גל פרידמן יור אקוואריוס
צילום: רמי זרנגר

חוזרת לאקס: אקוואריוס מחזירה את היו"ר שנכשל ומגייסת פעם נוספת

שנה וחצי אחרי שעזב והודה שהוא אינו האיש המתאים להוביל את החברה, החליטה חברת המנועים החשמליים להחזיר לשורותיה את היו"ר לשעבר, גל פרידמן, שימונה למנכ"ל; החברה מתכוונת לצאת לגיוס הון של לפחות 6 מיליון דולר
איתן גרסטנפלד | (5)

אחרי שאיבדה 96% מערכה וקיבלה הערת "עסק חי", חברת המנועים אקוואריוס אקוואריוס מנוע -3.25%  מנסה להוציא את העגלה מהבוץ בכל דרך. לצורך כך, היא החליטה למנות את למנכ"ל את מי שהיה עד לפני שנה יו"ר החברה ועזב אותה בטונים צורמים לאחר שלא הצליח להביא אותה לממש את הפוטנציאל. לצד זאת, מודיעה החברה, שזקוקה למזומנים באופן נואש, על כוונה לבצע גיוס הון בהיקף של כ-6 מיליון דולר.

לקריאה נוספת

עם הערת עסק חי ואחרי נפילה של 97% - אקוואריוס תגיע לנאסד"ק?

מחברה של 2 מיליארד שקל להערת עסק חי: מה קרה לאקוואריוס והאם דווקא עכשיו מדובר בהזדמנות?

לקראת הכנסות ראשונות: אקוואריוס תבצע פיילוט בארה"ב תמורת 150 אלף דולר

על פי הודעת החברה, בעקבות העזיבה של  המנכ"ל אריאל גורפונג, הוחלט למנות לתפקיד את גל פרידמן. על פניו מדובר בהתאמה טובה, אחד המייסדים שגם שימש כיו"ר, כזה שמכיר את החברה היטב ולא יצטרך זמן רב להסתגל (דבר שלחברה אין). אלא שהמינוי גרם ללא מעט הרמות גבות, שכן פרידמן היה עד לפני שנה וחצי הדמות הדומיננטית בחברה, אך הוא נאלץ לעזוב אותה לאחר שלא הצליח להביא להכנסות משמעותיות.

גל פרידמן, מנכ"ל אקוואריוס הנכנס. קרדיט: רמי זרנגר

במכתב ששלח לעובדים הודה פרידמן כי הוא אינו מתאים להוביל את החברה בשלב שבו היא נמצאת - "אני מרגיש שהיכולת להוליך את החברה שלנו, שמכוונת לייצור ומכירות, פחות מתאימה לאופיי". פרידמן גם החליט למכור את האחזקות שלו בחברה (8.6%) לאחר העזיבה, מה שעשוי להעיד על כך שהפרידה של הצדדים לא נעשתה בצורה טובה. לאחר העזיבה, היו מי שתלו בפרידמן את האשמה לחוסר ההצלחה שלה וטענו שהעזיבה שלו שמה את החברה במקום אחר.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

 

האתגרים של פרידמן: בין הערת עסק חי לרישום לנאסד"ק

פרידמן מקבל את החברה במצב קשה שבו היא נאבקת על המשך קיומה. אחרי שבשנים האחרונות היא שרפה מזומנים בקצב גבוה, בסוף השנה שעברה החליטו רואי החשבון שלה להוסיף הערת "עסק חי" לדוחותיה הכספיים. למעשה, הקופה של החברה כמעט ריקה לחלוטין. במחצית הראשונה של השנה 5.5 מיליון שקל של מזומנים, מה שמעמיד את קצב השריפה השנתי על 11 מיליון שקל, זאת כאשר בקופה יש לה רק 10 מיליון שקל.

על כן, כחלק ממינוי של פרידמן, החברה הודיעה כי תצא לגיוס הון של לפחות 6 מיליון דולר. מי שצפוי להוביל את הסבב הוא אלכסנדר צ'רנילובסקי, בעל המניות הדומיננטי בחברה (20%). בהנחה שהסבב לא יושלם בשבועיים הקרובים, צ'רנילובסקי צפוי לזכות לדיסקאונט של 5% על מחיר המניה בהנפקה. בנוסף, לפני שלושה חודשים דיווחה החברה כי היא החלה לפעול לרישום מניותיה למסחר בנאסד"ק, מהלך שאם ייצא אל הפועל עשוי לסייע לספק לה מזומנים נוספים.

עם זאת, מבחינה עסקית החברה טרם הצליחה לרשום מכירות למוצר שפיתחה, אך חתמה בחודש מאי האחרון על מזכר הבנות עם חברת אינביירו (EnviroCharge) האמריקאית, המפעילה עמדות טעינה לרכבים חשמליים, אשר אמור לספק לה הכנסות ראשונות של 150 אלף דולר. בנוסף, היא חתמה לפני כחודשיים על מזכר הבנות עם חברת EnviroCharge לביצוע פיילוט תמורת תשלום של 300 אלף דולר. סכומים זעומים ביחס להוצאות השוטפות של החברה.

