אינטל מתעוררת? המעבדים החדשים מקבלים תשבחות והם בפיתוח ישראלי
לאחר שנים של דשדוש, נראה כי אינטל INTEL CORPORATION , החברה שהייתה מלכת עולם המעבדים, מתחילה להראות סימני התאוששות. ככה לפלחות טוענים מומחים שבדקו את המעבד החדש של החברה - ה-Lunar Lake. המעבד פותח בישראל.
השקת המעבדים החדשים של החברה לשרתים ולמחשבים ניידים זכתה לתשבחות מצד מומחי טכנולוגיה, מה שמסמן אולי תפנית אפשרית בגורלה של החברה. בתחום השרתים, מעבדי ה-Xeon החדשים של אינטל מציבים את החברה בחזית הטכנולוגיה בפעם הראשונה בעשור הנוכחי. מומחים בתחום מציינים כי זהו הישג משמעותי עבור החברה, שמסמן את חזרתה למובילות טכנולוגית בסגמנט חשוב זה. עם זאת, התחרות מצד AMD צפויה להתחדש בקרוב עם השקת מעבדי "Turin" החדשים שלה.
אך הכותרת הראשית שייכת למעבד הנייד החדש של אינטל, ה-Lunar Lake. מעבד זה, המיועד למחשבים ניידים דקים וקלים, מציג ביצועים מרשימים במיוחד בתחום חיי הסוללה, עוצמת המחשוב והביצועים הגרפיים. הצלחה זו עשויה לסייע לאינטל להדוף את ניסיונותיה של קוואלקום לחדור לשוק המחשבים הניידים.
מבקרי טכנולוגיה מובילים מתארים את ה-Lunar Lake כמתחרה ראוי למעבדי ה-Snapdragon X Elite של קוואלקום, תוך שהוא משתווה ואף עולה עליהם בתחומים מסוימים. יש אף הטוענים כי מחשבים המצוידים במעבד זה עשויים להוות תחרות אמיתית למחשבי ה-MacBook של אפל, תחום שבו אינטל התקשתה להתחרות בשנים האחרונות.
- אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור
- אינטל עלתה יותר מ-80% - אך המבחן האמיתי עוד לפניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
האפיון, התכנון, הארכיטקטורה והפיתוח של שבב הלונאר לייק, כמו גם שבבי הדור הבא שנקראים ה"פנתר לייק", נעשים בארץ. "לפני כשלוש שנים זיהינו את הפוטנציאל העצום של בינה מלאכותית במחשבים אישיים" אמר זוהר צבע, סגן נשיא באינטל והאחראי על פיתוח המעבד, "החלטנו להשקיע בפיתוח מנוע AI חזק, למרות שבאותה התקופה לא היה ברור כיצד ישתמשו בו. היום אנחנו רואים שזה היה הימור נכון. פרויקט לונאר לייק מובל מישראל מתחילתו ועד סופו. הצוות הישראלי אחראי על כל השלבים הקריטיים: הגדרת המוצר, פיתוח הקונספט, תכנון הארכיטקטורה, העיצוב וההוצאה לפועל. הפרויקט כולו כלל מאות רבות של מהנדסים ואנשי מקצוע".
אלו חדשות טובות לאינטל וגם לישראל, אבל המגמה באינטל שלילית. החברה מאבדת נתחי שוק, אנבידיה ו-AMD מביסות אותה בשבבי AI. התוצאות חלשות, החברה מפטרת ומתייעלת ומקפיאה תוכנית להרחבת יכולות ייצור ומפעלי ייצור. אינטל היא המעסיקה הגדולה ביותר בארץ, עם כ-12 אלף עובדים, אך הצפי להגיע ל-20 אלף עובדים תוך שנתיים, נתקל בקיר המציאות - החברה מפטרת עובדים בארץ ומקפיאה או דוחה חלק מהתוכניות להקמת קווי ייצור חדשים.
