סטארט אפ
צילום: FREEPIK

דו"ח: ירידה שנתית של 11.3% במספר הסטארט-אפים משנת 2017

בשנים 2017-2021 חלה ירידה שנתית ממוצעת של כ-11.3% במספר הסטארט-אפים שנפתחו; חברות גדולות הפועלות בישראל מתחרות על אותם משאבי הון אנושי מול סטארט-אפים צעירים
דור עצמון |
נושאים בכתבה הייטק סטארט אפ

דו"ח חדש של מכון המחקר והמדיניות SNPI מבית Start-Up Nation Central מצא כי רק 417 סטארט-אפים נפתחו בישראל בשנת 2021. הדו"ח הינו עדכון למחקר אשר פורסם ע"י מכון SNPI ורשות החדשנות באפריל השנה שסקר את הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים שנפתחו בישראל. לפי הדו"ח המעודכן, גם כאשר מביאים בחשבון שחלק מהחברות שקמו ב-2021 טרם התגלו, קצב הירידה השנתי הממוצע בין שנת 2017 ועד שנת 2021 עומד על 11.3%, בעוד שהירידה בשנה האחרונה מסמנת החמרה במגמה.

מהדו"ח עולה כי ההתפתחויות הטכנולוגיות של השנים האחרונות גורמות לכך שסטארט-אפים שנפתחים כעת גדולים יותר כבר בשלב הקמתם. לפי הנתונים המעודכנים נמצא כי עבור חברות שהוקמו בשנים 2020-2021, מספר העובדים המועסק, שנה מיום הקמתן, היה גבוה בכ-27% מהנתון עבור חברות שקמו בשנת 2014. עם זאת, יש לציין שהגידול במספר העובדים עדיין נמוך בהשוואה לירידה במספר הסטארט-אפים.

עוד עולה כי חברות גדולות הפועלות בישראל (מרכזי פיתוח של חברות רב-לאומיות או חברות צמיחה מקומיות) מתחרות על אותם משאבי הון אנושי מול סטארט-אפים צעירים. תחרות זו מעלה את העלות האלטרנטיבית ליזמות ומייקרת את העלות של הקמת סטארט-אפ בגלל השכר הגבוה של עובדי מו"פ ואחרים. לפי הנתונים העדכניים יש קשר לינארי בין העלייה בשכר בהייטק לבין הירידה במספר הסטרט-אפים.

השוואה בין מרכזי ההייטק בסיליקון ואלי ובלונדון מראה כי תופעת הירידה במספר הסטארט-אפים החדשים היא תופעה בינלאומית ואף התזמון של הירידות דומה בין שלושת המרכזים. עם זאת יש לציין כי לפי הנתונים המעודכנים מגמת הירידה מוקצנת וכנראה שבעתיד תתמתן מעט.

ירידה מתמשכת של ארבע שנים רצופות בקצב גבוה מכניסה את ההייטק הישראלי לשולי סיכון בעייתיים. בנוסף, התרחבות מגמת הירידה לסקטורים שמעבר לסקטור ה-Social Media & Advertising (ירידה שהסבירה 70% מהירידה בתקופה 2017-2020) מעידה כי ישנה ירידה רוחבית ביזמות בהייטק הישראלי. הירידה עליה מצביע הדו"ח היא בעלת חשיבות לכלכלה הישראלית כיוון שהסטארט-אפים הם הבסיס של ההייטק הישראלי והזרעים מהם יצמחו חברות הצמיחה והחברות השלמות בשנים הקרובות.

מנכ"ל Start-Up Nation Policy Institute) SNPI), אורי גבאי: "הסטארט-אפים הם הליבה של ההייטק הישראלי. שחיקת היזמות בישראל צריכה להדאיג את כל מי שחוסנו של ההייטק חשוב לו. הנתונים החדשים מלמדים כי גם בשנת 2021, השנה ששברה שיאי השקעות בהייטק הישראלי, נמשכה ואף הוחרפה מגמת הירידה. אנו סבורים כי נתונים אלה מחייבים פעילות אקטיבית וחכמה של הממשלה על מנת לעודד את היזמות שביססה את ישראל כסטארט-אפ ניישן".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
chatgpt
צילום: טוויטר

OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI

המודל המעודכן מציע שיפור משמעותי ביכולות תכנות, ניתוח והסקה, אך ההתקדמות מגיעה לצד לחצים תחרותיים, עלויות תשתית עצומות ושינויי אסטרטגיה שממקדים את החברה בשוק העסקי והמפתחים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ChatGPT OpenAI


OpenAI הציגה את GPT-5.2, עדכון משמעותי למודל הבינה המלאכותית שלה, בזמן שהלחץ התחרותי בענף גובר. השקת Gemini 3 של גוגל, שקיבל הערכה גבוהה על יכולותיו בתחומי קוד והסקה מורכבת, הציבה אתגר ממשי לחברה. כעת OpenAI מנסה לחדד מחדש את יתרונותיה ולהציע כלי עבודה שישרתו לא רק משתמשים פרטיים, אלא בעיקר ארגונים ומפתחים שמחפשים פתרונות מתקדמים ויציבים.


המודל החדש מבטיח יכולת משופרת בביצוע משימות ארוכות ומורכבות בתחומי תכנות, מתמטיקה וניתוח נתונים. ב-OpenAI מציינים כי המערכת מהירה יותר מגרסאות קודמות ומסוגלת להתאים את אופן העבודה שלה למשימות שונות, בהתאם לשלושת המודלים המוצעים: גרסה מהירה, גרסה "חושבת" המיועדת למשימות מורכבות וגרסת פרימיום מדויקת במיוחד.


