TSMC
צילום: אתר החברה

TSMC וסמסונג בוחנות מפעלי שבבים ב-100 מיליארד דולר באמירויות

בכירים משתי החברות ביקרו לאחרונה באיחוד האמירויות כדי לבדוק את הכדאיות של הקמת מתחמי ייצור בקנה מידה גדול. ההצעה כוללת מספר מפעלים והשקעה כוללת שעשויה לעלות על 100 מיליארד דולר
גיא אבטליון | (2)

ענקיות השבבים TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO וסמסונג אלקטרוניקס בוחנות אפשרות להקים מגה-מפעלים לשבבים באיחוד האמירויות, במהלך שאם יתממש, עשוי לשנות את פני תעשיית השבבים העולמית. מפעלים אלו יכולים לסמן שינוי משמעותי בגאוגרפיה של ייצור השבבים, שעד כה הייתה ממוקדת בעיקר במזרח אסיה.

לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, בכירים משתי החברות ביקרו לאחרונה באיחוד האמירויות כדי לבדוק את הכדאיות של הקמת מתחמי ייצור בקנה מידה גדול. ההצעה כוללת מספר מפעלים והשקעה כוללת שעשויה לעלות על 100 מיליארד דולר. עם זאת, הדיונים נמצאים בשלבים מוקדמים מאוד, ואתגרים גדולים עומדים בפני הפרויקט, כולל הצורך בכמויות גדולות של מים נקיים לייצור שבבים והמחסור הפוטנציאלי במהנדסים מוסמכים. אתגרים אלו עשויים לעכב או למנוע את מימוש התוכניות.

הביקוש המתגבר לשבבים מתקדמים, במיוחד לאור העלייה בתחום הבינה המלאכותית, הוביל לעלייה גדולה בערך מניות של חברות שבבים כמו אנבידיה בשנים האחרונות. אנבידיה מסתמכת על טכנולוגיית הייצור של TSMC לייצור שבבי AI מתקדמים, שנרכשים בכמויות גדולות על ידי חברות כמו מיקרוסופט וגוגל לשדרוג מרכזי הנתונים שלהן.

במסחר ביום שני, מניות סמסונג הדרום קוריאנית ירדו ב-0.6%, בעוד שמניות TSMC רשמו עלייה של 0.4% בטאיוואן. המניות האמריקאיות של TSMC עלו ב-0.2% לשווי של קצת יותר מ-900 מיליארד דולר בתחילת המסחר.

 

אתגרים במדבר: מחסור במים ובכוח אדם מיומן

הקמת מפעלים בקנה מידה כזה באיחוד האמירויות מציבה אתגרים ייחודיים. ייצור שבבים דורש כמויות עצומות של מים טהורים, והאקלים המדברי של איחוד האמירויות יחייב פתרונות חדשניים להבטחת אספקה יציבה של המשאב החיוני הזה. בנוסף, ייתכן שיהיה קשה למצוא כמות מספקת של מהנדסים ועובדים מיומנים לתפעול המפעלים. למרות שהאמירויות משקיעה רבות בחינוך ובתעשיות טכנולוגיות כדי לגוון את הכלכלה שלה ולהתרחק מהתלות בנפט, כוח העבודה המקומי ייתכן ויהיה קטן מדי לצורכי הפרויקט.

דובר של TSMC ציין שאין כרגע תוכניות השקעה חדשות מעבר להתרחבויות הגלובליות הקיימות של החברה, וסמסונג עדיין לא פרסמה הצהרה בנושא.

 

למה איחוד האמירויות? 

האינטרס של איחוד האמירויות בהקמת מפעלים לשבבים אינו מפתיע. מיקומה הגאוגרפי האסטרטגי בצומת שבין אסיה, אירופה ואפריקה הופך אותה למרכז סחר עולמי אידיאלי. בנוסף, ממשלת האמירויות מפתחת בצורה אגרסיבית את סקטור הטכנולוגיה כחלק מ-"חזון 2030", תוכנית אסטרטגית שמטרתה להפוך את כלכלת המדינה למובילה עולמית בתחום החדשנות.

עבור TSMC וסמסונג, הקמת מפעלים במזרח התיכון יכולה להציע יתרונות של גיוון. על רקע המתיחות הגוברת במזרח אסיה, ובפרט סביב טאיוואן, ייצור שבבים מחוץ לאזור זה עשוי להוות גיבוי למניעת שיבושים אפשריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות TSMC זינקו השנה ב-65%, על רקע הביקוש הגובר לשבבים מתקדמים ושבבי AI, בעוד שמניות סמסונג רשמו ירידה של 20% עקב ירידה בביקוש לשבבי זיכרון, חלק מרכזי בעסקיה.

 

הדרך קדימה: מעבר לשבבים

אם TSMC וסמסונג ימשיכו עם תוכניות הקמת המגה-מפעלים, ההשפעה עשויה לחרוג מתעשיית השבבים בלבד. השקעה בשווי של 100 מיליארד דולר תמשוך ספקים ותיצור מערכת אקולוגית חדשה של ייצור טכנולוגי באיחוד האמירויות, דבר שיחזק את שאיפותיה של המדינה להפוך למרכז טכנולוגי עולמי. הדבר עשוי לשנות את המאזן הכלכלי במזרח התיכון בעשורים הקרובים.

בינתיים, המשקיעים ימשיכו לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות ולראות אם הדיונים המוקדמים האלו יתממשו להשקעה מהגדולות בהיסטוריית תעשיית השבבים.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 24/09/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
    האמירתים לא יעבדו במפעל. בסוף זה עבודה לעובדים זרים. במדינות המפרץ כל הפועלים זה עובדים זרים.
  • 1.
    איפה ישראל במקום לדחוף קדימה (ל"ת)
    יואל 23/09/2024 21:57
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.