רכב צמוד מהעבודה: חלום או נטל כלכלי ולמה בשנה הבאה תשלמו עליו יותר?
מתוך כ-4.4 מיליון שכירים מיליון שכירים בישראל, רק כ-7%-8% מקבלים רכב צמוד, כלומר קרוב ל-350 אלף עובדים. מדובר בדרך כלל במנהלים, אנשי מכירות ועובדים בתפקידים בכירים, או הייטקיסטים ועובדים בחברות גדולות. המשתוף לכולם שהם בשכר גבוה יחסית לעובדים האחרים.
ההטבה הזו לא מגיעה בחינם. מעבר לנוחות, יש גם עלות - שווי השימוש של הרכב, שמהווה חלק מההכנסה החייבת במס. ככל שהרכב יוקרתי יותר, כך שווי השימוש גבוה יותר, וכך גם המס שאתם משלמים.
ההגיון הוא פשוט ברגע שאתם מקבלים שכר אתם משלמים עליו מס, ברגע שאתם מקבלים הטבה כלשהי (מתנות לחג, שימוש בנייד וכו') זה נזקף כהכנסה בתלוש השכר ואתם מזלמים על זה מס. גם רכב צמוד שניתן לכם הוא הטבה - למעשה, ההטבה הגדולה ביותר ולכן יש לשלם על ההטבה הזו מס.
איך מחשבים את שווי השימוש?
מאז 2010, שווי השימוש ברכב מחושב כאחוז קבוע (2.48%) ממחיר המחירון של הרכב כשהוא חדש. לדוגמה, אם קיבלתם רכב שמחירו 250 אלף שקל, תצטרכו לשלם מס על הכנסה חודשית נוספת של כ-6,200 שקל. המשמעות בפועל היא כמה מאות עד אלפי שקלים נוספים בחודש שיורדים מהשכר נטו.
2025: שינוי בשווי השימוש ועלויות חדשות
השנה הקרובה מביאה איתה גזירות כלכליות שמשפיעות ישירות על שווי השימוש ברכב. העלאת המסים על רכבים בנזין, היברידיים ואפילו חשמליים צפויה להעלות את מחירי הרכבים החדשים, מה שיוביל גם לעליית שווי השימוש. המשמעות? רכב צמוד מהעבודה יעלה יותר, הן למעסיק והן לעובד.
מדובר בעלייה דרמטית. לפי ההערכות מחירי הרכב יעלו בהמשך לעליית המע"מ והעלייה במס קנייה על רכבים חשמליים מ-35% חל-45% (עלייה נוספת תהיה בשנים הבאות) בכ-5%-10%.
עובדים שעד עכשיו ראו ברכב הצמוד הטבה משתלמת עשויים להתחיל לשקול חלופות – למשל, מעבר לרכבים פרטיים זולים יותר או שימוש בתחבורה ציבורית. מצד שני, עבור אלו שעדיין בוחרים ברכב צמוד, יש יתרונות ברורים: אין צורך לדאוג לעלויות תחזוקה, ירידת ערך מסיבות שונות וחריגות או טיפולים.
כך או אחרת, הבחירה הכלכלית הנכונה תלויה בשימוש ברכב. אם אתם משתמשים ברכב רק לנסיעה לעבודה, נראה שתשלום שווי השימוש שבממוצע מגיע לכ-2-2.5 אלף שקל הוא מוגזם (שווי שימוש ממוצע של כ-4-5 אלף שקל ומס של כ-50%). מנגד, אם אתם משתמשים בו לסופי שבוע זו עדיין האופציה הכי משתלמת. צריך לזכור שברוב המקרים מקום העבודה מממן את ההוצאות השוטפות על הרכב. אתם בעצם ב-2-2.5 אלף שקל מקבלים רכב לרוב בשנתונים מאוחרים עם כל הציוד, תחזוקה, ביטוח ומכלול ההוצאות. וגם - כל הכאב ראש של לטפל ברכב הוא לא עליכם, אלא באחריות מקום העבודה.
> מה צפוי לנו בשוק הרכב בינואר הקרוב? מחירים עולים ורכבים חדשים
רכב צמוד – שווה או לא?
זו שאלה כאמור קשה ובעיקר אישית. רכב צמוד מהעבודה נחשב להטבה מבוקשת, אבל לא מעט עובדים שואלים את עצמם: כמה זה באמת עולה לי? מה המשמעות של השורה בתלוש שמציינת "שווי רכב צמוד"? האם יש דרך לחסוך?
