הכרישים מריחים דם - תכירו את המניה מס' 1 אצל השורטיסטים

מערכת Bizportal | (11)
נושאים בכתבה סירס שורטים
עיני המשקיעים בדר"כ מופנות בעיקר למניות הענק כמו גוגל, פייסבוק ושאר המניות במדדים המובילים. באתר 'מרקטווץ'' החליטו דווקא לפתוח את היריעה ולבדוק מי הן המניות בעלות היקף השורטים הגבוה ביותר במדד הראסל 3000 בוול סטריט. לפי בדיקת האתר, את המקום הראשון תופסת מניית ענקית הקמעונאות הוותיקה סירס הולדינגס (סימול: SHLD) שנוסדה לפני 130 שנה ולפני קצת יותר מ-10 שנים התמזגה עם קיי-מארט. לפי ניתוח של 'מרקטווץ'' לא פחות מ-65% מהמניות החופשיות של סירס נמצאות כיום בשורט, וזה אחרי שהמניה כבר איבדה 43% מתחילת השנה לשווי של 1.2 מיליארד דולר בלבד. רק השבוע דווח בתקשורת בארה"ב כי סירס מתכוונת לסגור עוד 64 חנויות של קיי-מארט בניסיון לעצור פעילויות מפסידות, וזה בנוסף לדיווח החברה מתחילת השנה על כוונה לסגור 68 חנויות קיי-מארט. נכון לתחילת השנה היו בארה"ב לא פחות מ-941 חנויות קיי-מארט (חנויות ענק בסגנון וול מארט). הרשת סובלת מהאטה משמעותית, בין היתר בשל התחרות מצד הרכישות ברשת. ברבעון האחרון סירס דיווחה על הפסד של 395 מיליון דולר כאשר ההפסד המצטבר בשנים האחרונות מגיע ל-9 מיליארד דולר. לפני חודש נודע כי אדי למפרט שמחזיק בקרן הגידור שמנהלת כיום את הרשת (הוא גם היה זה שרכש קיי-מארט מפשיטת רגל ב-2002 ולאחר מכן מיזג אותה עם סירס) סיפק לרשת הלוואה בהיקף של 300 מיליון דולר רק כדי לאפשר לרשת להמשיך לחיות. לא פלא שהכרישים בוול סטריט מריחים דם. אגב, מעבר לתחרות מצד המכירות באונליין, כנראה שבעיקר מדובר בכשל ניהולי חמור. כך לדוגמה, מניית וול מארט הענקית בכלל עלתה 18% השנה (רחוקה 20% מהשיא שנקבע בינואר 2015) ונסחרת כיום בשווי של 222 מיליארד דולר. לסיום נציין כי מתוך מדד ה-S&P500 בו נסחרות המניות הגדולות בוול סטריט, ברשימה של סוחרי השורט בולטת כבר תקופה לא קצרה מניית ענקית הלבשת הספורט אנדר-ארמור (סימול: UA) שאמנם נמצאת בצמיחה חזקה אבל מתומחרת גבוה מאוד (מכפיל עבר של 100 ומכפיל עתידי של מעל 50). לפי בלומברג 30% מהמניות החופשיות של החברה מוחזקות כיום בשורט. מתחילת השנה איבדה המניה 4.5% וכעת החברה נסחרת בשווי של 17.5 מיליארד דולר, נמוך ב-23% מהשיא מספטמבר 2015. גרף מניית סירס בשנה האחרונה: והנה הרשימה של מרקטווץ', במקום השני מככבת החברה אליה נכנסה מנחת הטלוויזיה אופרה ווינפרי:

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 10.
    Gog 29/09/2016 21:04
    הגב לתגובה זו
    shid Tdw all Analysis Report 6 sell on Tdw 10Sell my opinion this is a misleading a report to investor.
  • 9.
    אני חושב שבזק וטבע קנייה עכשיו (ל"ת)
    Lavironen 25/09/2016 07:49
    הגב לתגובה זו
  • חגי 28/09/2016 11:55
    הגב לתגובה זו
    אין ספק טבע
  • 8.
    לא טועה לעולם. לא כיל לא אל על (ל"ת)
    קובי 22/09/2016 18:08
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    ואמרתי בנקים בנקים ואלוני חץ (ל"ת)
    קובי 22/09/2016 18:07
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    כפי שאמרתי בזק זבל אל על כבר 7 מינוס לא לגעת (ל"ת)
    קובי 22/09/2016 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כפי שאמרתי שיאים חדשים..לא טועה לעולם (ל"ת)
    קובי 22/09/2016 18:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    הכרישים בוחעים עצמם. מובסים כל פעם מחדש (ל"ת)
    רון 22/09/2016 18:05
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    זבידאל 22/09/2016 17:00
    הגב לתגובה זו
    כל השורטיסטים נשחטים בסופו של דבר. בורסה זה לונג, ומי שרוצה להרוויח יושב רק על לונגים.
  • 2.
    כרגיל יפסידו את הכסף, רק למעלה (ל"ת)
    רק למעלה 22/09/2016 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    עוד פעם הכתבות האלה!!! תביאו כתבות למעלה (ל"ת)
    עוזי 22/09/2016 15:10
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: