שי גינפינג נשיא סין
צילום: פייסבוק

משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש

האיגוד הסיני לעסקים קטנים ובינוניים מצביע על שני גורמים עיקריים למשבר: ביקוש חלש בשוק המקומי וחוסר ודאות בסביבה העסקית הבינלאומית
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סין עסקים קטנים

המשבר הכלכלי בסין ממשיך להכות בעסקים הקטנים, כאשר בעלי עסקים רבים מדווחים על הידרדרות במצבם מאז תחילת השנה. למרות התמריצים של הממשלה הסינית, נראה כי ההקלות טרם מחלחלות לשטח. מדד העסקים הקטנים והבינוניים של סין (SMEDI) המשיך לרדת בחודש ספטמבר, עם ירידה של 0.1 נקודות, ועומד כעת על 88.8 נקודות - הרבה מתחת לרף ה-100 נקודות המסמל יציבות כלכלית. 

האיגוד הסיני לעסקים קטנים ובינוניים מצביע על שני גורמים עיקריים למשבר: ביקוש חלש בשוק המקומי וחוסר ודאות בסביבה העסקית הבינלאומית. הארגון קורא לממשלה לנקוט בצעדים נוספים לעידוד הצריכה וההשקעות. "העניין פשוט מאוד," אומרת וואנג יואנלי, בעלת בית קפה ומאפייה בשנגחאי. "הכל מתחיל ונגמר בכמות האנשים שנכנסים לחנות. השאלה היא האם יש לאנשים כסף ורצון להוציא אותו."

מדד מנהלי הרכש של קאישין (Caixin PMI), שנחשב למדד אמין במיוחד לבחינת מצב העסקים הקטנים, נמצא אף הוא בקושי מעל לקו המים. המדד מצביע על התכווצות מתמשכת בפעילות העסקית. וואנג ז'ה, כלכלן בכיר בקבוצת קאישין, מתריע כי שוק העבודה נמצא תחת לחץ מתמשך, רמות המחירים נמוכות, והביקוש מחו"ל חלש - מה שמשקף את המצב הכלכלי העולמי הרעוע.

מדדי השירותים הרשמיים של סין, הן של הממשלה והן של קאישין, מראים ירידה עקבית מתחילת השנה. המדדים מתקרבים מסוכנת לנקודת ה-50, שמתחתיה מתחילה התכווצות כלכלית.

ז'ונג וייי, סוחר רכבים משומשים בן 58, סיפר כי המכירות, שכבר היו חלשות מאז הקורונה, המשיכו להידרדר השנה. "בעבר היו סובסידיות ממשלתיות לרכישת רכבים," הוא מסביר. "אנשים רצו רכב חדש ואולי גם רכב משומש לילדים. היום הלקוחות פשוט מסתדרים עם פחות."

 

משבר הנדל"ן

משבר הנדל"ן בסין מהווה גורם משמעותי בירידה בכוח הקנייה. ז'ונג עצמו חווה ירידת ערך בשתי הדירות שבבעלות משפחתו בשלוש השנים האחרונות. "כל החסכונות שלנו מושקעים שם," הוא אומר, ומציין כי רבים מלקוחותיו לשעבר נמצאים במצב דומה.

סוחרי המסחר האלקטרוני חוששים גם הם לגבי העתיד, במיוחד לאור בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. הצעתו להטיל מכס של 60% על כל הסחורות מסין מעוררת חששות כבדים. יאנג טואוג'ון, סוחר מקוון המוכר מוצרי קוסמטיקה ואביזרי טלפון בפלטפורמות סיניות שונות וגם בטמו (Temu), הזרוע הבינלאומית של פינדואודואו, מביע חשש מהשפעות אפשריות של מדיניות טראמפ על העסק שלו.

קיראו עוד ב"גלובל"

 

התמריצים של סין

בחודש אוקטובר הכריזה סין על צעדי תמריץ מוניטריים ופיסקליים, שהובילו לעלייה בשווקי המניות ביבשת ובהונג קונג. עם זאת, הפרטים המלאים של התוכנית לא פורסמו באופן מיידי. מאוחר יותר, הרשויות הסיניות חשפו תוכנית פיננסית בהיקף של 1.4 טריליון דולר, שנועדה לתמוך בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כשבמרכזם העלאת תקרת החוב של הממשלים המקומיים ב-840 מיליארד דולר והקצאת 560 מיליארד דולר נוספים לתקציב אג"ח מקומי חדש. 

עם זאת, סוחרים כמו ז'ונג אינם מחכים לסיוע ממשלתי. "אני לא יכול לשבת ולחכות שהסביבה העסקית תשתפר מעצמה," אמר ז'ונג. "אני חייב לקצץ בעלויות או להקטין את העסק בעצמי." בעלי העסקים הקטנים בסין מדגישים כי הם זקוקים לפתרונות מיידיים ומעשיים, ולא רק להבטחות ותוכניות ארוכות טווח. הם מציינים כי ללא שיפור משמעותי בביקוש הצרכני ובאמון הציבור, יהיה קשה מאוד להתאושש.

אחד האתגרים המרכזיים שהתוכנית מנסה להתמודד עמו הוא משבר החוב העמוק במחוזות המדינה. לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, החוב המצטבר של המחוזות ממיזמי תשתית הגיע לסכום עצום של 60 טריליון יואן, המהווים כ-47.6% מהתמ"ג הסיני. התוכנית החדשה מציעה פתרון בדמות החלפת חובות נסתרים באג"ח ממשלתיות פתוחות, במטרה לייצר שקיפות ויציבות פיננסית גדולה יותר.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.