האתגרים של אינטל
אתגר נוסףש ל אינטל הוא בייצור. ה-Lunar Lake, למרות היותו פרי פיתוח של אינטל, מיוצר על ידי TSMC הטייוואנית. זהו פתרון זמני שמדגיש את הצורך של אינטל לפתח יכולות ייצור עצמאיות. לכאורה יש לה יכולות כאלו, אך הן לא רחבות ולא עמוקות כמו ששי למתחרה הגדולה - TSMC.- טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
- עלייתה ונפילתה של חלוצת הרובוטיקה הצרכנית והצבאית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
האתגר המרכזי העומד בפני אינטל כעת הוא הצלחת מיזם הייצור העצמאי שלה, Intel Foundry. החברה זקוקה להצלחה בתחום זה לא רק כדי לייצר את המוצרים שלה, אלא גם כדי למשוך לקוחות חיצוניים ולהבטיח את תחרותיותה לטווח הארוך.
צעד קריטי בכיוון זה יהיה השקת תהליך הייצור 18A, המתוכנן לשנה הבאה. הצלחה בפיתוח והטמעת טכנולוגיית ייצור מתקדמת זו תהיה מכרעת ליכולתה של אינטל לשמור על מעמדה התחרותי ולמשוך לקוחות חדשים לשירותי הייצור שלה.
בעוד שהאתגרים עדיין רבים, ההצלחה הנוכחית של אינטל בפיתוח מעבדים מתקדמים מהווה צעד משמעותי בתהליך ההתאוששות של החברה. היא מסמנת את חזרתה של אינטל לחזית החדשנות הטכנולוגית ומעניקה תקווה לעתידה בשוק התחרותי של השבבים. עם זאת, רק הזמן יגיד אם אינטל תצליח לשמר את המומנטום החיובי ולהתגבר על האתגרים העומדים בפניה בתחום הייצור והתחרות הגלובלית.
הצעת ההשקעה של Apollo
חברת החדשות בלומברג דיווחה לאחרונה על הצעת השקעה מטעם חברת ההשקעות Apollo Global Management באינטל INTEL CORPORATION , במה שהתפרש כהבעת אמון במהלכי ההבראה של החברה לאחר שנים ארוכות של דשדוש ודעיכה.
שבוע לפני כן דווחה אינטל על מהלכים להפרדת פעילות הייצור לחברה בת בבעלות מלאה, מפעילות עיצוב ותכנון השבבים שלה. המהלך הגיע לאחר הודעה על התייעלות ופיטורים באוגוסט, ובמקביל לדווח על הקפאת בניית מפעלים חדשה, כמו גם על הרחבת שיתוף הפעולה בתכנון וייצור שבבים לפעילות הענן שלה בשווי מליארדי דולרים. המהלכים האלו מגיעים לאחר תהליך של התייעצות שקיימה החברה עם בנקי השקעות.
- 9.סימבה 28/09/2024 01:33הגב לתגובה זוכולם מחכים ל9800x3d
- 8.קפלניסט 27/09/2024 18:12הגב לתגובה זומצויין
- 7.ח״כ 27/09/2024 17:23הגב לתגובה זולפטופ עם מעבד אינטל בתוכו = תנור חימום = משהו מתבשל בפנים... מאז פנטיום 4 לא השתנה הרבה...
- 6.חזאי כלכלי 27/09/2024 17:08הגב לתגובה זוחברה מצוינת כח עבודה מהמעולים שיש רמת הניהול בשנים האחרונות ידה כל מי שוותיק התקדם לניהול אחת המנכ"ליות דחפה אנשים ברמה נמוכה וזה מה שקרה את המנהלים עניין האופציות ולא הניהול החכם ומוביל שהיה פעם עולם חדש מושגים חדשים הפסדים ישנים בהצלחה להם
- 5.ראובן 27/09/2024 15:05הגב לתגובה זועברנו למתחרים
- 4.אינטל סוס מת ותודה גם לשעשוע (ל"ת)יוסי 27/09/2024 11:57הגב לתגובה זו
- אלמוני 28/09/2024 00:57הגב לתגובה זואינטל לא מתה,פשוט,חיה ובועטת
- 3.לרצים למרחקים ארוכים, מומלץ ביותר לקנייה! לדעתי. (ל"ת)צרי 27/09/2024 11:02הגב לתגובה זו
- 2.עושה חשבון 27/09/2024 06:57הגב לתגובה זושוק המחשבים האישיים קטן ונוספה לשוק תחרות. עלות תועלת תיקבע את הרווח .
- 1.לעז 27/09/2024 01:27הגב לתגובה זומדובר עדיין בחברה עם ההנדסה הטובה בעולם בתחום. היו בעיקר בעיות ניהול שגרמו לדעיכה. יכול להיות פה קמבאק מפואר.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
