מרכז לוגיסטי
צילום: מתוך אתר אספן גרופ

מרכזים לוגיסטיים באירופה – הלהיט החדש של משקיעי הנדל"ן

ההכרזה של אספן גרופ על מכירת מרכז לוגיסטי באלמלו שבהולנד מוקדם יותר השנה, ברווח של כ-25 מיליון שח לפני מס, הביא לעליית המניה בשיעור של כ-4%. עסקה זו מייצגת מגמה הולכת וגוברת בקרב משקיעי נדל"ן של מעבר לאפיקי השקעה במחסנים לוגיסטיים. האם אפשר כבר לדבר על טרנד?

תוכן בחסות |

לפני מספר חודשים דיווחה אספן גרופ על מכירה של מרכז לוגיסטי בעיר אלמלו בהולנד, המושכר לרשת טימברלנד, בתמורה ל-50.6 מיליון אירו (כ-203 מיליון ש"ח). עסקה זו, המגלמת רווח של כ-25 מיליון ש"ח לפני מס והוצאות נלוות, יצאה לפועל לאחר השבחה והרחבה שבוצעה בנכס תוך שימוש בחטיבת קרקע סמוכה, אשר הפכה אותו לאחד מנכסי הלוגיסטיקה החדשניים באירופה. הבנייה בוצעה בהתאם לתקן BREEAM, הכולל התייחסות רחבה להיבטי הבנייה הירוקה.

אופיר אייל בר, משקיע נדל"ן ישראלי אשר מעורב בפרטי העסקה, מספר כי הנכס נרכש ע"י אספן גרופ עם השלמת בנייתו בשנת 2012, כחלק מהרחבת הפעילות של אספן גרופ בתחום הלוגיסטיקה, אותו היא רואה כבעל פוטנציאל רב המאפשר להשיג תשואות אטרקטיביות על ההשקעה ביחס לנכסים מניבים אחרים. לדבריו, הצלחתן של חברות הענק כגון אמזון, אלי אקספרס ואחרות, אשר זקוקות למרכזי אחסון במקומות אסטרטגיים להפצה, יצר ביקוש הולך וגובר לנכסים מסוג זה, ובמיוחד במדינות מרכז ומערב אירופה.

השקעה במרכזים לוגיסטיים הופכת אטרקטיבית כלפי יותר ויותר משקיעים, וזאת בשל מספר גורמים עיקריים. ראשית, כפי שהוזכר, התרחבות המסחר באינטרנט משפיעה באופן ישיר על הצורך במרכזים לוגיסטיים במיקומים אסטרטגיים, אשר מהם מתנהלים השילוח וההפצה בתוך המדינה ומחוצה לה. לכך מצטרפת העובדה כי השוכרים, במרבית המקרים, הם חברות גדולות, יציבות וחזקות אשר שוכרות את המבנה כולו לטווח ארוך מאוד, ללא אפשרות יציאה, וכך נחסך מבעלי הנכס הצורך לאתר שוכרים, לטפל בתקלות ולנהל מרחוק את הנכס, וכן נחסכת מהם הדאגה מפני תחלופת שוכרים או עלויות ניהול משתנות.

"השקעה במרכזים לוגיסטיים מתאימה מאוד למשקיעים שמחפשים ראש שקט", אומר אופיר בר, "להבדיל מדירות מגורים או שטחי מסחר, אין כאן התעסקות עם ניהול שוטף של הנכס, ובנוסף התשואה תהיה לרוב גבוהה יותר". כשמצרפים לכך את העלייה המתמדת בעסקאות האונליין קל להבין מדוע צוברת ההשקעה במרכזים לוגיסטיים תאוצה בשנים האחרונות, ומושכת עוד ועוד משקיעי נדל"ן לתחום.

תהליכים אלו מתרחשים במקביל למגמה הפוכה בשוק הנדל"ן המסחרי. אותה עלייה בהיקף הרכישות המקוונות, אשר יוצרת את הצורך ההולך גובר במרכזים לוגיסטיים, גורמת להשפעה שלילית על המרכזים המסחריים והקניונים, אשר מרכזים פעילות מסחר הולכת ופוחתת. כאשר מצרפים לכך את "אפקט  WeWork", אשר גורם לשוכרים לחתום על הסכמי שכירות לתקופות קצרות יותר מבעבר, הולכת ומתחדדת הכדאיות בהעדפת השקעה במרכזים לוגיסטיים, ויש להניח כי הגידול ברכישות און ליין ימשיך להעיב על סקטור המסחר ולמשוך משקיעים לסקטור הלוגיסטיקה. במחקר שבוצע על ידי   PWCו-ULI  נמצא כי בצמרת רשימת הסקטורים המועדפים על משקיעי הנדל"ן באירופה בשנת 2018, היכן שבעבר היינו רגילים לראות את סקטור המשרדים והריטייל, רואים כעת סקטורים משניים ובראשם סקטור הלוגיסטיקה.

 רו"ח דניאל אבן-צור, מנהל נכסי נדל"ן בפסגות, כינה במהלך פורום פיננסי שערכה גזית-גלוב בנושא מגמות בהשקעות נדל"ן מניב בעולם בשנה שעברה את סקטור המרכזים הלוגיסטים "הסקטור הכוכב". זאת מאחר והוא הפך לסקטור המבוקש ביותר בקרב משקיעי נדל"ן בכל העולם עוד ב-2017, עם סך השקעות המסתכם בכ-42 מיליארד אירו ומייצג עליה של כמעט 70% ביחס לשנה הקודמת. ואם ב-2017 החלה מגמה זו להתפשט בארה"ב ובאנגליה, בשנתיים האחרונות אנו עדים לתהליכים דומים במערב אירופה, ובמיוחד בגרמניה ובהולנד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
רכב 7 מקומות. צילום: Pexelsרכב 7 מקומות. צילום: Pexels

כל היתרונות של רכב 7 מקומות למשפחות

גמישות, נוחות ובטיחות הן בין הגורמים העיקריים לבחירה של משפחות ברכב הזה לצורך קבלת מענה מדויק לצורכי שגרת החיים המודרנית

נושאים בכתבה רכב

לא מעט משפחות שמתרחבות מחפשות רכב 7 מקומות שיענה על הצרכים שלהן ויספק להן את הנוחות והבטיחות המקסימליות בנסיעות משפחתיות. מטרתן היא לבחור את הרכב אשר ידע לתת מענה מדויק לכל הצרכים אשר מאפיינים את שגרת החיים המודרנית. 

מעבר למשפחות גדולות אשר מחפשות רכב 7 מקומות איכותי, כיום הבחירה בסוג רכב זה רלוונטית גם לכאלה שלא בהכרח בעלי משפחה שדורשת זאת מבחינת כמות בני המשפחה, אך עדיין מעוניינים ברכב גדול שיהיה פרקטי עבורם גם במקרים שבו הם רוצים להנות מנסיעות עם משפחה מורחבת או חברים. כך או כך, בחירת רכש מסוג זה דורשת הגדרת צרכים מראש ובחירה נכונה בהתאם לכל הפרמטרים שיש צורך לשים עליהם דגש.

למה יותר משפחות בוחרות כיום רכב 7 מקומות?

הסיבה העיקרית לכך שכיום גם משפחות שאינן בהכרח זקוקות לרכב גדול בוחרות רכב 7 מקומות היא הגמישות והנוחות שהוא מציע לנסיעות משפחתיות. משפחות שמארחות לא פעם בני משפחה וחברים ורוצות שתהיה להם אופציה להסעתם נהנות מרכבים מסוג זה ובאופן כללי ניתן לומר שאם מדובר על משפחה שכוללת גם מתבגרים, הרי שנסיעה לטיול משפחתי ברכב 7 מקומות תאפשר להם להנות מנסיעה ברכב מרווח שאיננו דורש מהם להצטמצם. 

שיקול משמעותי נוסף הוא בטיחות. מרבית דגמי הרכבים בקטגוריית הרכבים הנוכחית מגיעים כיום עם מערכות מתקדמות לסיוע בנהיגה חכמה ובטוחה לרבות: מנגנון בלימת חירום, שמירה על נתיב ובקרת שיוט, מה שהופך את הנסיעות הבין-עירוניות ברכב מסוג זה לבטוחות ונוחות יותר. בנוסף, לא מעט נהגים מרגישים כי נהיגה על רכב גדול ויציב תורמת להם להרגשת הביטחון על הכביש בכל נסיעה, בין אם משפחתית ובין אם לבד.

עוד יתרון בולט כרוך ביכולת להתאים רכב 7 מקומות לשגרה היומיומית המשפחתית התובענית הכוללת הסעות לחוגים, טיולים, קניות גדולות או אירועים משפחתיים. רכב 7 מקומות מאפשר להנות מכל סוג של נסיעה בכל הרכב משפחתי הן כאשר מדובר על נסיעות בינעירוניות לצרכי טיולים משפחתיים ובין אם מדובר על נסיעות עירוניות שגרתיות.