אינטל
צילום: טוויטר

הטאלנטים עוזבים את אינטל - הם רוצים להיות מיליונרים באנבידיה

סמנכ"ל הכספים באינטל מחזיק באופציות ששוות כ-4 מיליון דולר - כמו עובד ממוצע באנבידיה עם וותק של 4-5 שנים; סמנכ"לית הכספים של אנבידיה עם אופציות בשווי 900 מיליון דולר
גיא אבטליון | (6)

אינטל הציעה עזיבה מרצון ועברה לפיטורים, אבל כבר כמה שנים שהחברה מדממת כוח אדם איכותי. בסוף זה כסף, והשכר ובעיקר ההטבות באופציות ומניות בחברות אחרות הוא פי כמה יותר גבוה. אנשים בדרגים בינוניים ובוותק של שנתיים הפכו למיליונרים באנבידיה בעוד הבכירים באינטל מרוויחים טוב, אבל לא מיליונרים. רוב עובדי החברה בישראל הפכו למיליונרים. בבדיקה קודמת שערכנו היה מדובר על 2,000 עובדים מתוך כ-3,300 עובדים, היום זה כנראה כ-2,700 ומעלה כשהסכום שכל אחד הרוויח באופציות מגיע ל-700-800 אלף דולר. יש על פי ההערכות כ-500 עובדים שהאופציות שלהם שוות מעל 5 מיליון דולר.    

מנכ

בחברה כולה שמעסיקה כ-35,000 עובדים, יש כ-20,000 מיליונרים, אלפים רבים מהם מיליונרים בגדול. ורק כדי להמחיש את ההבדל בין אנבידיה לאינטל - סמנכ"לית הכספים קולט קרס מחזיקה במניות בשווי של מעל 900 מיליון דולר, כשהמנהל הפיננסי של אינטל דיוויד זינסנר מחזיק במניות בשווי של כ-4 מיליון דולר - כמו עובד ממוצע באנבידיה עם וותק של 4 שנים. 

 

פערי תגמול משמעותיים

אנבידיה מאפשרת רכישת מניות בתנאים מועדפים לעובדיה, אופציות לעובדים ותוכניות תגמול שנתיות טובות לצד שכר מצוין. אינטל ממשיכה להעניק בונוסים שנתיים גבוהים יחסית אך מתמודדת עם חשש של העובדים שההצלחה של החברה מאחוריה ומתסכול בנוגע לחבילת ההטבות שלהם. בסוף הכל מתנקז למחיר המניה - בשעה שאנבידיה עלתה פי 5.5 בשנתיים, מניית אינטל איבדה 30%. אנבידיה שווה יותר מפי 20 מאינטל, כשלפני פחות מעשור אינטל היתה גדולה פי כמה מאנבידיה.  

שכר והטבות נוספות

פערי השכר בין החברות: מהנדסים באנבידיה מרוויחים בממוצע כ-30% יותר מבאינטל. לא רק השכר הבסיסי משחק תפקיד אלא גם הטבות כלכליות, קרן השתלמות, מימון לימודים, וחופשות הורים נדיבות – כאשר אנבידיה מספקת חופשות לידה ארוכות ומענקי תמיכה נוספים.

השכר באנבידיה של מתכנתים לדוגמה עם ניסיון של 3-4 שנים הוא בין 150,000 ל-180,000 דולר. חבילת האופציות מגלמת הטבה של בין 40 ל-60 אלף דולר (הזינוק בשנים האחרונות הביא את ההטבה הזו למאות אלפים ומיליונים) וכן יש הטבה דרך תוכניות RSUs (Restricted Stock Units) ו-ESPP של הענקת מניות וקניית מניות בהנחה. זה עשוי להסתכם בעת הקבלה לעבודה ב-20-30 אלף דולר.  

עומס עבודה לעומת יציבות

אינטל, המתקשה לשמור על תמריצים זהים לחברות אחרות, מדגישה איזון בין עבודה לחיים פרטיים עם תוכניות תמיכה לעובדים ולמשפחותיהם, אך ההטבות האלו בחלקן הורדו במקביל לקיצוצים. אנבידיה היא חברה חדשנית, תוססת, אבל גם עמוסה ולחוצה, עם דדליינים ודרישות ברורות מהעובדים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

מנכ

הטאלנטים עוזבים

אינטל נאבקת לשמור על עובדיה הטובים ביותר אבל פיטורים וקיצוצים נרחבים בחברה גורמים לרבים מהם לעבור למקומות אחרים, עם תגמול כנראה גבוה יותר. אבל, הגלגל עשוי להתהפך. עובדי אינטל החדשים לא יזכו לרווחים הפנומנליים של העובדים בשנתיים-שלוש האחרונות, זינוק כזה לא יכול להימשך. דווקא כעת הסיכון באנבידיה הוא גבוה. מי שנכנס במחירים האלו לעבוד בחברה עלול למצוא את עצמו עם חבילת אופציות שווה מעט מאוד ביחס לכאלו שנכנסו לעבוד לפני שנה ויותר. מהנדס עם יכולות מצוינות יכול לעבוד ליד בחור פחות מוכשר שהגיע חצי שנה לפניו ושווה פי עשרות ממנו. 

