ממוצע התחזיות: ה-SP יעלה ב-10% בשנה הבאה
2025 מביאה עמה ציפיות גבוהות במיוחד בשוק ההון האמריקאי. S&P 500, המדד שמייצג את 500 החברות הגדולות בארה"ב, עשוי להגיע לשיאים חדשים, עם תחזיות שמדברות על רמות של 6,500-6,800 נקודות בממוצע. יש גם כאלו שחושבים שהוא יעלה יותר, אבל רוב הכלכלנים והאנליסטים מצפים לטווח הזה.
נשבר הרף של ה-6,000 נקודות
אתמול חצה המדד את רף ה-6,000 נקודות ובהינתן מרכז טווח התחזיות הרי שמדובר על תשואה של כ-10% בשנה. זו תשואה טובה. בטח לא התשואה שקיבלתם השנה במדד שעלה מתחילת השנה בכ-25%, אבל זו שנה מאוד חריגה. נזכיר שגם תשואה של 10% חריגה. נכון, בעשור האחרון המדד עלה בממוצע יותר, אבל כשבוחנים את המדד על פני תקופות ארוכות, התשואה השנית היא באזור 7%-8%.
תשואה של 10% היא בהחלט תשואה טובה, והשאלה מאיפה היא מגיעה? ובכן, מאחורי התחזיות האלה עומדים חישובים שמבוססים על צמיחה ברווחי החברות ועל המשך יציבות כלכלית בארה"ב. התחזיות הן לעלייה של מעל 15% ברווחים של החברות שמרכיבות את המדד בשנה הקרובה, וזה נותן דחיפה חזקה לשוק.
נזכיר שמכפיל הרווח שמבטא את השווי חלקי הרווחים עומד על 30 במבט ל-12 החודשים האחרונים, וכ-24-25 במבט על הרווחים בשנה הקרובה. זה לא מכפיל זול, אבל זה לא מכפיל מאוד יקר בהינתן הצמיחה הצפויה ברווחים.
- ה-S&P 500 צפוי לשבור היום שיא; ומה קורה באירופה?
- בכמה יעלה ה-S&P 500 בשנה הקרובה? תחזיות של הבנקים להשקעות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מעבר לכך, יש תקווה בשווקים לרפורמות כלכליות שיתמכו בצמיחה, כמו הפחתות מסים ודחיפה לרגולציה נמוכה יותר.אלו יכולים להאיץ את העלייה ברווחים, ובהתאמה מכפילי הרווח ירדו.
השוק כבר יקר? צילום: Istock
מה עומד מאחורי המספרים?
למרות האופטימיות, חשוב להבין את הרקע לחישובים האלה. באופן אבסולוטי מכפיל הרווח המייצג של ה-S&P נמוך יותר מהמכפיל הנוכחי. מכפילי הרווח העתידיים וההיסטורים בנקודת הזמן הזו יקרים בכ-15%-20% לעומת הממוצע בעבר. ההסבר לכך הוא שכעת יש צמיחה מואצת יותר, אבל כשמנתחים את הצמיחה רואים שהיא מתרכזת בטכנולוגיה והיא קיימת, אך בשיעורים נמוכים בסקטורים אחרים.- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
מעבר לכך, יש גם סיכונים - טראמפ הוא פיל שמסתובב בחנות חרסינה. האסטרטגיה שלו יכולה להיות נכונה, אבל מלחמת סחר לא תעשה טוב לכולם ועלולה להעלות את האינפלציה ולהכביד על הכלכלה. כמו כן, החיכוכים הגיאופוליטיים מסכנים את הכלכלה. כעת יש תחושה של כיוון חיובי במזרח התיכון, אבל המתיחות עדיין מאוד גדולה ויש כמובן מלחמה קשה ברוסיה-אוקראינה ונקודות חיכוך מאוד מסוכנות בעולם לרבות סין-טיוואן.
סיכונים לצד ההזדמנות
והסיכון הגדול ביותר הוא זה שלא נודע - הברבור השחור. מדברים על האטה עולמית בגלל ההאטה הגדולה בסין, מדברים על משבר בכלכלה האירופאית, אבל ברבור שחור מגיע בהפתעה ממקום אחר לגמרי, מהמקום שלא מצפים לו. ברבור שחור מגיע כשר המחירים לא נמוכים, הוא לא מגיע אחרי ירידות ממושכו, אלא אחרי עליות ממושכות. אנחנו בראלי מרשים שאומנם פה ושם נקטע בשל קורונה ומשברים נקודתיים, אבל כבר 16 שנה שלא היה משבר ריאלי ופיננסי גדול ועליות ממושכות הן קרקע נוחה להפתעות.
- 3.מוזמנים לפרסם את ממוצע התחזיות שפורסם בוולסטריט ב2007 (ל"ת)סוחר ותיק 27/11/2024 14:29הגב לתגובה זו
- 2.מרון 27/11/2024 13:22הגב לתגובה זוגם מכפיל של 5 או 10 בחברה תעשייתית זה בסדר אז ברמה של 30 כדאי מאד לממש !!!! מי זוכר שהנאסדאק צלל מ5000 ל1000 וזה לקח 7-8 שנים להתאושש בהצלחה לכולם בברכה מרון
- 1.אחד כותב לא הכי יקר השני כותב הכי יקר בהיסטוריה של שוק (ל"ת)הנריך 27/11/2024 12:39הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
