המשבר הכלכלי בסין מעמיק; האם המדינה תצטרך לחלץ את הבנקים?
המשבר הכלכלי בסין מעמיק, והכלכלנים מזהירים שהמדינה עלולה להיכנס למיתון ואף תזדקק למהלך בו המדינה מחלצת את הבנקים, בדומה למהלך שבוצע בארצות הברית במשבר של 2008. "מעולם לא היינו מודאגים יותר מצמיחת סין", אמרה הכלכלנית הראשית של חברת TS Lombard, פריה בימיש.
האנליסטים בחברת Gavekal התריעו כי הדפלציה בסין ממשיכה ואין כל סימן לכך שהמאמצים של הממשל לייצב את שוק הנדל"ן ולשפר את תחושת הצרכנים והעסקים מניבים תוצאות. מייסד חברת Bridgewater, ריי דאליו, תיאר את המצב הכלכלי בסין כ"יותר מאתגר ממה שהיה ביפן ב-1990".
האנליסטים צופים האטה בצמיחה הסינית לצד קשיים נוסים במחצית הראשונה של השנה הבאה. אחד המדדים המדאיגים ביותר הוא הירידה בכמות הכסף בסין, שבעבר צמחה בקצב דו-ספרתי. הירידות האלו מעידות שהמאמצים של סין לעודד את הכלכלה, כמו הפחתות ריבית, אינם מצליחים.
משקי הבית הסיניים, שנפגעו מהמשך הירידה במחירי הנדל"ן, שמייצגים את עיקר עושרם, עדיין מהססים להוציא כסף ואינם ששים לקחת הלוואות. עם ירידת הריביות, התשואה שהם מקבלים על חסכונותיהם פוחתת, מה שמוביל אותם לחסוך אפילו יותר. גם הבנקים עצמם נמצאים במצב של שמרנות. הם מנסים להנפיק אג"ח כדי להתחזק מבחינת הון עצמי ולהתמודד עם הלוואות גרועות שמצטברות – דבר שממשיך להכביד על היצע הכסף.
- טראמפ: אם השווקים חזקים יו״ר הפד צריך להוריד ריבית
- טראמפ מתקרב להכרעה על יו״ר הפד הבא ודורש ריבית נמוכה בהרבה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השינויים בכמות הכסף נראים בדרך כלל בתוצר כשלושה רבעונים מאוחר יותר, וזו הסיבה שבימיש צופה קשיים נוספים במחצית הראשונה של 2025. למרות שהממשל אולי לא יודה בכך ותמשיך לדבוק ביעד צמיחה של 5% לשנה הנוכחית, היא מעריכה שהתוצר בפועל יצמח בכ-4%, דבר שמקביל למיתון בסין, אשר צמחה בשיעורים דו-ספרתיים עד לא מזמן. בשנה הבאה, הצמיחה עשויה לרדת לכדי 1%-2%, היא מזהירה.
המגזר היצרני, אחד מנקודות האור הבודדות בכלכלה, גם כן מראה סימנים של היחלשות בנתונים האחרונים. הדפלציה גם פוגעת בעסקים, כאשר הרווחים יורדים ומספר החברות ההפסדיות עולה מחדש לאחר תקופה קצרה של התייצבות בזמן הקורונה.
מדד שעוקב אחר עלויות העבודה מראה גם לחץ על עליות השכר, מה שיוצר בעיות נוספות עבור אלו התלויים בצרכנים הסיניים, ומגביר את הלחץ במשקי הבית הסיניים. "אם התחזיות האלו יתממשו, נראה עלייה בחוסר שביעות הרצון החברתי בשנה הבאה", אומרת בימיש.
- עשירי הטכנולוגיה צברו 2.5 טריליון דולר ב-2025: מאסק מוביל ומה קרה לביל גייטס?
- פתיחה מעורבת בוול-סטריט; סנדיסק עולה ב-3.5%, הזהב ממשיך לשבור שיאים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54%...
ההססנות של הממשל הסיני לבצע צעדים גדולים יותר תורמת להידרדרות הכלכלית, יחד עם מטרות מדיניות סותרות. סין מנסה לשמור על היואן חזק כדי ליצור מערכת בינלאומית שלא תלויה בדולר ועל מנת לא לעורר את זעמו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שהתלונן על יואן חלש והציע מכסים של 60% על כל הסחורות הסיניות.
עם זאת, במקביל, המאמצים של הממשל לעודד את הצמיחה באמצעות השקעה בייצור וייצוא מוגבר לעולם גורמים להחלשת היואן.
הפעם האחרונה שבה היואן היה במוקד הייתה ב-2015, כאשר הבעיות בשוק הנדל"ן בשילוב עם מדיניות כלכלית כושלת הובילו אנשים לנסות ולהוציא את כספם מסין, מה שהביא את השלטון להטיל מגבלות על ההון. אולם הפעם סין מתמודדת עם בעיה מורכבת יותר: חוב גדול יותר, גיאופוליטיקה סבוכה יותר ואי-שוויון חברתי שהולך וגדל.
המצב עלול להחמיר עד כדי כך שסין תשקול מהלכים של חילוץ הבנקים, בדומה לחבילת החילוץ של 750 מיליארד דולר שבוצעה בארה"ב במהלך המשבר הכלכלי העולמי של 2008.
- 2.העזרה הכלכלית והצבאית בפוטין גרמה לסין פשיטת רגל..... (ל"ת)itzhak 22/09/2024 21:05הגב לתגובה זו
- 1.דש 22/09/2024 16:12הגב לתגובה זויפן שהייתה מעצמה כלכלית בשנות ה-80 שלטה בתחומים רבים מתעשיית הרכב והאלקטרוניקה ועד תעשיות על .כמובן שזה בא על חשבון מדינות המערב והם החליטו לעשות לזה סוף הניקי טיפס עד 40000 נק' ומחירי הנדל"ן הגיעו לרקיע ואז הגיעה המפולת וריסקה את הכלכלה היפנית במשך עשרות שנים
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