מאחורי ההשקה מסתתר גם לחץ פנימי. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הודיע בתחילת החודש על "קוד אדום" פנימי, בעקבות ירידה בתנועת המשתמשים ועלייה בפעילות המתחרים. המסר לעובדים היה ברור: שינוי סדרי עדיפויות והאצה של הפיתוח סביב ChatGPT. כחלק מהמהלך, GPT-5.2 מופנה בראש ובראשונה לשוק העסקי ולמפתחים. החברה מבקשת להפוך את המודל לכלי עבודה מרכזי בבניית אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, במטרה להעמיק את החדירה בשוק הארגוני ולהגדיל הכנסות.


במקביל, החברה מתמודדת עם השקעות עתק שנועדו לתמוך בהרחבת התשתית, סכומים שצפויים לעלות על טריליון דולר בשנים הקרובות. התחייבויות כאלה ניתנו בתקופה שבה OpenAI נתפסה כמובילה ברורה בשוק, אך התחרות מול גוגל ואנתרופיק מציבה אתגר אחר לחלוטין.



המודל החדש מציג שיפור בביצועים

בזירת הביצועים, GPT-5.2 מציג שיפור בציונים במבחני קוד, מדעים וניתוח טקסט ארוך, לעומת גרסאות קודמות. לפי הנתונים שהציגה החברה, הגרסה "החושבת" מתמודדת בהצלחה עם בעיות הדורשות מספר שלבי הסקה, ומפחיתה באופן משמעותי את שיעור הטעויות בתשובות. מבחנים אלו ממקמים את OpenAI מחדש מול גוגל, במיוחד מול יכולת ה-Deep Think של Gemini 3, שהובילה את הדירוגים במהלך החודש האחרון. לדברי אנשי הפיתוח בחברה, היכולת להתמודד עם אתגרים מתמטיים היא למעשה מדד לכושר ניתוח רחב יותר, שיכול להשפיע על משימות כמו חיזוי פיננסי או הערכת סיכונים.


chatgpt
צילום: טוויטר

OpenAI משיקה את GPT-5.2 - בניסיון לחדש את ההובלה במרוץ ה-AI

המודל המעודכן מציע שיפור משמעותי ביכולות תכנות, ניתוח והסקה, אך ההתקדמות מגיעה לצד לחצים תחרותיים, עלויות תשתית עצומות ושינויי אסטרטגיה שממקדים את החברה בשוק העסקי והמפתחים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ChatGPT OpenAI


OpenAI הציגה את GPT-5.2, עדכון משמעותי למודל הבינה המלאכותית שלה, בזמן שהלחץ התחרותי בענף גובר. השקת Gemini 3 של גוגל, שקיבל הערכה גבוהה על יכולותיו בתחומי קוד והסקה מורכבת, הציבה אתגר ממשי לחברה. כעת OpenAI מנסה לחדד מחדש את יתרונותיה ולהציע כלי עבודה שישרתו לא רק משתמשים פרטיים, אלא בעיקר ארגונים ומפתחים שמחפשים פתרונות מתקדמים ויציבים.


המודל החדש מבטיח יכולת משופרת בביצוע משימות ארוכות ומורכבות בתחומי תכנות, מתמטיקה וניתוח נתונים. ב-OpenAI מציינים כי המערכת מהירה יותר מגרסאות קודמות ומסוגלת להתאים את אופן העבודה שלה למשימות שונות, בהתאם לשלושת המודלים המוצעים: גרסה מהירה, גרסה "חושבת" המיועדת למשימות מורכבות וגרסת פרימיום מדויקת במיוחד.


מאחורי ההשקה מסתתר גם לחץ פנימי. מנכ"ל החברה, סם אלטמן, הודיע בתחילת החודש על "קוד אדום" פנימי, בעקבות ירידה בתנועת המשתמשים ועלייה בפעילות המתחרים. המסר לעובדים היה ברור: שינוי סדרי עדיפויות והאצה של הפיתוח סביב ChatGPT. כחלק מהמהלך, GPT-5.2 מופנה בראש ובראשונה לשוק העסקי ולמפתחים. החברה מבקשת להפוך את המודל לכלי עבודה מרכזי בבניית אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, במטרה להעמיק את החדירה בשוק הארגוני ולהגדיל הכנסות.


במקביל, החברה מתמודדת עם השקעות עתק שנועדו לתמוך בהרחבת התשתית, סכומים שצפויים לעלות על טריליון דולר בשנים הקרובות. התחייבויות כאלה ניתנו בתקופה שבה OpenAI נתפסה כמובילה ברורה בשוק, אך התחרות מול גוגל ואנתרופיק מציבה אתגר אחר לחלוטין.



המודל החדש מציג שיפור בביצועים

בזירת הביצועים, GPT-5.2 מציג שיפור בציונים במבחני קוד, מדעים וניתוח טקסט ארוך, לעומת גרסאות קודמות. לפי הנתונים שהציגה החברה, הגרסה "החושבת" מתמודדת בהצלחה עם בעיות הדורשות מספר שלבי הסקה, ומפחיתה באופן משמעותי את שיעור הטעויות בתשובות. מבחנים אלו ממקמים את OpenAI מחדש מול גוגל, במיוחד מול יכולת ה-Deep Think של Gemini 3, שהובילה את הדירוגים במהלך החודש האחרון. לדברי אנשי הפיתוח בחברה, היכולת להתמודד עם אתגרים מתמטיים היא למעשה מדד לכושר ניתוח רחב יותר, שיכול להשפיע על משימות כמו חיזוי פיננסי או הערכת סיכונים.