סקודה אוקטביה 2024
צילום: יצרן
ניתוח

התייקרות כלי הרכב אינה 'כח עליון' - אפשר גם הוזלות; מי ייקבע את המחירים בהמשך?

סדרת הוזלות דגמי סקודה בישראל אינה מקרית. היא מצביעה על כוונת מכוון, ומראה שהתייקרות כלי הרכב אינה הכרחית, ואינה מחוייבת המציאות. הכדור עכשיו בידיים של הצרכן הישראלי שיכול להוכיח צרכנות נבונה או התנהגות עדר 

יואב פולס | (7)

נדמה שאם יש ענף בו הציבור התרגל לעליות מחירים קבועות ויציבות זהו ענף הרכב. הביקוש הקשיח לכלי רכב בישראל שנאמד בכ 250,000 כלי רכב בשנה גורם ליבואנים להאמין שהציבור יקנה את הסחורה כמעט בכל מחיר. גם ציי הרכב הגדולים שמגלים פחות רגישות למחיר הרכב תורמים לתחושה שניתן להעלות מחירים באופן קבוע, אפילו כמה פעמים בשנה.

היבואנים מצידם יסבירו לנו שיש גורמים חיצוניים, 'כח עליון'. פעם זה משבר הקורונה והיעדר הצ'יפים, פעם זו רווחיות גבוהה של היצרנים השונים בשווקים שאינם השוק הישראלי שלא מאפשר לתת הנחות ליבואנים בישראל, פעם זה משבר החות'ים שטורף את הקלפים שוב, ומביא לעלויות גבוהות של שרשרת האספקה ועוד ועוד. והאמת שכל ההסברים גם הגיוניים וניתן להזדהות איתם.

עד שמגיע יבואן גדול וחזק, כזה שיש לו מותגים מהמבוקשים בשוק ומוכיח הלכה למעשה בדיוק ההפך.

אני מתכוון לצ'מפיון מוטורס ולמותג סקודה. בשבוע שעבר חשפנו לראשונה את המחירים לאוקטביה המתחדשת, מתיחת הפנים של אמצע חיים. קיבלנו הרבה תגובות שמרביתן היו 'בחיים לא יקרה' ו 'אתם תאכלו את הכובע'. היו שהגדילו להסביר לנו מדוע המחירים שפרסמנו לא אפשריים כי אם אוקטביה עם מנוע 1.0 ליטר תומחרה ב 161.0 אש"ח, לא יכול להיות שהדגם העדכני עם מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר יעלה 151.0 אש"ח, הוזלה של 10.0 אש"ח. על אף האמור, היו לנו האינדיקציות שלנו לכך שהמחירים נכונים, ולכן הם פורסמו. 

אתמול חשפה צ'מפיון מוטורס את מחירי האוקטביה, שהיו זהים למחירים שפרסמנו. הסיבה שאני מתעכב על האירוע הזה וסבור שיש כאן גם אומץ ניהולי וגם אומץ אירגוני נעוצה בתמחיר החדש של דגמי סקודה.

הוזלות דגמים מעודכנים

הקאמיק של סקודה, קרוסאובר קטן ומצוין תומחר טרם מתיחת הפנים במחירים של החל מ 138.0 אש"ח. לאחר מכן השמועות היו שהדגם העדכני אחרי מתיחת הפנים יעלה כבר 140.0 – 141.0 אש"ח. אבל כשהרכב הושק מחירו היה למרבית ההפתעה 134.0 אש"ח. הוזלה של 4000 ₪.

הקודיאק שהושק בתחילת החודש, על אף שינוי הדגמים והאיבזור, תומחר ב 215.0 אש"ח. מבחינת רמת איבזור וגימור, הוא מקביל פחות או יותר לקודיאק 'סטייל' ששווק כאן טרם מתיחת הפנים במחיר של כ 235.0 אש"ח. הוזלה ריאלית של כ 20.0 אש"ח.

