אל על יורדת ב-5% – מה עומד מאחורי הירידה במניה?
אחרי שזינקה השנה בכ-160%, אל על יורדת היום ב-5%. חששות מחזרת החברות הזרות מובילים לירידה - אבל זה לא בהכרח סוף הסיפור
אל על אל על -2.6% יורדת ב-5% במסחר לאחר שדווח כי חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, הודיעה על חזרה הדרגתית לישראל החל מתחילת החודש הבא. גם חברות הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר (Wizz Air), וריינאייר הודיעו על החזרה לישראל, והמגמה הולכת ועולה. חזרת חברות התעופה הזרות לישראל, לאור ניחוחות סיום המלחמה והסכם השבת החטופים, יתרמו לביטחון החברות לחזור לפעילות כאן, ואל על תפגע מכך.
המלחמה הצליחה להרים את אל על
כזכור, אל על נהנתה מבלעדיות בטיסות ובקווים
לארה"ב, תאילנד וליעדים שונים בעולם. בעקבות המלחמה החברה דיווחה על תוצאות שיא בשנה האחרונה, כאשר ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכמיליארד דולר, ה-EBITDAR ברבעון הסתכם לכ-360 מיליון דולר, והרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-187 מיליון דולר. הפעילות הדלה מאוד של חברות
התעופה הזרות בזמן המלחמה - הובילה את אל על להיות מונופול בקווים הרווחיים ביותר, והחברה שרגע לפני המלחמה הייתה בהתאוששות וקצב רווחים של כ-100-120 מיליון דולר בשנה הפכה לחברה עם קצב של מעל 600 מיליון דולר הכנסות שנתיות. אל על זכתה לביקורות רבות בעקבות המחירים
המופקעים לטיסות, אבל בסוף זה עסק, ועסק רוצה להרוויח, והחברה ידעה לנצל את היתרון שלה בתקופת המלחמה בשביל לשפר את הנתונים הפיננסים.
המגמה של חזרת חברות התעופה לישראל עשויה להטיב עם הקהל הישראלי ולעודד תחרות והורדת מחירים, אך המשקיעים חוששים כעת לפגיעה ברווחיות של אל על. למעשה, חזרת החברות הזרות לישראל הייתה צפויה אבל שאלת הזמן נותרה בערפל, ובכל זאת אל על מגיעה עם כיסים עמוקים יותר וכחברה אחרת. הניסיון של החברה לקנות את ישראכרט הראה שהחברה מכוונת גבוה, מחפשת עוגנים נוספים להישען עליהם ואמרה את זה גם מנכ"לית אל על דינה בן גננסיה בראיון עם ביזפורטל: "תמיד אמרו על חברות תעופה שהן תנודתיות, מה למדנו בקורונה? שמועדון הנוסע המתמיד הזרים כסף גם כשלא היו טיסות, השאלה היא איך מייצרים עוד עוגן שכבר נשען על השקעה שעשינו. אם יש לי כל כך הרבה חברי מועדון, למה שלא נהיה חלק מפעילות שירותי קרקע למשל? אני היום עם 40% מכירות בדיגיטל, אתר הריטייל הכי גדול במחזורים. אני מחזקת את המועדון - למה שלא יקנו דרכי גם את המלון ואת הרכב כשטסים לחופשה? תחשוב שאתה נוסע לאורלנדו לבר מצווה למשל, כמה עולה חופשה כזו? מרכיב הטיסה הוא רק 40% מעלות החופשה, אולי אתה רוצה הלוואה בתשלומים? אני יודעת מה הצרכים שלך אז אני יכולה להתאים לך הלוואה טובה.
יש לנו הרבה מעגלי הכנסות נוספים, כנ"ל לגבי ביטוח - ביטוח נסיעות, ביטוח ביטול וכו'. אנחנו יושבים על בסיס לקוחות יקר ערך ויש לנו גם המון דאטה שאנחנו יכולים למנף. "יש פה מקום להצעת ערך גדולה. ההכנסות מהדברים האלה יורדות לשורה התחתונה כמעט במלואן. תכנית המועדון של אל על מונה 3 מיליון חברים, אבל חוץ מזה יש גם 400 אלף לקוחות פלייקארד, והסליקה הממוצעת שם היא פי 3 מסליקה רגילה, כך שזה מעיד על בסיס לקוחות מבוסס ואיכותי".
אל על תמשיך לנסות ולהציף ערך למשקיעים, וכניסת משקיעים זרים לאחר שהמצב המדיני ישתפר, יחד עם התמחור היחסית אטרקטיבי למניה, יכולים להשאיר תקווה להמשך צמיחה גם במצב שבו החברות הזרות חוזרות ונתח השוק של החברה מצטמצם. בנוסף, ככל והאיומים מצד האויבים ימשך, החברות הזרות ימנעו מלשוב ארצה ואל על כמובן תרוויח מכך יותר.
תיקון חוק טיבי
החוק המכונה "חוק טיבי", שנחקק במטרה להגן על זכויות הנוסעים במקרה של ביטולי טיסות ועיכובים,
עבר לאחרונה עדכון חשוב. בחוק המקורי, חברות התעופה נדרשו לשלם פיצויים לנוסעים שנפגעו עקב שיבושי טיסות. עם זאת, התיקון החדש מציע גמישות רבה יותר לחברות, במיוחד במקרים של עיכובים וביטולים הנגרמים ממצבים ביטחוניים. השינוי נועד לעודד חברות תעופה זרות לשוב ולפעול
בישראל. החוק החדש מאפשר לאל על ולחברות תעופה אחרות להציע לנוסעים כרטיס זיכוי במקום החזר כספי במקרה של ביטול טיסה בעקבות מצב ביטחוני, כך שלמעשה הכסף נשאר בחברה, והפגיעה בחברות מצטמצמת.
אל על נסחרת בשווי שוק של 3.9 מיליארד שקל, ההון העצמי שלה מסתכם ב-1.44 מיליארד שקל.
גרף מניית אל על בשנה האחרונה.
- 9.מגיע לחברה החזירית הזו (ל"ת)גילי 19/01/2025 16:58הגב לתגובה זו
- 8.יוחנן בנבנישתי 18/01/2025 14:51הגב לתגובה זואני שבשנה האחרונה לא הייתה לי ברירה אחרת אלא לטוס עם אל על הורדתי את המניה. אני שאם תהיה לי ברירה אחרת לא אטוס שוב עם אל על הורדתי את המניה.
- 7.נטליה 17/01/2025 17:03הגב לתגובה זולשרת את כל תושבי המדינה.העבודה בשבת תביא ברכה לחברה.
- 6.גי אר 17/01/2025 09:47הגב לתגובה זווטיסות לא זולות. תפוסה 95% באל על תשאר עד פסח ריינאייר מגיע רק באפריל ולא לשכוח מוצאה באירלנד מדינה עויינת לישראל
- 5.שמואל א 17/01/2025 09:38הגב לתגובה זוהחברה הפנתה עורף לקהל הישראלי והיהודי .ניזכור את זה ושום ארוחת שף לא תשנה את זה . ככה מחסלים חברה טובה . בצע כסף
- 4.דב 17/01/2025 03:36הגב לתגובה זוהחזירות של אלעל.
- 3.שי.ע 16/01/2025 15:15הגב לתגובה זוהלוואי שיפשוטו רגל
- 2.יונתן חיזקיה זה הפעיל שמוריד את אל על (ל"ת)אייל חנן 16/01/2025 14:12הגב לתגובה זו
- 1.ישראלים גנבים 16/01/2025 13:54הגב לתגובה זוזה רק ההתחלה

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה
לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"
בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%. בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".
מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.
"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת.
האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים. ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך.
- מכליס על הפוטנציאל של אלביט ואיך מניה במכפיל 40 ממשיכה לזנק?
- חרם? אלביט זכתה בחוזה של 1.635 מיליארד דולר לפתרונות הגנה באירופה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.
"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.

אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
מאחורי התוצאות הרבעוניות המעולות של ליברה "אין קסמים - יש עבודה קשה" מסבירה לנו המנכ"לית אתי אלישקוב; "השחיקה בפרמיות - יזומה" ליברה הוגנת ועדיין תחרותית; לא נבהלת מהמימושים בענף "טבעי להיפגש עם הכסף - הקונים מאמינים בענף"; היא גם מתייחסת ל'עד כמה הרבעון מייצג?' ו'איך משמרים ומשפרים את המספרים?'
אתי אלישקוב נכנסה לעולם הביטוח עם מטרה אחת: לשבור את התפיסה המסורתית של הענף ולהביא אותו לעידן דיגיטלי הרבה יותר שקוף ויעיל. ב־2017 היא הקימה את ליברה, חברה "רזה ודינמית" כמו שהיא אוהבת להגדיר אותה.
בלי מערכים כבדים של גבייה ובקרה. חברה שמתבססת
על אוטומציה וטכנולוגיה כדי לנהל את כל תהליכי ההצטרפות, התביעות והשירות העצמי ללקוחות. זה מאפשר לליברה להתחרות בענקיות הביטוח כשהיא ממוקדת בעיקר במגזרי ביטוחי הרכב. כשהחברות הוותיקות מנסות להתאים את עצמן לעידן הדיגיטלי, ליברה כבר "נולדה" ככה. התוצאות הרבעוניות
האחרונות, עם זינוק ברווח הנקי ויחס חיתום מרשים של 76%, מוכיחות שהמודל של ליברה עובד.
אבל עדיין לא הכל וורוד, אפשר לראות שחיקה בפרמיות, יש יותר "ראשים" אבל עלות הפרמיה נשחקת. אלישקוב לא מנסה להסתיר את זה, להפך: היא מציינת כי זה מהלך יזום, חלק מאסטרטגיה שתבטיח תחרותיות ארוכת טווח ותשמור על הדרך את המיצוב של החברה ככזאת שמציעה מחירים הוגנים.
ההנפקה בבורסה בתל אביב ב-2021 סימנה את הכניסה של ליברה לליגה של החברות הציבוריות. ב-12 החודשים האחרונים המניה כמעט ושילשה את עצמה ושווי השוק של החברה מתקרב ל-700 מיליון שקל. ברבעון השני של 2025 רשמה ליברה עלייה של כ-14% בפרמיות ברוטו שהסתכמו בכ-208 מיליון שקל, והרווח הכולל קפץ ב-68% ל-35.1 מיליון שקל. גם בתשואה להון ליברה מציגה 67% במונחים שנתיים ובמקביל מכריזה על חלוקת דיבידנד של 10 מיליון שקל - לתוצאות הרבעון השני של ליברה.
- "אפשר להרוויח בביטוח רכב ועדיין להיות הוגנים"
- ליברה: הרווח ברבעון עלה ב-32% ל-25 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בראיון לביזפורטל, אתי אלישקוב מנכ"לית ליברה פותחת את כל הקלפים. היא מסבירה על האסטרטגיה של החברה מאחורי השחיקה בפרמיות ומה הם עושים כדי לשמור על היתרון התחרותי מול הקולגות שלא יושבות בשקט וגם הן צועדות ומרחיבות את הדיגיטציה.