וורן באפט
צילום: טוויטר

וורן באפט יתרום 1.2 מיליארד דולר לקרנות של ילדיו

באפט, המחזיק במניות ברקשייר בשווי של כ-148 מיליארד דולר, הביע אמון מלא בשלושת ילדיו - הווארד, סוזן ופיטר - שיהיו אחראים על חלוקת הונו לאחר מותו
אדיר בן עמי | (6)
נושאים בכתבה וורן באפט

המשקיע האגדי וורן באפט הודיע על צעד משמעותי נוסף במסע הפילנתרופי שלו: תרומה של 1.2 מיליארד דולר במניות ברקשייר האת'וויי BERKSHIRE HATHAWAY B לארבע קרנות משפחתיות. 

באפט, בן ה-94, מרחיב את ההודעה שפרסם בשנה שעברה, כשחשף שילדיו - הווארד, סוזן ופיטר - יהיו אחראים על חלוקת הונו, המורכב כמעט כולו ממניות ברקשייר בשווי 148 מיליארד דולר. "הילדים הוכיחו את עצמם מעבר לציפיותינו", כתב באפט לבעלי המניות, "ולאחר מותי, יקבלו אחריות מלאה על חלוקה הדרגתית של כל החזקותיי בברקשייר. אלה מהוות כעת 99.5% מהוני."

התרומה הנוכחית כוללת המרה של 1,600 מניות Class A ל-2.4 מיליון מניות Class B. מתוכן, 1.5 מיליון מניות יועברו לקרן סוזן ט. באפט, ו-300,000 מניות לכל אחת משלוש הקרנות הנוספות. באפט מחזיק כיום ב-206,363 מניות Class A בשווי של כ-148 מיליארד דולר. למרות שחלקו בחברה עומד על 14%, כוח ההצבעה שלו כפול בזכות זכויות ההצבעה המיוחדות של מניות אלו.

ברקשייר הת'וויי ממשיכה להציג ביצועים מרשימים: המניה עלתה ביותר מ-1% לשיא חדש ביום שני, עם תשואה שנתית של 35% במניות Class B, משמעותית מעל לביצועי מדד S&P 500.

 

החלטה פה אחד

בהתחשב בגילם המתקדם של ילדיו - 71, 69 ו-66 - באפט מינה שלושה נאמנים פוטנציאליים צעירים יותר. "כל אחד מהם מוכר היטב לילדיי והגיוני לכולנו", הסביר. אחד העקרונות המרכזיים בתכנית ההורשה הוא דרישת ההחלטה פה אחד בין שלושת הילדים. כשחברים עשירים שאלו אותו "איך זה יכול לעבוד?", הסביר באפט את ההיגיון.

"הסברתי שילדיי יהיו תמיד במצור של בקשות כנות מחברים ואחרים", כתב. "מציאות נוספת: כשמתבקשות תרומות פילנתרופיות גדולות, 'לא' לעתים קרובות מוביל את המבקשים לשקול גישה שונה – חבר אחר, פרויקט אחר, מה שלא יהיה."

"אלה שיכולים לחלק סכומי עתק נחשבים תמיד ל'מטרות הזדמנות'. זוהי מציאות לא נעימה שבאה עם התפקיד", המשיך באפט. "לכן דרישת ה'החלטה פה אחד'. הגבלה זו מאפשרת תשובה מיידית וסופית למבקשי תרומות: 'זה לא משהו שאחי יסכים לו אי פעם.' התשובה הזו תשפר את חיי ילדיי."

קיראו עוד ב"גלובל"

באפט מכיר בכך שזה לא הפתרון המושלם: "סעיף האחדות שלי, כמובן, אינו פתרון קסם - הוא בבירור לא ישים אם יש לך תשעה או עשרה ילדים או ילדים חורגים. והוא אינו פותר את הבעיה המאתגרת של חלוקה נבונה של מיליארדים רבים מדי שנה."

 

במבט לאחור

בהתבוננות לאחור, שיתף באפט: "בשום אופן לא חלמתי, או מישהו אחר, על ההון שהפך להשגה באמריקה בעשורים האחרונים. זה היה מדהים - מעבר לדמיונם של פורד, קרנגי, מורגן או אפילו רוקפלר. מיליארדים הפכו למיליונים החדשים."

"הדברים לא נראו נהדר כשהגעתי בתחילת השפל הגדול", הרהר באפט. "אבל הפעולה האמיתית של הריבית דריבית מתרחשת בעשרים השנים האחרונות של החיים. על ידי הימנעות מקליפות בננה, אני נשאר פעיל בגיל 94 עם סכומי עתק בחסכונות – קראו להם יחידות של צריכה נדחית – שניתן להעביר לאחרים שקיבלו קלף גרוע בלידתם."

באפט ציין את תמיכת נשותיו בחזונו: "אני גם בר מזל שהפילוסופיה הפילנתרופית שלי אומצה בהתלהבות – והורחבה – על ידי שתי נשותיי. לא אני, לא סוזי הבכירה ולא אסטריד, שהחליפה אותה, האמנו בעושר שושלתי."

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אלון 26/11/2024 10:00
    הגב לתגובה זו
    במקום לשלם מס ירושה יתן להם לנהל קרן עם שכר ותנאים, מעניין.
  • 3.
    מוזר 26/11/2024 08:09
    הגב לתגובה זו
    מה קרה ל"מוריש"?
  • 2.
    קשקש 26/11/2024 04:57
    הגב לתגובה זו
    לאחר שנפרד מחברו/שותפו שהלך לעולמו כנראה שוורן מבין שלא נשאר לו הרבה לחיות ומתחיל לארגן את ההון העצום
  • פששש... איזו תובנות! אתה חד. (ל"ת)
    צרי 26/11/2024 08:29
    הגב לתגובה זו
  • לדעתי 26/11/2024 08:13
    הגב לתגובה זו
    לעזרה לניזקקים ברמה פרטנית,הרי יש להניח שתרומות ענקיות לא ממש מגיעות ליעדן,כמו אישתו מקינלי סקוט של בזוס איך היא מפקחת שתרומותיה ניתנות למטרות??
  • 1.
    DEAR W/B I NEED YO U R SMALL HELP (ל"ת)
    ISREALI 26/11/2024 01:28
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".