משווי של מיליארד שקל להערת עסק חי

אקוואריוס הוקמה בשנת 2014 על ידי שלושה יזמים: גל פרידמן (היו"ר לשעבר והמנכ"ל הנכנס), אריאל גורפונג (המנכ"ל היוצא) ושאול יעקובי (סמנכ"ל הטכנולוגיות). החברה פיתחה ומייצרת מנוע לינארי קטן לייצור חשמל השוקל כ-10 קילוגרם, בעל מנגנון בעירה פנימית המיועד בעיקר לשימוש בגנרטורים. בניגוד למנועים המסורתיים הגדולים, במנוע של אקוואריוס קיים חלק נע אחד בלבד והוא הופך דלק לחשמל ללא שימוש בשמן. בשל גודלו ומשקלו הקל, המנוע בעל נצילות מכנית גבוהה המאפשרת פליטת גזים וזיהום נמוך. כיום, פועלת החברה בשני תחומי פעילות מרכזיים - טלקום ורכבים חשמליים.

בשנת 2020 במהלך משבר הקורונה ובחסות הגאות בשווקים, הנפיקה החברה את מניותיה למסחר בבורסה בתל אביב לפי שווי של 1 מיליארד שקל. ההתחלה הייתה טובה, שווי החברה זינק בחודשים הראשונים לכ-1.7 מיליארד שקל.  ״גודלו של שוק המערכות ההיברידיות ברכב הוא יותר מ-100 מיליארד דולר, ושל שוק המערכות ההיברידיות בטלקום יותר מ-45 מיליארד דולר, כך שגם אם נתפוס נתח שוק קטן מדובר בהכנסות משמעותיות לחברה״, אמר גל פרידמן, מי שהיה היו"ר ונכנס כעת לתפקיד המנכ"ל בראיון לביזפורטל חודש לאחר ההנפקה.

מספר חודשים לאחר מכן, הודיעה אקוואריוס על מזכר הבנות עם חברת האנרגיה Kampac International (KIP) להקמה משותפת של מפעל באיחוד האמירויות לייצור מוצרים לתעשיית הרכב, המבוססים על הטכנולוגיה שפיתחה. במסגרת המזכר, ניתנה ל-KIP אופציה לרכישה של עד 10% מאקוואריוס לפי שווי חברה של 5 מיליארד דולר. אך האופציות מעולם לא מומשו ומשקיעי החברה נותרו לתהות כיצד הוא חושב והאם בכלל היה סיכוי שהאופציות ימומשו.

באותו ראיון, שניתן חודש לאחר ההנפקה, העריך פרידמן כי ההכנסות ראשוניות יחלו לזרום לחברה ברבעון האחרון של 2021. אלא שבחלוף שלוש שנים, החברה עדיין לא מדווחת על הכנסות, לא משוק הטלקום ולא משוק הרכב החשמלי. במקביל המזומנים של החברה הולכים ואוזלים, ולאחר שבשנת 2023 היא הפסידה כ-17 מיליון שקל, היא נותרה כמעט ללא מזומנים. דבר שהביא את רואי החשבון שלה להוסיף "הערת עסק חי" לדוחות השנתיים האחרונים, כלומר להביע ספקות ביחס ליכולת של החברה להמשיך ולפעול בשנה הקרובה.

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    רעיון יפה 06/12/2024 19:51
    הגב לתגובה זו
    למכור כמנוע לרחפ ים.
  • 4.
    איך מנפיקים חברה עם הערת עסק חי? (ל"ת)
    לא הבנתי 06/12/2024 14:13
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יש הרבה מנועי בוכנה לגנרטור- היתרון קטן ולא מפותח למוצר (ל"ת)
    עושה חשבון 06/12/2024 10:20
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אריאל 05/12/2024 21:34
    הגב לתגובה זו
    תתעוררררו!!!! הגיע הזמן שדירקטוריון ייתן דין וחשבון עך מה שקרה בתקופתו בחברה, יש יו"ר, פורסם שמרוויח לא רע יחסית ליו"ר, אז איפה הוא? מה הוא אומר? מה עשה? שתה אספרסו? תן דין וחשבון לבעלי המניות! פירסמתם הודעות לעידוד השקעה במניה! מה עוד עשיתם?? הכנסתם מגבלות על החלפתכם מידי שנה. לזה דאגתם. ולבעלי המניות, דאגתם? צריך להחליף שם את כ-ו-ל-ם !!!
  • 1.
    המשיח יגיע לפני שהחברה הזאת תגיע לרווחיות.. (ל"ת)
    מהיר הצב 05/12/2024 10:22
    הגב לתגובה זו
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מה יהיה מחר בבורסה? על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):