נמל חיפה
צילום: נמל חיפה

משבר חדש בענף הרכב - מגבלות על פריקת כלי רכב בנמלים

הוראת שעה חדשה של רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה מגבילה את כמות כלי הרכב שניתן לפרוק ולאחסן בנמלי חיפה, אשדוד והמסוף הפרטי בחיפה. 
יואב פולס | (2)

הקשיים של יבואני רכב ממשיכים, ואחרי סדרת משברים הקשורים במצב הגיאופוליטי עם עצירת משלוחי כלי רכב מטורקיה לישראל, משבר ההובלה הימית בגלל החות'ים בים האדום, עכשיו מערימה גם מדינת ישראל קשיים נוספים.

במסמך שהגיע לידי ביזפורטל, מודיעה רשות הספנות והנמלים על מגבלות קשות בכל הנוגע לפריקה ואיחסון של כלי רכב בנמלים בישראל. על פי המכתב שנשלח לכל הנוגעים בדבר, הטילה המדינה מגבלת איחסון כלי רכב בשטחי הנמלים, כך שנמלי אשדוד וחיפה יכולים לאחסן לא יותר מ 15,000 כלי רכב בשטחי הנמל, ואילו על חברת SIPG המפעילה את המסוף הפרטי בחיפה הוטלה מגבלה של לא יותר מ 4000 כלי רכב בשטחי הנמל.

הנחיה זו של המדינה נועדה לתמוך במאמץ המלחמתי בה מדינת ישראל מתמודדת עם מספר חזיתות במקביל, ולאפשר פריקת סחורות חיוניות יותר למשק ולמאמץ המלחמתי, ותפעול סחורות אלו בשטחי הנמלים.

ההנחיה לא חלה על שטחי האיחסון שמחזיקים היבואנים בשטחי הנמלים השונים, ועליהם לא חלה המגבלה, אלא רק על איחסון בשטחי הנמל הציבוריים.

יבואנים שעשו מאמץ גדול לקבל הקצאות מהיצרנים, ולאחר מכן לשריין את ההובלה הימית באמצעות אניות גלנוע, נתקלו בהנחייה החדשה, ולביזפורטל נודע כי מספר יבואנים נאלצים לסובב לאחור אניות עם משלוחי כלי רכב, כאשר על כל אחת מהן אלפי כלי רכב מסוגים שונים לנמלים קרובים באגן המזרחי של הים התיכון, ומשם למגרשי איחסון סמוכים, עד שניתן יהיה לשנע אותם לארץ.

מצב זה מייקר משמעותית את עלות ההובלה הימית של כל רכב ורכב, ולא מן הנמנע כי עלויות אלו יגולגלו בסופו של דבר על הצרכנים, דבר שממנו המדינה מרוויחה שוב באמצעות מיסים על העלויות הנוספות.

לעיכוב במשלוחים יש משמעויות נוספות נרחבות בהרבה, הנוגעות בעידכון תעריפי המיסוי על כלי הרכב השונים, והקטנת הטבת המס הירוק, כך שכלי רכב שהיו יכולים להימסר ללקוח תחת המיסוי הנוכחי, עלולים להתייקר באלפי שקלים אם יימסרו בסופו של דבר תחת תקנות המיסוי החדשות.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבו לוף 11/10/2024 00:52
    הגב לתגובה זו
    המסמך הגיע מהיבואנית שמעלים מחירים בעזרת התקשורת
  • 1.
    סיפורי סבתא של היבואנים כדי להעלות מחירים (ל"ת)
    שאפיק 10/10/2024 18:44
    הגב לתגובה זו
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5