טסלה מבפנים
צילום: טסלה

קניית רכב חשמלי משומש - האם כדאי? ואיך זה שבישראל המחירים יורדים במתינות יחסית לעולם?

איך לבחור רכב חשמלי יד שנייה - מה לבדוק, מהן העלויות השוטפות, ומהם היתרונות והחסרונות בשוק שמתעורר? ואיך זה שבעולם רכב בן שנה מאבד כ-30% מערכו ובארץ, הדגמים המובילים יורדים ב-5%-10% בלבד?
עמית בר | (8)
נושאים בכתבה BYD טסלה

מדריך לרכישת רכב חשמלי משומש – מה כדאי לדעת?

 

המציאות החדשה של שוק הרכב החשמלי בישראל

שוק הרכב החשמלי בישראל עובר מהפך – מהרכבים הראשונים שנכנסו לתמונה ועד לעובדה שכיום יש לא מעט דגמים חשמליים על הכביש שמחפשים יד שנייה. רכבים כמו ג'ילי ג'יאומטרי C, יונדאי איוניק 5, BYD וסקודה אניאק הפכו את הרכב החשמלי לנגיש עם מחירים ידידותיים וטווחי נסיעה טובים. גם כניסת טסלה לשוק הגבירה את המודעות לרכב חשמלי, ויצרה תחרות בריאה. כעת, אחרי כמה שנים של חדירה, שוק הרכבים החשמליים המשומשים מתעורר, אבל – איך בוחרים נכון ומה צריך לבדוק?

  טסלה - שומרת על ערכה בשנה הראשונה      

 

מצב הסוללה – איך לבדוק אם היא בסדר?

הסוללה היא באמת החלק הכי חשוב ברכב חשמלי, ולכן כדאי לשים לב היטב למצבה. סוללות, כמו כל דבר, נשחקות עם הזמן, אך רובן שומרות על טווח סביר גם לאחר כמה שנים. הבדיקה הכי טובה היא אצל מומחה סוללות שיכול לאמוד אם הסוללה במצב טוב. בנוסף, חשוב לבדוק את יכולות הטעינה – האם הרכב מתאים לטעינה מהירה, או שיהיה צורך להמתין זמן רב? טעינה איטית עשויה להגביל את המשתמשים ולהפוך כל עצירה לנקודת מחשבה.

 

עלויות אחזקה – האם באמת חוסכים?

עלויות האחזקה ברכבים חשמליים בהחלט נמוכות יותר מבבנזין, אבל זה לא אומר שאין בכלל תחזוקה. נכון, טסלה למשל כמעט ולא דורשת טיפולים שוטפים, אך רכבים אחרים כן ידרשו תחזוקה בסיסית – כמו מערכות קירור, בלמים ונוזלי קירור מיוחדים לסוללה. אלה יכולים להגיע לעלויות לא קטנות. טיפולים תקופתיים כמו טיפול שלוש שנים או מעבר ל-80,000 ק"מ עשויים להיות יקרים, ולכן חשוב לבדוק אם הרכב עבר אותם או לא.

מעבר לזה, אתם צריכים לקחת בחשבון שהעלויות יעלו. האוצר מתכנן מס נסועה שיוטל עלינו במוקדם או במאוחר. מדובר על סכום מאוד משמעותי שיכול להפוך את העסקה לפחות כדאית ואפילו ללא כדאית. מס נסועה - כל מה שצריך לדעת

 

ירידת הערך ברכבים חשמליים - לא מה שחשבתם

כאן זה נהיה מעניין. רכבים חשמליים, במיוחד דגמים ראשוניים, מאבדים ערך בקצב די מהיר. לרוב, רכבים חשמליים מאבדים בעולם בין 25% ל-30% מערכם בשנה הראשונה, ויש כאלה שאפילו יותר. מחקר עדכני שנערך בארה"ב הראה כי ירידת הערך נובעת מכניסה של דגמים חדשים ומשוכללים שמושכים את המחירים כלפי מטה, וכן מגידול במספר החשמליות הזמינות ביד שנייה. בטווח של כשלוש שנים, חלק משמעותי מהרכבים מאבד חצי מערכם – תופעה שפחות בולטת ברכבי בנזין. ברכבי בנזין השחיקה ואיבוד הערך בשנה הראשונה הם סביב 15%, כ-35%-40% בשלוש שנים. 

הנפילה במחירים חזקה במיוחד בשוק האמריקאי והאירופאי, כשבישראל הירידה היא לכאורה נמוכה יותר. זה עובד כך: בשנת 2024 היתה עלייה במחירי הרכב החשמלי בשל עליית מס הקנייה מ-20% ל-35% עלייה במחירי רכבים חדשים מעלה בהתאמה את המחירים של רכבים משומשים, וכך "ניצלו" הרכבים החשמליים המשומשים מירידה חדה. למעשה, מכיוון שהשוק המקומי נמצא יחסית בשלב בתולי והיבואנים מייקרים את הרכבים על פני זמן, העליות האלו תומכות במחירי הרכבים המשומשים בשנים האחרונות. 

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מס הקנייה אמור לעלות גם בתחילת 2025, הפעם ל-83% (המס על רכבים חשמליים יזנק מעל הצפוי - מחירי הרכבים יעלו בשנה הבאה ב-25-40 אלף). זה אומר שיש סיכוי טוב שזה יתמוך במחירי הרכבים המשומשים. ברגע שהדגם החדש מתייקר גם הדגם של שנה קודמת מתייקר.

מדובר בעצם באירוע חיצוני שמעלה את המחירים, אבל אלמלא עליית המס והשוק הבתולי הרכבים היו מאבדים כמו בארה"ב קרוב ל-30% מערכם בשנה הראשונה.

