BYD  חדש
צילום: יצרן

מה צפוי לנו בשוק הרכב בינואר הקרוב? מחירים עולים ורכבים חדשים

עמית בר | (3)

שוק הרכב הישראלי עומד בפני עליית מחירים משמעותית עם כניסת המיסוי החדש בינואר 2025. בינואר הקרוב, מחירי המחירון של דגמי בנזין והיברידיים רבים צפויים לעלות בממוצע ב-4,000 ש"ח, עם דגש על הדגמים העממיים והזולים יותר. למשל, דגמים פופולריים כמו קיה פיקנטו עשויים להתייקר בכ-5,000 ש"ח, ומשפחתיות כמו סקודה אוקטביה עשויות להתייקר בעד 10,000 ש"ח.

הגורמים להתייקרות:

עדכון "הנוסחה הירוקה": קבוצות הזיהום מתעדכנות, ודגמי בנזין והיברידיים מקבלים ציוני זיהום גבוהים יותר, מה שמפחית את הטבת המס.

הפחתת הטבת המס הירוק: הטבה זו תפחת עד 4,750 ש"ח ותשפיע במיוחד על דגמים "ירוקים" פופולריים.

"קנס ירוק": דגמים בקבוצות הזיהום הגבוהות ישלמו תוספת מס של 1,500 עד 7,500 ש"ח.

עליית המע"מ ומס הקנייה: המע"מ יעלה ב-1% ל-18%. מס הקנייה על רכבים חשמליים, יעלה מ-35% ל-45%.

איך זה משפיע על רכב צמוד?

עובדים עם רכב צמוד ירגישו את ההתייקרות מיד בינואר:

שווי שימוש עולה: שווי השימוש החודשי, המחושב כאחוז ממחיר הרכב, יעלה בהתאם למחירי המחירון החדשים. למשל, רכב שמחירו עולה ב-10,000 ש"ח, יוביל לתוספת של כ-250 ש"ח לשווי השימוש החודשי.

מחירי ליסינג גבוהים יותר: חברות הליסינג יגלגלו את ההתייקרות ישירות לחוזים החדשים.

חשוב: רכב צמוד – שווה או לא?

 

רכבים חדשים שנחתו בישראל

למרות ההתייקרות הצפויה, המגזר החשמלי וההיברידי ממשיך להתרחב עם דגמים חדשים ומעניינים:

 

Seal U – פלאג-אין של שלמה מוטורס

  • מנוע בנזין 1.5 ליטר וסוללה 18.3 קוט"ש.
  • טווח חשמלי: 70-80 ק"מ.
  • מחיר: 210-235 אלף ש"ח.

     BYD הביקורות מחמיאות

 

צ'רי ARIZZO 8 – משפחתית מתקדמת

  • מערכת פלאג-אין עם טווח חשמלי של 105 ק"מ.
  • הספק משולב: 347 כ"ס.
  • מחיר: 174-180 אלף ש"ח.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

      צ'רי אריזוטו

 

אלפא רומיאו ג'וניור – קרוסאובר קומפקטי

  • מנוע בנזין היברידי קל או גרסה חשמלית מלאה.
  • מחיר התחלתי: 170 אלף ש"ח.

 אלפא רומיאו - מרשימה

>  רכבים נוספים שהושקו בזמן האחרון או עומדים להיות מושקים בקרוב 

 

שאלות ותשובות על ההתפתחויות בשוק הרכב

למה המחירים עולים?

העלאת מיסים, שינויי נוסחת הזיהום, הפחתת הטבת המס הירוק ועליית המע"מ תורמים לעלייה במחירי הרכב.

מי נפגע הכי הרבה?

דגמי בנזין והיברידיים זולים וסמלי סטטוס כמו רכבי SUV נמצאים בראש רשימת ההתייקרויות. גם בעלי רכב צמוד ירגישו את ההשפעה מיידית.

האם כל הדגמים יתייקרו באותו זמן?

לא. דגמים עם מלאים קיימים במחירים הישנים עשויים להישאר זולים יותר עד סוף הרבעון הראשון של 2025.

האם רכבים חשמליים עדיין משתלמים?

למרות עליית המס, רכבים חשמליים עדיין זולים יותר לתחזוקה ודלק, והם נהנים מהטבות מס מסוימות.

מתי כדאי לקנות רכב?

כדאי לבדוק מבצעים על מלאים קיימים ברבעון הראשון של 2025. אם אין לחץ, ייתכן שעדיף לחכות ולראות כיצד השוק מתייצב.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לא קונים מהראשון בינואר (ל"ת)
    יואל 29/12/2024 13:05
    הגב לתגובה זו
  • אליהו 29/12/2024 16:14
    הגב לתגובה זו
    המחירים לא היו מגיעים לרמות כאלה. מי שגורם למחירים האלה הם הצרכנים שקונים בכל מחיר.
  • 1.
    ירון 28/12/2024 20:53
    הגב לתגובה זו
    הולכת להיות תחרות ענקית בשוק, המחירים ירדו, או מבצעים עמוקים למועדונים ולכולם.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



החזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרההחזרת רכבים גנובים, צילום: דוברות המשטרה

ביטוח הרכב הוזל בלפחות 5% בחודשים האחרונים - תודה לצה"ל

אחרי התייקרות של כ-13% בשנה שעברה בביטוחי הרכב, המחירים במגמת ירידה בעיקר הודות לירידה בגל גניבות הרכב בעקבות פעילות מוגברת של צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון

מנדי הניג |

כבר כמה חודשים שביטוחי הרכב יורדים, אחרי שבשנה שעברה היו עליות חדות, בהן קפצו פרמיות הביטוח בשיעורים דו-ספרתיים, אפשר לראות הוזלות ובעיקר בביטוח המקיף. לפי WOBI המחירים גם של החובה וגם של המקיף ירדו בכ-4% במחצית הראשונה של השנה, אפשר להניח שהמגמה הזאת ממשיכה ושאנחנו עומדים כעת על 5% פלוס ויותר - זאת מהשוואות שביצענו בשטח ומול הצעות מחיר שקיבלנו לרכב מצוי (יונדאי איוניק) ואפילו די גניב. עם זאת, אם נסתכל על מדד המחירים לספטמבר מצביעים אנחנו יכולים לראות בלימה קלה: מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.2% לעומת החודש הקודם וסעיף ביטוח הרכב טיפס ב-0.7%. בשוק ישנה ההערכה שמדובר בעצירה נקודתית, תוצאה של עדכוני תעריפים לקראת סוף הרבעון. והערכה הרווחת היא שבמדד הקרוב (שיפורסם בשישי הקרוב) תירשם ירידה, שתאשר את המשך המגמה כלפי מטה ואת העובדה שהשוק מתייצב סביב רמות מחירים נמוכות יותר לעומת השנה שעברה. מה שאומר שביטוח הרכב שלכם הולך ונהיה זול יותר בין השאר בזכות צה"ל וכוחות הביטחון שמחזירים רכבים גנובים ומצמצמים את רמת הסיכון.

מה הקפיץ את המחירים?

קצת על מה שהביא אותנו לרמות שמחיר של ביטוח מקיף יכול להגיע לכ-10% מערכו של הרכב. 2024 הייתה אחת הקשות לשוק המקומי או אולי טובות במובן של המרווחים של חברות הביטוח. במהלך אותה שנה נרשמה עלייה חדה בגניבות הרכב - מאות רכבים נגנבו מדי חודש, בעיקר מאזור המרכז והשרון, כשהם מועברים לשטחי יו"ש ושם הם מפורקים לחלקי חילוף או נמכרים מחדש. מבחינת חברות הביטוח, כל גניבה היא תביעה על “אובדן גמור”, ולכן הזינוק בהיקף הגניבות הוביל לייקור הפרמיות.

חוץ מזה הייתה עלייה דרמטית בעלויות של החלפים והתיקונים. שיבושי הסחר העולמי והזינוק בעלויות ההובלה הביאו להתייקרות של חלקי חילוף, ובמקביל גם עלות העבודה במוסכים עלתה. תביעות שנגעו בנזקי פח פשוטים הפכו ליקרות בעשרות אחוזים, וחברות הביטוח עדכנו את התעריפים כלפי מעלה. גם חדירת הרכב החשמלי תרמה לעלייה: רכבים חשמליים אולי זולים לתחזוקה שוטפת, אבל כל תיקון של תאונה פשוטה או פגיעה בסוללה מתברר כיקר מאוד - ובמקרים רבים מסתיים בהצהרה על “אובדן מוחלט” מה שמוביל את חברות הביטוח לשלם על מחירו של הרכב השלם. אל אלה הצטרפו גם האינפלציה והעלייה במדד המחירים לצרכן, שהשפיעו על ערך הרכב המבוטח, על עלויות השמאות ועל שכר העובדים בענף. רמת סיכון גבוהה בגלל הגניבות, ועלייה בעלויות התביעות הובילו לקפיצה של כ-13% בפרמיות ביטוח הרכב בממוצע.

מטפלים בגניבות ביד קשה

מי שהצליח במידה מסוימת לעצור את מגמת ההתייקרות היא מערכת הביטחון. בתקופה האחרונה נרשמת פעילות מוגברת של כוחות צה"ל והמשטרה ביהודה ושומרון, שהמטרה שלה היא לפגוע בתשתיות של המגנונים של גניבות הרכב. בשורה של מבצעים, שנעשו בשיתוף מחוז ש"י, מג"ב והמנהל האזרחי, הוחזרו עשרות רכבים גנובים לבעליהם החוקיים, נחשפו משחטות של רכבים, נעצרו מאות חשודים והוחרמו כלי פריצה ומחשבים ששימשו להפעלת רכבים. במבצע שנערך באוגוסט הארחון הושבו לישראל 30 כלי רכב וציוד הנדסי גנובים שהוחזקו בשטחי הרשות הפלסטינית, ובמבצע נוסף, שנערך בחודש שעבר, נעצרו 27 חשודים ישראלים ופלסטינים ונמצאו 9 רכבים גנובים. מפקד מחוז ש"י, ניצב משה פינצ’י, הצהיר כי “אין יותר ערי מקלט - כל עבריין ייתפס”, והדברים הללו מקבלים תוקף בשטח.

הפעילות הזאת משפיעה גם על שוק הביטוח. ככל שהסיכון לגניבה יורד, גם עלות הביטוח אמורה לרדת. הדגש על אמורה כי חברות הביטוח פועלות "באיחור" הן מתאימות את המחירים אחרי שהן "משתכנעות" שרכיבי הסיכון יורדים. בינתיים הן מנצלות את מרווחי הסיכון. בפרמיות החדשות הן מתחשבות בירידה בהיקף הגניבות ובסיכוי הגבוה יותר להשבת רכב שנגנב. התוצאה של זה היא תמחור זול יותר של פוליסות חדשות, וגם הנחות מחודשות למבוטחים קיימים. יש לציין שהירידה הזאת פוגשת בעיקר את הביטוח המקיף, שהוא הרכיב שמגיב ישירות לשינוי בסיכון לגניבה. ביטוח החובה, שמכסה בעיקר נזקי גוף, פחות מושפע מהמגמה הזאת בגלל שהסיכון בו נמדד לפי תאונות ולא לפי גניבות.