כיכר אתרים בתל אביב – המתחם המחודש יוצא לדרך
כיכר אתרים בתל אביב, שנחנכה לראשונה בשנת 1975, נבנתה במיקום ייחודי על קו החוף, והייתה אמורה לשמש מרכז אטרקטיבי לשופינג, בילויים ותיירות. עם זאת, במהלך השנים היא ננטשה, ורבים מהשטחים המסחריים בכיכר נותרו ריקים. המבנה, עם תכנון רחוב שקוע ותחזוקה ירודה, הפך למוזנח ואיבד מהאטרקטיביות, וכך הפכה הכיכר לנקודה שפחות מזוהה עם חוויית החוף של העיר.
כיכר אתרים (הדמייה: ישר אדריכלים)
במשך יותר מעשור דנו בתל אביב בעתיד הכיכר, ועיריית תל אביב ביקשה לקדם תוכנית חידוש, שתחזיר את הכיכר ותהפוך אותה למתחם שמחבר מחדש את שדרות בן גוריון לים. בשנת 2015 רכשה את הזכויות על המתחם קרן JTLV, בניהולם של היזמים עמיר בירם, אריאל רוטר ושלמה גוטמן. הקרן, בשיתוף העירייה, החלה לתכנן מחדש את המתחם, אך במשך השנים נתקלה בהתנגדויות רבות מתושבים ועמותות סביבתיות.
לאחרונה, אישרה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה את התוכנית הסופית, שכוללת הריסת כיכר אתרים ובניית מתחם חדש. במסגרת הפרויקט ייבנו שני מגדלים בגובה 25 קומות – אחד למגורים עם 220 יחידות דיור והשני שישמש כמלון עם 300 חדרים. בנוסף יוקם מבנה ציבורי בן שש קומות, יוקם פארק חופי שיחבר בין השדרה לים ויהפוך את המתחם לאזור נגיש יותר, עם שטחים ציבוריים פתוחים שישרתו את התושבים ואת המבקרים.
- האם תל אביב מוותרת על הים שלה? הקרב על כיכר אתרים
- כיכר אתרים: מ-11 דונם ל-6.5 בלבד; ערר נוסף שהוגש ומה צפוי לקום בשטח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כיכר אתרים - מה יכלול הפרויקט החדש בכיכר אתרים?
הפרויקט החדש יכלול שני מגדלים בגובה 25 קומות, כאשר אחד ישמש כמגדל מגורים והשני כמלון עם 300 חדרים. בנוסף ייבנה מבנה ציבורי בן שש קומות ויוקם פארק חופי שיהווה גשר בין שדרות בן גוריון לטיילת החוף.
האם יישמרו שטחים ציבוריים בפרויקט?
התוכנית כוללת שטחים ציבוריים רבים, עם הבטחה לשמר 4,800 מ"ר של שטח ציבורי בבעלות מלאה של העירייה, כולל חניון ציבורי. חלק מהשטחים הציבוריים יהיו במפלס הטיילת, לצד מרפסות תצפית לים.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אזורים תקים 147 יח"ד בבאר יעקב לאחר שזכתה במכרז רמ"י
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- לזה הקבלנים לא ציפו - מבול של ביטולי עסקאות בפתח
דרך בן גוריון תוביל ישר לים (הדמייה: ישר אדריכלים)
כיצד תשתנה הגישה לים?
הגישה לים תהיה ישירה ונוחה יותר, בזכות ביטול השיקוע בכיכר והקמת רחוב עירוני במפלס הקרקע שיאפשר גישה נוחה להולכי רגל, ללא הצורך לרדת לרחוב שקוע.
כיצד תשפיע הבנייה החדשה על תושבי האזור?
הפרויקט צפוי לשפר את חוויית הבילוי באזור ולהוסיף שירותים לתושבים, כגון חניון חדש, פארק ושטחים ציבוריים נוספים. עם זאת, חלק מהתושבים הביעו חשש מפני עומסי תחבורה והפרעות במהלך תקופת הבנייה.
מה היו ההתנגדויות לפרויקט?
התושבים ועמותות סביבתיות התנגדו לפרויקט, בטענה שהוא יפגע בקו החוף ובשטחים הציבוריים. עמותות כמו "לא למגדלים בכיכר אתרים" טענו שהתוכנית חוסמת את קו הים ושהמרחב הציבורי ישמש בעיקר את הדיירים החדשים. העירייה הבטיחה שהתוכנית תאפשר נגישות רחבה ותשפר את השטחים הציבוריים באזור.
כמה זמן צפויה להימשך הבנייה?
הפרויקט צפוי להימשך כעשור, בשל הצורך בהריסת המבנים הקיימים ובנייה מחדש של התשתיות והמבנים החדשים, מה שעלול להשפיע על האזור במשך תקופה ממושכת.
כיצד השפיעה המלחמה המשפטית על התכנון?
בשנים האחרונות, בשל עתירות מצד עמותות ותושבים, עברה התוכנית כמה שינויים – בהם צמצום גובה הבניינים מ-40 קומות ל-25 קומות, והוספת בניין מלונאי לשימושים הציבוריים.
מהם היתרונות המרכזיים של הפרויקט?
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
רז אברהם. קרדיט: רון כהןמבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך
רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית
שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.
עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל
עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים
על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.
ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף
המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.
בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990),
ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.
- קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?
- אושרה תכנית להקמת שכונת "מצפה תלפיות" בהיקף של כ-900 יח"ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.
