וורן באפט
צילום: טוויטר

לקחים ממשקיע אגדי: מה אפשר ללמוד מוורן באפט הצעיר?

"כדי להיות משקיע טוב, עליך לדוג במקום שבו נמצאים הדגים. אבל כדי להיות משקיע דגול, עליך לדוג במקום שאליו אפילו סירות הדיג לא מגיעות" - כך פעל באפט בתחילת דרכו, ואלה הלקחים שאפשר ללמוד ממנו

אדיר בן עמי | (3)

בספרו החדש שנקרא "Buffett's Early Investments", מציג ברט גרדנר תמונה מרתקת ומעמיקה של עשר השקעות מוקדמות שביצע באפט בשנות העשרים והשלושים לחייו. גרדנר, אנליסט בקרן ההשקעות דיסרן גרופ, בילה שבע שנים בחיפוש אחר מסמכים, דוחות כספיים ומקורות מידע נדירים כדי להבין את דרך החשיבה של המשקיע האגדי בצעירותו והלקחים מעניינים במיוחד.

שיעורים מבאפט הצעיר

הלקח הראשון והמשמעותי ביותר הוא החשיבות של חשיבה עצמאית. באפט הצעיר לא היסס להשקיע בחברות לא מוכרות ולא מתוקשרות, כמו מרשל-וולס, סיטונאית כלי עבודה מדולות', מינסוטה. בעוד שרוב המשקיעים התמקדו במניות מוכרות, באפט חיפש הזדמנויות במקומות שאחרים התעלמו מהם.

שיעור חשוב נוסף הוא העומק של המחקר שביצע. באפט לא הסתפק בקריאת דוחות כספיים. הוא נסע למטה החברות, ראיין מנהלים, ואפילו בילה שעות בשיחה עם עובדים מן השורה כדי להבין את העסק לעומק. בגרייף ברוס', למשל, למד על תעשיית החביות ישירות מהעובדים.

סבלנות אין קץ מאפיינת את גישתו של באפט הצעיר. כשרצה לרכוש מניות של חברת רכבות מקומית, יוניון סטריט ריילוויי, פרסם מודעות בעיתון המקומי במשך למעלה משנתיים עד שהצליח לצבור כמות משמעותית של מניות.

האומץ להשקיע בהיקף גדול כשזיהה הזדמנות היה מאפיין בולט נוסף. בגיל צעיר מאוד, העז באפט להשקיע רבע מהונו בחברה אחת (מרשל-וולס), ושנה לאחר מכן הגדיל עוד יותר את הסיכון כשהשקיע מחצית מהונו בחברת הביטוח גייקו.

המקרה של אמריקן אקספרס מדגים את יכולת הניתוח העמוקה שלו. כשהחברה נקלעה למשבר ב-1964, באפט לא הסתמך על דעת הקהל או על הכותרות בעיתונים. במקום זאת, ערך מחקר שטח מקיף, ביקר במאות עסקים כדי לבדוק את השפעת המשבר על הפעילות בפועל.

 

חצי מליון ל-68 מיליון דולר תוך עשור

הצלחתו המטאורית של באפט – מניהול של חצי מיליון דולר ל-68 מיליון תוך עשור – לא הייתה מקרית. היא נבעה משילוב של עבודה קשה, מחקר מעמיק וביטחון ביכולתו לזהות הזדמנויות. בנוסף לכישורי הניתוח יוצאי הדופן שלו, באפט הצעיר השכיל להבין את חשיבות הקשרים העסקיים. הוא טווה רשת ענפה של קשרים עם מנהלים, משקיעים ואנשי עסקים, שסייעה לו לזהות הזדמנויות ולקבל מידע מדויק על חברות עוד לפני שהפך לדמות מוכרת בוול סטריט.

