משבר מתמשך: העסקים הקטנים בסין עדיין מתקשים להתאושש
המשבר הכלכלי בסין ממשיך להכות בעסקים הקטנים, כאשר בעלי עסקים רבים מדווחים על הידרדרות במצבם מאז תחילת השנה. למרות התמריצים של הממשלה הסינית, נראה כי ההקלות טרם מחלחלות לשטח. מדד העסקים הקטנים והבינוניים של סין (SMEDI) המשיך לרדת בחודש ספטמבר, עם ירידה של 0.1 נקודות, ועומד כעת על 88.8 נקודות - הרבה מתחת לרף ה-100 נקודות המסמל יציבות כלכלית.
האיגוד הסיני לעסקים קטנים ובינוניים מצביע על שני גורמים עיקריים למשבר: ביקוש חלש בשוק המקומי וחוסר ודאות בסביבה העסקית הבינלאומית. הארגון קורא לממשלה לנקוט בצעדים נוספים לעידוד הצריכה וההשקעות. "העניין פשוט מאוד," אומרת וואנג יואנלי, בעלת בית קפה ומאפייה בשנגחאי. "הכל מתחיל ונגמר בכמות האנשים שנכנסים לחנות. השאלה היא האם יש לאנשים כסף ורצון להוציא אותו."
מדד מנהלי הרכש של קאישין (Caixin PMI), שנחשב למדד אמין במיוחד לבחינת מצב העסקים הקטנים, נמצא אף הוא בקושי מעל לקו המים. המדד מצביע על התכווצות מתמשכת בפעילות העסקית. וואנג ז'ה, כלכלן בכיר בקבוצת קאישין, מתריע כי שוק העבודה נמצא תחת לחץ מתמשך, רמות המחירים נמוכות, והביקוש מחו"ל חלש - מה שמשקף את המצב הכלכלי העולמי הרעוע.
מדדי השירותים הרשמיים של סין, הן של הממשלה והן של קאישין, מראים ירידה עקבית מתחילת השנה. המדדים מתקרבים מסוכנת לנקודת ה-50, שמתחתיה מתחילה התכווצות כלכלית.
- טראמפ משגר מסר לסין אך משאיר את טייוואן בערפל אסטרטגי
- רמאקו מצטרפת למירוץ האמריקאי להפחתת התלות בסין במתכות הנדירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ז'ונג וייי, סוחר רכבים משומשים בן 58, סיפר כי המכירות, שכבר היו חלשות מאז הקורונה, המשיכו להידרדר השנה. "בעבר היו סובסידיות ממשלתיות לרכישת רכבים," הוא מסביר. "אנשים רצו רכב חדש ואולי גם רכב משומש לילדים. היום הלקוחות פשוט מסתדרים עם פחות."
משבר הנדל"ן
משבר הנדל"ן בסין מהווה גורם משמעותי בירידה בכוח הקנייה. ז'ונג עצמו חווה ירידת ערך בשתי הדירות שבבעלות משפחתו בשלוש השנים האחרונות. "כל החסכונות שלנו מושקעים שם," הוא אומר, ומציין כי רבים מלקוחותיו לשעבר נמצאים במצב דומה.
סוחרי המסחר האלקטרוני חוששים גם הם לגבי העתיד, במיוחד לאור בחירתו של דונלד טראמפ לנשיאות ארצות הברית. הצעתו להטיל מכס של 60% על כל הסחורות מסין מעוררת חששות כבדים. יאנג טואוג'ון, סוחר מקוון המוכר מוצרי קוסמטיקה ואביזרי טלפון בפלטפורמות סיניות שונות וגם בטמו (Temu), הזרוע הבינלאומית של פינדואודואו, מביע חשש מהשפעות אפשריות של מדיניות טראמפ על העסק שלו.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התמריצים של סין
בחודש אוקטובר הכריזה סין על צעדי תמריץ מוניטריים ופיסקליים, שהובילו לעלייה בשווקי המניות ביבשת ובהונג קונג. עם זאת, הפרטים המלאים של התוכנית לא פורסמו באופן מיידי. מאוחר יותר, הרשויות הסיניות חשפו תוכנית פיננסית בהיקף של 1.4 טריליון דולר, שנועדה לתמוך בכלכלה השנייה בגודלה בעולם, כשבמרכזם העלאת תקרת החוב של הממשלים המקומיים ב-840 מיליארד דולר והקצאת 560 מיליארד דולר נוספים לתקציב אג"ח מקומי חדש.
עם זאת, סוחרים כמו ז'ונג אינם מחכים לסיוע ממשלתי. "אני לא יכול לשבת ולחכות שהסביבה העסקית תשתפר מעצמה," אמר ז'ונג. "אני חייב לקצץ בעלויות או להקטין את העסק בעצמי." בעלי העסקים הקטנים בסין מדגישים כי הם זקוקים לפתרונות מיידיים ומעשיים, ולא רק להבטחות ותוכניות ארוכות טווח. הם מציינים כי ללא שיפור משמעותי בביקוש הצרכני ובאמון הציבור, יהיה קשה מאוד להתאושש.
אחד האתגרים המרכזיים שהתוכנית מנסה להתמודד עמו הוא משבר החוב העמוק במחוזות המדינה. לפי נתוני קרן המטבע הבינלאומית, החוב המצטבר של המחוזות ממיזמי תשתית הגיע לסכום עצום של 60 טריליון יואן, המהווים כ-47.6% מהתמ"ג הסיני. התוכנית החדשה מציעה פתרון בדמות החלפת חובות נסתרים באג"ח ממשלתיות פתוחות, במטרה לייצר שקיפות ויציבות פיננסית גדולה יותר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
מחשוב קוונטי גטי תמונותמניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
ריגטי קומפיוטינג ו־D-Wave הפכו לכוכבות החדשות של וול סטריט, עם שווי של מיליארדים והכנסות זעומות. המשקיעים מהמרים על העתיד, האנליסטים מזהירים מבועה
ריגטי קומפיוטינג Rigetti Computing -1.72% ו־D-Wave D-Wave Quantum 3.91% הן השמות החדשים שמסעירים את וול סטריט. שתי החברות שוות כיום יותר מיצרנית המרקים הוותיקה קמפבל'ס, אף שההכנסות שלהן מהוות פחות מאחוז מהכנסותיה. כך נראית בורסה שמונעת מציפייה לפריצה המדעית הגדולה הבאה.
הדרך למוצר מסחרי עוד ארוכה
תחום המחשוב הקוונטי נחשב כיום לאחד המסקרנים והמסוכנים בשוק ההון, כאשר החברות פועלות לפיתוח מחשבים בעלי עוצמת חישוב חסרת תקדים, שיכולים לפתור בעיות שלמחשבים רגילים יידרשו להן מיליוני שנים. גוגל הדגימה לאחרונה יכולת כזו, כאשר שבב קוונטי שפתחה פתר בעיה בתוך דקות - משימה שלמחשב־על רגיל הייתה אורכת עידנים. אלא שיש פער גדול בין היתכנות מדעית לבין מוצר מסחרי שמייצר הכנסות. מנכ"ל אנבידיה, ג’נסן הואנג, העריך כי עשויות לחלוף עשרות שנים עד שהטכנולוגיה תניב תוצאות מעשיות. בשוק ההון, לעומת זאת, המשקיעים נוטים להתעלם מהזהרות ולהתרכז בפוטנציאל.
התופעה מזכירה במידה מה את מניות הביוטכנולוגיה, גם שם משקיעים מוכנים להמתין שנים לתוצאות, מתוך אמונה שההשקעות יניבו בסוף תרופה או טכנולוגיה מהפכנית. במקרה של הקוונטום, הכול עדיין תיאורטי: המשקיעים רוכשים מניות על סמך חזון, לא על בסיס נתונים כספיים.
- חברות המחשוב הקוונטי מדווחות - ההכנסות מזנקות, ההפסדים עצומים
- קוונטינום חושפת את הליוס - בדרך למחשב קוונטי מסחרי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נשיא ארה״ב טראמפ הציב את המחשוב הקוונטי בעדיפות לאומית, וחברת ההשקעות פידליטי השתתפה לאחרונה בגיוס הון של חברת קוונטיניום, שנערך לפי שווי של עשרה מיליארד דולר. גם ענקיות טכנולוגיה נהנות מהגל: דיווח על פריצת דרך בשבב של אלפאבית הוסיף לשוויה עשרות מיליארדי דולרים בתוך דקות. עם זאת, יש מי שמזהירים מפני בועה. האנליסט טרוי ג’נסן מקנטור פיצג'רלד הסביר כי אם הטכנולוגיה תצליח, זה עשוי לשנות את העולם; אם לא, המניות עלולות להתרסק.
