חברת השבבים ON Semiconductor בדוח אמביוולנטי במכפיל רווח צנוע לשנה הבאה
חברת השבבים ON Semiconductor (ON Semi) הציגה דוח רבעוני אמביוולנטי, אך המניה עולב במעל 4%. הדוח מדגיש את השינויים וההזדמנויות של החברה בשווקי הרכב, התעשייה, והמרכזים הדיגיטליים (Data Centers) עבור בינה מלאכותית.
תוצאות כספיות ותחזיות להמשך
במישור הפיננסי, ON Semi דיווחה על רווח מתואם של 99 סנט למניה והכנסות של 1.76 מיליארד דולר, נתון שהפתיע לטובה את התחזיות והצביע על יציבות בשוק התעשייתי. עם זאת, התחזית לרבעון הרביעי הייתה מעט מאכזבת, עם צפי לרווחים של 92 סנט עד 1.04 דולר למניה והכנסות של 1.71-1.81 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון הרביעי ב-2023 הרווח למניה עמד על 1.25 דולר עם הכנסות של 2 מיליארד דולר, מה שמעיד על האטה בצמיחה, במיוחד במכירות לתחום הרכב החשמלי.
לדברי המנכ"ל, חסן אל-חורי, החברה פועלת לחזק את מעמדה בשוקי הרכב והתעשייה, עם דגש על פתרונות אנרגיה יעילה. לדבריו, "הביקוש לאנרגיה מתחדשת בשוקי המפתח שלנו ממשיך לעלות, ואנו ממוקדים להרחיב את הנוכחות שלנו כדי להבטיח שנוכל לנצל את הפוטנציאל בשוק".
תחום הרכב החשמלי – אתגר והזדמנות
שוק הרכב החשמלי, שממשיכים להסתמן בו מגמות של צמיחה לצד תנודתיות, מתמודד עם אתגרים משמעותיים. העניין הגובר ברכבים חשמליים בשנים האחרונות הוביל לדרישה גבוהה לשבבים בתחומי ההספק והחיישנים, אך עם ההאטה בביקושים לרכבים חשמליים, לקוחות ON Semi נתקלים בהצטברות מלאי. לדברי סמנכ"ל הכספים, ת'ד טרנט, "הכנסות החברה ממכירות לשוק הרכב ירדו ב-18%, והתעשייה כולה סובלת מעודף מלאי שעלול להשפיע גם בטווח הקצר".- נובה נופלת - תחזית פושרת לרבעון הבא; רבעון שלישי חזק
- גב-ים: עלייה של 11.5% ב-NOI ו-6.5% ב-FFO - שיעור התפוסה על 97%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על אף האתגרים, הנהלת ON Semi רואה בטרנד החשמול מגמת ענק (מגה-טרנד) ומתכוננת לעלייה מחודשת בביקוש בשוק זה. החברה משקיעה בפתרונות שנועדו לייעל את רמות המלאי שלה, והכנה לשיפור הצפוי בביקושים בעתיד.
ההזדמנויות בשוקי התעשייה והבינה המלאכותית
ON Semi מתמקדת גם בשוקי התעשייה ובמרכזי הנתונים עבור בינה מלאכותית, תחומים בהם הצורך בפתרונות אנרגיה יעילים ממשיך לצמוח. החברה פועלת להציע מוצרים מותאמים לרמות הספק גבוהות שיתאימו לצרכים התעשייתיים, כמו תחומים תעשייתיים, רובוטיקה, ובינה מלאכותית. לדברי אל-חורי, "אנו ממוקדים בהרחבת הפעילות כדי לתפוס נתח שוק משמעותי בשווקים מתפתחים אלו".מה צפוי להמשך?
למרות הירידה במכירות לשוק הרכב, הצליחה ON Semi להציג תוצאות שגרמו למשקיעים להחזיר את אמונם במניה. החברה ממשיכה להציג גידול מתון, ומתמקדת בשווקי החשמול ובינה מלאכותית כיעדים לטווח הארוך, כאשר החשמול במגזר הרכב נתפס ככיוון אסטרטגי שמציע הזדמנויות צמיחה למרות התנודתיות הקיימת.
- רבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
- טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
החברה נסחרת בשווי שוק מוערך של כ-33 מיליארד דולר. המניה חוותה ירידות מתחילת השנה, כשמחיר המניה ירד בכ-15%, על רקע אתגרי השוק והצטברות מלאים במגזר הרכב והאלקטרוניקה. הרווח הנקי הצפוי לשנה הקרובה מוערך בכ-4.90 דולר למניה, מה שמציב את החברה במכפיל רווח של 15-16.
המאבק על השליטה: איך הולך למתחרות?