שווי הרכב הצמוד הוא כאמור הערך שמייחסת רשות המסים להטבה של הרכב הצמוד. כלומר, מבחינת מס הכנסה, זה כאילו שאתם מרוויחים את הסכום הזה בנוסף למשכורת. אם שווי הרכב הוא 2,000 שקל בחודש, ואתם נמצאים במדרגת מס של 43% (כולל ביטוח לאומי ובריאות), תשלמו מס נוסף של כ-860 שקל בחודש.
חשוב להדגיש כי החוק לא מבחין בין רכב חדש לרכב ישן – השווי נקבע לפי מחיר המחירון של הרכב כשהוא עלה לכביש, עם הצמדה למדד. לכן, יכול להיות מצב שבו רכב ישן עולה לכם כמעט כמו רכב חדש מאותו דגם.
גם קטנועים ורכבים מסחריים שמועמדים לשימוש פרטי חייבים בשווי שימוש. בניגוד לרכבים פרטיים, אין טבלה מסודרת לקטנועים – השווי מחושב לפי עלויות השימוש בפועל, כמו דלק ותחזוקה.
חשוב לדעת - יש מעסיקים שמגלמים את שווי הרכב. גילום הוא מצב שבו המעסיק משלם את המס הנובע מהשווי של הרכב. לדוגמה, אם השווי הוא 2,000 שקל והמס הוא 860 שקל, המעסיק משלם את הסכום הזה במקום העובד. זו הטבה שניתנת לרוב לבכירים בלבד. כמו כן, צריך לדעת, שגילום שווי הרכב לא נחשב לרכיב שכר פנסיוני.
האם זה משתלם? רכב צמוד חוסך התעסקות עם טיפולים, דלק וביטוחים, אבל יש לו מחיר כלכלי שמתווסף למשכורת ומקטין את הנטו לדוגמה: רכב שמחירו 150 אלף שקל: שווי השימוש הוא 3,720 שקל, ועלות המס כ-1,600 שקל לחודש. רכב שמחירו 250 אלף שקל: שווי השימוש 6,200 שקל, ועלות המס כ-2,600 שקל לחודש. לרוב זה כדאי, אבל לא תמיד, זה מאוד תלוי בהיקף הנסיעות שלכם.
מה קורה בשוק הליסינג?
רוב הרכבים האלו ניתנים לעובדים דרך חברות הליסינג. בינתיים לא מורגש שינוי בביקושים לרכבי חברה, אם כי, עליית מחירי הרכב תעלה גם את עלויות חוזי הליסינג. חלק קטן מהמעסיקים ישקול מחדש את ההטבה הזו, אבל בסופו של דבר, קשה לראות מצב שבו מעסיק יבטל את ההטבה המשמעותית הזו לעובדים. היא כבר מושרשת עמוק בסחר.
שאלות ותשובות שווי שימוש רכב ב-2025
מהו שווי השימוש ברכב צמוד?
שווי השימוש הוא הסכום שמתווסף להכנסת העובד לצורכי מס, בהתאם למחיר המחירון של הרכב החדש. כיום הוא עומד על 2.48% ממחיר הרכב.
למה שווי השימוש עולה ב-2025?
עליית המסים על רכבים חדשים, כולל חשמליים והיברידיים, תייקר את שווי השימוש, מאחר שהוא מבוסס על מחיר הרכב.
מי נפגע מהשינויים?
עובדים עם רכב צמוד עשויים לשלם יותר מס, והמעסיקים ייאלצו לשלם יותר על חוזי הליסינג. גם צרכנים פרטיים ירגישו את ההתייקרויות.
איך חברות הליסינג מרוויחות מהמצב?
הביקוש לרכבים משומשים ורכבי "אפס קילומטרים" עולה, מה שמאפשר להן להמשיך להרוויח גם כשהרכבים החדשים מתייקרים.
האם כדאי להחזיק רכב צמוד?
זה תלוי בשווי השימוש לעומת ההוצאות הפרטיות על רכב. ב-2025, רבים יתחילו לחשוב אם זה עדיין משתלם. אבל נראה מעטים יוותרו על הרכב.
מהן החלופות לרכב צמוד?
רכישת רכב חשמלי פרטי, מעבר לתחבורה ציבורית, או שימוש ברכבים משותפים.
איך שוק הרכב הישראלי משתנה?
