חנות של לואי ויטון
צילום: christian wiediger from unsplash

המוצרים יוקרתיים, המניות זולות: מניות מותגי היוקרה סובלות מחולשה, האם זו הזדמנות?

רבות ממניות חברות מותגי היוקרה סובלות מחולשה יחסית מתחילת השנה, עניין העשוי להוות הזדמנות השקעה. התעוררות השוק הסיני בשבועות האחרונים והצפי לתמיכה ממשלתית בכלכלה המקומית מספקים להן תמיכה חיובית 

עמית דסקל |
נושאים בכתבה יוקרה פרארי

השוק הסיני מהווה את אחד מהגאוגרפיות המרכזיות והצומחות עבור שוק מוצרי היוקרה העולמי. לפי נתוני אתר סטטיסטה, היקף מכירות מוצרי היוקרה בסין צפוי השנה לנוע סביב כ-100 מיליארד דולר – ובכך להוות כחמישית מכלל מכירות מותגי היוקרה בעולם שיגיעו לכ-475 מיליארד דולר. עוד לפי סטטיסטה, עד שנת 2029 מכירות מותגי היוקרה בסין יצמחו ב-40% ויגיעו לכ-145 מיליארד דולר – כרבע מההכנסות השנתיות העולמיות הצפויות להסתכם בכ-580 מיליארד דולר בשוק מותגי היוקרה באותה שנה.

לכן, אין זה מפתיע שכמה ממניות מותגי היוקרה הבולטות נהנות בשבועות החולפים ממגמה חיובית, בראשן מניית לואי ויטון (LVMH) – הגדולה והבולטת בענף מותגי היוקרה, שזינקה בכ-20% תוך שבוע בסוף ספטמבר, ומאז תיקנה חלקית כך שבסך הכל מאז ועד כה מציגה עליה של כ-8%.

זאת על רקע העליות החדות שהציגו הבורסות בסין בתקופה זו – מאז נודע על החלטת הממשל הסיני לספק תמיכה פיננסית נרחבת לכלכלה המקומית, הסובלת כבר תקופה ממושכת מחולשה. עוד בלואי ויטון, לאחר פרסום דוחותיה הכספיים האחרונים ראשי החברה הביעו ביטחון בקשר להתאוששות הביקושים בשוק הסיני, עם עליית ביטחון הצרכנים שם.

למרות זאת, כמו ענפי פעילות רבים, גם חברות מותגי היוקרה התמודדו מתחילת השנה עם חוסר וודאות כלכלית, שהוביל לחולשה יחסית בתוצאות ובביצועי המניות של חלק מחברות הענף, כך שבסך הכל מדד מותגי היוקרה של S&P נסחר ללא שינוי מהותי ב-2024, עד כה.

במגזין בארונס מסמנים שתי סיבות בולטות ברקע לכיוון השלילי שאחז בחלק ממניות הענף השנה. האחת היא חולשה בכלכלה הסינית, שכאמור מהווה את אחד משוקי הפעילות המרכזיים והצומחים של חברות מותגי היוקרה בשנים האחרונות, והשנייה היא גל העלאות מחיר חד שביצעו חלק גדול מהחברות, אחרי שהביקושים למוצריהן קפצו לאחר משבר הקורונה ב-2020 – וכעת מרחיק מהן קונים רבים.

ביצועים נאים בטווח הארוך

בשנת 2020, בהשפעת משבר הקורונה שגרם להקפאת הפעילות הכלכלית בעולם במשך תקופה נרחבת, חברות מותגי היוקרה סבלו משחיקה ניכרת בביקושים למוצריהן, אולם התפרצות הביקושים שהגיעה לאחר מכן היו מעבר לציפיות המוקדמות, ובאו לידי ביטוי בזינוקים בשיעורים חדים בהכנסותיהן.

כך שמול החולשה היחסית בביצועי מניות הענף השנה, בפרספקטיבה נרחבת יותר חלקן מציגות ביצועים נאים. כך לדוגמה, מניות לואי ויטון (LVMH), הרמס, פרארי ומונקלר מציגות עליות בטווח של כ-70%-230% חמש שנים אחורה, וטווח התשואות של אותן מניות מגיע לכ-380%-960% עשור אחורה (פרארי החלה להיסחר בשנת 2016).

מנקודת המבט של המשקיע ניתן לייחס כמה יתרונות בולטים ייחודיים לחברות של מותגי יוקרה ובראשם שולי רווח גבוהים יחסית הנגזרים ממחירי המוצרים.

יתרון נוסף אותו ניתן לייחס לחברות אלו הוא החוסן המאפיין את הפעילות - שמקורו בעובדה כי מותגי יוקרה מושפעים בצורה מועטה מאופנות מתחדשות והסיכון עבורם מכניסת שחקנים חדשים 

קיראו עוד ב"גלובל"

לשוק נתפס כמופחת. אותו חוסן מיוחס גם לניסיון הגלום בפעילות החברות, שרבות מהן ותיקות בשוק, ופעילותן מוכרת למשקיעים.

עוד נהנות חברות מוצרי היוקרה מרגישות נמוכה למחזוריות כלכלית הכוללת בתוכה תקופות של חולשה, וזאת משום שהוצאות על מוצרי יוקרה מושפעות יותר ממעמדם הכלכלי הגבוה של הרוכשים אשר פחות רגישים לשינויים בהכנסותיהם.

נוכח יתרונות מובנים אלה, החולשה מהן סובלות מניות הענף מתחילת השנה עשויה להוות נקודת כניסה מעניינת להשקעה.

 

אלה כמה ממניות חברות מותגי היוקרה הבולטות בשוק:

לואי ויטון (LVMH) - ענקית אירופאית החולשת על עשרות מותגי יוקרה, בהם דיור, TAG Heuer, טיפאני, Bulgari, ומנוהלת ביד רמה על-ידי ברנרד ארנו, הנחשב לאחד מעשירי העולם. על רקע הודעות הממשל הסיני על תכניות תמיכה בכלכלה המקומית, מנייתה נהנתה באחרונה מכיוון חיובי, אולם מתחילת השנה עדיין מציגה תשואה שלילית.

פרארי - יצרנית רכבי היוקרה והפאר מרחיבה את עסקיה גם למוצרים נלווים כמו אופנת יוקרה ואביזרי ספורט. על רקע תוצאות חיוביות שהציגה בסיכום המחצית הראשונה של השנה בבנק ברקליס העלו באחרונה את המלצתם למניה, בזכות חיזוק האמונה בקשר ליכולתה להמשיך לצמוח גם בשנים הבאות, ולאחר שמנייתה קפצה בכ-40% מתחילת השנה.

מונקלר – מניית החברה ריכזה עניין מוגבר באחרונה ונהנתה מעליות משמעותיות, בעקבות עדכון ולפיו חברת לואי ויטון (LVMH) תשקיע במניותיה באמצעות רכישה מידי מנכ"ל החברה, רמו רופיני, עם אפשרות להגדיל את היקף ההשקעה בהמשך. נתח המניות של לואי ויטון במונקלר כעת קטן יחסית, ועשוי להגיע עד 4% מהחברה, אולם בג'י.פי מורגן ציינו כי מדובר במהלך המזכיר השקעה של לואי ויטון בחברת נעלי היוקרה האיטלקיות טוד, שם היא הגדילה את החזקתה בהמשך.

הרמס – החברה ידועה בזכות תיקי הבירקין המפורסמים, שמה דגש על מוצרי עור איכותיים ואסטרטגיית הפעילות שלה מקדמת ייצור בהיקפים מוגבלים ושמירה על בלעדיות. אחרי שאת 2023 סיכמה עם צמיחה של כ-17% בהכנסות שהגיעו ליותר מ-12 מיליארד דולר, הצפי הוא כי גם את השנה הנוכחית תסכם עם שיפור בפעילות.

