XPENG
צילום: אתר החברה

מסירות רכבים חשמליים סיניים בנובמבר רשמו שיא חדש: כ-102 אלף רכבים

הביקוש לרכבים חשמליים הסתכם בנובמבר ברמה הגבוהה ביותר בכל הזמנים, ולפי תחזיות יצרניות הרכב, המצב רק ישתפר בחודש דצמבר
חיים בן הקון | (1)

הביקוש לרכבים חשמליים בסין חזק מתמיד. עם זאת, התמחור בשוק ממשיך להיות בעייתי. NIO  NIO INC דיווחה על 20,575 מסירות לחודש נובמבר, עלייה של כ-29% לעומת החודש המקביל בשנה שעברה. בהתבסס על התחזיות האחרונות שסיפקו החברות יחד עם דוחות הרבעון השלישי, NIO מצפה למסור כ-32,000 מכוניות בדצמבר, שיא חדש, ועלייה של כ-77% לעומת שנה שעברה.

Li auto  LI AUTO INC דיווחה על 48,740 מסירות בחודש נובמבר, עלייה של כ-19% לעומת שנה שעברה. בהתבסס על התחזיות האחרונות מהדוחות של לי לרבעון השלישי, החברה אמורה למסור כ-65,000 מכוניות בדצמבר, עלייה של 29% לעומת שנה שעברה.

XPeng  XPENG מסרה 30,895 כלי רכב בנובמבר, עלייה של כ-54% לעומת שנה שעברה. ממוצע הטווח של התחזית שלה לרבעון הרביעי שלה, שניתנה בדוח לרבעון השלישי, היה 89,000 מכוניות, מה שמרמז על מסירות של כ-34,000 יחידות בדצמבר.

מספר המסירות המצרפי כפי שמשתקף מתחזיות החברות לרבעון הרביעי משקפות שיא חדש של השחקניות בשוק ושל השוק עצמו. אנליסטים בסיטי גרופ  כתבו לאחרונה שענף הרכב הסיני עדיין מודאג ממלחמת מחירים אפשרית בשנת 2025.

 בסיטי גרופ מצפים ששנת 2024 תסתכם עם מכירות של 7.8 מיליון יחידות של כלי רכב חשמליים, עלייה של כ-28% לעומת 2023. המכירות ב-2025 אמורות לעלות ב-17% נוספים לעומת 2024 ל-9.1 מיליון מכוניות. אבל הבעיה: לתעשיית הרכב החשמלי יש יכולת לייצר 28 מיליון מכוניות חשמליות מדי שנה, לפי החישובים של סיטי. ניצול כה נמוך של הקיבולת המקסימאלית אינו יפה לשולי הרווח, שכן עלויות התקורה מכרסמות בו.

לי אוטו – אילסטרציה

אך לכל הפחות יש ביקוש. יחד, שלוש יצרניות הרכב החשמלי הסיניות מכרו 100,210 כלי רכב בנובמבר. זהו שיא בנתונים חודשיים. התחזיות לדצמבר מצביעות על כ-131,000 מכוניות שימסרו, שיא נוסף.

קיראו עוד ב"גלובל"

גם טסלה  TESLA INC שוברת שיאים: התחזית של טסלה לרבעון הרביעי היא למסירת כ-515,000 רכבים. טסלה לא מדווחת על מסירות הרכב שלה מדי חודש כמו מתחרותיה הסיניות, אך די בנתון הרבעוני כדי לחזק את הטענה שמדובר בתקופת שיא במסירות רכב חשמלי. נתון המסירות הרבעוני הזה הוא הגבוה ביותר שידעה טסלה.

טסלה – אילוסטרציה

במקביל להערכות השיא של מסירות הרכב של טסלה לרבעון, שמהולות בציפיה לרצף של שבירת שיאים במסירות רכב חשמלי בחודש דצמבר, מניית טסלה רשמה עלייה חדה בחודש נובמבר בפרט אך גם מתחילת שנה: בחודש נובמבר רשמה טסלה עליה של 42%, ומתחילת שנה כמעט הוכפל מחיר המניה, עם זינוק של 95% למחיר של 11.95 דולר, המשקף מכפיל 94. לשם השוואה, המכפיל הממוצע של ה-S&P 500 עומד על 30. לפי אנליסטים ביו.בי.אס, העליה החדה בחודש נובמבר נובעת יותר מסנטימנטים שוריים בשוק המניות בעקבות הבחירות והמינוי שבא אחריהם מאשר שיפור בביצועים העסקיים.  

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    רוני 05/12/2024 21:04
    הגב לתגובה זו
    מנסים לגרום לאנשים לגשת ולקנות רכב חדש. כתבה של ניסיון שכנוע. אני מציע לכולם ,לא לקנות רכבים חשמליים עד שהמחירים יהיו כמו בחול
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


פורטוגל
צילום: יחצ

השקעה בחו"ל: חמישה יעדים אטרקטיביים לרכישת דירה – עד מיליון שקל

בדיקה מקיפה: חמישה יעדי השקעה אטרקטיביים באירופה והסביבה שעדיין אפשריים עם תקציב ישראלי ממוצע

ענת גלעד |
נושאים בכתבה דירה להשקעה

רכישת דירה בישראל הפכה לאתגר כלכלי עבור רבים, ולעיתים אף לחלום שהולך ומתרחק. וכאשר המחירים ממשיכים לנסוק, משקיעים רבים מחפשים אלטרנטיבות מעבר לים, במדינות שבהן סכום של כמיליון שקל (כ-230,000 יורו או 250,000 דולר נכון לדצמבר 2025) עדיין מאפשר רכישת נכס שלם ואף מניב.

בכתבה זו נסקור חמישה יעדים פופולריים בקרב משקיעים ישראלים: טביליסי (גאורגיה), אתונה (יוון), ליברפול (בריטניה), ליסבון (פורטוגל) וסופיה (בולגריה). נבחן את יתרונותיהם וחסרונותיהם, כולל נתוני מחירים, תשואות שכירות ממוצעות, שכר מקומי ואיכות החיים הכללית, כדי לספק תמונה מלאה עבור המשקיע הפוטנציאלי.

יוצאים לדרך: דרכון אירופי לא יזיק

לפני שנצלול לפרטי היעדים, חשוב להבין שבעלות על דרכון אירופי משנה את כללי המשחק. עבור ישראלים רבים המחזיקים בדרכון כזה (בעיקר פורטוגלי, רומני, פולני או גרמני), ההשקעה הופכת לפשוטה יותר מבחינה בירוקרטית ומיסויית. אזרחי האיחוד האירופי יכולים בדרך כלל לרכוש נכסים ללא הגבלות מיוחדות, ליהנות מחופש תנועה ומגורים, ולעיתים אף לזכות בהטבות מס מקומיות.

במדינות כמו יוון ופורטוגל, משקיעים ללא דרכון אירופי עשויים להיות זכאים לתוכניות "ויזת זהב",  המעניקות אישור שהייה בתמורה להשקעה בסכום מסוים - אך מי שמחזיק כבר בדרכון חוסך את התהליך המורכב הזה.

טביליסי, גאורגיה: עיר מתפתחת עם תשואות שיא

בירת גאורגיה הפכה בשנים האחרונות למוקד משיכה למשקיעים המחפשים הזדמנויות בשווקים מתפתחים. העיר העתיקה והיפה, עם המרחצאות הטרמליים והתרבות הים תיכונית-מזרח אירופית שובת הלב, מציעה שילוב של מחירים נמוכים ואפשרויות לתשואה גבוהה.