ועכשיו האוקטביה. כאמור הדגם היוצא עם מנוע טורבו בנזין 1.0 ליטר תומחר ב 161.0 אש"ח. הדגם העדכני עם מנוע 1.5 ליטר, (והספק מופחת) מתומחר בב 10.0 אש"ח פחות – 151.0 אש"ח, ואילו הדגם עם ההספק הרגיל של 150 כ"ס, הרכב מתומחר ב 156.5 אש"ח. עדיין נמוך בכ 5000 ₪ מהדגם היוצא עם מנוע 1.0 ליטר.

נשאלת השאלה למה סקודה עושים את זה, וההערכה שלי היא שיש כאן שני מרכיבים עיקריים – תמיכה מהיצרן בהחדרה אגרסיבית של דגמי סקודה לישראל, ומדיניות אגרסיבית של היבואן גם על חשבון רווחיות לטווח קצר. במחצית הראשונה של 2024 סקודה היא המותג הרביעי במכירות בישראל מכלל מותגי הרכב הנכרים כאן, (אחרי טויוטה, יונדאי וקיה) והיא המותג האירופאי המוביל בפער גדול על פני יתר המותגים האירופיים. על אף האמור, יש לסקודה הרבה לאן לצמוח בישראל, למעשה היא יכולה להכפיל את המכירות וזה אתגר גדול מאוד שחייב מדיניות תמחור מתאימה לרוחב כל קשת הדגמים.  

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

תרחיש נוסף שיכול להתקיים במקביל הוא שיש כאן ניצול הזדמנות מצד היבואן בקליטה של עודפי ייצור או מלאים שדילרים מקומיים באירופה לא יכולים למכור, ובהינתן מחיר נכון מצד היצרן קלטו בצ'מפיון את מלאי כלי הרכב ותמחרו בהתאם.

האם הציבור יתגמל את המהלך? 

הסיבות לא באמת משנות. התוצאה היא המשמעותית, יש כאן יבואן שבחר במודע לא רק שלא להעלות מחירים כמו מתחריו, אלא אף להוזיל אותם ככל שהוא יכול, מסיבותיו שלו, ועל כך מגיע לצ'מפיון ואנשי סקודה בישראל ציון לשבח.

שאלת ה'מיליון דולר' היא שאלת התנהגות הצרכן המקומי. האם רוכשי הרכב המקומיים יגלו התנהגות צרכנית נבונה (אין חולק על כך שדגמי סקודה הם מהטובים ביותר בכל סגמנט בהם הם מתחרים) ויאמץ את המותג בהתאם, או שימשיך בהתנהגות עדר שאינה מלווה בתבונה צרכנית.  

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    שיעשו ככה לדירות עדר שלם (ל"ת)
    רמי 28/08/2024 15:36
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    במחירים הלא מוצדקים האלה:לא תודה,נשאר עם הגולף. (ל"ת)
    ירון 28/08/2024 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    תומר 28/08/2024 11:24
    הגב לתגובה זו
    גם עליה יש ירידת מחיר?
  • 4.
    MJ 28/08/2024 10:49
    הגב לתגובה זו
    מלבד העובדה המעצבנת שהם נותנים רק שנתיים אחריות והגדלת אחריות כרוכה בתשלום זה רכב שנותן תמורה פנטסטית למחיר. הציבור הישראלי יודע זאת ואני מניח שתהיה התנפלות על הסוכנויות
  • 3.
    זה נחמד אוטו חדש, לא שווה את המחיר. (ל"ת)
    אבי 28/08/2024 10:24
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ירון אופק 28/08/2024 09:54
    הגב לתגובה זו
    יכול להיות שהסיבה - רצון למכור דיגמי בנזין / סולר? נאם ההוזלה גם על דגמים חשמליים / היברידים ?
  • 1.
    מוני 28/08/2024 09:44
    הגב לתגובה זו
    שולי רווח גבוהים מאפשרים ליבואנים אמיצים ללכת נגד הזרם.נקווה שיהיו עוד אמיצים כאלו.
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל?