שוורים ודובים וול סטריט
צילום: Istock

סגירה מעורבת בוול סטריט: אמזון איבדה 2.2%, טוויטר נפלה 6%

שונות גדולה בין הסקטורים הערב. לחץ מכירות במניות הטכנולוגיה: נטפליקס איבדה 6.2%, טסלה ירדה 3%, אפל השילה 0.6%. מנגד, קטרפילר קפצה 1.7%

עמית נעם טל | (6)

יום המסחר בוול סטריט נסגר במגמה מעורבת, כאשר מורגש שוני רב בין המדדים. מדד הנאסד"ק נסגר בירידות של 1.2% בהובלת מניית הטכנולוגיה הגדולות. מנגד, ומדד הדאו ג'ונס סגר בעליות שערים קלות.

ברקע למסחר, המשבר בשווקים המתעוררים ממשיך להעיב על השווקים בעולם. מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין צפוי לספק כותרות בימים הקרובים, כאשר הדד-ליין לסבב נוסף של מכסים בהיקף של 200 מיליארד דולר מצד ארה"ב צפוי להגיע הערב.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%

שוק המט"ח ממשיך גם הערב לעמוד במרכז, כאשר הלחץ על השווקים המתעוררים יורד מעט ברקע להיחלשות של הדולר. מי שממשיך לבלוט הערב הוא הראנד הדרום אפריקאי, איבדה הערב 0.2% לאחר שנפל אמש ביותר מ-3%. הריאל הברזילאי עבר לעליות של 0.3% ונסחר ברמה של 4.12 ריאל לדולר, קרוב לשפל כל הזמנים.  תעודת הסל העוקבת אחר המדינה (סימול:EWZ) נפלה אמש בכ-4.6% לשפל של שנתיים, והערב היא תיקנה 0.7%.

נתון המאזן המסחרי של ארה"ב, שהצביע על התרחבות הגירעון לרמה של 50.1 מיליארד דולר בחודש יולי מעביר כעת את הדולר לירידות, דבר שמקל במעט על הלחץ בשווקים אלו (לכתבה המלאה).

הדולר מול הריאל הברזילאי בשנה האחרונה

 

בתוך כך, נראה כי האטה בשווקים המתעוררים מתחילה להשפיע גם על הכלכלה הריאלית בכלכלות המפותחות. מדד מנהלי הרכש של Caixin במגזר השירותים בסין הצביע הבוקר על נתון של 51.5 נק', נמוך מהצפי שעמד על 52.7 נק'. מדובר בנתון הנמוך ביותר מאז אוקטובר 2017.

נתון מנהלי הרכש שפורסם הבוקר בסין

 

 

השוק האירופאי ממשיך להיות חלש, כאשר מדד הדאקס הגרמני איבד הערב 1.4% מערכו. תשואות האג"ח של איטליה נופלות יום שני ברציפות ברקע לדיווחים כי הממשלה האיטלקית צפויה להכריע על גירעון קטן מהצפי הקודם. כמו כן, הבנק המרכזי באירופה (ECB) פעיל בשוק ביומיים האחרונים. התשואה ל-10 שנים יורדת כעת לרמה של 2.9%, ומדד הבנקים במדינה קפץ במעל 3%.

2 ענקיות הטכנולוגיה, אפל (סימול:AAPL) ואמזון (סימול:AMZN) המשיכו לרכז עניין גם הערב ברקע לשבירת השיאים שלהן בתקופה האחרונה. אמזון הפכה אמש לחברה ה-3 בהיסטוריה שמגיעה לשווי שוק של מעל טריליון דולר (נסגרה לבסוף מתחת לרף זה), והיא עושה זאת פחות מחודש לאחר שאפל עשתה זאת. 2 החברות ביחד מהוות היום קרוב ל-23% ממדד הנאסד"ק. הריכוזיות של מדד הנאסד"ק פעלה הערב בכיוון הנגדי, כאשר המדד ירד משמעותית יותר משאר המדדים.

בשוק הסחורות, הנפט איבד הערב 1.5% ונסחר כעת ברמה של 68 דולר לחבית.

במרכז

טסלה (סימול:TSLA) איבדה הערב 3% לאחר שנפלה אמש בכ-4.4% לשפל של 3 חודשים. אמש המליץ בנק ההשקעות גולדמן זאקס למכור את החברה, כאשר היעד של החברה הוא 210 דולר למניה.

מניות הרשתות החברתיות עמדו במרכז ברקע להופעתם של בכירי טוויטר (סימול:TWTR) ופייסבוק (סימול:FB) בפני ועדת הסנאט, וזאת בניסיון לשכנע את המחוקקים כי הן נוקטות בצעדים כדי למנוע השפעות זרות על מערכת הבחירות הקרובה.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    ואו 05/09/2018 20:53
    הגב לתגובה זו
    אחרי הירידות החדות בתל אביב. אני מרגיש רגוע יותר מחירים טובים
  • 5.
    כדי לעלות צריך לקחת מעט אויר ואז זינוק (ל"ת)
    רק למעלה 05/09/2018 20:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    סימפל 05/09/2018 20:13
    הגב לתגובה זו
    1) מי שמושקע בראנד או בדרום אפריקה באופן כללי, הוא משוגע. תחקרו מה קורה שם. דרום אפריקה היא כמו פומפיי שלפני הר-הגעש. 2) לפי ההתבטאויות של מאסק בטוויטר, נראה שיש לו איזו בעיה נפשית או משהו. הבנאדם ממשיך להתעסק בשטויות במקום להתרכז בטסלה. אם זה ימשיך כך, לא תהיה ברירה אלא להעביר אותו תפקיד או אפילו לפטרו.
  • 3.
    כפי שנבאתי פוקס זינקה היום.ירדה 4 אחוז.אני וואווו (ל"ת)
    אלין הנביאה התותחית 05/09/2018 18:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    תביאו לי את צילה .אני פרופסור מגמר. (ל"ת)
    אוחחח אני מגמר אווירחם 05/09/2018 17:40
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    דוקטור נחיר לפרופסוראבירם 05/09/2018 16:40
    הגב לתגובה זו
    תדחוף את זה יותר חזק פה.מי שמדבר על עליות תשמיץ אותו מייד.הם דופקים לנו את העניינים
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: