TSMC
צילום: אתר החברה

TSMC וסמסונג בוחנות מפעלי שבבים ב-100 מיליארד דולר באמירויות

בכירים משתי החברות ביקרו לאחרונה באיחוד האמירויות כדי לבדוק את הכדאיות של הקמת מתחמי ייצור בקנה מידה גדול. ההצעה כוללת מספר מפעלים והשקעה כוללת שעשויה לעלות על 100 מיליארד דולר
גיא אבטליון | (2)

ענקיות השבבים TSMC TAIWAN SEMICOND MNFCG CO וסמסונג אלקטרוניקס בוחנות אפשרות להקים מגה-מפעלים לשבבים באיחוד האמירויות, במהלך שאם יתממש, עשוי לשנות את פני תעשיית השבבים העולמית. מפעלים אלו יכולים לסמן שינוי משמעותי בגאוגרפיה של ייצור השבבים, שעד כה הייתה ממוקדת בעיקר במזרח אסיה.

לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל, בכירים משתי החברות ביקרו לאחרונה באיחוד האמירויות כדי לבדוק את הכדאיות של הקמת מתחמי ייצור בקנה מידה גדול. ההצעה כוללת מספר מפעלים והשקעה כוללת שעשויה לעלות על 100 מיליארד דולר. עם זאת, הדיונים נמצאים בשלבים מוקדמים מאוד, ואתגרים גדולים עומדים בפני הפרויקט, כולל הצורך בכמויות גדולות של מים נקיים לייצור שבבים והמחסור הפוטנציאלי במהנדסים מוסמכים. אתגרים אלו עשויים לעכב או למנוע את מימוש התוכניות.

הביקוש המתגבר לשבבים מתקדמים, במיוחד לאור העלייה בתחום הבינה המלאכותית, הוביל לעלייה גדולה בערך מניות של חברות שבבים כמו אנבידיה בשנים האחרונות. אנבידיה מסתמכת על טכנולוגיית הייצור של TSMC לייצור שבבי AI מתקדמים, שנרכשים בכמויות גדולות על ידי חברות כמו מיקרוסופט וגוגל לשדרוג מרכזי הנתונים שלהן.

במסחר ביום שני, מניות סמסונג הדרום קוריאנית ירדו ב-0.6%, בעוד שמניות TSMC רשמו עלייה של 0.4% בטאיוואן. המניות האמריקאיות של TSMC עלו ב-0.2% לשווי של קצת יותר מ-900 מיליארד דולר בתחילת המסחר.

 

אתגרים במדבר: מחסור במים ובכוח אדם מיומן

הקמת מפעלים בקנה מידה כזה באיחוד האמירויות מציבה אתגרים ייחודיים. ייצור שבבים דורש כמויות עצומות של מים טהורים, והאקלים המדברי של איחוד האמירויות יחייב פתרונות חדשניים להבטחת אספקה יציבה של המשאב החיוני הזה. בנוסף, ייתכן שיהיה קשה למצוא כמות מספקת של מהנדסים ועובדים מיומנים לתפעול המפעלים. למרות שהאמירויות משקיעה רבות בחינוך ובתעשיות טכנולוגיות כדי לגוון את הכלכלה שלה ולהתרחק מהתלות בנפט, כוח העבודה המקומי ייתכן ויהיה קטן מדי לצורכי הפרויקט.

דובר של TSMC ציין שאין כרגע תוכניות השקעה חדשות מעבר להתרחבויות הגלובליות הקיימות של החברה, וסמסונג עדיין לא פרסמה הצהרה בנושא.

 

למה איחוד האמירויות? 

האינטרס של איחוד האמירויות בהקמת מפעלים לשבבים אינו מפתיע. מיקומה הגאוגרפי האסטרטגי בצומת שבין אסיה, אירופה ואפריקה הופך אותה למרכז סחר עולמי אידיאלי. בנוסף, ממשלת האמירויות מפתחת בצורה אגרסיבית את סקטור הטכנולוגיה כחלק מ-"חזון 2030", תוכנית אסטרטגית שמטרתה להפוך את כלכלת המדינה למובילה עולמית בתחום החדשנות.

עבור TSMC וסמסונג, הקמת מפעלים במזרח התיכון יכולה להציע יתרונות של גיוון. על רקע המתיחות הגוברת במזרח אסיה, ובפרט סביב טאיוואן, ייצור שבבים מחוץ לאזור זה עשוי להוות גיבוי למניעת שיבושים אפשריים.

קיראו עוד ב"גלובל"

מניות TSMC זינקו השנה ב-65%, על רקע הביקוש הגובר לשבבים מתקדמים ושבבי AI, בעוד שמניות סמסונג רשמו ירידה של 20% עקב ירידה בביקוש לשבבי זיכרון, חלק מרכזי בעסקיה.

 

הדרך קדימה: מעבר לשבבים

אם TSMC וסמסונג ימשיכו עם תוכניות הקמת המגה-מפעלים, ההשפעה עשויה לחרוג מתעשיית השבבים בלבד. השקעה בשווי של 100 מיליארד דולר תמשוך ספקים ותיצור מערכת אקולוגית חדשה של ייצור טכנולוגי באיחוד האמירויות, דבר שיחזק את שאיפותיה של המדינה להפוך למרכז טכנולוגי עולמי. הדבר עשוי לשנות את המאזן הכלכלי במזרח התיכון בעשורים הקרובים.

בינתיים, המשקיעים ימשיכו לעקוב מקרוב אחר ההתפתחויות ולראות אם הדיונים המוקדמים האלו יתממשו להשקעה מהגדולות בהיסטוריית תעשיית השבבים.

 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אנונימי 24/09/2024 09:03
    הגב לתגובה זו
    האמירתים לא יעבדו במפעל. בסוף זה עבודה לעובדים זרים. במדינות המפרץ כל הפועלים זה עובדים זרים.
  • 1.
    איפה ישראל במקום לדחוף קדימה (ל"ת)
    יואל 23/09/2024 21:57
    הגב לתגובה זו
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.

ארדואן טורקיה (X)ארדואן טורקיה (X)

טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה

מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינפלציה טורקיה

טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.

התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.

דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק

דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.

בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.

המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.