רשות המסים
צילום: רשות המסים
זרקור

מי יקבל פטור ממס על רווחים כלואים ומי יגדיל רווחים בזכות המס?

הסקפטיות של מנהל רשות המסים, הפרצות במס על הרווחים הכלואים, הגידול הצפוי בקופה והאם החוק הזה הוא שינוי "מסוים" או "משמעותי" בחוקי המס?
אבישי עובדיה | (11)

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים, סיכם את הדיון על המס על רווחים כלואים בוועדת הכספים רגע לפני ההצבעה:  "יש פה שינוי מסוים לעניין המיסוי הדו שלבי".

- "למה אתה אומר מסוים, תגיד שינוי משמעותי"

ואהרונוביץ המשיך -

"שינוי משמעותי במיסוי התאגידי, זה תהליך של מעל עשור. אני סבור שזה תהליך נכון, ואני גם מקווה שזה יביא את התוצאות המיוחלות. אני רוצה לומר תודה לחברי הכנסת מהאופוזיציה והקואליציה, ליועמ"ש הוועדה שלומית, אני רוצה להתנצל אם הייתה מדי פעם סערת רגשות, בשמי ובשם הצוות.

כל מה שעשינו עשינו למען המדינה ומערכת המס..."

כדאי לקרוא את זה שוב. אהרונוביץ' סקפטי. הוא יודע שהדגים השמנים ברחו מהרשת, הוא יודע שהחוק החדש מלא פרצות. זאת לא סתם פליטת פה - אהרונוביץ שהוא כנראה היחיד שנלחם למען הציבור יודע שזה רק "שינוי מסוים"

ולא שינוי "משמעותי". הוא גם רק "מקווה" ולא "יודע" או "בטוח" שהחוק ישיג את מטרתו. 

 

הצעת חוק מלאה פרצות


הצעת החוק שעלתה לקריאה שנייה ושלישית וצפויה להיכנס לתוקף ב-1 בינואר 2025, היא מלאת פרצות שנובעות מאי בהירות,

תכנונים צפויים והקלות לחזקים. הבסיס הראשוני שלה היה לגרום לכך שאנשים שבאופן לגיטימי מתכננים מס דרך מבנה של חברה או שותפות, לא ייהנו מדחיית מס. מס היא בעצם הלוואה שמקבל הנישום בלי ריבית ממס הכנסה והוא מייצר עליה תשואה. דחיית מס היא גם בעצם פטור ממס, כי מס שלא

משולם בשנה אחת, יכול גם להידחות לשנה הבאה, לעוד שנתיים, האמת עד אינסוף.

בדרך לאינסוף יש גם תכנוני מס ובפועל שיעור המס האפקטיבי הוא מאוד נמוך. וכך נוצר מצב שאנשים משלמים מס של עד 50% משכר, אבל אלו שמרוויחים הרבה, מקימים חברה ומשלמים 23% מס. בדרך

הזו ההון שלהם גדל משמעותית והפערים החברתיים רק גדלים.

המלחמה הביאה את אהרונוביץ' להסתכל על הרווחים הכלואים ולנסות שיחולקו דרך הטלת מס. כדי להתחמק מהמס הזה, הגופים האלו ישלמו דיבידנדים חלקיים שימוסו (ועדיין זה ברוב המקרים עדיף על מס על רווחים

קיראו עוד ב"בארץ"

כלואים). בדרך הזו המיסוי מתקרב ל-50%.

זה נראה הוגן, אבל יש בלי סוף מקרים שנופלים בחלק האפור. זאת הצעת חוק מסובכת שהציבור ובעלי הפירמות לא מבינים אותה, ונראה שגם רוב רואי החשבון ויועצי המס לא באמת מכירים אותה לעומק. גם מי שישב בישבות של וועדת

הכספים והיה חלק ממגבשי ההצעה אומר שלא הכל ברור. אם לא הכל ברור יש פרצות. פרצות שקשורות לחישוב הרווחים הכלואים, פרצות שקושרות לתקפת המעבר, פרצות שקשורות לשינוי-הוספת פעילות ועובדים כדי לצאת מתחולת החוק, פרצות שקשורות למגני המס שמקטינים את הרווחים הראויים לחלוקה. 



