דינה בן טל אל על
צילום: יוסי גמזו לטובה

אל על יורדת ב-5% – מה עומד מאחורי הירידה במניה?

אחרי שזינקה השנה בכ-160%, אל על יורדת היום ב-5%. חששות מחזרת החברות הזרות מובילים לירידה - אבל זה לא בהכרח סוף הסיפור

אביחי טדסה | (9)

אל על אל על -1.96%   יורדת ב-5% במסחר לאחר שדווח כי חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, הודיעה על חזרה הדרגתית לישראל החל מתחילת החודש הבא. גם חברות הלואו קוסט ההונגרית וויז אייר (Wizz Air), וריינאייר הודיעו על החזרה לישראל, והמגמה הולכת ועולה. חזרת חברות התעופה הזרות לישראל, לאור ניחוחות סיום המלחמה והסכם השבת החטופים, יתרמו לביטחון החברות לחזור לפעילות כאן, ואל על תפגע מכך.


המלחמה הצליחה להרים את אל על

כזכור, אל על נהנתה מבלעדיות בטיסות ובקווים לארה"ב, תאילנד וליעדים שונים בעולם. בעקבות המלחמה החברה דיווחה על תוצאות שיא בשנה האחרונה, כאשר ההכנסות ברבעון השלישי הסתכמו לכמיליארד דולר, ה-EBITDAR ברבעון הסתכם לכ-360 מיליון דולר, והרווח הנקי ברבעון הסתכם לכ-187 מיליון דולר. הפעילות הדלה מאוד של חברות התעופה הזרות בזמן המלחמה - הובילה את אל על להיות מונופול בקווים הרווחיים ביותר, והחברה שרגע לפני המלחמה הייתה בהתאוששות וקצב רווחים של כ-100-120 מיליון דולר בשנה הפכה לחברה עם קצב של מעל 600 מיליון דולר הכנסות שנתיות. אל על זכתה לביקורות רבות בעקבות המחירים המופקעים לטיסות, אבל בסוף זה עסק, ועסק רוצה להרוויח, והחברה ידעה לנצל את היתרון שלה בתקופת המלחמה בשביל לשפר את הנתונים הפיננסים.


המגמה של חזרת חברות התעופה לישראל עשויה להטיב עם הקהל הישראלי ולעודד תחרות והורדת מחירים, אך המשקיעים חוששים כעת לפגיעה ברווחיות של אל על. למעשה, חזרת החברות הזרות לישראל הייתה צפויה אבל שאלת הזמן נותרה בערפל, ובכל זאת אל על מגיעה עם כיסים עמוקים יותר וכחברה אחרת. הניסיון של החברה לקנות את ישראכרט הראה שהחברה מכוונת גבוה, מחפשת עוגנים נוספים להישען עליהם ואמרה את זה גם מנכ"לית אל על דינה בן גננסיה בראיון עם ביזפורטל: "תמיד אמרו על חברות תעופה שהן תנודתיות, מה למדנו בקורונה? שמועדון הנוסע המתמיד הזרים כסף גם כשלא היו טיסות, השאלה היא איך מייצרים עוד עוגן שכבר נשען על השקעה שעשינו. אם יש לי כל כך הרבה חברי מועדון, למה שלא נהיה חלק מפעילות שירותי קרקע למשל? אני היום עם 40% מכירות בדיגיטל, אתר הריטייל הכי גדול במחזורים. אני מחזקת את המועדון - למה שלא יקנו דרכי גם את המלון ואת הרכב כשטסים לחופשה? תחשוב שאתה נוסע לאורלנדו לבר מצווה למשל, כמה עולה חופשה כזו? מרכיב הטיסה הוא רק 40% מעלות החופשה, אולי אתה רוצה הלוואה בתשלומים? אני יודעת מה הצרכים שלך אז אני יכולה להתאים לך הלוואה טובה. 


