אנבידיה התחילה אתמול ללא שינוי וסיימה בעלייה של 4% - מה הסיבה?
המסחר במניית ענקית השבבים אנבידיה NVIDIA CORP התנהל בשעות הראשונות של המסחר בוול סטריט ביציבות. אך במחצית השנייה של היום החלו מניותיה לעלות עד שננעלו בעליה של 4%. יצרניות השבבים הגדולות האחרות דוגמת AMD ADVANCED MICRO DEVICES וברדקום רשמו עליה של 4.5% ו-5.5% בהתאמה.
אחת הסיבות המרכזיות היא שמניות השבבים לוקחות בדרך כלל חלק בתופעה שזכתה לכינוי "ראלי סנטה קלאוס". במסגרתה, באופן מסורתי המשקיעים שולחים את שוק המניות לעליות שערים ב-5 הימים האחרונים של דצמבר וביומיים הראשונים של השנה החדשה. לא מן הנמנע שתופעה זו, היא שעומדת מאחורי הבוסט הנוסף שקיבלו מניות השבבים, אחרי השנה הטובה שעברה עליהם. לכך מצטרפים גם נתוני אינפלציה נמוכים מהצפוי שמביאות לכך שחברות הטכנולוגיה נהנות מאמון מחודש של המשקיעים.
זו שעולה וזו שיורדת
מבין שלוש המניות מי שנמצאת במומנטום החיובי ביותר היא ברדקום, שכובשת בעת האחרונה שיאים חדשים. לפני כשבועיים פרסמה החברה תוצאות טובות לרבעון השלישי בהן הכתה את צפי האנליסטים, אך לא פחות חשוב מכך היא סיפקה תחזיות אופטימיות להמשך. אלו, הביאו את המשקיעים להביא את החברה לשווי של מעל 1 טריליון דולר.
בשיחה שקיים מנכ"ל החברה הוק טאן לאחר פרסום הודחות הוא אמר, כי "הרווח מ-AI גדל ב-220%". הוא העריך ששוק המאיצים והרשתות לבינה מלאכותית יגיע להיקף של 60 עד 90 מיליארד דולר בשנת 2027. "אנחנו ממוקמים היטב כדי להשיק הובלה בנתח השוק בהזדמנות הזו, ומצפים שנראה עלייה חזקה מבסיס ההכנסות שלנו מבינה מלאכותית בשנת 2024 שהייתה 12.2 מיליארד דולר. בנוסף, שתי לקוחות ענק נוספים מפתחים כעת שבבים ביחד עם החברה". הוא צוטט.
מנגד, מניית AMD נמצאת בתקופה פחות טובה בין היתר בשל התחרות הקשה הצפויה בתחום השבבים המשמשים לבינה מלאכותית מול אנבידיה, ששולטת כיום בשוק זה בצורה מוחלטת. כמו גם החשש מפני ירידה ביקושים למעבדים למחשבים אישיים במחצית הראשונה של 2025. בהתאם, בזמן שהמתחרות המשיכו לעלות, מניית AMD רשמה מתחילת השנה תשואה שלילית של כ-15%.
אנבידיה - אופטימיות לקראת שנת 2025
ביום שישי האחרון, פרסמה חברת מורגן סטנלי דוח חיובי במיוחד על יצרניות שבבי הבינה המלאכותית, והמליצה על אנבידיה כאחת המניות המובילות לשנת 2025. האנליסט ג'וזף מור הדגיש את היכולת של החברה להתמודד עם אתגרי ההספקה והייצור, במיוחד בכל הנוגע למוצרי הדור הבא המבוססים על שבבי Blackwell. עם זאת, מחיר היעד למניה נשאר זהה - 166 דולר.- מניית אנבידיה מזנקת: הנה הסיבה
- אנבידיה באור חיובי: אופטימיות לקראת העתיד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האנליסטים ציינו כי אתגרים זמניים בשרשרת האספקה אינם צפויים לפגוע בביצועים ארוכי הטווח של החברה. לפי הדוח, שבבי Blackwell צפויים להפוך למרכז השיח במחצית השנייה של 2025, במיוחד לאור העלייה הצפויה בייצורם כבר בתחילת אותה שנה. הדוח צופה שאנבידיה תמשיך להוביל בצמיחת המכירות על פני מתחרותיה, כולל AMD ADVANCED MICRO DEVICES וברודקום BROADCOM INC , ותגדיל את הכנסותיה בשיעור של 44.1% בשנת 2025. תחזיות אלו ממחישות את המעמד המרכזי של אנבידיה בשוק השבבים ואת תרומתה המכרעת לצמיחה בתחום הבינה המלאכותית.
בתחילת השנה, ב-6 בינואר צפוי מנכ"ל ומייסד החברה ג'נסן הואנג לשאת נאום בתערוכת הטכנולוגיה CES שתיערך בלאס וגאס. על פי ההערכות לחשיפה של פרטים נוספים על השבב המתקדם שלה "Rubin", אשר מתוכנן לייצור המוני בסוף 2025 ויהיה זמין לרכישה בתחילת 2026.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
