אינטל פט גלסינגר
צילום: טוויטר

אינטל מתעוררת? המעבדים החדשים מקבלים תשבחות והם בפיתוח ישראלי

הכותרת הראשית שייכת למעבד הנייד החדש של אינטל, ה-Lunar Lake. מעבד זה, המיועד למחשבים ניידים דקים וקלים, מציג ביצועים מרשימים במיוחד בתחום חיי הסוללה, עוצמת המחשוב והביצועים הגרפיים
אדיר בן עמי | (10)
נושאים בכתבה אינטל

לאחר שנים של דשדוש, נראה כי אינטל INTEL CORPORATION , החברה שהייתה מלכת עולם המעבדים, מתחילה להראות סימני התאוששות. ככה לפלחות טוענים מומחים שבדקו את המעבד החדש של החברה - ה-Lunar Lake. המעבד פותח בישראל.

השקת המעבדים החדשים של החברה לשרתים ולמחשבים ניידים זכתה לתשבחות מצד מומחי טכנולוגיה, מה שמסמן אולי תפנית אפשרית בגורלה של החברה. בתחום השרתים, מעבדי ה-Xeon החדשים של אינטל מציבים את החברה בחזית הטכנולוגיה בפעם הראשונה בעשור הנוכחי. מומחים בתחום מציינים כי זהו הישג משמעותי עבור החברה, שמסמן את חזרתה למובילות טכנולוגית בסגמנט חשוב זה. עם זאת, התחרות מצד AMD צפויה להתחדש בקרוב עם השקת מעבדי "Turin" החדשים שלה.

אך הכותרת הראשית שייכת למעבד הנייד החדש של אינטל, ה-Lunar Lake. מעבד זה, המיועד למחשבים ניידים דקים וקלים, מציג ביצועים מרשימים במיוחד בתחום חיי הסוללה, עוצמת המחשוב והביצועים הגרפיים. הצלחה זו עשויה לסייע לאינטל להדוף את ניסיונותיה של קוואלקום לחדור לשוק המחשבים הניידים.

מבקרי טכנולוגיה מובילים מתארים את ה-Lunar Lake כמתחרה ראוי למעבדי ה-Snapdragon X Elite של קוואלקום, תוך שהוא משתווה ואף עולה עליהם בתחומים מסוימים. יש אף הטוענים כי מחשבים המצוידים במעבד זה עשויים להוות תחרות אמיתית למחשבי ה-MacBook של אפל, תחום שבו אינטל התקשתה להתחרות בשנים האחרונות.

האפיון, התכנון, הארכיטקטורה והפיתוח של שבב הלונאר לייק, כמו גם שבבי הדור הבא שנקראים ה"פנתר לייק", נעשים בארץ. "לפני כשלוש שנים זיהינו את הפוטנציאל העצום של בינה מלאכותית במחשבים אישיים" אמר זוהר צבע, סגן נשיא באינטל והאחראי על פיתוח המעבד, "החלטנו להשקיע בפיתוח מנוע AI חזק, למרות שבאותה התקופה לא היה ברור כיצד ישתמשו בו. היום אנחנו רואים שזה היה הימור נכון. פרויקט לונאר לייק מובל מישראל מתחילתו ועד סופו. הצוות הישראלי אחראי על כל השלבים הקריטיים: הגדרת המוצר, פיתוח הקונספט, תכנון הארכיטקטורה, העיצוב וההוצאה לפועל. הפרויקט כולו כלל מאות רבות של מהנדסים ואנשי מקצוע".

אלו חדשות טובות לאינטל וגם לישראל, אבל המגמה באינטל שלילית. החברה מאבדת נתחי שוק, אנבידיה ו-AMD מביסות אותה בשבבי AI. התוצאות חלשות, החברה מפטרת ומתייעלת ומקפיאה תוכנית להרחבת יכולות ייצור ומפעלי ייצור. אינטל היא המעסיקה הגדולה ביותר בארץ, עם כ-12 אלף עובדים, אך הצפי להגיע ל-20 אלף עובדים תוך שנתיים, נתקל בקיר המציאות - החברה מפטרת עובדים בארץ ומקפיאה או דוחה חלק מהתוכניות להקמת קווי ייצור חדשים. 

 

האתגרים של אינטל

אתגר נוסףש ל אינטל הוא בייצור. ה-Lunar Lake, למרות היותו פרי פיתוח של אינטל, מיוצר על ידי TSMC הטייוואנית. זהו פתרון זמני שמדגיש את הצורך של אינטל לפתח יכולות ייצור עצמאיות. לכאורה יש לה יכולות כאלו, אך הן לא רחבות ולא עמוקות כמו ששי למתחרה הגדולה - TSMC. 

