נובו נורדיסק תרכוש יצרנית תרופות אמריקאית ב-16.5 מיליארד דולר
תרופות הרזיה – אילוסטרציה (צילום: רשתות חברתיות)
על פי הודעת החברות, כל התנאים הרגולטוריים להשלמת העסקה מולאו, והיא צפויה להיסגר במהלך הימים הקרובים. הרכישה כוללת מכירה משנית של שלושה מפעלים של קטלנט לנובו נורדיסק – באיטליה, בלגיה וארצות הברית – בסכום של 11 מיליארד דולר. המפעלים מתמחים בייצור עטי הזרקה בתנאים סטריליים, המשמשים בין היתר לייצור התרופה Wegovy, הנחשבת כיום לאחת התרופות המובילות בעולם להרזייה.
המהלך נועד לאפשר לנובו נורדיסק להגדיל את כושר הייצור של תרופות הרזייה ולענות על הביקוש הגובר, במיוחד על רקע הפופולריות הגוברת של תרופות ממשפחת GLP-1. Wegovy, אחת התרופות המובילות בקבוצה זו, נחשבת לשובר-שוק בתחום תרופות ההרזיה בזכות יעילותה המשמעותית בהפחתת משקל ובהפחתת הסיכונים למחלות נלוות להשמנה.תהליך הרגולציה והתנגדויות בארה"ב
למרות אישור העסקה מצד האיחוד האירופי בתחילת דצמבר, תהליך האישור הרגולטורי בארצות הברית היה מורכב יותר. מספר קבוצות צרכנים גדולות ושני איגודי עובדים מרכזיים פנו אל ועדת הסחר הפדרלית (FTC) בבקשה לחסום את העסקה, בטענה שהיא עלולה לפגוע בתחרות ולהעלות מחירים. הסנאטורית האמריקאית אליזבת וורן אף קראה לועדת הסחר הפדרלית לבדוק את העסקה לעומק. ועדת הסחר הפדרלית ביקשה מידע נוסף על העסקה במאי 2023, אך לא פרסמה כל עדכון מאז, מה שמרמז על כך שלא הוגשה התנגדות רשמית. בסופו של דבר, אישור העסקה התאפשר, בין היתר, בשל עמדת האיחוד האירופי שהצהיר כי העסקה אינה צפויה לפגוע בתחרות באזורים שבדק. נובו נורדיסק, שתהנה מכושר ייצור מוגבר בזכות הרכישה, ציינה שהעסקה עשויה לפגוע בטווח הקצר ברווחיות החברה. החברה צופה פגיעה בשיעור צמיחת הרווח התפעולי ב-2025, אך מביעה ביטחון בהשפעה החיובית של הרהזינוק בשוק תרופות ההרזיה.
מורגן סטנלי: שוק תרופות ההרזיה יכול לגדול עוד פי 15
שוק תרופות ההרזיה צומח בקצב חסר תקדים, כשהביקוש לתרופות כמו Wegovy מאיץ את פיתוח התחום. דו"ח של מורגן סטנלי מצביע על כך ששוק זה צפוי להגיע לשווי של 105 מיליארד דולר עד שנת 2030, עם אפשרות לצמיחה נוספת עד 144 מיליארד דולר. הצלחת התרופות נובעת לא רק מיעילותן בהפחתת משקל אלא גם משיפור משמעותי בתוצאות רפואיות עבור מחלות הקשורות להשמנה, כמו סוכרת ומחלות לב.
תרופות הרזיה עשויות לשנות את מפת הבריאות העולמית. מחקר הראה ירידה משמעותית בסיכון למחלות כרוניות כמו סוכרת, שבץ והתקפי לב בקרב המשתמשים.
למרות זאת, לתרופות יש השלכות כלכליות מורכבות: בטווח הקצר, הן עשויות להוריד עלויות רפואיות על ידי הפחתת מספר המחלות הקשורות להשמנה, אך בטווח הארוך, הארכת תוחלת החיים של מטופלים לשעבר עשויה דווקא להגדיל את ההוצאות הרפואיות של אוכלוסיית הגיל השלישי.
תרופות אלו משפיעות גם על ענפי המזון, הכושר והצרכנות. צריכת מזון ומשקאות פוחתת בקרב המשתמשים בתרופות, במיוחד משקאות ממותקים, אלכוהול וחטיפים, מה שצפוי לחייב חברות מזון להתאים את מוצריהן לדרישות חדשות. מנגד, תעשיית הכושר והספורט נהנית מפריחה, כשיותר משתמשים בתרופות מתחילים לעסוק בפעילות גופנית ומצטרפים לחדרי כושר, מה שמגביר את הביקוש לביגוד ואביזרי ספורט.כישה בטווח הארוך. כמו כן, הוחלט שלא להפעיל תוכנית לרכישת מניות חוזרות בשנת 2025, ככל הנראה במטרה לשמר נזילות פיננסית לאור ההשקעה האדירה.
מניית נובו נורדיסק בשנה האחרונה
- 3.לרון 16/12/2024 12:44הגב לתגובה זואני קונה,ולא ממליץ,YUMC
- 2.לרון 16/12/2024 12:43הגב לתגובה זומצאתי לנכון,ולא ממליץ,למכור NVO,מכירות תרופות ההשמנה יורדות
- 1.קובי 333 16/12/2024 09:08הגב לתגובה זובמקום להפסיק לאכול בלי בקרה מכניסים לעצמם כימיקאליים לגוף למרות שיודעים שזה פוגע להם בגוף. קחו קורס תזונה. תלמדו כמה ואיך אוכלים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותלהיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים
"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?
נטפליקס Netflix, Inc 0.61% רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית
עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.
על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.
איפה המרצ'נדייז?
אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות
האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.
הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט
בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים.
רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.
- אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט
- נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32% (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro
Inc. (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר
סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.
