מחשב קוונטי
צילום: דאלי

מניות הקוונטים עלו על הרדאר השנה, מה צפוי בשנה הבאה?

מניות הקוונטים הן ככל הנראה הדבר הבא בוול סטריט אחרי הבינה המלאכותית, חלק מהמניות זינקו במאות ואלפי אחוזים החודש אחרי שגוגל הציגה פריצת דרך בתחום; האם שנת 2025 תהיה "שנת הקוונטים"?
רוי שיינמן |
נושאים בכתבה מחשוב קוונטי

מניות תחום המחשוב הקוונטי עלו על הרדאר של הרבה משקיעים הודות לזינוקים החדים החודש אחרי פריצת הדרך של גוגל בתחום, אבל כנראה שהדרך עוד ארוכה עבורן עד שהן יתחילו להראות רווחים. ועדיין, מניות הקוונטים צפויות להתחזק עוד יותר ב-2025, האם זו תהיה השנה שלהן?

מה זה מחשב קוונטי?

מחשב קוונטי הוא לא כמו מחשב רגיל. בעוד מחשב רגיל בנוי מיחידות שנקראות ביטים, מחשב קוונטי עובד על קיוביטים, או "ביטים קוונטים". בניגוד לביט רגיל שיכול לבצע פעולה אחת בזמן נתון, קיוביט יכול לבצע מספר פעולות, וכך מחשב קוונטי יכול לבצע תהליכים מורכבים בזמן קצר בהרבה ממחשב רגיל, מה שהופך אותו לעוצמתי יותר.

אחד התחומים עליו המחשוב הקוונטי צפויים להשפיע רבות הוא הצפנה. מחשב קוונטי ידע לפענח בקלות כמעט כל שיטת הצפנה שקיימת היום, ומנגד הוא ידע להמציא שיטת הצפנה חדשה וחזקה יותר. מהסיבה הזו, לאחרונה הפנטגון האמריקאי הגדיר את סוגיית ההצפנה הקוונטית כ"עדיפות עליונה" עבור ביטחון ארה"ב, מה שכנראה אומר שצפויות השקעות ממשלתיות בתחום בעתיד הקרוב.

מחשב קוונטי; קרדיט: התעשייה האווירית

מחשב קוונטי; קרדיט: התעשייה האווירית

בתחילת החודש גוגל דיווחה על פריצת דרך בתחום כשהודיעה על השבב הקוונטי Willow, השבב הקוונטי העוצמתי ביותר עד כה. הבשורה של גוגל העלתה את מניות חברות כמו Rigetti Computing, IonQ, ו-D-Wave Quantum, כאשר מדד ה-ETF של Defiance Quantum (QTUM), העוקב אחרי התחום, עלה ב-17% בחודש דצמבר וב-52% מתחילת השנה.

מניית Rigetti זינקה פי 4 בדצמבר בלבד וביותר מ-1,400% מתחילת 2024, בעוד ש-D-Wave זינקה פי 3.5 החודש וביותר מ-1,000% השנה.

למרות הזינוקים, כדאי לצנן את ההתלהבות

למרות ההתקדמות בשבועות האחרונים, מחשוב קוונטי הוא לא דבר חדש. לדברי פול מיקס, מנהל ההשקעות הראשי ב-Harvest Portfolio Management, התחום נמצא על הרדאר של מנהלי ההשקעות כבר עשור. "השאלה היא לאיזו מטרה ישתמשו בטכנולוגיה והאם היא תהפוך למנוע רווח משמעותי", הוא אמר.

לדברי מיקס, יישום בשטח של הטכנולוגיה עוד רחוק, בעיקר בגלל שלמחשבים קוונטים היום יש כמות שגיאות שהופכת אותם לבלתי אפשריים לתפעול. בכירים בתעשייה, כמו גרג באסק מ-AXS Investments, מעריכים כי שנת 2025 לא תהיה "שנת הפריצה" של מחשוב קוונטי, אך ייתכן שנראה התקדמות משמעותית ב-2026-2027.

האנליסטים לא קופצים מהכיסא

קיראו עוד ב"גלובל"

האנליסטים עדיין סקפטיים לגבי התחום, למרות הזינוקים החודש, ומשווים את העלייה במניות המחשוב הקוונטי לתחילת מגמת הבינה המלאכותית ב-2022 ו-2023, שבמהלכה מניות רבות שהיה להן קשר קלוש לבינה מלאכותית משכו השקעות רבות.

לדברי טד מורטונסון, אסטרטג תחום הטכנולוגיה בבנק Baird, "קבוצת החברות בתחום הקוונטי נמצאת בשלב של ספקולציה מוגזמת". לדבריו, "בסופו של דבר, זהו משחק של תזרים מזומנים חזק, בדומה למה שקרה עם בינה מלאכותית ג'נרטיבית, ויש עוד זמן עד שנראה את החברות האלה מתחילות לעשות כסף".

מהסיבה הזאת, מנהלי ההשקעות ממליצים להתמקד במניות של חברות גדולות ומבוססות המציעות חשיפה למחשוב קוונטי לצד פעילויות נוספות, כמו למשל גוגל, אמזון, מיקרוסופט, וחברות סיניות כמו Tencent ו-Baidu שמספקות גם הן חשיפה מסוימת למחשוב קוונטי, אם כי מדובר בחלק קטן יחסית מהשקעות המו"פ שלהן.

מנכ

מנכ"ל גוגל, סונדר פיצ'אי, והמחשב הקוונטי של החברה; קרדיט: טוויטר

בנוסף, IBM נחשבת לשחקן מרכזי שיכול להתבלט כמובילה בתחום לאורך זמן. "IBM עשויה לחזור בענק", ציין באסק. "יש להם השקעות משמעותיות במחשוב קוונטי וצוות חזק מאוד".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.