קריאה נוספת:
המס על הרווחים הכלואים התמסמס - הנה המתווה הסופי
>

target="_blank">ככה סידרו רואי החשבון ועורכי הדין את משרד האוצר - לא ישלמו מס משמעותי על רווחים כלואים



תכנוני המס יפחיתו את המס, אבל גם ככה - האוצר ורשות המסים הסכימו להצעת פשרה מאוד מקלה. ההצעה שעלתה לקריאה שנייה ושלישית

מספקת אפשרות מילוט מהמס על רווחים כלואים. תשלמו 6% ממהרווחים הכלואים כדיבידנד ותקבלו פטור לשנה.בשנה הראשונה מספיק שתשלמו 5%. זו הבשורה הגדולה לרוב חברות הארנק, חברות המעטים, חברות ההחזקה שנופלות לחוק החדש.
 

ההצעה הסופית ומה יעשו רוב הנישומים


5%-6% חלוקת דיבידנד זה לא ביג דיל, במיוחד שיש מגינים שונים - לדוגמה: אם חברה מפסידה, זה יפחית או ידחה את תשלום המס או שיעור חלוקת הדיבידנד; אם חברה משקיעה בנכסים ריאליים-עסקיים (לא נדל"I) זה יתקזז מהרווחים לחלוקה ועוד.

החוק הזה יהיה מלא

בפרשנויות ובהתאמה בתכנוני מס. הוא יספק עבודה רבה ליועצי המס, רואי החשבון ועורכי הדין. מדובר על רבבות חברות שיצטרכו ייעוץ - האם לשלם מס, האם לחלק דיבידנד או האם בכלל לפרק את הפעילות שזו הטבה ענקית - במחצית הראשונה של 2025 אפשר יהיה לפרק את החברה ולהעביר את

הנכסים לבעלי המניות לפי מחירי עלות ובלי מסים (גם על נדל"ן ודירות - בלי מס רכישה). המס יידחה למימוש בפועל. רבים יבחרו באופציה הזו. כשחושבים על זה לעומק זה ניצחון גדול של רואי החשבון ועורכי הדין - הם מלכתחילה דחפו להטבה בעת חלוקת דיבידנדים עד לכניסת החוק, והם

בעצם מקבלים זאת בדרך האחורית - פירוק חברה זה סוג של חלוקת דיבידנד ותהיה להם הטבה.
 


הדגים השמנים ברחו מהרשת

ובזמן שרואי החשבון, עורכי הדין ויועצי המס צפויים להגדיל את הפעילות שלהם בתחום תכנוני המס, הם גם מקבלים מתנה -

"לעניין מיסוי שותפויות, קרי חברות המוחזקות ע"י מספר שותפים, בהצעת החוק מוצע לבטל את ההחרגה שנקבעה בחוק הקיים לגבי שותפות, ולהחיל הוראות מיסוי לפיהן 55 אחוז מההכנסה החייבת של השותפות שמיוחסת לחברת המעטים תחשב כהכנסה חייבת של בעל השליטה..."

להמחשה

- חלקו של שותף ברווחי השותפות בחודש - 200 אלף שקל, יראו ב-110 אלף שקל (55%) כחייבים במס מלא. מצד אחד אפשר לבוא ולהגיד - מה עם ה-45% הנוספים - 90 אלף שקל שלא ימוסו, מצד שני, עד היום ההכנסה לצורך מס היתה נמוכה יותר משמעותית. 


עניין

אחר מתייחס למיסוי על חברות ארנק. מנכ"לים של חברות מקימים חברה ומקבלים דרך חשבונית את השכר שלהם - 100, 150, 200 אלף שקל, אם זו חברה גדולה זה יותר. הם משלמים מס חברות של 23% בעוד שאם היו שכירים המס היה 50%.

הצעת החוק מכניסה את כל המנכ"לים,

סמנכ"לים ואנשים שעובדים בשיטה הזו לתחולת החוק, למעט הסתייגות אחת לא ברורה - "הסעיף נוגע לחברות קטנות יחסית, אשר ההכנסה מפעילותן הממשית הינה עד 30 מיליון ₪ בשנה, כאשר בדברי ההסבר לחוק מצוין כי בחברות גדולות יותר המרכיב ההוני והמאפיינים המייצגים פעילות תאגידית

קלאסית יכולים להיות יותר דומיננטיים ברווחיות החריגה של החברה, אשר מצדיק במידה רבה יותר את התאגדותן כחברה".