יש לנו הרבה מעגלי הכנסות נוספים, כנ"ל לגבי ביטוח - ביטוח נסיעות, ביטוח ביטול וכו'. אנחנו יושבים על בסיס לקוחות יקר ערך ויש לנו גם המון דאטה שאנחנו יכולים למנף. "יש פה מקום להצעת ערך גדולה. ההכנסות מהדברים האלה יורדות לשורה התחתונה כמעט במלואן. תכנית המועדון של אל על מונה 3 מיליון חברים, אבל חוץ מזה יש גם 400 אלף לקוחות פלייקארד, והסליקה הממוצעת שם היא פי 3 מסליקה רגילה, כך שזה מעיד על בסיס לקוחות מבוסס ואיכותי".


אל על תמשיך לנסות ולהציף ערך למשקיעים, וכניסת משקיעים זרים לאחר שהמצב המדיני ישתפר, יחד עם התמחור היחסית אטרקטיבי למניה, יכולים להשאיר תקווה להמשך צמיחה גם במצב שבו החברות הזרות חוזרות ונתח השוק של החברה מצטמצם. בנוסף, ככל והאיומים מצד האויבים ימשך, החברות הזרות ימנעו מלשוב ארצה ואל על כמובן תרוויח מכך יותר.


תיקון חוק טיבי


החוק המכונה "חוק טיבי", שנחקק במטרה להגן על זכויות הנוסעים במקרה של ביטולי טיסות ועיכובים, עבר לאחרונה עדכון חשוב. בחוק המקורי, חברות התעופה נדרשו לשלם פיצויים לנוסעים שנפגעו עקב שיבושי טיסות. עם זאת, התיקון החדש מציע גמישות רבה יותר לחברות, במיוחד במקרים של עיכובים וביטולים הנגרמים ממצבים ביטחוניים. השינוי נועד לעודד חברות תעופה זרות לשוב ולפעול בישראל. החוק החדש מאפשר לאל על ולחברות תעופה אחרות להציע לנוסעים כרטיס זיכוי במקום החזר כספי במקרה של ביטול טיסה בעקבות מצב ביטחוני, כך שלמעשה הכסף נשאר בחברה, והפגיעה בחברות מצטמצמת.


אל על נסחרת בשווי שוק של 3.9 מיליארד שקל, ההון העצמי שלה מסתכם ב-1.44 מיליארד שקל.


גרף מניית אל על בשנה האחרונה.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    מגיע לחברה החזירית הזו (ל"ת)
    גילי 19/01/2025 16:58
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יוחנן בנבנישתי 18/01/2025 14:51
    הגב לתגובה זו
    אני שבשנה האחרונה לא הייתה לי ברירה אחרת אלא לטוס עם אל על הורדתי את המניה. אני שאם תהיה לי ברירה אחרת לא אטוס שוב עם אל על הורדתי את המניה.
  • 7.
    נטליה 17/01/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    לשרת את כל תושבי המדינה.העבודה בשבת תביא ברכה לחברה.
  • 6.
    גי אר 17/01/2025 09:47
    הגב לתגובה זו
    וטיסות לא זולות. תפוסה 95% באל על תשאר עד פסח ריינאייר מגיע רק באפריל ולא לשכוח מוצאה באירלנד מדינה עויינת לישראל
  • 5.
    שמואל א 17/01/2025 09:38
    הגב לתגובה זו
    החברה הפנתה עורף לקהל הישראלי והיהודי .ניזכור את זה ושום ארוחת שף לא תשנה את זה . ככה מחסלים חברה טובה . בצע כסף
  • 4.
    דב 17/01/2025 03:36
    הגב לתגובה זו
    החזירות של אלעל.
  • 3.
    שי.ע 16/01/2025 15:15
    הגב לתגובה זו
    הלוואי שיפשוטו רגל
  • 2.
    יונתן חיזקיה זה הפעיל שמוריד את אל על (ל"ת)
    אייל חנן 16/01/2025 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ישראלים גנבים 16/01/2025 13:54
    הגב לתגובה זו
    זה רק ההתחלה
אנרגיה מתחדשת
צילום: PIXBABY BY PEXELS

שנתיים של תשואת חסר: האם המדד הזה בדרך לסגור פערים?

אחרי שנתיים של תשואת חסר מול המדדים הסקטור הירוק עשוי סוף-סוף לקבל רוח גבית - סביבת ריבית נמוכה עשויה להקל על המימון לחברות הפרויקטליות ולסגור את פערים בתשואות - אבל זה התרחיש האופטימי מה עוד יכול לקרות? 

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אנרגיה מתחדשת

בשנים האחרונות, מדד הקלינטק התקשה להדביק את קצב העליות של המדדים המובילים. בזמן שהבנקים זינקו ביותר מ-100% מתחילת 2024, ות"א 125 עלה בכ-74%, מדד הקלינטק הסתפק בעלייה של כ-36% בלבד. גם בשנים הקודמות המדד רשם תשואת חסר משמעותית, כאשר איבד בשנת 2022 כמעט שליש מערכו, ובשנת 2023 רשם ירידה של כ-10%. 

הסיבה המרכזית לפער בין שני המדדים הייתה סביבת הריבית הגבוהה, שעלתה בחדות במהלך שנת 2022 והייתה דלק לרווחיות הבנקים דרך הכנסות המימון שהובילו לרווחי שיא, ומנגד משקולת על חברות הפרויקטים בתחום הקלינטק.

ההשפעה של הריבית

עולה השאלה למה ריבית גבוהה יותר פוגעת בחברות האנרגיה המתחדשות? ובכן, רוב הפעילות בנויה על פרויקטים ממומנים בחוב ארוך. כשהריבית והשוק לטווחים הבינוניים והארוכים יקרים, עלות ההון הממוצעת עולה, שיעור התשואה נשחק, והערך הנקי של הפרויקט יורד. במילים פשוטות, כאשר הריבית גבוהה, הכסף פשוט יקר יותר. הלוואות לפרויקטים עולות יותר, המימון מתייקר, והחברות מרוויחות פחות מכל פרויקט חדש. כתוצאה מכך, הן דוחות חלק מההשקעות, מצמצמות פעילות ומתקשות להראות קצב צמיחה כמו בשנים של ריבית נמוכה. הבנקים, לעומת זאת, הרוויחו מהמצב הזה, הריבית על הלוואות עלתה מהר יותר מהריבית שהם שילמו ללקוחות על פיקדונות, מה שחיזק מאוד את שורת הרווח שלהם.

עכשיו, כשנראה שבנק ישראל מתקרב להורדת ריבית ראשונה מאז ינואר 2024 אחרי 14 פעמים רצופות שהריבית נותרה ללא שינוי, עולה השאלה האם זה הזמן של הקלינטק לסגור את הפער? הנה כמה תרחישים אפשריים:

תרחיש בסיס: הורדה מדורגת

אם בנק ישראל יוריד את הריבית ברבע אחוז וירמוז על המשך הורדות, זה ישפר את תנאי המימון בהדרגה. חברות כמו אנלייט, אנרג'יקס, דוראל ונופר, שזקוקות למימון ארוך טווח, עשויות להיות הראשונות שיגיבו. במצב כזה המדד יכול לסגור חלק מהפער, אבל לא כולו כאשר חברות שפועלות במודלים יציבים יותר עם גישה למימון זול יותר וחוזים ארוכי טווח, יושפעו פחות.

תרחיש שורי: מסלול הורדות מהיר וירידה חדה בתשואות בעולם

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה היום בבורסה?

מערכת ביזפורטל |

לקראת עדכון המדדים שיתקיים בסוף השבוע הבא (6.11), הבורסה מעריכה כי מחזור הנעילה בעדכון הקרוב צפוי לשבור שיא חדש ולהגיע לכ-7.8 מיליארד שקל, בעוד שמחזור המסחר הכולל באותו יום עשוי להגיע ל-13-15 מיליארד שקל. הבורסה לניירות ערך מסכמת שנתיים לרפורמת המדדים. הרפורמה, שהושקה בנובמבר 2023, נועדה לחזק את הנזילות והיציבות של המדדים המקומיים, לצמצם תנודתיות ולעודד את השקעות הקרנות העוקבות. ניתוח הבורסה מראה כי מאז כניסת הרפורמה חלה ירידה של כ-20% ביחס התחלופה במדדים, לצד גידול מרשים של כ-60% בהיקף ההשקעות בקרנות העוקבות, שהגיעו לשווי כולל של כ-80 מיליארד שקל.


אתמול מניות הבנקים עלו, בעוד מניות הביטוח ירדו. זה אולי נובע מרמת המכפילים השונה והאטרקטיביות היחסית של הבנקים כעת ביחס למניות הביטוח. אם ננרמל את הרווחים של חברות הביטוח ללא רווחים עודפים משוק ההון, נגיע למכפילים כמעט כפולים מאלו של הבנקים. נכון שהבנקים גם צפויים להיפגע עם ירידת הריבית, אבל גם אחרי ש"תשקוט הסערה", המכפילים עשויים להיות אטרקטיביים יותר. חושבים שזה מעניין, אולי זו האסטרטגיה בשבילכם - בנקים לונג - ביטוח שורט; האסטרטגיה הזו יכולה להצליח


בנק ישראל חושש מהמינוף של משקי הבית לשוק הנדל"ן. הבנק פרסם טיוטת תקנות חדשה המעידה על חשש גובר מהמינוף הגבוה בשוק הדיור. לפי הבנק, בשנים האחרונות גבר השימוש בהלוואות "לכל מטרה" המובטחות בדירת מגורים, תופעה שמגדילה את החוב של משקי הבית ומחלישה את יציבות המערכת הפיננסית. הסכנה המרכזית, לפי ההערכות, היא שאם מחירי הדירות יירדו, שווי הבטוחות של הבנקים יצטמצם בעוד שהחוב יישאר באותה רמה, מה שעלול להוביל לעלייה חדה ביחסי המינוף ולפגיעה ביכולת ההחזר של הלווים. לפיכך, הצעד הנוכחי נועד להקדים תרופה למכה ולרסן את היקף ההלוואות לפני שהשוק יגיע לנקודת סיכון ממשית.


פינרג'י שוב מספקת כותרות, וגם הפעם נראה שהסיפור דומה: דיווח מהותי, התלהבות במסחר וזינוק במניה. בדרך כלל, ההתלהבות מתפוגגת אחרי והמניה חוזרת לרדת. החברה הודיעה אתמול על שיתוף פעולה עם קונסורציום Net Zero בהובלת גוגל ומיקרוסופט, שנשמע נוצץ כמעט כמו שם הפרויקט עצמו, אבל צריך לזכור שזהו שלב הדגמה בלבד. פרויקט פיילוט, לא חוזה מסחרי. נזכיר גם שלא מדובר בפרויקט חדש, אלא בהתקדמות מדיווח קודם (פינרג’י מזנקת בעקבות עסקה שכוללת את גוגל ומיקרוסופט) רק שהפעם גילינו את היקף העסקה, כ-2.3 מיליון שקל. כלומר, לא מדובר בהכנסה שתאזן את החברה, שכן סך ההוצאות התפעוליות עמד על 21 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2025. עם זאת, זה לא מנע מהמניה לזנק אתמול 22%, כאשר המחזור במניה היה גבוה מהיקף העסקה עליו חתמה.

בתחילת השנה כתבנו שהסיכויים של מניית פינרג’י פינרג'י 22.24%  לעלות נמוכים, כי למרות הרה ארגון שריפת המזומנים גדולה, למרות בעל הבית שתומך - צריך הרבה כסף, וגם - שהטכנולוגיה עדיין בחיתולים ואין לקוחות. הבעיה הגדולה בעסקים כאלו היא שגם אם יש חלום, כדי לממש אותו צריך כסף והמשמעות היא דילול של משקיעים קיימים במחירים נמוכים. כתבנו את זה בשתי הזדמנויות - קיבלנו איומים מהחברה. אז קיבלנו. מאז כל פעם שהחברה מדווחת על הודעות טובות, יש זינוק במניה ובהמשך המניה מתממשת. שתבינו - הלוואי שהיא תצליח, הלוואי שיש לה פתרון של אנרגיה מתחדשת שיתפוס בעולם הגדול. אנחנו רוצים הצלחה ישראלית - אנחנו רק לא רוצים שזה יבוא על חשבונכם.