טסלה מזנקת: האם זינוק של 70% בחודש וחצי מותיר מקום להמשך עליות?
מניית טסלה TESLA INC זינקה מאז הבחירות לנשיאות ארצות בראשית נובמבר בכ-73%, שהביאו אותה להיסחר במכפיל רווח אסטרונומי של 119. כעת, בזמן שלא מעט אנליסטים מזהירים מפני ניתוק בין המניה לפעילות העסקית ויש מי שסבורים שכהונת טראמפ תצעיד את החברה לעידן חדש, בו היא רחוקה מלבטא את הפוטנציאל.
תשבור שיא או תשבור מגמה? – בתמונה: טסלה
בסקירה שפרסם אתמול, האנליסט דן איבס, מבית ההשקעות וודבוש, העלה את מחיר היעד שלו למניה לכ-515 דולר (אפסייד של 16%), המשקף לה שווי חברה של כ-1.7 טריליון דולר. איבס מציין שבתרחיש אופטימי יותר מתרחיש הבסיס, שווי החברה עשוי להגיע אף לכ-2.1 טריליון דולר.
הסיבה לאופטימיות של איבס נעוצה לדבריו הכהונתו השנייה של דונלד טראמפ בבית הלבן, שלדבריו, "תשנה את כללי המשחק בכל הקשור לטסלה ונהיגה אוטונומית". איבס, יחד עם רבים מוול סטריט, צופים כי מדיניות טראמפ תקל על אספקת שירותי נהיגה אוטונומית. כתוצאה מכך, ישנה אופטימיות סביב עסקיה של טסלה, ובמקביל יש קולות הטוענים כי המסע של טסלה לשיווי של 2 טריליון דולר כבר החל, וצפוי להגיע להשלמה בתקופה של 12 עד 18 חודשים.
- גולדמן זאקס משלם קנס עתק על פרשת שחיתות והצעד הראשון של ישראל בדרך לתעשיית ההייטק
- מייסד סיטאדל: ״בהשקעות צריכים אינטואציה; ה-AI נכשל בזה״
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
טסלה משתמשת במחשוב מבוסס בינה מלאכותית לצורך אימון המכוניות שלה לנהיגה אוטנומית.תוכנת הסיוע לנהגים של טסלה (Full Self Driving - FSD), ממשיכה להשתפר, וכבר מסוגלת לבצע את הנהיגה ברוב הזמן, אך עדיין נדרשת השגחה אדם.
איבס כבר מזה זמן רב מביע אמון בטסלה ומדרג את המניה כהמלצת קנייה. מה שהופך את מחיר היעד החדש לחריג הוא לא התחזית האופטימית שלו, אלא המצב יוצא הדופן שבו מניית טסלה נמצאת לאחרונה.
בגולדמן זאקס מצננים את ההתלהבות
למרות האופטימיות של אנליסטים כמו איבס יש לא מעט קולות בוול סטריט שמצננים את ההתלהבות. כך למשל, בית ההשקעות גולדמן זאקס הטיל לאחרונה ספק ביכולתה של טסלה להמשיך במגמת הצמיחה, כשפרסם תחזית המנוגדת להערכות החברה. בניגוד להנהלת טסלה המבטיחה המשך צמיחה במסירות ב-2024, האנליסטים של גולדמן צופים קיפאון במספרי המסירות, וקובעים מחיר יעד של 250 דולר למניה - נמוך משמעותית מהמחיר הנוכחי של כ-422 דולר.
הפערים בין התחזיות צפויים להתבטא כבר בתוצאות הרבעון הרביעי של 2023. בעוד טסלה צופה מסירות של לפחות 515,000 כלי רכב, גולדמן זאקס מעריך כי החברה תמסור 510,000 יחידות בלבד. תחזית זו, המבוססת על ניתוח נתוני מכירות אזוריים, אופטימית יותר מקונצנזוס האנליסטים של FactSet, הצופה מסירות של כ-503,000 כלי רכב - ירידה של כ-1% בהשוואה לתקופה המקבילה.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
המחלוקת מתחדדת סביב תחזיות 2025, כאשר טסלה מציגה יעד שאפתני של 2.3 מיליון מסירות, המבוסס על השקת דגם חדש וזול יותר בתחילת השנה וצמיחה צפויה של 20% עד 30%. האנליסטים, מצידם, צופים מסירות של 2.1 מיליון כלי רכב בלבד.
האם ההיסטוריה תחזור על עצמה?
ניתוח דפוסי המסחר ההיסטוריים של החברה מצביע על תבנית מדאיגה: לאחר שיאים היסטוריים, המניה נטתה לחוות תיקונים משמעותיים. הדוגמה הבולטת ביותר התרחשה לאחר השיא של 2021, כאשר המניה איבדה כמעט 50% מערכה בשנה שלאחר מכן.
הדמיון בין המצב הנוכחי לתקופות קודמות מתחדד כאשר בוחנים את מכפילי הרווח. כיום, המניה נסחרת במכפיל של כ-119 - רמה דומה לזו שנצפתה בינואר 2022, תקופה שלאחריה המניה צנחה בכשני שלישים מערכה. מכפילים גבוהים כאלה נראו גם בינואר 2021 ובמהלך 2020.
עם זאת, ההיסטוריה של טסלה מלמדת גם שמכפילים גבוהים לא תמיד מובילים לירידות. בשנת 2020, למרות הערכות שווי גבוהות, המניה רשמה עלייה מרשימה של יותר מ-740%, והמשיכה במגמה החיובית ב-2021 עם תשואה נוספת של 50%. זה מדגיש את המורכבות בניתוח מניות צמיחה כמו טסלה, שם הציפיות העתידיות משחקות תפקיד מכריע.
המשקיעים צריכים לזכור שהיסטוריית המסחר של טסלה מלמדת על תנודתיות גבוהה במיוחד. בעוד שהחברה הוכיחה את יכולתה להתאושש מירידות חדות, הדפוס של ירידות משמעותיות לאחר שיאים היסטוריים מחייב זהירות. השאלה המרכזית היא האם הפעם זה שונה, והאם התוכניות העתידיות של החברה יצליחו לתמוך בהערכת השווי הגבוהה הנוכחית.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.3 טריליון דולר, לאחר שמנייתה זינקה כבר ב-69% מתחילת השנה וב-76% בשנה האחרונה כולה.
מניית טסלה ב-12 החודשים האחרונים
- 2.שוחד של אילון מאסק 16/12/2024 23:03הגב לתגובה זוטראמפ יגמןל למי שקנה לו את הבחירות. שחיתות ברמה של קונגו או מקסיקו
- 1.מיקמק 16/12/2024 21:32הגב לתגובה זוהזדמנות בטווח הרחוק.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
משקיעים עובדים AIלקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?
זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.
מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.
בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.
מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.
- ג'יפרוג טסה 22%, אפירם עולה 11%; המגמה השלילית נמשכת בחוזים
- סנאפ מזנקת 20%, אנבידיה מטפסת 1.5%; קוואלקום מאבדת 2% - ומה עושים החוזים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45% , פלנטיר Palantir 1.65% או רובין הוד Robinhood 2.58% מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.