 

גילוי נאות: הכותב הינו בעל רישיון ניהול. אין בכתבה זו משום המלצה לביצוע השקעות או תחליף לייעוץ השקעות אישי. ביצועי העבר אינם מעידים בהכרח על ביצועים עתידיים.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

דונלד טראמפ; קרדיט: טוויטרדונלד טראמפ; קרדיט: טוויטר

"טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"

ויקטור אורבן, ראש ממשלת הונגריה אמר את הדברים אחרי פגישה עם טראמפ; ממה הוא חושש ומה זאת התקפה בשוק המט"ח? 

מנדי הניג |

ראש ממשלת הונגריה, ויקטור אורבן, הפתיע עם הצהרה דרמטית לאחר פגישתו עם דונלד טראמפ בבית הלבן: לדבריו, הנשיא האמריקאי הבטיח להגן על הונגריה מפני מתקפות ספקולטיביות, כולל התקפות על המטבע המקומי או הורדת דירוג אשראי.

מה זה בעצם התקפה או ספקולציה בשוק המט"ח? מדובר בפעילות של הזרמת כספים, השקעה גדולה בשוק המט"ח שבה משקיעים, בעיקר קרנות גידור גדולות או בנקים בינלאומיים, מהמרים על תנודות מחירים קצרות טווח בשווקים הפיננסיים, במטרה להשיג רווחים מהירים. בניגוד להשקעה ארוכת טווח, הספקולציה כוללת לעיתים קרובות מכירות בחסר (שורט) של נכסים כמו מטבעות, אג"ח או מניות, כאשר הספקולנטים מצפים לירידת ערך.

בהקשר של מדינה, "מתקפת ספקולציה" או "התקפה פיננסית" מתייחסת למצב שבו קבוצת משקיעים גדולה תוקפת את המטבע או את חוב המדינה באמצעות מכירה המונית, מה שיוצר לחץ על הבנק המרכזי להגן עליו. זה עלול להוביל למשבר מטבע, כמו שחוותה תאילנד ב-1997 או בריטניה ב-1992 ("יום חמישי השחור"), שבו סוחרים כמו ג'ורג' סורוס הרוויחו מיליארדים על ידי הימור נגד הלירה סטרלינג, והכריחו את בריטניה לצאת ממנגנון שער החליפין האירופי. במקרה כזה, הבנק המרכזי נאלץ למכור את רזרבות המט"ח שלו כדי לתמוך במטבע, או להעלות ריבית דרמטית - מה שפוגע בכלכלה, מגביר אבטלה, מפחית השקעות ומעלה מחירים.

אורבן חושש כבר שנים רבות מסורוס ומאשים אותו בפעילות בשוק המט"ח המקומי. סורוס הוא אחד ממתנגדיו הגדולים של אורבן. בהצהרה, סיפר אורבן כי סיכם עם טראמפ על הקמת "חומת מגן פיננסית" שתספק תמיכה אמריקאית במקרה שמערכת הכספים של הונגריה תיקלע לסכנה חיצונית. לדבריו, "אם מישהו ינסה לתקוף את המטבע ההונגרי או לחנוק את הונגריה מהצד הפיננסי, יש לנו פתרון - האמריקאים הבטיחו להגן על היציבות שלנו".

הרקע הפוליטי: בידול מהאיחוד האירופי לקראת בחירות

האמירה של אורבן מגיעה בתקופה רגישה במיוחד עבורו. באפריל הקרוב יתקיימו בחירות פרלמנטריות בהונגריה, והוא שואף לחזק את מעמדו על רקע ביקורת פנימית הולכת וגוברת. בתוך כך, האיחוד האירופי הקפיא מימון של למעלה מ-20 מיליארד דולר למדינה, בטענה להפרות עקרונות של שלטון החוק ושחיתות שלטונית.