קיראו עוד ב"גלובל"

האתגר המרכזי העומד בפני אינטל כעת הוא הצלחת מיזם הייצור העצמאי שלה, Intel Foundry. החברה זקוקה להצלחה בתחום זה לא רק כדי לייצר את המוצרים שלה, אלא גם כדי למשוך לקוחות חיצוניים ולהבטיח את תחרותיותה לטווח הארוך.

צעד קריטי בכיוון זה יהיה השקת תהליך הייצור 18A, המתוכנן לשנה הבאה. הצלחה בפיתוח והטמעת טכנולוגיית ייצור מתקדמת זו תהיה מכרעת ליכולתה של אינטל לשמור על מעמדה התחרותי ולמשוך לקוחות חדשים לשירותי הייצור שלה.

בעוד שהאתגרים עדיין רבים, ההצלחה הנוכחית של אינטל בפיתוח מעבדים מתקדמים מהווה צעד משמעותי בתהליך ההתאוששות של החברה. היא מסמנת את חזרתה של אינטל לחזית החדשנות הטכנולוגית ומעניקה תקווה לעתידה בשוק התחרותי של השבבים. עם זאת, רק הזמן יגיד אם אינטל תצליח לשמר את המומנטום החיובי ולהתגבר על האתגרים העומדים בפניה בתחום הייצור והתחרות הגלובלית.

 

הצעת ההשקעה של Apollo 

חברת החדשות בלומברג דיווחה לאחרונה על הצעת השקעה מטעם חברת ההשקעות Apollo Global Management באינטל INTEL CORPORATION   , במה שהתפרש כהבעת אמון במהלכי ההבראה של החברה לאחר שנים ארוכות של דשדוש ודעיכה.

שבוע לפני כן דווחה אינטל על מהלכים להפרדת פעילות הייצור לחברה בת בבעלות מלאה, מפעילות עיצוב ותכנון השבבים שלה. המהלך הגיע לאחר הודעה על התייעלות ופיטורים באוגוסט, ובמקביל לדווח על הקפאת בניית מפעלים חדשה, כמו גם על הרחבת שיתוף הפעולה בתכנון וייצור שבבים לפעילות הענן שלה בשווי מליארדי דולרים. המהלכים האלו מגיעים לאחר תהליך של התייעצות שקיימה החברה עם בנקי השקעות. 

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    סימבה 28/09/2024 01:33
    הגב לתגובה זו
    כולם מחכים ל9800x3d
  • 8.
    קפלניסט 27/09/2024 18:12
    הגב לתגובה זו
    מצויין
  • 7.
    ח״כ 27/09/2024 17:23
    הגב לתגובה זו
    לפטופ עם מעבד אינטל בתוכו = תנור חימום = משהו מתבשל בפנים... מאז פנטיום 4 לא השתנה הרבה...
  • 6.
    חזאי כלכלי 27/09/2024 17:08
    הגב לתגובה זו
    חברה מצוינת כח עבודה מהמעולים שיש רמת הניהול בשנים האחרונות ידה כל מי שוותיק התקדם לניהול אחת המנכ"ליות דחפה אנשים ברמה נמוכה וזה מה שקרה את המנהלים עניין האופציות ולא הניהול החכם ומוביל שהיה פעם עולם חדש מושגים חדשים הפסדים ישנים בהצלחה להם
  • 5.
    ראובן 27/09/2024 15:05
    הגב לתגובה זו
    עברנו למתחרים
  • 4.
    אינטל סוס מת ותודה גם לשעשוע (ל"ת)
    יוסי 27/09/2024 11:57
    הגב לתגובה זו
  • אלמוני 28/09/2024 00:57
    הגב לתגובה זו
    אינטל לא מתה,פשוט,חיה ובועטת
  • 3.
    לרצים למרחקים ארוכים, מומלץ ביותר לקנייה! לדעתי. (ל"ת)
    צרי 27/09/2024 11:02
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עושה חשבון 27/09/2024 06:57
    הגב לתגובה זו
    שוק המחשבים האישיים קטן ונוספה לשוק תחרות. עלות תועלת תיקבע את הרווח .
  • 1.
    לעז 27/09/2024 01:27
    הגב לתגובה זו
    מדובר עדיין בחברה עם ההנדסה הטובה בעולם בתחום. היו בעיקר בעיות ניהול שגרמו לדעיכה. יכול להיות פה קמבאק מפואר.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.