בניגוד לרבים מעמיתיו, באפט מעולם לא נסחף אחרי אופנות זמניות בשוק ההון. כשכולם מיהרו להשקיע במניות פופולריות, הוא דווקא חיפש חברות מוצקות שנסחרו בהנחה משמעותית. גישה זו דרשה אומץ רב, במיוחד מאדם צעיר שרוב חבריו חיפשו רווחים מהירים. אך באפט נשאר נאמן לדרכו, מתמקד בבניית עושר לטווח ארוך גם כשהשוק התנהג בצורה הפוכה.

קיראו עוד ב"גלובל"

המורשת של באפט הצעיר מלמדת אותנו שגם בעידן של מסחר אלגוריתמי ומידע שזורם במהירות האור, העקרונות הבסיסיים של השקעה מוצלחת נשארו זהים: מחקר מעמיק, חשיבה עצמאית, וסבלנות. אולי החשוב מכל – האומץ ללכת נגד הזרם כשהניתוח שלך מצביע על כך שכדאי לעשות זאת. כפי שאמר שותפו המנוח צ'רלי מאנגר: "כדי להיות משקיע טוב, עליך לדוג במקום שבו נמצאים הדגים. אבל כדי להיות משקיע דגול, עליך לדוג במקום שאליו אפילו סירות הדיג לא מגיעות."

 

לא מאמין בעושר שושלתי

בנושא אחר, המשקיע האגדי שכבר התבטא פעמים ספורות בנוגע לכך שהזמן שלו קצוב והוא "משחק בתוספת זמן" הודיע בחודש שעבר על העברת 1.2 מיליארד דולר במניות ברקשייר האת'וויי לארבע קרנות משפחתיות. באפט, בן ה-94, שהונו הוערך אז בכ-148 מיליארד דולר, הדגיש את אמונו בילדיו להמשיך את דרכו הפילנתרופית. "הילדים הוכיחו את עצמם מעבר לציפיותינו", כתב לבעלי המניות, "ולאחר מותי, יקבלו אחריות מלאה על חלוקה הדרגתית של כל החזקותיי בברקשייר. אלה מהוות כעת 99.5% מהוני."

במכתבו, חשף באפט את ההיגיון מאחורי אחד העקרונות המרכזיים בתכנית ההורשה שלו - דרישת ההחלטה פה אחד בין שלושת ילדיו. "הסברתי שילדיי יהיו תמיד במצור של בקשות כנות מחברים ואחרים", כתב. "כשמתבקשות תרומות פילנתרופיות גדולות, 'לא' לעתים קרובות מוביל את המבקשים לשקול גישה שונה. אלה שיכולים לחלק סכומי עתק נחשבים תמיד ל'מטרות הזדמנות'. זוהי מציאות לא נעימה שבאה עם התפקיד."

בהתבוננות על מסעו העסקי, שיתף באפט: "בשום אופן לא חלמתי, או מישהו אחר, על ההון שהפך להשגה באמריקה בעשורים האחרונים. זה היה מדהים - מעבר לדמיונם של פורד, קרנגי, מורגן או אפילו רוקפלר. מיליארדים הפכו למיליונים החדשים."

בנוגע לגילו המתקדם ולהשפעתו על תפיסת העושר שלו אמר: "הפעולה האמיתית של הריבית דריבית מתרחשת בעשרים השנים האחרונות של החיים. על ידי הימנעות מקליפות בננה, אני נשאר פעיל בגיל 94 עם סכומי עתק בחסכונות – קראו להם יחידות של צריכה נדחית – שניתן להעביר לאחרים שקיבלו קלף גרוע בלידתם."

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    בן 17/12/2024 18:12
    הגב לתגובה זו
    לא כל שחקן כדורגל נהיה מסי
  • 2.
    לרון 17/12/2024 09:27
    הגב לתגובה זו
    הרבה יותר פשוט יחד עם זאת כל היקף הידע יכול ליצור גם בלבול מידעי
  • 1.
    סווינגר 17/12/2024 08:14
    הגב לתגובה זו
    מה רלוונטי המסע של טרום האינטרנט לימינו? באפט עשה, ובימינו, חלק מהמהלכים לא רלוונטיים. היום ההנהלה מתראײַנת לתקשורת, ונעלמים עד שמתקבל דוח טוב.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.