ממשיכה בתוכנית: עליבאבא מוכרת רשת כלבו בהפסד של 1.3 מיליארד דולר
ענקית הקמעונאות עליבאבא ALIBABA GROUP הודיעה על מכירת רשת הכולבו הסינית Intime, שתביא אותה לרשום הפסד של 1.3 מיליארד דולר בספרים. זאת על רקע הניסיון של להתמקד בפעילות הליבה שלה - המסחר האלקטרוני (E-commerce).
עליבאבא תמכור את רשת הכולבו לקונסורציום הכולל את חברת ההלבשה Youngor Fashion, והנהלת Intime תמורת 7.4 מיליארד יואן (1.02 מיליארד דולר). עליבאבא רכשה את Intime ב-2017 בעסקה של 2.6 מיליארד דולר כדי להתרחב לתחום הקמעונאות הפיזית. על כן, היא צפויה להכיר בפסד של כ-1.2 מיליארד דולר לאחר השלמת העסקה.
המהלך מסמן שלב נוסף בארגון מחדש שעוברת עליבאבא, לאחר שהקבוצה התפצלה לשש יחידות עסקיות נפרדות בשנה שעברה. בחודש שעבר, חשפה החברה תוכנית לשילוב פלטפורמות הסחר האלקטרוני המקומיות והבינלאומיות שלה ליחידה עסקית אחת המנוהלת על ידי שדרה ניהולית אחת. זאת על רקעהתחרות הגוברת מצד קמעונאים מבית ומחוץ.
עליבאבא, תחת המנכ"ל הקודם דניאל ג'אנג, הרחיבה את נוכחותה במגזר הקמעונאי על ידי השתלטות על כמה רשתות, כולל קמעונאית האלקטרוניקה Suning ומפעילת הסופרמרקטים Sun Art Retail. עם זאת, הסביבה הצרכנית המאתגרת של סין הפעילה לחץ על כל הקמעונאים ופלטפורמות המסחר האלקטרוני.
- למרות תחזית פושרת - מניית שופיפיי עולה
- המשביר 365 ו–Global-E יכנסו בשותפות לשיווק מוצרי Kenneth Cole באירופה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
העתיד נמצא בענן ובבינה המלאכותית
במקביל למיקוד במסחר האלקטרוני החברה גם מרחיבה את תחומי הפעילות הטכנולוגיים שלה בדגש על תחום הענן והבינה המלאכותית. לפני מספר חודשים השיקה היום יותר מ-100 מודלים של בינה מלאכותית (AI) בקוד פתוח. זאת על רקע הניסיונות שלה להעמיק את דריסת הגל בתחום של בינה מלאכותית יותר כחלק מהתחרות אל מול מתחרותיה המקומיות והגלובאליות.
המהלך של החברה, הגיע על רקע הניסיונות שלה לחזק את מעמדה מול המתחרות מבית דוגמת באידו (Baidu) ו-וואוי (Huawei), אך גם מול הענקיות בתחום כמו מיקרוסופט שמחזיקה ב-OpenAI וגוגל שמפעילה גם היא פלטפורמה פלטפורמה פופולארית (ג'מיני). בהודעה שהוציאה טענה עליבאבא כי ה-Qwen Max 2.5 הציג ביצועים טובים יותר משל מודלים מתחרים כמו Llama של Meta ו-GPT4 של OpenAI בכמה תחומים, כולל חשיבה והבנת שפה.
בעוד חלק מהמתחרות כמו באידו ו-OpenAI אימצו אסטרטגיה של קוד סגור, עליבאבא אימצה מודל היברידי, תוך השקעה בפיתוח קנייני מחד וקוד פתוח מאידך כדי להרחיב את מגוון מוצרי הבינה המלאכותית שלה. קוד פתוח פירושו שכל אחד - כולל חוקרים, אקדמאים וחברות - ברחבי העולם יכול להשתמש במודלים כדי ליצור אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, ובכך לחסוך זמן והוצאות. על ידי מיקוד פתוח של הדגמים, עליבאבא מקווה שיותר משתמשים ישתמשו בבינה מלאכותית שלה.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ענקית המסחר האלקטרוני הסינית השיקה לראשונה את המודל (Qwen), בשנה שעברה. מאז, היא הוציאה גרסאות משופרות וטוענת כי עד כה הורדו דגמי הקוד הפתוח שלה 40 מיליון פעמים. בנוסף, מציעה החברה מודל בשם Qwen-Max, שאינו בקוד פתוח, ומוצע כחלק ממוצרי מחשוב הענן שלה. ברקע, עליבאבא היא אחת משחקניות מחשוב הענן הגדולות בסין, אבל בזירה הבינלאומית היא נגררת אחרי אמזון ומיקרוסופט.
כעת, החברה מקווה שהצעות הבינה המלאכותיות האחרונות שלה יפתחו צוהר להגעה של לקוחות מסין ומחוצה לה לשירותי הענן. מי שמוביל את המהלך הוא אדי וו, שנכנס לתפקיד מנכ"ל החברה בשנה שעברה, ומאז מנסה למצב אותה מבחינה טכנולוגית אל מול רוחות הנג עמן היא מתמודדת וביניהם תחרות גוברת וחולשה של הצרכנים הסינים.
- 1.חברה מעניינת 17/12/2024 17:53הגב לתגובה זומנייה זולה ומאד פוטנציאלית
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
