אחרי זינוק של 170% בחצי שנה - האנליסט שאומר שמניית טסלה תגיע ל-700 דולר
לפני חצי שנה מניית טסלה TESLA INC נסחרה סביב המחיר של 170-180 דולר. אם הייתם שואלים אז משקיעים או אנליסטים למה המניה רחוקה ב-60% ממה שאז היה השיא הם היו מדברים איתכם בעיקר על העובדה שהמתחרות הסיניות הולכות ומשתלטות על שוק הרכב החשמלי ודוחקות את טסלה הצידה עם המחירים הנמוכים שלהן. טסלה הורידה את מחירי הרכבים שלה בקרוב ל-20% בין 2021-2023 כדי לנסות להתחרות אבל המסירות לא התאוששו.
רק חצי שנה לאחר מכן ונראה שהמשקיעים שכחו הכל. 2 דברים עיקריים הובילו לזינוק של מניית טסלה בתקופה הזו - הראשון הוא חיזוק הקשר בין המנכ"ל אילון מאסק לנשיא הנבחר דונלד טראמפ והשני הוא חשיפת פרויקט הרובוטקסטי. מאסק תרם רבות לקמפיין של טראמפ וייתכן שהנשיא חייב חלק לא קטן מהקולות שהוא קיבל למאסק. מאסק הוא כיום אחד מהאנשים המקורבים ביותר לטראמפ שכנראה ייבחר מעתה לפעול בדרכים שיטיבו עם היזם, ככה זה עם חברים, עוזרים אחד לשני.
בנוסף לפני מספר חודשים חשפה טסלה את פרויקט הרובוטקסי השאפתני שלה ששואף להציף את הרחובות ברכבים נטולי הגה ודוושות שיקחו נוסעים באופן אוטונומי מנקודה לנקודה. הרכבים האלה אמורים לעלות לכביש ב-2025 או 2026 והם צפויים להפוך למנוע הצמיחה המרכזי של החברה תוך לא הרבה זמן, אפילו יותר מהרכבים החשמליים הרגילים שלה.
- טסלה תחת בדיקה: האם ידיות החירום במודל 3 מסוכנות בשעת משבר?
- אילון מאסק בדרך לטריליון דולר: השנה שקבעה רף חדש בצבירת הון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הרובוטאקסי של טסלה; קרדיט: טוויטר
מניית טסלה כאמור זינקה בחצי השנה האחרונה ב-170% לשיא חדש של 480 דולר והפכה שנה גרועה לשנה מצוינת. הרבה משקיעים הביעו התלהבות מהפיתוחים שבדרך אבל השאלה היא האם הציפיות כבר לא מגולמות במלואן במחיר? לדעתם של חלק מהאנליסטים, למניה דווקא יש עוד הרבה לאן לעלות.
האנליסט שרואה את מניית טסלה ב-700 דולר, אפסייד של 46%
"חשבתי שהגעה ל-400 דולר תביא למימושי רווחים במניה", אמר פרנק קאפלרי, מייסד חברת ההשקעות CappThesis. "אבל מסתבר שטעיתי".
קאפלרי זיהה את פוטנציאל העלייה ל-400 דולר כבר אחרי שמניית טסלה עברה את רף ה-270 דולר בעקבות הבחירות לנשיאות ב-5 בנובמבר. התחזית הזו הייתה מדויקת, אך כעת, גם הוא מופתע מהמומנטום שנמשך, ומצביע על סיבות נוספות לאופטימיות.
הוא מציין שהמניה זינקה בכ-1,850% בין 2010 ל-2014, ובכ-3,500% בין 2019 ל-2021. עד השבוע, המניה כבר עלתה בכ-350% מאז השפל של 2023, מה שמרמז, לדעתו, כי אנו עדיין בשלבים הראשונים של גל עליות נוסף, עד כדי כך שהוא טוען שמניית טסלה יכולה להגיע ל-700 דולר.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
אנליסטית נוספת, קייטי סטוקטון, מייסדת Fairlead Strategies, מעריכה כי המניה עשויה לטפס מעל ל-500 דולר. סטוקטון וקאפלרי אינם מתמקדים בנתונים הפיננסיים של החברה, אלא בניתוח טכני של גרפים ודפוסי מסחר. גם דאגלס בוש, מייסד ChartSmarter, מצטרף לאופטימיות. לדבריו, יש סיכוי שהמניה תגיע ליותר מ-700 דולר לקראת סוף 2025, במיוחד אם האמונה בצמיחה מהירה של החברה תישאר חזקה.
האנליסטים בוול סטריט לא עומדים בקצב של מניית טסלה ומחיר היעד הממוצע שלהם עומד על 277 דולר, נמוך בבערך 200 דולר ממחיר המניה היום, כאשר מחיר היעד הגבוה ביותר עומד על 528 דולר, אפסייד של 10% על המחיר היום. גם דן אייבס מ-Wedbush למשל העלה את מחיר היעד שלו ל-515 דולר, אפסייד של 7%.
הסיכונים במניה
ההשפעה של אותם גורמים שהביאו לזינוק החד במניית טסלה עלולה לרדת. כאמור נתוני המסירות של טסלה ממשיכים לאכזב כאשר ברבעון השלישי טסלה פספסה את הצפי עם מסירות של 462,890 רכבים, זאת לעומת צפי האנליסטים שהיה למסירות של 469,828 רכבים.מניית טסלה בשנה האחרונה
ההשקה של הרובוטאקסי יכולה בקלות להידחות ולהביא לירידות במניה. בנוסף, למרות הקשר של אילון מאסק וטראמפ, הנשיא הנבחר דווקא מתכוון לקדם מדיניות שתפגע בתחום הרכבים החשמליים, כמו ביטול החזרי המס לרוכשים שהביא ממשל ביידן.
פעילות הליבה של טסלה צפויה להמשיך להתמודד עם קשיים, כך למשל בגולדמן זאקס פרסמו הערכה לפיה החברה לא תצליח להציג צמיחה במסירות ב-2024. בעוד שהנהלת טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב ברבעון הרביעי, בגולדמן זאקס מעריכים כי החברה תמסור כ-510,000 יחידות בלבד. הערכות האנליסטים, המבוססות על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימיות יותר מקונצנזוס האנליסטים הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
דונלד טראמפ, נשיא ארה"ב; קרדיט: רשתות חברתיות לפי סעיף 27 א
- 7.אניי 18/12/2024 22:14הגב לתגובה זו:/ רחוק מאוד מאוד מהמציאות
- 6.יו אס איי 18/12/2024 21:08הגב לתגובה זוסיכוי טוב להמשך עליה
- 5.יעקב 18/12/2024 17:45הגב לתגובה זואנשים קונים את הבעלים והיכולות שלו החברה לא שווה גם חצי מזמ
- יו אס איי 18/12/2024 21:08הגב לתגובה זולא לבכות לך לישון ילד
- 4.כלכלן 18/12/2024 17:13הגב לתגובה זוחזיר קטן אוכל קצת חזיר גדול אוכלים אותו
- 3.לרון 18/12/2024 16:57הגב לתגובה זואך אני צופה התנגשות טיטאנים בנקודה זו או אחרת
- 2.סבבה אבל מימשתי חלק ב475 (ל"ת)אבי 18/12/2024 16:51הגב לתגובה זו
- 1.לרון 18/12/2024 16:28הגב לתגובה זוכשכולם אופטימיים זה הזמן להיזהר,גם אם בלא /בתוספת עליות נוספות
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.

