה? תחשוב שאתה נוסע לאורלנדו לבר מצווה למשל, כמה עולה חופשה כזו? מרכיב הטיסה הוא רק 40% מעלות החופשה, אולי אתה רוצה הלוואה בתשלומים? אני יודעת מה הצרכים שלך אז אני יכולה להתאים לך הלוואה טובה. 


יש לנו הרבה מעגלי הכנסות נוספים, כנ"ל לגבי ביטוח - ביטוח נסיעות, ביטוח ביטול וכו'. אנחנו יושבים על בסיס לקוחות יקר ערך ויש לנו גם המון דאטה שאנחנו יכולים למנף. "יש פה מקום להצעת ערך גדולה. ההכנסות מהדברים האלה יורדות לשורה התחתונה כמעט במלואן. תכנית המועדון של אל על מונה 3 מיליון חברים, אבל חוץ מזה יש גם 400 אלף לקוחות פלייקארד, והסליקה הממוצעת שם היא פי 3 מסליקה רגילה, כך שזה מעיד על בסיס לקוחות מבוסס ואיכותי".


אל על תמשיך לנסות ולהציף ערך למשקיעים, וכניסת משקיעים זרים לאחר שהמצב המדיני ישתפר, יחד עם התמחור היחסית אטרקטיבי למניה, יכולים להשאיר תקווה להמשך צמיחה גם במצב שבו החברות הזרות חוזרות ונתח השוק של החברה מצטמצם. בנוסף, ככל והאיומים מצד האויבים ימשך, החברות הזרות ימנעו מלשוב ארצה ואל על כמובן תרוויח מכך יותר.


תיקון חוק טיבי


החוק המכונה "חוק טיבי", שנחקק במטרה להגן על זכויות הנוסעים במקרה של ביטולי טיסות ועיכובים, עבר לאחרונה עדכון חשוב. בחוק המקורי, חברות התעופה נדרשו לשלם פיצויים לנוסעים שנפגעו עקב שיבושי טיסות. עם זאת, התיקון החדש מציע גמישות רבה יותר לחברות, במיוחד במקרים של עיכובים וביטולים הנגרמים ממצבים ביטחוניים. השינוי נועד לעודד חברות תעופה זרות לשוב ולפעול בישראל. החוק החדש מאפשר לאל על ולחברות תעופה אחרות להציע לנוסעים כרטיס זיכוי במקום החזר כספי במקרה של ביטול טיסה בעקבות מצב ביטחוני, כך שלמעשה הכסף נשאר בחברה, והפגיעה בחברות מצטמצמת.


אל על נסחרת בשווי שוק של 3.9 מיליארד שקל, ההון העצמי שלה מסתכם ב-1.44 מיליארד שקל.


גרף מניית אל על בשנה האחרונה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מגיע לחברה החזירית הזו (ל"ת)
    גילי 19/01/2025 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוחנן בנבנישתי 18/01/2025 14:51
    הגב לתגובה זו
    אני שבשנה האחרונה לא הייתה לי ברירה אחרת אלא לטוס עם אל על הורדתי את המניה. אני שאם תהיה לי ברירה אחרת לא אטוס שוב עם אל על הורדתי את המניה.
  • 7.
    נטליה 17/01/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    לשרת את כל תושבי המדינה.העבודה בשבת תביא ברכה לחברה.
  • 6.
    גי אר 17/01/2025 09:47
    הגב לתגובה זו
    וטיסות לא זולות. תפוסה 95% באל על תשאר עד פסח ריינאייר מגיע רק באפריל ולא לשכוח מוצאה באירלנד מדינה עויינת לישראל
  • 5.
    שמואל א 17/01/2025 09:38
    הגב לתגובה זו
    החברה הפנתה עורף לקהל הישראלי והיהודי .ניזכור את זה ושום ארוחת שף לא תשנה את זה . ככה מחסלים חברה טובה . בצע כסף
  • 4.
    דב 17/01/2025 03:36
    הגב לתגובה זו
    החזירות של אלעל.
  • 3.
    שי.ע 16/01/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שיפשוטו רגל
  • 2.
    יונתן חיזקיה זה הפעיל שמוריד את אל על (ל"ת)
    אייל חנן 16/01/2025 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראלים גנבים 16/01/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    זה רק ההתחלה
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

עונת הדוחות ממשיכה, טאואר תעלה, ומה יהיה היום בבורסה?

עונת הדוחות בת"א עולה שלב, והחברות הדואליות היו במוקד אתמול; טאואר גנבה את ההצגה עם זינוק דו ספרתי במניה, קמטק אכזבה את המשקיעים עם תחזית פושרת; מי ידווחו היום ומה ישפיע על המסחר?

מערכת ביזפורטל |

עונת הדוחות של ת"א המשיכה אתמול לצבור תאוצה, והחברות הדואליות הגדולות פרסמו את התוצאות לרבעון השלישי, אך כל אחת הגיבה בצורה אחרת. טאואר טאואר 13.62%   גנבה אתמול את ההצגה. יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק פרסמה דוחות שעקפו במעט את הצפי, והציגה תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר - טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית. בוול סטריט הכל זה עניין של תחזיות קדימה, וככל שהן חזקות יותר כך המניה מגיבה. מנכ"ל החברה ראסל אלוונגר אמר בשיחת המשקיעים "החברה בדרך לצמיחה חסרת תקדים" והמניה זינקה אתמול 16.7% בוול סטריט, ותחזור עם ארביטרז' חיובי של כ-3.4%.

מנגד, קמטק קמטק -5.95%  , חברת בדיקות השבבים פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי, והציגה תוצאות שעקפו בקצת את הציפיות של השוק אבל התחזית לרבעון הרביעי מאכזבת היא צופה הכנסות של 127 מיליון אחרי שברבעון השלישי צפתה ל-126 מיליון. קמטק עקפה את הציפיות אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה. המשקיעים רוצים לראות המשך צמיחה חזקה, ולא יציבות כמו שמציגה קמטק בתחזית לרבעון הבא. בשיחה עם החברה נראה שתהיה המשך צמיחה בשנה הבאה וכי הם מצפים להמשיך ולגדול גם בשנים הבאות (הראיון יעלה בהמשך היום). אגב, המניה עלתה מאז הפתיחה בוול סטריט חוזרת עם ארביטרז' חיובי של 0.8%.

המדווחות הקרובות:

היום - אלעל, הבורסה, בזק, אמות, וברייסנוויי. 

ברביעי - אייסיאל, אנלייט, אנרג'יקס, תורפז, מבנה, פריון, מטריקס, גילת ולוינשטיין

בחמישי ידווחו נייס וספיינס.



ואם דיברנו על ארביטרז', המניות חוזרות עם פער חיובי של כ-0.5% שיתמוך בת"א 35. אלו המניות הגדולות ואיך יגיבו הבוקר: