האם ירידה זמנית בשכר בתקופת המלחמה תפגע בכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה?
בתקופת המלחמה חלק מהשכירים הוצאו לחל"ת, אך רבים ממשיכים לעבוד כאשר בפועל חלה ירידה בשכרם. ההאטה במשק על רקע הלחימה גורמת לצמצום משמרות ולירידה בהיקף המכירות של עסקים, ובהתאמה שכרם של עובדים רבים נפגע משמעותית. גם ציבור העצמאים, ביניהם סוכני הביטוח והמתכננים הפיננסיים, חווה ירידה ניכרת בהיקף ההכנסות. אחת ההשפעות של מצב זה היא ירידה בסכומי ההפקדה השוטפים לקרן הפנסיה וכתוצאה מכך פגיעה אפשרית בשכר הקובע בקרן הפנסיה, שממנו נגזר סכום הביטוח.
חשוב להבדיל בין ה"שכר המבוטח" של העובד (המוכר גם בשם "שכר פנסיוני"), שממנו מפקיד המעסיק בכל חודש לקרן הפנסיה, לבין "השכר הקובע" שהינו למעשה השכר שלפיו משלמת קרן הפנסיה החדשה את קצבת השארים והנכות.
הקרן מחשבת את השכר הקובע בהתאם לסכומי ההפקדה ושיעורי ההפקדה לקרן בתקופות זמן שונות, ולכן לכאורה בשל ירידה בשכר השוטף לאורך זמן עלול להיפגע השכר הקובע. אבל הרגולטור קבע מנגנונים שנועדו להגן על השכר הקובע של העובד בשל פגיעה בתקופות זמן קצרות.
כך מחשבים את השכר הקובע
אופן חישוב השכר הקובע מוסדר בתקנון התקני של קרנות הפנסיה, אך לצורך הפשטות וכפוף לתקנון המלא, לרוב השכר הקובע הוא הגבוה מבין הממוצע של השכר המבוטח על פי מספר תקופות:- השכר שלכם ירד בתקופת המלחמה וההפקדות לפנסיה יורדות - איך זה פוגע בכם ומה אפשר לעשות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
- שלושת החודשים הרצופים האחרונים
- 12 החודשים הרצופים האחרונים
- 12 חודשים שקדמו ל-12 החודשים האחרונים
השכר הקובע גם מוגבל בשלוש פעמים השכר הממוצע במשק בקרן מקיפה; בקרן כללית/משלימה ההגבלה היא לארבע פעמים השכר הממוצע.
מנגנון ששומר על העובד
נוסחת החישוב של "השכר הקובע" בנויה כך שהיא "מגינה" על העובד במקרה של ירידה זמנית בשכר החודשי המבוטח. כדי ש"השכר הקובע" יירד צריכה להיות ירידת משמעותית בשכר המבוטח על פני זמן. גם אם השכר המבוטח ירד ביחס לממוצע בשלושת החודשים האחרונים, בטווח הקצר הירידה בשכר המבוטח לא תשפיע על הממוצע ב-12 החודשים שקדמו ל-12 החודשים האחרונים. יש כאן מנגנון ששומר על העובד, ועדיין - אם מדובר על תקופה ממושכת (שעולה על 12 חודשים) שבה השכר המבוטח נמוך, או שמדובר בעובד חדש שאין לו מספיק ותק בקרן (חודשי הפקדה רצופים), אזי השכר הקובע עשוי בהחלט להיפגע.
הנה דוגמה - עובד בשכר של 12,000 שקל בשנתיים שקדמו לחרבות ברזל. בשל המצב בחודשים אוקטובר עד דצמבר שכרו ירד משמעותית ל-7,000 שקל. בינואר 2024 קרה מקרה ביטוח, האם תהיה השפעה על הכיסוי בקרן הפנסיה בגלל הירידה בשכר?
- "ללקוחות ששואלים באיזה מדד בדיוק להשקיע אני אומר שאין לי כדור בדולח ושחשוב לייצר פיזור"
- כשסוכן הביטוח טועה - המבוטח משלם: פסק דין תקדימי חושף את מלכודת חידוש הביטוח
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- כשסוכן הביטוח טועה - המבוטח משלם: פסק דין תקדימי חושף את...
עמית גל, יו"ר רשות שוק ההון והביטוח - האם יספק הגנה לעובדים ששכרם נפגע? (צילום: מארק ניימן)
עובד שלא נפגע בשכר הקובע ועוד שהתחיל לעבוד ב-2023 ושכרו נפגע
למעשה לצורך חישוב השכר הקובע, הקרן לא תיקח בחשבון את שלושת החודשים האחרונים שהם השכר נפגע, אלא דווקא את הממוצע ב-12 חודשים שקדמו ל-12 חודשים האחרונים (כלומר את הממוצע בחודשים 13-24 האחרונים), ולכן השכר הקובע נותר 12,000 שקל. העובד בדוגמה הראשונה בטבלה לא נפגע.
מכאן שבטווח הקצר המצב במשק לא אמור להשפיע על השכר הקובע אצל עובדים שיש להם הפקדות לפנסיה בשנים האחרונות. אולם לעובדים חדשים שאין להם מספיק חודשי הפקדה (נניח מי שהחל לעבוד בתחילת 2023) עשויה להיות פגיעה.
בדוגמה השנייה - עוב שהתחיל לעבוד בינואר 2023. במשך 9 חודשים הרוויח 12 אלף שקל ובשלושת החודשים האחרונים של השנה 7,000 שקלים. בינואר קרה אירוע ביטוחי. השכר הקובע יקבע על 10,750 שקל (השכר הממוצע ב-12 החודשים האחרונים - זה השכר הגבוה מבין שלוש האפשרויות). מכאן שיש פגיעה אצל עובדים חדשים יחסית.
מעבר לכך, אם המלחמה תתארך זה עלול להשפיע ולהקטין את השכר הקובע גם לעובדים ותיקים. נזכיר כי בתקופת הקורונה נפגע השכר של עובדים רבים, והיה חשש שגם השכר הקובע ייפגע, אבל אז פורסמה הוראת שעה ששמרה על הכיסוי הביטוחי של העובדים. נכון להיום טרם פורסמה הוראה חדשה, פנינו לרגולטור, רשות שוק ההון והביטוח בראשות עמית גל, בשאלה אם בדומה למצב בקורונה, אז הרגולטור דאג שהשכר הקובע של העובדים לא ייפגע, כך יהיה גם באם המלחמה תתארך? תשובה בקרוב.

כשסוכן הביטוח טועה - המבוטח משלם: פסק דין תקדימי חושף את מלכודת חידוש הביטוח
בית משפט השלום בקריות דחה תביעה נגד מנורה ביטוח וקבע: סוכנת הביטוח שלא בדקה את הפוליסה המחודשת היא האחראית לנזק של עשרות אלפי שקלים
מבוטח שרכבו נגנב גילה מאוחר מדי שההרחבה החשובה ביותר בפוליסה - "תוספת שווי רכב", נעלמה בחידוש. פסק דין של השופט צבי כוחן מעלה שאלות קשות על אחריות סוכני הביטוח ומדגיש: גם ב-120 חידושים בחודש, אין תירוץ לרשלנות מקצועית.
רן נוימן חשב שהכל בסדר. הוא ביקש מסוכנת הביטוח שלו, הילה שגיא מסוכנות "ימית י.פ", לחדש את פוליסת הביטוח המקיף לרכבו החדש בדיוק באותם התנאים של השנה הקודמת. היא אישרה בווטסאפ: "הפוליסה היא אותה פוליסה בדיוק". חמישה חודשים אחר כך, כשרכבו נגנב, התברר שההרחבה הקריטית - "תוספת שווי רכב" שמבטיחה החזר מלא של מחיר הרכישה, פשוט לא הייתה שם.
פסק הדין שניתן בבית משפט השלום בקריות חושף כשל מערכתי מדאיג בענף הביטוח: סוכנים שלא בודקים את הפוליסות שהם מחדשים, מבוטחים שסומכים עליהם באופן עיוור, וחברות ביטוח שמתנערות מאחריות כשהדברים משתבשים.
"בערך 120 חידושים ואני לא בודקת"
העדות המרכזית בתיק הגיעה דווקא מהילה שגיא עצמה, נציגת הסוכנות שטיפלה בחידוש. בחקירה נגדית היא הודתה: "יש לי בערך 120 חידושים ואם אני יודעת שפוליסה שאני מחדשת עוברת בין אחד לאחד עם אותם סעיפים עם אותם כיסויים, אז אני לא בודקת כי אני יודעת שזה אותו דבר".
- איך הרכב החשמלי משנה את עולם ביטוח הרכב בישראל?
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כשנשאלה ישירות האם ראתה את הפוליסה שהופקה, התשובה הייתה חד-משמעית: "לא".
ההודאה הזו הייתה קריטית. היא חשפה שהסוכנת לא רק שלא סימנה את ההרחבה הנדרשת בטופס החידוש למנורה, אלא גם לא טרחה לבדוק את הפוליסה החדשה כשהתקבלה. רק אחרי הגניבה, כשפנתה למנורה בבקשה נואשת להוסיף את ההרחבה רטרואקטיבית, היא כתבה במייל: "בטעות בחידוש לא שמנו את הכיסוי של חדש תמורת ישן".