עליבאבא משיקה מודל AI חדש בתקווה לראות צמיחה בענן
ענקית הטכנולוגיה הסינית עליבאבא ALIBABA GROUP השיקה היום יותר מ-100 מודלים של בינה מלאכותית (AI) בקוד פתוח. זאת על רקע הניסיונות שלה להעמיק את דריסת הגל בתחום של בינה מלאכותית יותר כחלק מהתחרות אל מול מתחרותיה המקומיות והגלובאליות.
על פי החברה הדגמים החדשים, Qwen 2.5, מיועדים לשימוש ביישומים ומגזרים מגוונים החל מכלי רכב עובר בגיימינג וכלה במחקרים מדעיים. למודלים, בין 0.5 ל-72 מיליארד פרמטרים - המשתנים הקובעים את היכולת והביצועים של מודל בינה מלאכותית, והם תומכים בלמעלה מ-29 שפות. בנוסף, השיקה החברה דגם חדש של תכונת בינה מלאכותית ליצירת ווידאו כחלק מהפלטפורמה שלה ליצירת תמונות.
תצליח להתמודד עם הגדולות?
המהלך של החברה, מגיע על רקע הניסיונות שלה לחזק את מעמדה מול המתחרות מבית דוגמת באידו (Baidu) ו-וואוי (Huawei), אך גם מול הענקיות בתחום כמו מיקרוסופט שמחזיקה ב-OpenAI וגוגל שמפעילה גם היא פלטפורמה פלטפורמה פופולארית (ג'מיני). בהודעה שהוציאה טענה עליבאבא כי ה-Qwen Max 2.5 הציג ביצועים טובים יותר משל מודלים מתחרים כמו Llama של Meta ו-GPT4 של OpenAI בכמה תחומים, כולל חשיבה והבנת שפה.
בעוד חלק מהמתחרות כמו באידו ו-OpenAI אימצו אסטרטגיה של קוד סגור, עליבאבא אימצה מודל היברידי, תוך השקעה בפיתוח קנייני מחד וקוד פתוח מאידך כדי להרחיב את מגוון מוצרי הבינה המלאכותית שלה. קוד פתוח פירושו שכל אחד - כולל חוקרים, אקדמאים וחברות - ברחבי העולם יכול להשתמש במודלים כדי ליצור אפליקציות מבוססות בינה מלאכותית, ובכך לחסוך זמן והוצאות. על ידי מיקוד פתוח של הדגמים, עליבאבא מקווה שיותר משתמשים ישתמשו בבינה מלאכותית שלה.
הצמיחה תגיע מהענן
ענקית המסחר האלקטרוני הסינית השיקה לראשונה את המודל (Qwen), בשנה שעברה. מאז, היא הוציאה גרסאות משופרות וטוענת כי עד כה הורדו דגמי הקוד הפתוח שלה 40 מיליון פעמים. בנוסף, מציעה החברה מודל בשם Qwen-Max, שאינו בקוד פתוח, ומוצע כחלק ממוצרי מחשוב הענן שלה. ברקע, עליבאבא היא אחת משחקניות מחשוב הענן הגדולות בסין, אבל בזירה הבינלאומית היא נגררת אחרי אמזון ומיקרוסופט.
כעת, החברה מקווה שהצעות הבינה המלאכותיות האחרונות שלה יפתחו צוהר להגעה של לקוחות מסין ומחוצה לה לשירותי הענן. מי שמוביל את המהלך הוא אדי וו, שנכנס לתפקיד מנכ"ל החברה בשנה שעברה, ומאז מנסה למצב אותה מבחינה טכנולוגית אל מול רוחות הנג עמן היא מתמודדת וביניהם תחרות גוברת וחולשה של הצרכנים הסינים.
