וורן באפט יתרום 1.2 מיליארד דולר לקרנות של ילדיו
המשקיע האגדי וורן באפט הודיע על צעד משמעותי נוסף במסע הפילנתרופי שלו: תרומה של 1.2 מיליארד דולר במניות ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B לארבע קרנות משפחתיות.
באפט, בן ה-94, מרחיב את ההודעה שפרסם בשנה שעברה, כשחשף שילדיו - הווארד, סוזן ופיטר - יהיו אחראים על חלוקת הונו, המורכב כמעט כולו ממניות ברקשייר בשווי 148 מיליארד דולר. "הילדים הוכיחו את עצמם מעבר לציפיותינו", כתב באפט לבעלי המניות, "ולאחר מותי, יקבלו אחריות מלאה על חלוקה הדרגתית של כל החזקותיי בברקשייר. אלה מהוות כעת 99.5% מהוני."
התרומה הנוכחית כוללת המרה של 1,600 מניות Class A ל-2.4 מיליון מניות Class B. מתוכן, 1.5 מיליון מניות יועברו לקרן סוזן ט. באפט, ו-300,000 מניות לכל אחת משלוש הקרנות הנוספות. באפט מחזיק כיום ב-206,363 מניות Class A בשווי של כ-148 מיליארד דולר. למרות שחלקו בחברה עומד על 14%, כוח ההצבעה שלו כפול בזכות זכויות ההצבעה המיוחדות של מניות אלו.
ברקשייר הת'וויי ממשיכה להציג ביצועים מרשימים: המניה עלתה ביותר מ-1% לשיא חדש ביום שני, עם תשואה שנתית של 35% במניות Class B, משמעותית מעל לביצועי מדד S&P 500.
- בדרך לעידן שאחרי באפט: טוד קומבס עוזב, מבנה הניהול נבנה מחדש
- מחקר: הטעויות הגדולות של משקיעים - וכמה זמן לוקח למשקיע לקבל החלטה על רכישת מניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החלטה פה אחד
בהתחשב בגילם המתקדם של ילדיו - 71, 69 ו-66 - באפט מינה שלושה נאמנים פוטנציאליים צעירים יותר. "כל אחד מהם מוכר היטב לילדיי והגיוני לכולנו", הסביר. אחד העקרונות המרכזיים בתכנית ההורשה הוא דרישת ההחלטה פה אחד בין שלושת הילדים. כשחברים עשירים שאלו אותו "איך זה יכול לעבוד?", הסביר באפט את ההיגיון.
"הסברתי שילדיי יהיו תמיד במצור של בקשות כנות מחברים ואחרים", כתב. "מציאות נוספת: כשמתבקשות תרומות פילנתרופיות גדולות, 'לא' לעתים קרובות מוביל את המבקשים לשקול גישה שונה – חבר אחר, פרויקט אחר, מה שלא יהיה."
"אלה שיכולים לחלק סכומי עתק נחשבים תמיד ל'מטרות הזדמנות'. זוהי מציאות לא נעימה שבאה עם התפקיד", המשיך באפט. "לכן דרישת ה'החלטה פה אחד'. הגבלה זו מאפשרת תשובה מיידית וסופית למבקשי תרומות: 'זה לא משהו שאחי יסכים לו אי פעם.' התשובה הזו תשפר את חיי ילדיי."
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
באפט מכיר בכך שזה לא הפתרון המושלם: "סעיף האחדות שלי, כמובן, אינו פתרון קסם - הוא בבירור לא ישים אם יש לך תשעה או עשרה ילדים או ילדים חורגים. והוא אינו פותר את הבעיה המאתגרת של חלוקה נבונה של מיליארדים רבים מדי שנה."
במבט לאחור
בהתבוננות לאחור, שיתף באפט: "בשום אופן לא חלמתי, או מישהו אחר, על ההון שהפך להשגה באמריקה בעשורים האחרונים. זה היה מדהים - מעבר לדמיונם של פורד, קרנגי, מורגן או אפילו רוקפלר. מיליארדים הפכו למיליונים החדשים."
"הדברים לא נראו נהדר כשהגעתי בתחילת השפל הגדול", הרהר באפט. "אבל הפעולה האמיתית של הריבית דריבית מתרחשת בעשרים השנים האחרונות של החיים. על ידי הימנעות מקליפות בננה, אני נשאר פעיל בגיל 94 עם סכומי עתק בחסכונות – קראו להם יחידות של צריכה נדחית – שניתן להעביר לאחרים שקיבלו קלף גרוע בלידתם."
באפט ציין את תמיכת נשותיו בחזונו: "אני גם בר מזל שהפילוסופיה הפילנתרופית שלי אומצה בהתלהבות – והורחבה – על ידי שתי נשותיי. לא אני, לא סוזי הבכירה ולא אסטריד, שהחליפה אותה, האמנו בעושר שושלתי."
- 4.אלון 26/11/2024 10:00הגב לתגובה זובמקום לשלם מס ירושה יתן להם לנהל קרן עם שכר ותנאים, מעניין.
- 3.מוזר 26/11/2024 08:09הגב לתגובה זומה קרה ל"מוריש"?
- 2.קשקש 26/11/2024 04:57הגב לתגובה זולאחר שנפרד מחברו/שותפו שהלך לעולמו כנראה שוורן מבין שלא נשאר לו הרבה לחיות ומתחיל לארגן את ההון העצום
- פששש... איזו תובנות! אתה חד. (ל"ת)צרי 26/11/2024 08:29הגב לתגובה זו
- לדעתי 26/11/2024 08:13הגב לתגובה זולעזרה לניזקקים ברמה פרטנית,הרי יש להניח שתרומות ענקיות לא ממש מגיעות ליעדן,כמו אישתו מקינלי סקוט של בזוס איך היא מפקחת שתרומותיה ניתנות למטרות??
- 1.DEAR W/B I NEED YO U R SMALL HELP (ל"ת)ISREALI 26/11/2024 01:28הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