עם העלייה במחירים והרחבת התחרות מצד מותגים סיניים, השוק עובר טלטלות משמעותיות שצפויות להשפיע גם על הצרכנים וגם על החברות.
האם העלייה תשפיע על כולם?
בעיקר על עובדים ומעסיקים שמסתמכים על רכבים צמודים, אבל גם על השוק הפרטי. עליית מחירי הרכב תשפיע על כולם, במיוחד בטווח הארוך.
- 11.אור שרעבי 06/04/2025 10:06הגב לתגובה זואם העובד משלם כל כך הרבה אז למה אי אפשר פשוט לתת לו את הרכב מבלי להזכיר שזה חלק מהשכר מה הבעיה שהרכב כולו יהיה רשום על שם החברה ושהמעסיק יישלים מס פחות 45% ויישלם לעובד מינימום התוספת לרמת העבודה שלו פחות 55% מס על כל יום שהשתמש ברכב
- 10.אחוז לחישוב השווי לא משתנה ! 31/12/2024 14:15הגב לתגובה זואחוז לחישוב השווי לא משתנה כתבה דביליתאז מה עם מחיר הרכב עולה... האחוז תשלום זהה
- 9.ד 29/12/2024 06:31הגב לתגובה זואם מוותרים על הרכב, בד"כ המעסיק ייתן הוצ רכב בסכות שעולה לו הרכב
- 8.גל 28/12/2024 20:05הגב לתגובה זולא התייחסו לברוטו נוסף(חלף רכב) אשר העובד יקבל אם העובד יוותר על הרכב.בהנחה שהמעסיק יתן לעובד חלף רכב הוגן בסך 5000 שח לחודש,אזי לעובד מתוובף בנטו 2500 שח בנוסף ל 2000 עד 2500 שח חסכון בשווי מס.בסכום כזה מי שנוסע 20000 קמ יכול להחזחק רכב צנוע חדש עם עלויות הנמוכות ממצב של רכב צמוד.נוחות עולה כסף
- 7.מיקי 28/12/2024 07:59הגב לתגובה זועדיף לי
- שלום כהן 12/03/2025 13:30הגב לתגובה זויצא לך משתלםאשמח לשמוע מה עשית
- 6.מומו 27/12/2024 20:19הגב לתגובה זורוב היום הרכב בנסיעה בעבודה צריך להשתית 80 אחוז על מקום העבודה ו20%על העובד מכיוון שהשימוש כמעט כולו בזמן העבודה
- 5.ירון שואל 27/12/2024 17:54הגב לתגובה זוהגרוע הוא לטנדרים, רכבים לצרכי עבודה שעליהם חל שווי גבוה עקב עלותם. אין צדק במדינת היהודים.
- 4.מדינת כלבים 27/12/2024 17:03הגב לתגובה זוצריך לממן את הסמוטריצים והמשתמטים... מצבו של הישראלי אף פעם לא היה גרוע יותר
- מנשה 27/12/2024 21:01הגב לתגובה זוזה בטח משמח אותך
- 3.ג'נגו 27/12/2024 15:33הגב לתגובה זוכשנוסעים על חשבון הברון ממלאים את הכבישים בפקקים . בזבוז של דלק ביטוח וטיפולים על חשבון הברון . הרגלי צריכת תחבורה ציבורית מקולקלים בגלל ההזנחה הנוראית של התחבורה הציבורית .
- המסביר 28/12/2024 10:19הגב לתגובה זוזה לא קודם תוותרו על רכב ואח"כ אולי נראה בתקציב 2050 נסדר תחבורה ציבורית. זה קודם תשקיעו בתחבורה ציבורית למופת על חשבון כל המיסים מהרכב והפסקת מימון פרזיטים ואז אנשים ירצו לנסוע בציבורית כי זה ישתלם להם בזמן ובכסף.
- 2.גזל בחסות המדינה (ל"ת)רק מטומטמים לוקחים 27/12/2024 13:34הגב לתגובה זו
- 1."אין צורך לירידת ערך" - חחח. היא מגולמת בעלויות. יא נעל (ל"ת)חשב כללי 27/12/2024 13:15הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
BYD פלאג אין (יצרן)בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?
מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?
שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי.
הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.
עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון.
רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.
- הלחץ של יבואני הרכב - כולם מספקים הנחות גדולות, עכשיו גם Zeekr
- דגם של טסלה ב-130 אלף שקל? ובינתיים: החברה מקפיצה מחירים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחרות סינית - הנחות ישראליות
התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?
