XPENG
צילום: אתר החברה

מסירות רכבים חשמליים סיניים בנובמבר רשמו שיא חדש: כ-102 אלף רכבים

הביקוש לרכבים חשמליים הסתכם בנובמבר ברמה הגבוהה ביותר בכל הזמנים, ולפי תחזיות יצרניות הרכב, המצב רק ישתפר בחודש דצמבר
חיים בן הקון | (1)

הביקוש לרכבים חשמליים בסין חזק מתמיד. עם זאת, התמחור בשוק ממשיך להיות בעייתי. NIO  NIO INC דיווחה על 20,575 מסירות לחודש נובמבר, עלייה של כ-29% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. בהתבסס על התחזיות האחרונות שסיפקו החברות יחד עם דוחות הרבעון השלישי, NIO מצפה למסור כ-32,000 מכוניות בדצמבר, שיא חדש, ועלייה של כ-77% לעומת שנה שעברה.

Li auto  LI AUTO INC דיווחה על 48,740 מסירות בחודש נובמבר, עלייה של כ-19% לעומת שנה שעברה. בהתבסס על התחזיות האחרונות מהדוחות של לי לרבעון השלישי, החברה אמורה למסור כ-65,000 מכוניות בדצמבר, עלייה של 29% לעומת שנה שעברה.

XPeng  XPENG מסרה 30,895 כלי רכב בנובמבר, עלייה של כ-54% לעומת שנה שעברה. ממוצע הטווח של התחזית שלה לרבעון הרביעי שלה, שניתנה בדוח לרבעון השלישי, היה 89,000 מכוניות, מה שמרמז על מסירות של כ-34,000 יחידות בדצמבר.

מספר המסירות המצרפי כפי שמשתקף מתחזיות החברות לרבעון הרביעי משקפות שיא חדש של השחקניות בשוק ושל השוק עצמו. אנליסטים בסיטי גרופ  כתבו לאחרונה שענף הרכב הסיני עדיין מודאג ממלחמת מחירים אפשרית בשנת 2025.

 בסיטי גרופ מצפים ששנת 2024 תסתכם עם מכירות של 7.8 מיליון יחידות של כלי רכב חשמליים, עלייה של כ-28% לעומת 2023. המכירות ב-2025 אמורות לעלות ב-17% נוספים לעומת 2024 ל-9.1 מיליון מכוניות. אבל הבעיה: לתעשיית הרכב החשמלי יש יכולת לייצר 28 מיליון מכוניות חשמליות מדי שנה, לפי החישובים של סיטי. ניצול כה נמוך של הקיבולת המקסימאלית אינו יפה לשולי הרווח, שכן עלויות התקורה מכרסמות בו.

לי אוטו – אילסטרציה

אך לכל הפחות יש ביקוש. יחד, שלוש יצרניות הרכב החשמלי הסיניות מכרו 100,210 כלי רכב בנובמבר. זהו שיא בנתונים חודשיים. התחזיות לדצמבר מצביעות על כ-131,000 מכוניות שימסרו, שיא נוסף.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם טסלה  TESLA INC שוברת שיאים: התחזית של טסלה לרבעון הרביעי היא למסירת כ-515,000 רכבים. טסלה לא מדווחת על מסירות הרכב שלה מדי חודש כמו מתחרותיה הסיניות, אך די בנתון הרבעוני כדי לחזק את הטענה שמדובר בתקופת שיא במסירות רכב חשמלי. נתון המסירות הרבעוני הזה הוא הגבוה ביותר שידעה טסלה.

טסלה – אילוסטרציה

במקביל להערכות השיא של מסירות הרכב של טסלה לרבעון, שמהולות בציפיה לרצף של שבירת שיאים במסירות רכב חשמלי בחודש דצמבר, מניית טסלה רשמה עלייה חדה בחודש נובמבר בפרט אך גם מתחילת שנה: בחודש נובמבר רשמה טסלה עליה של 42%, ומתחילת שנה כמעט הוכפל מחיר המניה, עם זינוק של 95% למחיר של 11.95 דולר, המשקף מכפיל 94. לשם השוואה, המכפיל הממוצע של ה-S&P 500 עומד על 30. לפי אנליסטים ביו.בי.אס, העליה החדה בחודש נובמבר נובעת יותר מסנטימנטים שוריים בשוק המניות בעקבות הבחירות והמינוי שבא אחריהם מאשר שיפור בביצועים העסקיים.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני 05/12/2024 21:04
    הגב לתגובה זו
    מנסים לגרום לאנשים לגשת ולקנות רכב חדש. כתבה של ניסיון שכנוע. אני מציע לכולם ,לא לקנות רכבים חשמליים עד שהמחירים יהיו כמו בחול
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social