החברות המרכזיות המתחרות הן טקסס אינסטרומנטס, אינפיניון טכנולוגיות, STMicroelectronics ו-NXP סמיקונדקטורס. כל אחת מהחברות הללו מתמחה בתחומים שונים אך חופפים. טקסס אינסטרומנטס, לדוגמה, היא מהגדולות בשוק ומובילה בייצור שבבים אנלוגיים ומעבדים משובצים, מה שנותן לה יתרון בשוקי התעשייה. אינפיניון מתמקדת בשבבים לחשמל וכוח, בעיקר עבור רכבים חשמליים, ומשמשת גם שותפה קריטית בתעשיית הרכב המתחדשת. STMicroelectronics ונקודת החוזק שלה במגוון שבבים רחב לתעשיות שונות, ובכללן תחום האוטומציה והבינה המלאכותית, מציבה אותה בעמדה חזקה מול ON Semi בשווקים האלו. NXP סמיקונדקטורס, לעומת זאת, מתמחה במיקרו-בקרים ובחיישנים, שחשובים במיוחד לשוק הרכב וליישומים ביתיים חכמים.
למרות הגודל הקטן יחסית של ON Semi לעומת חלק ממתחרותיה, החברה מצליחה להתמקד בחדשנות מתקדמת למגזרים כמו רכב ובינה מלאכותית, דבר שמסייע לה לשמור על יציבות וצמיחה מתונה. שולי הרווח, קצב גידול ההכנסות, וחוזק המאזן של ON Semi לעומת מתחרותיה הם קריטיים להשוואה, בעיקר בהתחשב בהשקעות הגבוהות במו"פ (מחקר ופיתוח).
בזכות כך, ON Semi ממשיכה למצוא נישות ייחודיות גם במגזרים תחרותיים ויוצרת יתרון בתחומים מבוקשים כמו ייצור שבבים עבור מערכות אוטונומיות ופתרונות חסכוניים באנרגיה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אביגל שורק, קרדיט: החברהרבעון חזק לדלק US, רווח נקי של 178 מיליון דולר
שיפור במרווחי הזיקוק, תוכנית התייעלות ומענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי דחפו את החברה לרווח שיא; המניה עלתה ב-5.5%
דלק ארה"ב US Delek US Holdings 5.66% , פרסמה את הדוחות הרבעוניים בסוף השבוע האחרון והציגה רבעון יוצא דופן עם רווח נקי של 178 מיליון דולר (2.93 דולר למניה) ו-EBITDA מתואם של כ־760 מיליון דולר. גם ללא ההשפעה החד־פעמית
של המענקים הרגולטוריים, החברה הציגה EBITDA מתואם של 319 מיליון דולר, רמה הגבוהה משמעותית ביחס לשנים קודמות.
החברה, שאין לה גרעין שליטה, מחזיקה בארבעה בתי זיקוק במדינות טקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן ב-63% מחברת הבת דלק לוגיסטיקה (DKL), הפועלת בתחום
תשתיות האנרגיה והובלת נפט, גז ומים.
מאז נכנס לתפקידו ביוני 2022, מוביל המנכ"ל אביגל שורק, שעובד בקבוצה למעלה מ-13 שנה (עם הפסקה קצרה בה שימש מנכ"ל אל על), תוכנית התייעלות רחבה (EOP) שהובילה לשיפור בתזרים המזומנים בקצב שנתי של כ-180 מיליון דולר.
“ההתייעלות היא כבר לא פרויקט, אלא דרך חיים,” אמר שורק בשיחת המשקיעים. בעקבות הביצועים, עדכנה החברה כלפי מעלה את היעד השנתי של התוכנית ל-180 מיליון דולר לפחות, לעומת 130 מיליון דולר בתחזית הקודמת.
אחת התרומות המרכזיות לתוצאות האחרונות היא קבלת
מענקים מהמשרד לאיכות הסביבה האמריקאי (EPA), במסגרת פטור לבתי זיקוק קטנים. לאחר שנים של דיונים, קיבלה החברה אישור רטרואקטיבי לשנים 2019-2024 בהיקף של 280 מיליון דולר, אשר נרשמו כהפחתה בעלות המכר. שורק ציין כי החברה צפויה לממש מענקים נוספים של כ-400 מיליון דולר
נוספים במהלך חצי השנה הקרובה, ומעריכה שכל בתי הזיקוק שלה יעמדו בקריטריונים גם ב-2025.
- דלק US קופצת בוול סטריט - זוכה להעלאת המלצה מוולס פארגו
- האביר הלבן של ויסמן ובירן: דלק US רוכשת את השליטה באלון USA ב-572 מיליון דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, דלק לוגיסטיקה העלתה את תחזית ה־EBITDA השנתית שלה לטווח שבין 500-520 מיליון דולר, והיא צפויה לסיים את השנה בטווח העליון. שורק הוסיף כי נרשמת מגמת שיפור גם במגזר הסיטונאי בזכות חוזים חדשים והתייעלות בלוגיסטיקה.
