בניין מודרנה
צילום: מודרנה

מודרנה תחת לחץ: האנליסטים צופים ירידה בהכנסות

הירידה החדה במחיר היעד משקפת את המציאות הקשה בה נתקלת מודרנה: מניית החברה צנחה ב-46% מתחילת השנה, כאשר ב-3 החודשים האחרונים בלבד נרשמה ירידה של 56%
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מודרנה תרופות

חברת התרופות מודרנה MODERNA עומדת בפני אתגרים משמעותיים, כך עולה מדוח חדש של אנליסטים מבית ההשקעות Evercore. האנליסטים הפחיתו את מחיר היעד למניה ב-43%, מ-105 דולר ל-60 דולר בלבד. הורדת התחזית המשמעותית מגיעה על רקע עדכון תחזיות פיננסיות שליליות מצד הנהלת החברה ומגמות מדאיגות בשיעורי ההתחסנות בסתיו הנוכחי. 

הירידה החדה במחיר היעד משקפת את המציאות הקשה בה נתקלת מודרנה: מניית החברה צנחה ב-46% מתחילת השנה, כאשר ב-3 החודשים האחרונים בלבד נרשמה ירידה של 56%. למרות ההפחתה הדרמטית במחיר היעד, האנליסטים שומרים על המלצת "תשואת שוק" למניה.

נתוני המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) מצביעים על מגמה מטרידה: בעוד שההתחסנות נגד הקורונה החלה מוקדם יותר ברבעון השלישי בהשוואה לשנה שעברה, שיא ההתחסנות ברבעון הרביעי צפוי להיות נמוך משמעותית מזה שנרשם ב-2023.

מודרנה, בדומה לחברות תרופות אחרות, מפתחת חיסון משולב לקורונה ושפעת, לצד חיסון שפעת עצמאי. אולם, האנליסטים הורידו את תחזיות ההכנסות מוצרים אלה, בציינם כי מוצרים מבוססי mRNA מציגים תגובות דלקתיות גבוהות יותר - כולל אדמומיות, נפיחות, חום וכאבי ראש - בהשוואה לחלופות הקיימות.

 

חיסוני ה-RSV

בשוק חיסוני RSV (נגיף סינציאלי נשימתי), המצב אף מורכב יותר. שיעורי ההתחסנות נמוכים משמעותית מהשנה שעברה, ככל הנראה בשל המלצות מחמירות יותר של הוועדה המייעצת לנוהלי חיסון. מגמה זו משפיעה לא רק על מודרנה, אלא גם על המתחרות GSK ופייזר.

החברה צפויה לפרסם את תוצאותיה לרבעון השלישי ב-7 בנובמבר. על פי תחזיות האנליסטים, ההכנסות צפויות להסתכם ב-1.24 מיליארד דולר, כשהחלק הארי מגיע מחיסוני קוביד-19.

נקודת אור אפשרית עבור מודרנה היא הניסוי המתקדם שהיא מנהלת בחיסון נגד ציטומגלווירוס (CMV). זהו אחד הנגיפים הנפוצים בעולם, הגורם לתסמינים דמויי הצטננות ועלול להיות מסוכן לתינוקות ולאנשים עם מערכת חיסון מוחלשת.

קיראו עוד ב"גלובל"

עם זאת, גם בחזית זו קיימים חששות בקרב המשקיעים. הדאגות העיקריות נוגעות למשך היעילות של החיסון, היקף אוכלוסיית היעד, המודעות הציבורית למחלה ונכונות הציבור להתחסן.

 

צומת הדרכים של מודרנה

האנליסטים מציינים כי תוצאות חיוביות מהניסויים בחיסון ה-CMV עשויות לתמוך במניה, אך נראה כי השוק מעדיף להמתין לנתונים מוצקים לפני שינוי הערכה. מודרנה נמצאת בצומת דרכים משמעותי, כאשר היא מנסה לגוון את פורטפוליו המוצרים שלה מעבר לחיסוני הקורונה ו-RSV. הצלחת המאמצים הללו תהיה קריטית לעתיד החברה.

ההערכה הזהירה של האנליסטים משקפת את האתגרים המורכבים העומדים בפני החברה: מחד, הצורך לפתח מוצרים חדשים ולהתרחב לשווקים נוספים, ומאידך, ההתמודדות עם ירידה בביקוש למוצרים הקיימים ותחרות גוברת בשוק החיסונים.

בטווח הקצר, נראה כי מודרנה תידרש להוכיח למשקיעים כי ביכולתה לפתח מקורות הכנסה חדשים ויציבים, מעבר להסתמכות על חיסוני הקורונה שהיוו את מנוע הצמיחה העיקרי שלה בשנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיות

ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו

הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית

רן קידר |
נושאים בכתבה נפט גז טראמפ

ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.

הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.

ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".

המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.

אלפי מקומות עבודה חדשים 

האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.