- למרות תחזית פושרת - מניית שופיפיי עולה
- ממשיכה בתוכנית: עליבאבא מוכרת רשת כלבו בהפסד של 1.3 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון האחרון ראתה החברה צמיחה צנועה של כ-6% בהכנסות המגזר שמעדו על 26.5 מיליארד יואן (3.64 מיליארד דולר). עם זאת, ה-EBITA של חטיבת מחשוב הענן עלה ב-155% בשנה ל-2.3 מיליארד יואן (322.15 מיליון דולר). לאחר פרסום הדוחות אמר כי חטיבת הענן תציג צמיחה דו-ספרתית במחצית השנייה של 2024, כאשר חלק ניכר ממנה תונע על ידי מוצרי בינה מלאכותית. במהלך הרבעון קיצצה עליבאבא בעלות שירותי הענן שלה, עם הפחתות מסוימות שהגיעו עד ל-55% עבור לקוחות סינים במטרה לעזור לחברה לזכות בחזרה משתמשים שעבורו למתחרות הסיניות דוגמת טנסנט, JD.com ובאידו.
הדרך של סין להפיכה למעצמת AI עובר בחברות הטכנולוגיה
לפני כחודשיים פרסמה ממשלת סין תוכניות שמטרתה להפוך את המדינה למובילה עולמית בתחום הבינה המלאכותית עד 2030, עם תעשייה ששווה טריליון יואן (147.7 מיליארד דולר). מטרת התוכנית היא בין השאר להאיץ את השימוש בבינה מלאכותית בסין בתחומים נרחבים כמו ערים חכמות, אך גם לשימושים צבאיים.
הדרך של המדינה אל היעדים השאפתניים עוברת דרך ענקיות הטכנולוגיה דוגמת עליבאבא, באידו וטנסנט, שהיחסים ביניהן בין לבין הממשל ידעו בשנים האחרונות עליות ומורדות. זאת לאחר שבשנת 2020 שם הממשל את חברות הטכנולוגיה על המוקד, מה שהביא לצניחה בערכן של מניות הטכנולוגיה הסיניות ולמחיקה של מיליארדי דולרים. עם זאת, בשנתיים האחרונות היחסים בין הצדדים השתפרו קמעה, כשברקע ההחלטה להקל על חלק מהסנקציות הרגולטוריות שהוטלו עליהן.
אחת השחקניות הבולטות ביותר בתחום היא באידו שהשיקה במרץ 2023 את ארני בוט, צ'טבוט בינה מלאכותית שנועד להתחרות ב-ChatGPT של OpenAI. לדברי החברה, לצ'טבוט, שלגרסה האחרונה שלו, Ernie 4.0, יכולות דומות ל-GPT-4, 300 מיליון משתמשים. בדומה לעליבאבא, באידו מוכרת את השימוש בפלטפורמה באמצעות חטיבת מחשוב הענן שלה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
כמו באידו גם טנסנט השיקה בשנה שעברה מודל בינה מלאכותית משלה העונה לשם "הוניואן" (Hunyuan). הגישה למודל של טנסנט נעשית גם היא באמצעות פעילות הענן של טנסנט. החברה, שגם מפעילה את אפליקציית ההודעות הגדולה ביותר בסין, WeChat, השיקה השנה עוזר בינה מלאכותית, המכונה Yuanbao, שיכול לעשות שימוש במידע ותוכן מ-WeChat, מה שמבדל במידה רבה את הפלטפורמה מן המתחרות.
- 2.אנונימי 19/09/2024 20:02הגב לתגובה זוחברה סופר רווחית
- 1.אנונימי 19/09/2024 19:52הגב לתגובה זוהחברה צומחת 10 שנים רצוף והנייר תקוע , כשתהיה פריצה וזה אחרי שער 90 הדרך ל 200 סלולה במהירות
- יריב 19/09/2024 21:51הגב לתגובה זוTemu מכה בה בארה"ב וגם JD וגם שיין שלא לדבר על מתחרות אחרות. עליבאבא תצמח מעסקים חדשים, לא ממשלוחים. אפילו אמאזון סובלת מהאטה בצמיחה בעסקי במשלוחים אבל לא ב AWS
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