כתבות קשורות: 

2,000 עובדי אנבידיה בישראל הפכו למיליונרים

מנכ"ל אינטל עשוי לאבד יותר מ-100 מיליון דולר 

השוואה בין אינטל למתחרים

אינטל ואנבידיה מצויות כיום בנקודות שונות באופן משמעותי במחזור חייהן. אנבידיה נמצאת בצמיחה מואצת, בעיקר בזכות עליית הביקוש לשבבי בינה מלאכותית. היא רשמה הכנסות שיא בסקטור מרכזי הנתונים שלה (Data Center), שהגיעו ל-26.27 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2024, בהשוואה לאינטל שהניבה 12.8 מיליארד דולר בסקטור זה ברבעון השני. צמיחה זו מבססת את מעמדה של אנבידיה כמובילה בשוק הבינה המלאכותית, הודות להובלה בתחום שבבי ה-GPU ואסטרטגיות חדשנות שנבנו בהשקעה ארוכת טווח בטכנולוגיות מתקדמות והזדמנויות שוק חדשות, כולל מעבר לתחום הבינה המלאכותית הגנרטיבית 

מבחינת תנאי עבודה ושכר, קיימים פערים משמעותיים גם בהשוואה ל-AMD ולקוואלקום. מהנדסים באנבידיה מרוויחים בממוצע כ-30% יותר מעמיתיהם באינטל. אינטל אמנם מציעה איזון טוב בין עבודה לחיים פרטיים, אך מתקשה לשמור על רמת תגמול אטרקטיבית עבור כישרונות טכנולוגיים, בניגוד לתנאים המגוונים וההטבות באופציות שמציעות המתחרות. למעשה, בעוד שאנבידיה בונה תמריצים לעובדים עם אופציות ומניות, מציעה AMD תנאים טובים בסקטורים כמו גיימינג וגרפיקה, בהם היא מתחרה ישירות מול שבבי אינטל.

השלכות על עתיד אינטל

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    רועי 29/10/2024 10:54
    הגב לתגובה זו
    הייטק בכללי זו עבודה לא יציבה, גם אם החברה יציבה העבודה והדרישות כל הזמן משתנות. אנבידיה היו במקום הנכון בזמן הנכון עם המוצר הנכון ועלו בטירוף. מי שיעבור מאינטל לאנבידיה עכשיו כנראה לא יחווה את אותה עליה ויהיה עובד סוג ב' לצד המתעשרים. דווקא באינטל שמתומחרת נמוך מאוד יש פוטנציאל לעשות קפיצה רצינית, כמובן עם הסיכון במימוש האסטרטגיה. בהצלחה לכל ההייטק הישראלי!
  • 5.
    האמיתי 29/10/2024 02:39
    הגב לתגובה זו
    מטורף בועת ענק
  • 4.
    קרן השתלמות - בכל מקרה התקרה בישראל: 1500 שקל לחודש (ל"ת)
    מה שמעבר: ממוסה 29/10/2024 00:02
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    חארטה 28/10/2024 23:14
    הגב לתגובה זו
    אם המניה עלתה פי 10 , בשביל שעובד יחזיק 4 מליון דולר , הוא צריך לקבל 400 אלף דולר בכניסה וכמובן לא למכור כלום במשך 4 שנים , כמה אנשים כאלו יש ? אולי בודדים ישראלים ברגע שהמניה שלהם עולה 20% הם מוכרים
  • 2.
    עזבו אותכם מכסף, באנבידיה יש קפה? (ל"ת)
    שי.ע 28/10/2024 22:38
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    החיים 28/10/2024 20:23
    הגב לתגובה זו
    יכול להיות שההצלחה תמשך ויכול להיות שמהפכת ה AI תתרסק בגדול ברגע שהריצה אחרי השבבים תפסק (ותמיד יש מחזוריות בעסק) גם מניית אנבידיה תרגיש לא נח
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אביגל שורק, קרדיט: החברהאביגל שורק, קרדיט: החברה

רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר

שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה דלק US

דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66%  , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.

החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.

מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר. “ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.

אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.


במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.