בינתיים בישראל, ירידת הערך של רכבים חשמליים משתנה בין הדגמים השונים, כאשר חלקם שומרים על ערכם טוב יותר מאחרים. להלן מספר דוגמאות:

טסלה מודל 3: בשנת 2023, טסלה מודל 3 שמרה על ערכה בצורה מרשימה, עם ירידת ערך של כ-6% בלבד, נמוכה משמעותית מירידת הערך של דגמים מתחרים. השחיקה השנה היא כנראה באותו האזור. 

BYD אטו 3: דגם זה, שהיה הנמכר ביותר בישראל במחצית הראשונה של 2024, שמר על ערכו בצורה טובה, עם ירידת ערך מתונה יחסית של כ-5%. גם ג'ילי גיאומטרי C שהיה השני הנמכר ביותר באותה תקופה, הציג ירידת ערך מתונה. 

החקיקה עדיין לא הסתיימה, אבל סיכוי טוב שמס הקנייה יעלה ואיתו מחירי הרבים וזה ישמור על שחיקה נמוכה יחסית בערך הרכבים המשומשים. עם זאת, זה לא יימשך - מס הקנייה היה נמוך בחשמליים והגעה למס של 83% משווה את המיסוי של החשמליים לאלו של רכבי הבנזין.  

ולכן, מי שקונה רכב חדש אולי ייהנה בשנה הקרובה משחיקה נמוכה בערכו (זה לא וודאי כמובן), אבל השחיקה של רכבים חשמליים ואיבוד המחיר במשומשות עולה על רכבי הבנזין.  

מה עם הביטוח?

ביטוח רכב חשמלי עלול להיות יקר יותר מרכבי בנזין. עלויות הביטוח גבוהות עקב הסיכון בתיקון מארזי סוללה יקרים או חיישנים רגישים, שמגדילים את עלות התיקון במקרה של תאונה. גם מקרי גניבת רכבים חשמליים – במיוחד דגמי טסלה – תרמו להתייקרות הביטוח. לכן, כדאי לבדוק מראש את עלות הביטוח לרכב הנבחר ולהשוות הצעות.

קחו גם בחשבון שסכום הביטוח במגמת עלייה. 

 

שינויים באגרות רישוי – עלות נוספת שחשוב לקחת בחשבון

עד לא מזמן נהנו בעלי רכב חשמלי מאגרות רישוי מופחתות. אבל, החל משנת 2025, אגרות הרישוי צפויות להשתוות לאלו של רכבי הבנזין, ויכולות להגיע לקרוב ל-2,000 שקלים, תלוי במחיר הרכב. בנוסף, רכבים חשמליים ידרשו לבדיקה מקיפה במידה ולא עברו טסט בשלוש שנים האחרונות – בדיקה שעשויה להעלות את העלויות.

 

דגמים משופרים - פוגעים בשוק המשומשות

הקצב הטכנולוגי המהיר בתחום הרכב החשמלי מביא לכך שגרסאות חדשות מציעות טווחי נסיעה משופרים וזמני טעינה מהירים יותר, כך שרכב בן שלוש עלול להרגיש מיושן. יצרנים כמו טסלה מעדכנים תדיר את הדגמים, והיצרנים הסינים מציעים דגמים זולים שמושכים לא מעט לקוחות. לכן, חשוב לשקול אם שווה לרכוש כעת רכב משומש או לחכות לדגם חדשני יותר.

אפשר להגיד שזה תמיד נכון, גם ברכבים על בנזין, אבל החשמליות מתעדכנות מהר יותר טכנולוגית ועיצובים וכל טכנולוגיה חדשה הופכת את הדור הקודם למיושן. סיכון ירידת הערך הוא גדול יותר מאשר בבנזין. 

אלו הגורמים העיקריים שיש להתחשב בהן ברכישת רכב חשמלי משומש. נזכיר בהקשר זה שסיכוי טוב שגם אם תהיה העלאת מס בתחילת השנה הבאה, המחירים של רכבים חדשים יתעדכנו רק אחרי כמה חודשים כי היבואנים מצטיידים במלאי ומשלמים עליו את המס קנייה הישן. זה צריך לקבל אישור-תוקף מהאוצר, אבל בשנה שעברה זה התאפשר. 

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אנונימי 26/08/2025 20:31
    הגב לתגובה זו
    כלי רכב חשמליים יורדים בכל חודש באלפי שקלים...לא כמו רכבים בנזין והיברדים.
  • 7.
    אשר 21/11/2024 12:36
    הגב לתגובה זו
    זה מחירון לוי יצחק שחברות הביטוח גובות פרמיה גבוהה מכיוון שהמחיר נשאר גבוה
  • 6.
    רכב חשמלי כבר לא כדאי, ממשלה משוגעת (ל"ת)
    משה 15/11/2024 19:14
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    אוהב את הכתבות רכב שלכם (ל"ת)
    דני 15/11/2024 14:12
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    גם כדאי לקנות חדש כי לא יירד בשנה ראשונה (ל"ת)
    חזי 15/11/2024 10:14
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    יוסי 14/11/2024 21:37
    הגב לתגובה זו
    היה לי שנים קודיאק, ויש לי כבר 3 שנים אניאק ואני משלם פחות באופן משמעותי.
  • 2.
    יחזקאל 14/11/2024 21:06
    הגב לתגובה זו
    זה ממש לא משתלם מול רכב בנזין. לא בימינו.
  • 1.
    טסלה הורידה מחירים בצורה חזקה בעולם (ל"ת)
    יוסי חבר 14/11/2024 18:45
    הגב לתגובה זו
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?