מניית לי אוטו נופלת ב-16% - מה היה בדוחות?
מניית לי אוטו LI AUTO INC נסחרת בירידות שערים חדות למרות שיצרנית הרכב החשמלי הסינית דיווחה על תוצאות טובות מהצפוי לרבעון השני. יצרנית הרכב דיווחה על רווח למניה של כ-10 סנט, מעל לצפי האנליסטים של 9 סנט. המכירות הרבעוניות הסתכמו ב-4.4 מיליארד דולר, בהתאם לציפיות.
"בעיצומה של תחרות שוק עזה במהלך הרבעון השני, התמקדנו ביצירת ערך למשתמש ושיפור יעילות התפעול", אמר סמנכ"ל הכספים טיי לי, והוסיף כי הוא צופה עלייה הן בשולי הרווח והן בתזרים המזומנים במחצית השנייה של השנה.
יחד עם לי אוטו, גם BYD דיווחה על תוצאות למחצית הראשונה. מכירות הרכב הסתכמו בכ-32 מיליארד דולר, עלייה של כ-10% לעומת השנה הקודמת. עם זאת, מכירות היחידות גדלו מהר יותר מההכנסות, עם עלייה של כ-27% לעומת השנה שעברה. הנהלת החברה ציינה "תחרות מוגברת".
לי אוטו היא בין החברות הרווחיות
גם BYD וגם לי אוטו דיווחו על רווחים, דבר שאינו שכיח אצל יצרניות רכב חשמלי. רק טסלה, BYD ו-לי אוטו השיגו את קנה המידה והעלויות הנדרשות להפקת רווחים עקביים מרכבים חשמליים. שולי הרווח התפעולי של לי אוטו הסתכמו ב-1.5%, עלייה משולי רווח שליליים של 2.3% ברבעון הראשון, אך נמוכים מ-5.7% באותו רבעון ב-2023.
המכירות ברבעון השני גדלו בכ-10% לעומת השנה הקודמת, אך מסירות הרכב החשמלי לרבעון השני הסתכמו בקצת פחות מ-109,000 יחידות, עלייה של כ-25% לעומת השנה הקודמת. הדבר מרמז על כך שמחירי הרכב ירדו בכ-12% לעומת השנה שעברה.
- מסירות רכבים חשמליים סיניים בנובמבר רשמו שיא חדש: כ-102 אלף רכבים
- לוול סטריט זה לא מספיק: לי אוטו פרסמה דוחות כספיים – אבל המניה יורדת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תמהיל המוצרים משתנה, אך מחירים נמוכים יותר בשל תחרות גבוהה יותר היוו בעיה עבור מניות הרכב החשמלי כל השנה. האנליסטית רוזלי צ'ן מ-Third Bridge ציינה כי לי אוטו הורידה כעת את מחיר המוצר הממוצע שלה מתחת ל-300,000 יואן (42,109 דולר) עם השקת דגם הרכב החשמלי L6 שלה.
התחזיות להמשך
לרבעון השלישי, יצרנית הרכב החשמלי צופה מסירות בטווח שבין 145,000 ל-155,000 כלי רכב, מה שיהווה עלייה של בין 38.0% ל-47.5% לעומת אותו רבעון בשנה שעברה. היא צופה שהמכירות ינועו בין 5.4 מיליארד דולר ל-5.8 מיליארד דולר, מה שייצג עלייה של בין 13.7% ל-21.6% לעומת הרבעון השלישי של 2023. וול סטריט ציפתה למכירות של כ-5.5 מיליארד דולר ברבעון השלישי.
טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה
ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.
ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.
הגורם הסיני
עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1%
לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים,
כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.
הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות.
עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגמה מעורבת בשאר העולם
בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת,
מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.
ארדואן טורקיה (X)טורקיה מתכננת העלאת מס במטרה לרסן את האינפלציה
מה האינפלציה בטורקיה ומה הצפי לשנה הבאה?
טורקיה מתכננת להעלות מסים באופן יחסית מתון על מגוון מוצרים ושירותים מרכזיים, כולל דלק, כחלק מהמאמץ הממשלתי לסייע לבנק המרכזי להחזיר את האינפלציה למסלול ירידה. המהלך נועד ליצור עקביות בין המדיניות הפיסקלית למוניטרית -כלומר, בין פעולות הממשלה בתחום המיסוי והמחירים לבין מטרות הבנק המרכזי דרך הריבית וכלים נוספים.
התוכנית היא לעדכן היטלים ומחירים מפוקחים בקצב שמתאים ליעד האינפלציה של הבנק המרכזי לשנה הבאה, העומד על 16%. זוהי גישה חדשה יחסית המתרחקת מהצמדה אוטומטית למדדים מבוססי אינפלציה. אולם זהו גם צעד רגיש מבחינה פוליטית וכלכלית, שכן שינויים במסים עקיפים משפיעים במהירות על מחירים בסופר, בתחבורה ובשרשרת האספקה.
דלק במרכז: השפעה מכרעת על כל המשק
דלק הוא מרכיב קריטי באינפלציה, משום שהוא נוגע כמעט לכל עלות במשק, החל מהובלה ולוגיסטיקה ועד למחירי מוצרים בסיסיים. כל שינוי במסים על בנזין וסולר זוכה לתשומת לב רבה ומשפיע על הציפיות לאינפלציה.
בטורקיה, מסי הצריכה על בנזין וסולר מתעדכנים בדרך כלל פעמיים בשנה לפי אינפלציית היצרן המצטברת בששת החודשים הקודמים. כעת, הכיוון הוא לעדכן את המסים בקצב מתון יותר כדי להפחית את הלחץ המחירי. כבר בתחילת 2025 נרשמה העלאה במסים נמוכה יותר מהנוסחה המקובלת, במטרה לצמצם את הלחץ על המחירים. זה מעיד על כך שמשרד האוצר הטורקי מנסה להציג קו עקבי של ריסון, גם אם בצעדים הדרגתיים.
- המדינה הראשונה שקובעת יעד אינפלציה רשמי ומה קרה היום לפני 24 שנה
- לקראת החלטת ריבית דרמטית כשהפד' מפולג מאי פעם ו"עיוור" ללא נתונים עדכניים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המהלך לא מוגבל רק לדלק; הוא כולל גם התאמות במחירים מפוקחים כמו טבק, אלכוהול, אנרגיה ולעיתים גם שירותים ציבוריים. בטורקיה, שינויים במחירים המפוקחים יכולים להשפיע במהירות על קצב האינפלציה, בין אם בהקפאה או בעדכון חד.
