סטארט אפ
צילום: FREEPIK

דו"ח: ירידה שנתית של 11.3% במספר הסטארט-אפים משנת 2017

בשנים 2017-2021 חלה ירידה שנתית ממוצעת של כ-11.3% במספר הסטארט-אפים שנפתחו; חברות גדולות הפועלות בישראל מתחרות על אותם משאבי הון אנושי מול סטארט-אפים צעירים
דור עצמון |
נושאים בכתבה הייטק סטארט אפ

דו"ח חדש של מכון המחקר והמדיניות SNPI מבית Start-Up Nation Central מצא כי רק 417 סטארט-אפים נפתחו בישראל בשנת 2021. הדו"ח הינו עדכון למחקר אשר פורסם ע"י מכון SNPI ורשות החדשנות באפריל השנה שסקר את הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים שנפתחו בישראל. לפי הדו"ח המעודכן, גם כאשר מביאים בחשבון שחלק מהחברות שקמו ב-2021 טרם התגלו, קצב הירידה השנתי הממוצע בין שנת 2017 ועד שנת 2021 עומד על 11.3%, בעוד שהירידה בשנה האחרונה מסמנת החמרה במגמה.

מהדו"ח עולה כי ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות גורמות לכך שסטארט-אפים שנפתחים כעת גדולים יותר כבר בשלב הקמתם. לפי הנתונים המעודכנים נמצא כי עבור חברות שהוקמו בשנים 2020-2021, מספר העובדים המועסק, שנה מיום הקמתן, היה גבוה בכ-27% מהנתון עבור חברות שקמו בשנת 2014. עם זאת, יש לציין שהגידול במספר העובדים עדיין נמוך בהשוואה לירידה במספר הסטארט-אפים.

עוד עולה כי חברות גדולות הפועלות בישראל (מרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות או חברות צמיחה מקומיות) מתחרות על אותם משאבי הון אנושי מול סטארט-אפים צעירים. תחרות זו מעלה את העלות האלטרנטיבית ליזמות ומייקרת את העלות של הקמת סטארט-אפ בגלל השכר הגבוה של עובדי מו"פ ואחרים. לפי הנתונים העדכניים יש קשר לינארי בין העלייה בשכר בהייטק לבין הירידה במספר הסטרט-אפים.

השוואה בין מרכזי ההייטק בסיליקון ואלי ובלונדון מראה כי תופעת הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים היא תופעה בינלאומית ואף התזמון של הירידות דומה בין שלושת המרכזים. עם זאת יש לציין כי לפי הנתונים המעודכנים מגמת הירידה מוקצנת וכנראה שבעתיד תתמתן מעט.

ירידה מתמשכת של ארבע שנים רצופות בקצב גבוה מכניסה את ההייטק הישראלי לשולי סיכון בעייתיים. בנוסף, התרחבות מגמת הירידה לסקטורים שמעבר לסקטור ה-Social Media & Advertising (ירידה שהסבירה 70% מהירידה בתקופה 2017-2020) מעידה כי ישנה ירידה רוחבית ביזמות בהייטק הישראלי. הירידה עליה מצביע הדו"ח היא בעלת חשיבות לכלכלה הישראלית כיוון שהסטארט-אפים הם הבסיס של ההייטק הישראלי והזרעים מהם יצמחו חברות הצמיחה והחברות השלמות בשנים הקרובות.

מנכ"ל Start-Up Nation Policy Institute) SNPI), אורי גבאי: "הסטארט-אפים הם הליבה של ההייטק הישראלי. שחיקת היזמות בישראל צריכה להדאיג את כל מי שחוסנו של ההייטק חשוב לו. הנתונים החדשים מלמדים כי גם בשנת 2021, השנה ששברה שיאי השקעות בהייטק הישראלי, נמשכה ואף הוחרפה מגמת הירידה. אנו סבורים כי נתונים אלה מחייבים פעילות אקטיבית וחכמה של הממשלה על מנת לעודד את היזמות שביססה את ישראל כסטארט-אפ ניישן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ארמיס מייסדים
צילום: ארמיס

אקזיט ענק בסייבר - ארמיס תימכר ב-7 מיליארד דולר

דיווח בבלומברג: ServiceNow תרכוש את ארמיס ב-7 מיליארד דולר

רן קידר |
נושאים בכתבה ארמיס

דיווח בבלומברג: ServiceNow תרכוש את ארמיס ב-7 מיליארד דולר. ארמיס, חברת סייבר ישראלית-אמריקאית שנוסדה ב-2015 על ידי יוצאי יחידת 8200 ומבוססת בסן פרנסיסקו, מתמחה בניטור וניהול התקנים מחוברים ללא התקנת סוכנים. הפלטפורמה שלה מזהה אלפי התקנים "עיוורים" ברשתות ארגוניות, כולל IoT, ציוד רפואי, מערכות תעשייתיות OT ותשתיות קריטיות, ומספקת נראות מלאה לסיכונים. הטכנולוגיה מזהה יותר נקודות תורפה מכלים מסורתיים ומשרתת מעל 40% מחברות Fortune 100, כולל 7 מתוך Fortune 10, וכן ארגונים בבנקאות, תעשייה כבדה, תעופה וביטחון.

לאחרונה גייסה ארמיס 435 מיליון דולר בהובלת גולדמן סאקס ו-CapitalG, לפי שווי של 6.1 מיליארד דולר – עלייה משמעותית משווי 4.5 מיליארד דולר שהיה לפני כחצי שנה. ההכנסות החוזרות השנתיות (ARR) חצו את רף 300 מיליון דולר, צמיחה של למעלה מ-50% משנה קודם, עם אלפי לקוחות גלובליים. בשנתיים האחרונות ביצעה שלוש רכישות בתחומי ענן, AI ואבטחת OT, שתרמו מיליוני דולרים נוספים להכנסות. החברה מתכננת להגיע למיליארד דולר ARR תוך שלוש שנים, כשההצהרה היתה שהחברה נערכת להנפקה בעוד שנה-שנה וחצי.

אלא ש-ServiceNow טרפה את הקלפים. ההצעה שלה כנראה היתה "טובה מדי", הצעה שאי אפשר להגיד לה לא. משקיעים כמו Insight Partners (שרכשה ב-2020 תמורת 1.1 מיליארד דולר) ו-CapitalG שהיו בסבבים מוקדמים ירוויחו פי 6-7 על ההשקעה, 

כך או אחרת, השילוב של מערכות ארמיס עם ServiceNow, שפלטפורמת ה-ITSM שלה משרתת 85% מחברות Fortune 500, יאפשר ניטור התקנים משולב שמפחית עלויות תפעול ב-25-30% ויחזק חשיפה לשוק IoT שיגיע ל-15 מיליארד התקנים עד 2026. העסקה מבטאת טרנד רחב: 60% מעסקאות הסייבר מאז 2023 כוללות אינטגרציה לפלטפורמות ענק כמו Microsoft, Salesforce ו-Oracle, מקצרת זמן שילוב מ-12 ל-6 חודשים ומגדילה הכנסות משותפות ב-35%. לתעשייה הישראלית, זהו אקזיט נוסף אחרי שוויז נמכרה למיקרוסופט ב-32 מיליארד דולר וסייברארק לפאלו אלטו ב-25 מיליארד דולר. 



ניקש ארורה, מנכ"ל פאלו אלטו  (קרדיט: מולי גולדברג)ניקש ארורה, מנכ"ל פאלו אלטו (קרדיט: מולי גולדברג)
ראיון

מנכ"ל פאלו אלטו: "ריכוז הטאלנט הגדול בעולם בסייבר נמצא בישראל"

ניקש ארורה הביא את פאלו אלטו מ-18 מיליארד דולר ל-130 מיליארד דולר ומפרגן לניר צוק - “אי אפשר לדבר על פאלו אלטו בלי ניר צוק, בדיוק כמו שאי אפשר לדבר על אפל בלי סטיב ג’ובס. המורשת שלו חיה בחברה עד היום”

כשניקש ארורה מנכ"ל פאלו אלטו, נכנס לתפקיד לפני כשבע שנים הוא קיבל חברה גדולה, מרשימה, צומחת בשווי של 18 מיליארד דולר. היום הוא מנהל את החברה המובילה בתחום הסייבר ששווה 130 מיליארד דולר. זה הניהול שלו, זו האסטרטגיה של ניר צוק מייסד החברה והרוח החיה בארגון שזז לתפקיד הסמנכ"ל מו"פ  ונתן לארורה לנהל בהתאם לאסטרטגיה - צמיחה פנימית לצד צמיחה דרך רכישות. צוק פרש השנה במקביל לרכישת הענק של פאלו אלטו - סייבר ארק בתמורה ל-25 מיליארד דולר. 

ארורה פועל לשמר את כוחה של פאלו אלטו מול התחרות החזקה מהצדדים והוא מחזק את היתרון הגדול של החברה - תתפלאו זה לא הטכנולוגיה. טכנולוגיה טובה יש לחברות רבות, לפאלו אלטו יש פלטפורמה. היא מספקת מערכת רחבה ומלאה  של מוצרים. לא רק איזה פיצ'ר, ולא פתרון נקודתי, אלא את הכל.  אם חסר משהו - היא קונה. עכשיו היא הפנימה שתחום האימות זהויות קריטי בגלל מהפכת ה-AI) אז היא הציעה לסייברארק הצעה שאי אפשר לסרב לה. 

ארורה מתייחס במסיבת עיתונאים איתו להשלמת המיזוג וצופה שזה יהיה בין פברואר למאי. הוא מסביר שעובדי סייברארק יכולים להיות רגועים מבחינת תנאים, תגמול באופציות וכו', והוא מספק רמז לגבי ההמשך - "ריכוז הטאלנט הגדול ביותר בעולם בתחום הסייבר נמצא בישראל". במילים אחרותף, פאלו אלטו תמשיך לגייס עובדים תמשיך לרכוש חברות והסניף המקומי הגדול שלה שיגדל עכשיו בזכות המיזוג עם סייבר ארק רק יגדל בהמשך. 


מה היתרון של פאלו אלטו על פני מתחרות, המתחרות עלולות להשיג אתכם?

"תמיד קיים חשש שמישהו יחדש מהר יותר ממך, אך אנחנו סבורים שלחברה יש יתרון זמן ויתרון סקייל שמאפשרים לנו להוציא לפועל טוב יותר מרוב המתחרים. אנחנו חלק מאקוסיסטם של פלטפורמות לא של מוצרים בודדים ובזה ה יתרון שלנו".