מטא
צילום: טוויטר

מטא בשיא היסטורי - בסיטי צופים אפסייד של 15%

לפי האנליסטים, מטא צפויה להציג רווח למניה של 5.48 דולר על מכירות של 40.7 מיליארד דולר. תחזיות אלו מייצגות צמיחה שנתית גבוהה באחוז אחד מההערכות הקודמות בבנק ההשקעות
אדיר בן עמי |

לאחר שזינקה כבר ביותר מ-60% מתחילת השנה, ענקית הרשתות החברתיות מטא  META PLATFORMS פתחה את שבוע המסחר עם עליות שערים של יותר מ-1% לשיא כל הזמנים. בית ההשקעות סיטי מציג תחזית אופטימית במיוחד לגבי ביצועי החברה ברבעון השלישי של 2023. כאשר התחזית מבוססת בעיקר על נתונים חדשים הנוגעים לפלטפורמת הווידאו הקצר של מטא, Reels.

לפי האנליסטים, מטא צפויה להציג רווח למניה של 5.48 דולר על מכירות של 40.7 מיליארד דולר. תחזיות אלו מייצגות צמיחה שנתית גבוהה באחוז אחד מההערכות הקודמות בסיטי. התחזיות של בית ההשקעות אופטימיות יותר מהקונצנזוס בוול סטריט, כאשר הערכות השוק הכלליות עומדות על רווח למניה של 5.19 דולר והכנסות של 40.1 מיליארד דולר.

במוקד התחזית האופטימית עומדים נתונים חדשים על פלטפורמת Reels. לפי הנתונים הפנימיים של סיטי, שיעור המודעות (ad load) - אחוז הפרסומות שמשתמשים נתקלים בהן בזמן צפייה ב-Reels - הגיע ל-22.2% ברבעון השלישי עד כה. זוהי עלייה של 70 נקודות בסיס בהשוואה לרבעון הקודם.

נתון מעניין נוסף שעולה מהדו"ח הוא שיותר מ-75% מהמפרסמים של מטא משתמשים כיום ב-Reels. בסיטי מציינים כי "לאור הערכתנו שסביבת הפרסום המקוון, במיוחד עבור פלטפורמות מבוססות ביצועים כמו מטא, מתחזקת, אנו מעלים את תחזיות ההכנסות והרווחיות שלנו".

סיטי עוקבת אחר שיעור המודעות ב-Reels מאז יוני 2022, והצליחה לחזות בדייקנות מגמות קודמות. בתחילת השנה, כשמניית מטא נסחרה סביב 384.26 דולר, סיטי הציגה תחזיות דומות שהתבררו כמדויקות. כעת, כשהמניה נסגרה ביום שישי האחרון במחיר של 561.35 דולר, האנליסטים צופים עלייה נוספת של 15%.

 

חסרונות הניתוח של סיטי

חשוב לציין כי ישנם מספר סייגים למתודולוגיה של סיטי. הבנק עוקב באופן ידני אחר הפרסומות ב-Reels על ידי גלילה דרך 50 הסרטונים הקצרים הראשונים, מדגם קטן יחסית בהשוואה למיליארדי הצפיות המוערכות בפלטפורמה. בנוסף, שיעור המודעות אינו מספק מידע על המחירים שהמפרסמים משלמים עבור הצבת הפרסומות.

למרות זאת, האנליסטים מדגישים: "אנו מאמינים שהמעקב שלנו מספק תובנה לגבי מוצר ה-Reels של מטא, והנתונים שלנו והניסיון שלנו עולים בקנה אחד עם ההצהרות של מטא לגבי העלייה בשיעור המודעות ועם הבדיקות שלנו בתעשייה מול מספר סוכנויות המציעות תוצאות דומות".

קיראו עוד ב"גלובל"

 

הדוחות האחרונים

בתוצאותיה לרבעון השני רשמה מטא רווח למניה של 5.16 דולר על הכנסות של 39.07 מיליארד דולר. הצפי בוול-סטריט היה לרווח למניה של 4.7 דולר על הכנסות של 38.19 מיליארד דולר.

הוצאות ההון של מטא הסתכמו ב-8.47 מיליארד דולר לרבעון. המחיר הממוצע לפרסומות עלה ב-10% משנה לשנה, כאשר חשיפת הפרסומות ברחבי האפליקציות של מטא עלתה גם היא ב-10% לעומת השנה שעברה. החברה מחזיקה 58.08 מיליארד דולר בקופת המזומנים, עם תזרים מזומנים חופשי של 10.9 מיליארד.

בתחזיתה צופה מטא לרבעון השלישי הכנסות בטווח של 38.5-41 מיליארד דולר. לשנת 2024 כולה ההוצאות צפויות לעמוד על 96-99 מיליארד. החברה ממשיכה לצפות להפסדים ממגזר ה- Reality Labs בעקבות הוצאות על פיתוחי מוצר והשקעות נוספות. עוד צופה החברה לשנה כולה הוצאות הון בטווח של 37-40 מיליארד דולר, עלייה מ35-40 מיליארד קודם לכן.

החברה צופה צמיחה משמעותית בהוצאות ההון ב-2025 כאשר היא ממשיכה להשקיע במחקר ופיתוח יישומי בינה מלאכותית. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.