רגע, אין בעלי שליטה, מנכ"לים שמרוויחים 30 מיליון שקל בשנה? בטח שיש. תפתחו את הדוחות הכספיים של החברות הישראליות בוול סטריט וגם את הגדולות

בבורסה המקומית, תמצאו רשימה מרשימה. דווקא אותם פתרתם לגמרי? הכי עשירים מקבלים את ההטבה הגדולה ביותר? 

בשורה התחתונה - המס יזרום לקופה, אבל פחות בזכות המס על הרווחים הכלואים, יותר בזכות ההטבה בפירוק חברות (מיסוי נמוך בפירוק). המס יגיע מכולם, אבל

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אלכס 31/12/2024 00:38
    הגב לתגובה זו
    הא הלוביסטי מנהלי את המדינה .אי ספק שהמאפיה האטלקית צריכה לבוא לשעור אצל היהודי.שנשארו רוכלי נוכלי.תעשייני קטני.לא אצלנו.תתאבדו.למדינה לא מזיז ממכ.הגדולי ימצאו את הדר להו שלטו.מה שהיה הוא שיהיה.
  • 7.
    עצמאי 30/12/2024 08:58
    הגב לתגובה זו
    בסו כדי לראות כס ה צריכי להוציא תלוש ולשל מס מלאאו דיבידנד ואז מס ששווה מס חברות פלוס מס על הדיבידנד
  • 6.
    דגימי 29/12/2024 08:07
    הגב לתגובה זו
    חברות תעשייתיות שההכנסות שלהן 75% מיצור. אצלי הרווחים משמשים מימון של תנודתיות חזקה בהוצאות המפעל ,פעם הן משמשות לקניית ציוד שמיעל את העבודה ופעם לחומרי גלם שהמחיר שלהם זול ברגע שיגעו לנו ברווחים נהיה פחות גמישים בהשקעות שנצטרך לעשות. תודה לעונים
  • עידו 30/12/2024 05:22
    הגב לתגובה זו
    א הוא מעל 25% ויש לא יותר מ5 בעלי מניות כל הרווח שמעל 25% ייוחס ישירות לבעלי המניות 50% מס
  • 5.
    דוד 28/12/2024 13:12
    הגב לתגובה זו
    99.9 אחוז מהחברות במשק הן עם מחזור של פחות מ 30 מיליון. הרוב המוחלט הוא חברות קטנות שצמחו מעסקים עצמאים קטנים והם המנוע של צמיחת הפעילות העסקית במשק. בגדול לוקחים הטבה משמעותית לגורם העיקרי לצמיחת הפעילות העסקית. ועל הדרך דופקים את הפרנסה של רואי החשבון שמטפלים בחברות. שכן אם אין הטבה למה בכלל לפתוח חברה ולמה לקדם פעילות עסקית...
  • 4.
    טור נכון (ל"ת)
    שימי 28/12/2024 07:58
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    גבי 27/12/2024 17:17
    הגב לתגובה זו
    כאשר כל כספי המס מופנים לחרדים המשתמטים ולהתנחלויות המיותרות. אף אחד לא ישלם מס אמת.
  • 2.
    רואה חשבון 27/12/2024 15:08
    הגב לתגובה זו
    את העיוות או הפירצה הזו של חברות ארנק היה צריך לתקן כבר מזמן אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם
  • ג רואה חשבו 30/12/2024 05:24
    הגב לתגובה זו
    מדובר על הפליה בוטה בי הקטני לגדולי. לא יתכ שחברה גדולה כ תוכל לדחות מס אבל הקטנות לא. ולמה הפרדה בי רווחיות של 25% ופחות שיבטלו כבר לגמרי את המיסוי הדו שלבי וזהו
  • עושה חשבון 27/12/2024 15:31
    הגב לתגובה זו
    אין הצדקה לפתור מתשלום מס דמי ניהול לחברת יחידעם עובד יחיד . את המס יש לשלם על מהות התשלום ולא על התיאור של התשלום ע"י הנישום . מהות התשלום היא שכר עבודה .יגיעה אישית.
  • 1.
    חברי הכנסת דואגים קודם כל לעשירים ולמקורבים ולא למדינה (ל"ת)
    מפחיד 27/12/2024 10:32
    הגב לתגובה זו
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

אילוסטרציה מעצר. קרדיט: AIאילוסטרציה מעצר. קרדיט: AI

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל

בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים

רן קידר |
נושאים בכתבה הלבנת הון

במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם. 

מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש. 

בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים, ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון שקל.

הליך היבוא התקני 

הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית. 

במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים. 

וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.