יואב שטרן ננו דיימנשן
צילום: יחצ

ננו דיימנשן רוכשת את Markforged ב-115 מיליון דולר; האם החברה תייצר ערך למשקיעים?

ננו דיימנשן רכשה לפני כן את Desktop Metal ורכישת Markforged תוביל ליצירת חברה  עם הכנסה שנתית מצרפית של 340 מיליון דולר; ננו היא אחת משורפות הערך הגדולות בקרב החברות הישראליות
אביחי טדסה | (5)

ננו דיימנשן ננו דיימנשן גייסה בשיא הבועה במספר הנפקות כ-1.5 מיליארד דולר והפכה לאחת החברות הישראליות הנזילות והגדולות בעולם, למרות שהפעילות שלה היתה אפסית ביחס להיקף הגיוס. היא רכבה על ההייפ של מדפסות תל מימד וגרמה למשקיעי רדיט לעוט על המניות ולהזניק אותם לשמיים. יואב שטרן, המנכ"ל ניצל את הזינוקים להנפקות. אחרי ההנפקה המניה ירדה וחזרה לעלות ואז שוב הנפקה - 5 גיוסי ענק הובילו את ננו להיות ענקית.

ואז התברר שזה אוויר חם בלי סיפור אמיתי והמניה צנחה כצפוי. המשקיעים מופסדים מעל 80%. השווי של החברה עמוק מתחת למזומנים - במקום להודות בטעות, להציף ערך ולהחזיר את ההשקעה לבעלי המניות בפרמיה על מחיר השוק הקיים בעשרות אחוזים (אפילו 100%), שטרן ממשיך לקחת שכר מהקופה, הוא ועוד המקורבים, כשבשנה וחצי האחרונות הוא הודף ניסיון רכישה של קרן גידור, מנסה לקנות את סטרטסיס ישראלית ענקית בתחום ללא הצלחה, ומצליח לבצע רכישות שמגדילות את הפעילות. 

 

ננו דיימנשן רוכשת את Markforged

ננו מדווחת כי היא רוכשת את Markforged שתמוזג לננו עצמה ו-Desktop Metal שנרכשה בעבר. הגוף הממוזג יהיה עם הכנסה שנתית מצרפית של 340 מיליון דולר (על בסיס נתוני 2023).

המזומן ושווי המזומנים של החברה לאחר השלמת העסקה צפויים לעמוד על כ-475 מיליון דולר. בשנת 2023 הכנסותיה של  Markforgedהסתכמו לסך של 93.8 מיליון דולר, עם שיעור רווח גולמי של 47.4% ושיעור רווח גולמי Non-GAAP  של 48.6%

התמורה הכוללת שהחברה תשלם לבעלי המניות של Markforged היא 115 מיליון דולר, על בסיס 5 דולר למניה. המחיר משקף פרמיה של 71.8% ביחס למחיר הסגירה של המניה נכון ל-24 בספטמבר 2024, ופרמיה של 67.8% ביחס למחיר ה-VWAP (מחיר המניה בשקלול נפח המסחר) ב-90 הימים הקודמים למועד החתימה על הסכם הרכישה.

השלמת העסקה, אשר אושרה פה אחד ע"י הדירקטוריון של שתי החברות, כפופה לתנאים מסוימים, לרבות קבלת אישור בעלי המניות של,Markforged  וקבלת האישורים הרגולטוריים הנדרשים. ננו דיימנשן מתכוונת לממן את העסקה באמצעות המזומנים שברשותה. נכון ל-30 ביוני 2024, ל-Markforged מזומן ושווי מזומנים (כולל מזומנים מוגבלים) בסך 93.9 מיליון דולר. המזומנים המוגבלים כוללים סך של 19.1 מיליון דולר לכיסוי התחייבויות מסוימות הקשורות לתביעה שהגישה  Continuous Compositesכנגד Markforged.

יואב שטרן, מנכ"ל ננו דיימנשן ודירקטור בחברה, אמר כי "הרכישה של Markfored הינה צעד משמעותי נוסף במסע להפיכתה של ננו דיימנשן למובילה בתחום הייצור הדיגיטלי ומיצובה כשחקן משמעותי בתעשייה 4.0. Markforged היא חברה ייחודית, בעלת חומרים ופתרונות AM חדשניים המאפשרים ייצור סדרתי, עם למעלה מ-15 אלף מערכות מותקנות אצל לקוחות.

קיראו עוד ב"גלובל"

"אני נלהב לעבוד עם שי טרם והצוות שלו, שעשו עבודה יוצאת דופן בפיתוח הפתרונות החדשניים של Markfored. לעסקה זו צפויה להיות השפעה אדירה כאשר לוקחים בחשבון את הסגירה הצפויה של העסקה בין ננו דיימנשן לבין Desktop Metal. אנו מאמינים שהשילוב של ננו דיימנשן, Desktop Metal ו Markforged -מחזק עוד יותר את ההזדמנות הייחודית שלנו ליצירת ערך עבור בעלי המניות, הלקוחות והעובדים שלנו, ובה בעת אנו פועלים לגדילה רווחית, אספקת שירותים יוצאי דופן ומתן הזדמנויות פיתוח קריירה."

שי טרם, מנכ"ל, נשיא ודירקטור ב-Markforged, הוסיף: "אנו נרגשים לשלב את היצע המוצרים החלוציים והמשלימים שלנו, שישפרו עוד יותר את יכולתנו לשרת את לקוחותינו בתעשיות עתירות ידע, עם היצע שלם יותר של פתרונות חדשניים לשימוש ברצפת הייצור. לא זאת בלבד שהיצע המוצרים שלנו הוא ייחודי, אלא שהגודל המצרפי והמאזן הכספי החזק של החברה המשולבת, יאפשרו לנו להפוך לשותף מהימן עוד יותר של לקוחותינו, שהם שחקנים מובילים בתעשיות שונות. אנו מצפים לעבוד עם ננו דיימנשן ועם Desktop Metal ולהצטרף לצוותים המסורים שלהן, במטרה להשיא ערך לכל בעלי העניין בחברה".

 

תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    אנונימי 30/09/2024 14:54
    הגב לתגובה זו
    פשוט חברה בזיונית.. אין שם שום ערך לעובד ולעבודתו
  • 4.
    יוני 29/09/2024 16:45
    הגב לתגובה זו
    הדרגון פליי מכונה בינונית ביותר והבעיה העיקרית היא שהדיו של ננו לא מספיק טובה ומיוצבת לייצר חלופה למעגל מודפס. לכן המכונות בקושי נמכרות. טוב שיש כסף מההנפקה ואפשר לחגוג. ערוץ החיים הטובים למי שקרוב לצלחת.
  • 3.
    אנונימי 29/09/2024 16:40
    הגב לתגובה זו
    בורסת תא...כמה חבל שהיא עזבה לחול חחח
  • 2.
    פשוט לזרוק לכלא ללא משפט עשקו המשקיעים (ל"ת)
    יותם 29/09/2024 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    פונזי ישראלי (ל"ת)
    רועי 29/09/2024 15:41
    הגב לתגובה זו
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.